Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuorten kesätyöt ennen

Vierailija
24.06.2024 |

Olen huomannut ison muutoksen nuorien asenteissa mitä tulee kesätöihin. Olen itse kohta 30 v. ja muistelen omia kesiä 9-luokasta lukioaikoihin. Kun olin tuossa iässä oli noloa jos joku joutui tekemään kesätöitä. Sain tietää muuta kautta että esim pari kaveriani oli ollut kesätöissä eivätkä he olleet maininneet tästä kaveripiireissä mitään. Se ei vaan ollut sosiaalisesti hyväksyttyä että joutui tekemään töitä sillä nuoren logiikallahan tämä tarkoitti sitä että nuoren vanhemmilla ei ollut rahaa jos nuori joutui kesätöihin yhdeksännellä luokalla. Nyt tuntuu että asia on kääntynyt päälaelleen, nuoret todella haluavat kesätyön mutta voi olla vaikeaa saada töitä.

Onko jollain samanlaista muistikuvaa?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun nuoruudessani kaikki halusivat kesätyön ja olivat onnellisia kun pääsivät töihin. Ainoastaan rikkaiden vanhempien lapset eivät käyneet kesätöissä, paitsi jos olivat yrittäjäperheestä ja pääsivät vanhempien yritykseen töihin. Yleensä kilpailtiin sillä kuka tienasi eniten. Jos joku ei päässyt kesätöihin häntä pidettiin hieman tyhmänä ja yksinkertaisena.

Vierailija
2/7 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun nuoruudessani (synnyin -87) oltiin tosi iloisia ja innoissamme kesätöistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päinvastoin, oli vähän noloa jollai päässyt kesätöihin.

Vierailija
4/7 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa nuoruudessa päinvastoin. Kesätöitä oli tosi vaikeaa saada ja kaikki oli kateellisia kesätyön saaneille. Meidän pikkukaupungissa oli alaikäisenä melkein mahdotonta löytää mitään ilman suhteita.

Vanhemmille opiskelijoillekin oli suunnilleen vain muutama kauppa, joku kaljaterassi ja yksi pikaruokapaikka, jonne koko kaupungin nuoret aina haki. 

Vierailija
5/7 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista tollasta nolouutta mutta sen olen huomannut, että nyt valitetaan ettei nuoret taho saada kesätöitä ja ennen se oli helpompaa. No EI OLLUT!! 90-luvulla oli todella vaikea saada kesätöitä jos ei ollut suhteita. Ainoa työ mitä pystyi saamaan oli marjan poiminta masikkapelloilla ja siinä työssä olinkin sitten kesäisin. Nykyisin tuo homma ei nuorille enää kelpaa.

Ja ei ne työolot silloinkaan mitään hienoja olleet. Nukuttiin homeisissa vanhoissa rakennuksissa ja syötiin paskaa ruokaa. Kivat muistot jäi silti. Tapasi muita nuoria ja tehtiin uimareissuja järvene ja valiteltiin miten joka paikkaa kolottaa ja käveltiin kiskalta ostamaan karkkia.

Vierailija
6/7 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En muista tollasta nolouutta mutta sen olen huomannut, että nyt valitetaan ettei nuoret taho saada kesätöitä ja ennen se oli helpompaa. No EI OLLUT!! 90-luvulla oli todella vaikea saada kesätöitä jos ei ollut suhteita. Ainoa työ mitä pystyi saamaan oli marjan poiminta masikkapelloilla ja siinä työssä olinkin sitten kesäisin. Nykyisin tuo homma ei nuorille enää kelpaa.

Ja ei ne työolot silloinkaan mitään hienoja olleet. Nukuttiin homeisissa vanhoissa rakennuksissa ja syötiin paskaa ruokaa. Kivat muistot jäi silti. Tapasi muita nuoria ja tehtiin uimareissuja järvene ja valiteltiin miten joka paikkaa kolottaa ja käveltiin kiskalta ostamaan karkkia.

Itseasiassa mitä kurjemmat on työolot elämässäni olleet niin sitä hauskemmat muistot niistä töistä on jääneet. Kumma juttu.

Vierailija
7/7 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

60-luvulla olin kolmena kesänä kaupungin puutarhalla töissä. Oli kyllä huippua. Kaksi vanhempaa, tosi mahtavaa rouvaa paimensivat meitä nuoria kitkijöitä ja kukkien kastelijoita. Sitäkään puutarhaa ei enää ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kuusi