Yli 55-vuotiaan palkkaaminen ei ole enää riski
Tämän vuoden alusta on tehty muutos, joka koskee erityisesti palkkaamisen kustannuksia.
Jos yritys palkkaa yli 55-vuotiaan vakituiseen työsuhteeseen ja tämä tulee työkyvyttömäksi, sillä ei ole enää vaikutusta yrityksen maksuluokkaan eli eläkevakuutusmaksu ei nouse, Kärenaho sanoo.
Muutos ei todennäköisesti ole Kärenahon mukaan vielä kaikkien korviin kantautunut. Toinenkin tuore muutos saattaa yllättää: jos työsuhteesta maksetaan palkkaa alle kymmenentuhatta euroa vuodessa, sekään ei vaikuta yrityksen maksuluokkamalliin. Tällä uudistuksella on haluttu kannustaa palkkaamaan kaikenikäisiä tilapäisiin tehtäviin.
Talouselämä.fi
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Palkkaava esimies on Joni 31v. Ei todellakaan palkkaa nelivitosta.
Itseään vanhempia pitävät tyhminä ja osaamattomina. Luulevat että vain nuorilla on osaamista ja ammattitaitoa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä neljävitosia palkataan, mutta vain toisesta paikasta suoraan toiseen. Työttömiä ei palkata vaikka olisit miten feikannut olevasi yrittäjä, freelanceri tms
Yrittäjät, tai entiset yrittäjät, eivät koskaan ole olleet haluttuja työntekijöitä. Työnantajat pitävät heitä vaikeina alaisina, sillä yrittäjä on tottunut päättämään työstään ja työajoistaan itse. Freelancerit taas ovat tottuneet liialliseen vapauteen, mikä epäilyttää työnantajaa.
Minut palkattiin työhöni 53-vuotiaana, pesin hakijoissa monta kolmekymppistä ja sain paikan. Tosin mut palkannut oli itsekin jo yli 40 v.
Vielä paiskin joitakin vuosia töitä ja sitten teen tilaa nuoremmille. Eläkeikään vielä aikaa, en pääse eläkkeelle vaikka maistuisi jo eläkepäivät. Tavoiteikä täydelle eläkkeelle on huiman korkea.
Eihän tuo ole tähänkään asti koskenut kuin keskisuuria ja suuria yrityksiä, pienissä eli alle 40 työntekijän yrityksissä ei ole ollut merkitystä työkyvyttömäksi päätymisellä.
Mä kiskon kyllä foliohattua päähän tässä ikäraja-asiassa, nimittäin täytin keväällä 45, ja tänä kesänä ei ole tullut edes automaattivastauksia hakemuksiini työvoimapula-alalle, jossa olen kausityötön. Vuosi sitten kesällä sain vielä niitä, aivan samoista töistä ja paikoista. Liekö sitten maaginen 45 vai syntymävuosi 70-luvun puolella, mikä saa algoritmin lennättämään hakemukset nyt roskakoriin, en kuvittele niiden päätyvän yhtäkkiä muualle.
Mulla on onneksi mahdollisuus poistua maasta ja tehdä samoja ylenkatsottuja paskaduuneja muualla, ulkkareillahan ne täälläkin alkavat olla. Heitä rekrytään iästä riippumatta, jokin toinen kriteeristö ilmeisesti käytössä kuin suomalaisella ammattilaisella. Veikkaan ikälisiä.
Suomessa ei ole tarpeeksi työpaikkoja minkään ikäisille. Nuoremmat pelkäävät vanhempien asiantuntevuutta siksi eivät palkkaa yli 50+ vuotiaita.
Keväällä tulee potkulaki, saa irtisanoa vakituisia helposti.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/1bc5a9d0-ce8d-4355-a05a-447ad9aaf…
Vierailija kirjoitti:
No tosiaan on ikävää, että se Ei ole kantautunut työnantajien piiriin.
Ei kukaan palkkaa yli 50 vuotiaita enää töihin.
minä palkkaan. eipä ole lapsi sairaana saikkuja jne. 3 lapsen saikut on vielä hirveempää. Erityisesti todella pienessä yrityksessä joka ei ole kultakaivos.
Kaupunki on vähän eri asia, kun niiden työpaikkoja pyöritetään verovaroin. Haepas yksityiseen firmaan yli viisikymppisenä.