Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yli 55-vuotiaan palkkaaminen ei ole enää riski

Vierailija
24.06.2024 |

Tämän vuoden alusta on tehty muutos, joka koskee erityisesti palkkaamisen kustannuksia.

Jos yritys palkkaa yli 55-vuotiaan vakituiseen työsuhteeseen ja tämä tulee työkyvyttömäksi, sillä ei ole enää vaikutusta yrityksen maksuluokkaan eli eläkevakuutusmaksu ei nouse, Kärenaho sanoo.

Muutos ei todennäköisesti ole Kärenahon mukaan vielä kaikkien korviin kantautunut. Toinenkin tuore muutos saattaa yllättää: jos työsuhteesta maksetaan palkkaa alle kymmenentuhatta euroa vuodessa, sekään ei vaikuta yrityksen maksuluokkamalliin. Tällä uudistuksella on haluttu kannustaa palkkaamaan kaikenikäisiä tilapäisiin tehtäviin.

Talouselämä.fi

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän firman asiantuntijatehtäviin palkataan myös kuusikymppisiä.

Minä olen 55 v ja tuplasti nopeampi työntekijä kuin nuoremmat kollegani. Pitkän työnokemuksen ansiosta.  Olen flunssassa kerran vuodessa. Eikä ole pieniä lapsia. Ihmettelen suuresti tuota ikärasismia.

Vierailija
22/53 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain on pahasti pielessä rekryasioissa, jos vain työssäoleva voidaan palkata ja mielellään iältään 25-45v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotain on pahasti pielessä rekryasioissa, jos vain työssäoleva voidaan palkata ja mielellään iältään 25-45v.

Se on se Tiiat ja Millat 22v ja esimies Joni 31v.

Vierailija
24/53 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos et ole töissä 45+, niin et tule enää koskaan olemaan.

Mitä osaavampi ja koulutetumpi olet, niin sitä vaikeampi on työllistyä.

Tuo on totta. Etenkin jos et halua enää tehdä esimerkiksi esimiestyötä, paluu rivityöntekijäksi ei onnistu enää koskaan, rehellisesti. Esimiesten itsetunto ei kestä sitä että joku alainen on tehnyt saman tason työtä. Olen huomannut monta kertaa kun valheellisesti vaihdan CVssäni esimiestyön alemman tason työtehtäväksi, pääsen helposti haastatteluihin. Jos sen laitan totuudenmukaisesti, mistään ei kuulu mitään, koskaan, ikinä. No nyt ei tarvitse hakea enää minnekään.

Vierailija
25/53 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketju on surullinen, mutta kertoo totuuden nykysuomesta.

Vierailija
26/53 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne työttömät mene laukkaamaan kenkiä, koska kenelläkään ei ole varaa maksaa.

Vierailija
27/53 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän firman asiantuntijatehtäviin palkataan myös kuusikymppisiä.

Minä olen 55 v ja tuplasti nopeampi työntekijä kuin nuoremmat kollegani. Pitkän työnokemuksen ansiosta.  Olen flunssassa kerran vuodessa. Eikä ole pieniä lapsia. Ihmettelen suuresti tuota ikärasismia.

Joo ei iän perusteella pidä tehdä oletuksia. Meilläkin on monta 55+ osaajaa, yksi parhaita jää valitettavasti juuri kohta eläkkeelle. Ei ole teknisesti paras, mutta ymmärtää asioiden suhteet ja tuntee liiketoiminnan kuin omat taskunsa. Ja on myös teknisesti vastaanottavainen. No sitten on tätä toista puoltakin. Olleet firmassa +20 vuotta. Yhden tiketin tekemiseen menee viikko, kaikki asiat pitää palaveroida. Itse eivät osaa mitään...Toimittajalle pitää soittaa joka asiasta. Mukavia ovat, juttu luistaa, , siksikohän yt- kierrokset ei ole vielä korjannut...?

Vierailija
28/53 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masentava ketju, näin 46-vuotiaana juuri työttömäksi jääneenä...

Vierailija
29/53 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yli 55 vuotiaita ei palkata. Rekrytoijat ovat 30-40 tai ehkä 50 jos ovat onnistuneet säilyttämään työnsä. Heillä on mielipide. Muuttuu vasta kun ovat itse 55. Huomaavat sitten että ruuhkavuodet on ohi, alkoholia ei käytetä, kaverien kanssa ei remuta, stressataan vähemmän, osataan enemmän. Tasapainoinen tiimi sisältää kaikenikäisiä.

viedään työt, tuet, eläkkeet. Vanhempana muuttuu roskaksi ellei ole miljonääri. Nautitaan toisten kärsimisestä siis. Hallitus, puolueet, ek ja yritykset.

Itse olette vuosikymmenten saatossa tällaisen Suomen äänestäneet.

No tuo rekrypolitiikka ei varsinaisesti ole äänestyksen tulos. Mutta toki me kaikki olemme olleet mukana muokkaamassa yhteiskuntaa. Tai paremmin sanottuna jätetty muokkaamatta. 20 vuotta vanhoja vääristyneitä arvoja...

Vierailija
30/53 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Masentava ketju, näin 46-vuotiaana juuri työttömäksi jääneenä...

Sinulla on vielä hyvät mahdollisuudet. Minä jäin työttömäksi 48-vuotiaana, ja olen sitä edelleen. Viimeisin hylätty vastaus tuli Kontista, en kelvannut edes sinne 100% palkkatuellakaan.

M54

Vierailija
31/53 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
32/53 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli 45 v. pitäis saada vapaasti yrittää niin, että oikeus tukiin ei kokonaan häviä, jos jossain kuussa teet nollatuloksen. Halvemmaksi tulisi veronmaksajille kuin nykysysteemi. 

Vierailija
33/53 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paitsi, jos olet nainen, olet toki tuossa iässä lisääntyvä. 

Vierailija
34/53 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yli 55 vuotiaita ei palkata. Rekrytoijat ovat 30-40 tai ehkä 50 jos ovat onnistuneet säilyttämään työnsä. Heillä on mielipide. Muuttuu vasta kun ovat itse 55. Huomaavat sitten että ruuhkavuodet on ohi, alkoholia ei käytetä, kaverien kanssa ei remuta, stressataan vähemmän, osataan enemmän. Tasapainoinen tiimi sisältää kaikenikäisiä.

viedään työt, tuet, eläkkeet. Vanhempana muuttuu roskaksi ellei ole miljonääri. Nautitaan toisten kärsimisestä siis. Hallitus, puolueet, ek ja yritykset.

Kukapa sitä itseään fixumpaa haluaa palkata, alkaisi itse näyttää typerämmältä...

Vierailija
35/53 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
36/53 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on karua menoa jollekin 57-60 vuotilaalle kun työttömyys koittaa. Ikäsi olet töitä tehnyt ja verot maksanut,. nyt tulee leikattu ansionsidonnainen, sekä kesto että määrä. Pari vuotta ja tiput 595eur työmarkkinatuelle.

Jos olet onnistunut asunnon itsellesi hankkimaan niin se menee pikaisesti myyntiin. Omistusasuntoon ei saa asumistukea ja tuo summa ei riitä kuin yhtiövasyikkeeseen ja satane pari jää.

Jos taas ei ole omistusasuntoa niin sossun luukku. Sitä sitten 10v ennenkuin eläkettä alkaa tulla.

Kukaan ei ota töihin.

Vierailija
37/53 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille kyllä ollaan kaupungille palkattu kuusikymppisiäkin, ollaan tosin työvoimapula-alalla.

Vierailija
38/53 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän nykyisin palkata yli nelivitosia.

Kuka sellaista palkkaa, nehän kuolee ihan kohta vanhuuteen.

T. jenzkuuuh 21v

Niin kuin sinun äitisi ja isäsi, vai ovatko kuolleet jo. Sinustahan ei ikinä tule yli nelivitosta, ja hyvä niin.

Vierailija
39/53 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 65 ja eläkkeellä mutta teen edelleen töitä, ja niitä tarjotaan enemmän kuin pystyn ottamaan vastaan.

Vierailija
40/53 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen 65 ja eläkkeellä mutta teen edelleen töitä, ja niitä tarjotaan enemmän kuin pystyn ottamaan vastaan.

Viriilit ja maksukykyiset 80-vuotiaat pyytävät "päiväkahville"?