Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osuuspankin käyttötileillä keskimäärin 5400€

Vierailija
24.06.2024 |

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010513193.html

Minusta tuo kuulostaa aika paljolta, eikö olisi järkevämpää pitää käyttötilillä vain mitä pikaisesti saattaa tarvita, vaikkapa 2-3 tuhatta, ja sitten kunnollista korkoa maksavalta tililtä siirtää lisää jos on tarvetta?

Minun yksi tili maksaa 5% korkoa ja toinenkin 3,74%. Käyttötilillä pidän vain sen mitä tarvin, loput siirtyvät automaattisesti sitten korollisille tileille joilta sitten siirtelen edelleen sijoituksiin.

Miten täällä toimitaan? Ja säästö/omaisuissummanne ei kiinnosta, vaan se miten sitä käyttötiliä hallitsette. 

Kommentit (135)

Vierailija
121/135 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei 5 tonnia riitä varmuusvarana mihinkään. Yllättäen pitää ostaa vaikka auto tai tehdä ulkomaanmatka.

Vierailija
122/135 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskiarvo on jälleen kerran keskiarvo ja sanotaan jutussa, jos malttaa lukea. Eli jos kadulta revitään satunnaisia tallaajia, suurimmalla osalla ei todellakaan ole monta tonnia tilillä vaan satku tai pari. Tämä on jo ikiaikainen fakta suomalaisten säästöistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/135 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuntolainaa tässä vielä maksellaan, mutta säästöön / sijoituksiin laitan joka kuukausi noin 800€. Parin vuoden päästä laina on maksettu pois, jonka jälkeen käyttöön/säästöön/sijoitukseen jäisi noin 2500€ / kk, jos tulotaso ei nouse nykyisestä. Vaimolla jää säästöön/ sijoitukseen tällä hetkellä noin 500€ / kk.

M48

Anna kun arvaan: palkan veroprosentti pitäisi ehdottomasti laskea kun elämiseen ei jää mitään? Näinhän te hyvätuloiset aina vingutte. Sitten ne säästyneet rahat menee sijoituksiin tai korkeakorkoiselle tilille eikä kiertoon paikallisille yrityksille. 

Olen eri. Mutta ehdottomasti sitä mieltä, että tuloverotusta pitäisi jotenkin pystyä laskemaan kaikissa tuloluokissa. Ihan faktaa on se, että mitä enemmän tilille tulee rahaa, sitä enemmän sitä kulutetaan. Toki on niitä, jotka laittavat kaiken säästöön ja etelänlomille otetaan omat näkkileivät ja kahvipaketti mukaan. Ja tosinuukailijat eivät edes lähde niille  etelänlomille.

Vierailija
124/135 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tulee kuussa reilu 100€ kuussa korkoja eri tileille. Hieman olen laiskoitellut sijoitusten kanssa sen jälkeen kun rakennutimme mökin ja tyhjensimme pari sijoitustiliä sitä varten. Näköjään päässyt kertymään taas, pitää varmaan katsella joku hyvä indeksi jonne nuita laittaa.

Vierailija
125/135 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kolme tiliä, käyttötili, taloustili ja säästötili.

Käyttötilillä on aina alle 500 euroa ja makselen kaupassa ostokset käyttötililtä. Taloustililtä makselen kuukauden laskut, joten siellä on muutama tonni.

Säästötilillä on sitten vähintään 3-4 kuukauden nettopalkkaa vastaava summa hätävarana. Nyt siellä tosin on noin kolme tonnia ylimääräistä, kun olen säästänyt hiussiirreleikkaukseen.

Isommat hankinnat sitten luottokortilla ja säästöt sitten erikseen.

Vierailija
126/135 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on yli tuplaten tuo. Vielä muutama vuosi sitten meni käyttelytili liki nollille, kun maksoin yel-maksun tammikuussa, mutta korona-aikana jäi säästöön rahaa enkä oo saanut aikaseksi siirtää säästötilille, kun tuntuu, että kai sitä kohta tarvii. Freelancerina osa kuukausista jää miinukselle ja osa plussalle, joten puskuria on pakko olla. Nyt kesäkuu on jäämässä yli tonnin miinukselle, kun oli muutama pakollinen hankinta. Pieni perintö on määräaikaistalletuksessa siltä osin kuin sitä säästöön jätin, lisäksi on jotain vakuutuksia ja rahastoja. Voisin kyllä siirtää lisää tonne määräaikaistalletukseen, kun vielä uuden tilin avaaminen ei nappaa.

Vierailija
127/135 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vaikka laitat tuon 5400 4%:n tilille saat vuodessa 270 €, niin mitä vttua sillä tekee.

Juurikin sitä 🤣

Vierailija
128/135 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tykkään sijoittaa kultaan ja arvokelloihin. Monien kellojen hinnat ovat viime vuosina vähintään tuplaantuneet. 

Vierailija
129/135 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis onko jonkun mielestä 5000 € iso summa? 

On se käyttötilille. Jos pankkikortti vaikka pöllitään, niin kyllä se 5t suurinta osaa haittaa.

Ihmisellä voi olla useampi käyttötili ja kortti niistä sitten vain yhteen. Minä ainakin toimin näin. Laskut menee eri tililtä kuin korttimaksut

Mikä järki tässä on? Käyttötilit ovat kalliita pitää eikä niille makseta korkoa. Säästötileistä olisi vähemmän kustannuksia ja niille maksettaisiin vielä korkoakin. 

Mitä tarkoitat sillä, että käyttötilit ovat kalliita pitää? En minä ainakaan maksa omista käyttötileistäni Nordeassa yhtään mitään

Sitten sinulla varmaankin on säästötilejä ne kortittomat. Nordean käyttötili maksaa 2,40€/kk

Ei, kyllä verkko/mobiilipankissakin lukee tilin kohdalla käyttötili. Ei ylimääräisistä käyttötileistä mene mitään maksua, jos on sopiva paketti, joka on minulle ilmainen.

Vierailija
130/135 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni vasta puheli että oli siirtynyt kokonaan luottokortin käyttäjäksi, mitenköhän en itse ollut tuota koskaan ajatellut... Sehän olisi todella kätevää. Onkohan tuossa mitään haittapuolia? En keksi yhtään. 

Vierailija
131/135 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis onko jonkun mielestä 5000 € iso summa? 

On se käyttötilille. Jos pankkikortti vaikka pöllitään, niin kyllä se 5t suurinta osaa haittaa.

Ihmisellä voi olla useampi käyttötili ja kortti niistä sitten vain yhteen. Minä ainakin toimin näin. Laskut menee eri tililtä kuin korttimaksut

Mikä järki tässä on? Käyttötilit ovat kalliita pitää eikä niille makseta korkoa. Säästötileistä olisi vähemmän kustannuksia ja niille maksettaisiin vielä korkoakin. 

Mitä tarkoitat sillä, että käyttötilit ovat kalliita pitää? En minä ainakaan maksa omista käyttötileistäni Nordeassa yhtään mitää

OPssa mulla useita käyttö- ja muita tilejä ja sijoituksia, omistaja-asiakkaat ei tällä hetkellä maksa noista mitään. 

Vierailija
132/135 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei 5 tonnia riitä varmuusvarana mihinkään. Yllättäen pitää ostaa vaikka auto tai tehdä ulkomaanmatka.

No näin, mäkin pankissa sanoin etten halua rahojani kiinni mihinkään jos vaikka sen kivan auton jossain näen ja haluan ostaa, koska rahoitusta mä en tulottomana saa (mikä on aika huvittavaa kanssa). 

Vierailija
133/135 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni kaikille tulisi olla vähintään 5 000 euroa tavallisella tilillä hautajaisrahoina ennen kuin säästää tai sijoittaa mihinkään muuhun. Jokainen kuitenkin kuolee joku päivä ja silloin tarvitaan tilivaroja sellaiselta tililtä, jossa ei ole mitään rajoituksia, jotta saadaan kuolinpesän kulut ja laskut maksettua ennen perukirjan valmistumista. 

Mikäli sinulla ei tällaista ole, niin miten ajattelet että lapsesi tai joku muu pesän osakas saa kulusi ja hautajaisesi maksettua, kun kuolet?

Vierailija
134/135 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni kaikille tulisi olla vähintään 5 000 euroa tavallisella tilillä hautajaisrahoina ennen kuin säästää tai sijoittaa mihinkään muuhun. Jokainen kuitenkin kuolee joku päivä ja silloin tarvitaan tilivaroja sellaiselta tililtä, jossa ei ole mitään rajoituksia, jotta saadaan kuolinpesän kulut ja laskut maksettua ennen perukirjan valmistumista. 

Mikäli sinulla ei tällaista ole, niin miten ajattelet että lapsesi tai joku muu pesän osakas saa kulusi ja hautajaisesi maksettua, kun kuolet?

Muutama kuukausi sitten lähiomaiseni haudanneena (ja kaikista järjestelyistä huolehtineena) voin todeta, että kyllä hautaukseen liittyville ja muille vainajan laskuille saa yleensä maksuaikaa, kunhan sopii asioista laskuttajien kanssa.

Vierailija
135/135 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säästötili on tavallinen tili jolta saa rahat heti käyttöön... Siitähän tässä oli puhe että ihmiset eivät yhtään harkitse missä ja miten tätä bufferiaan säilyttävät. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi viisi