Mistä tulee typerä oletus että jokainen työtön juo alkoholia tai polttaa tupakkaa
Nykypäivänä kuitenkin työttömäksi voi joutua aivan kuka tahansa, ja esim. tohtoreita on työttömänä yli 4000. Se on niin monenkirjavaa sakkia, toisin kuin liki täystyöllisyyden aikana joskus 60-luvulla jolloin vain pahasti traumatisoituneet 'sillan alla asuvat miehet' lähinnä joivat tenua päivät pitkät.
Itse olin tuotannollisista syistä irtisanottuna ja työttömänä 2021-2023 ja join tasan yhden skumppalasin uutenavuotena. Tupakkaa en polta.
Kommentit (27)
Varmaan se tulee sieltä muinaisuudesta kun kaikilla muilla oli työpaikat paitsi puistokemisteillä. Tunnen paljon työttömiä ja aniharva tupakoi, muutama juo satunnaisesti, mutta suurin osa on absolutisteja.
Se on sellaista kokoomuslaista vihapuhetta ja leimaamista. Moni näistä senioreista varmaan ottaa itsekin enemmän ilolientä kuin ne parjaamansa työttömät, alkoholi kun on kuitenkin hyvin kallista tässä maassa ja työttömällä ei hirveästi ole varaa ryypätä jos aikoo syödäkin jotain tai hoitaa yhtään mitään muita elämän kustannuksia.
Ne todelliset ongelmatapaukset joilla on todella pahaa traumataustaa jne. vetävät nykyään ihan huumeita. Eivät he alkoholista saa sellaisia säväreitä.
Vierailija kirjoitti:
Tuo olettamus koskee vain pitkäaikaistyöttömiä.
Mihin perustat väitteesi?
Boomerit olettavat kaikenlaista vanhentunutta ei ainoastaan koske tätä asiaa
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut työttömänä 9 vuotta odotellessani tk-eläkettä (olin ennen sitä töissä yli 30 vuotta).
En käytä alkoholia siksi koska se maksaa niin paljon ja haluaisin edes välillä tehdä muutakin kuin kyhjöttää kotona. Kurinalaisella säästämisellä pienet kotimaan matkat tai joku Ruotsin reissu onnistuu vaikka tuet pieniä ovatkin.
Olen täällä parvekkeella röökillä kännissä.
Työtön
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni päinvastoin. Työssäkäyvä ihminen haaveilee viinan juomisesta jatkuvasti eikä vain viikonloppuisin.
Oon töissä ja juhannuksena join. Niin?
Vierailija kirjoitti:
Varmaan se tulee sieltä muinaisuudesta kun kaikilla muilla oli työpaikat paitsi puistokemisteillä. Tunnen paljon työttömiä ja aniharva tupakoi, muutama juo satunnaisesti, mutta suurin osa on absolutisteja.
Itse juon kolmikymppisenä työttömänä ehkä kerran kuussa jos joku kaveri tarjoaa. En pystyisi harrastamaan yhtään mitään tai tekemään mitään muuta kuin juoda, jos ostaisin niillä vuokran jälken käteen jäävillä satasilla alkoholia. Joudun siis maksamaan omavastuuta vuokrasta 170e koska yksiön vuokraa kaupungin laitamilla korotetaan joka vuosi 5%.
Minulla on jopa haaste jota yritän päivittäin toteuttaa - olla kuluttamatta yli 5 euroa päivässä. Monina päivinä onnistuu jopa 1-2 euroa. Se menee sataprosenttisesti ruokaan.
Jotta on köyhänä varaa tehdä mitään on pakko nipistää ylimääräiset menot lähelle nollaa. Jo pelkästään joku yksi halvin leijonaviinapullo tuhoaisi kahden päivän budjetin.
En polta enkä juo. Tilillä on sen verran euroja, joilla voisin ostaa pikkuisen asunnon vaikka etelän lämmöstä. En siis ole myöskään varaton.
Olen 62v työtön. En polta enkä juo.
En polta enkä juo minäkään. Töissä käydessä ehkä joisin joskus, työttömänä ei tarvitse. Eikä alkoholi ole edes hyvääkään ja humalainen olo on ärsyttävä.
Kun kävin töissä, yleisiin käytäntöihin kuuluivat juhlimiset ja tapaamiset, viina virtasi ja tupakka savusi niin viikolla kuin viikonloppunakin. Nyt työttömänä ei tarvi käyttää alkoholia eikä tupakkaa. Terveellistä hippi-arkea tämä työttömyys vaan on.
Oikeistolaista vihapuhetta. Uppoaa hyvin niihin, jotka kuvittelevat olevansa (työ)elämän myllerrysten tavoittamattomissa
.
Tätä sivua käyttävät juovat siideriä ja syövät sipsejä.
Olen esimiestehtävissä valtionhallinnossa. Juon kokoajan ja poltan myös.
Perustuu tilastotietoihin. Jos 51% on rappiolla niin voidaan jo "olettaa", koska suurin osa kyseessä.
En tiedä. Minäkin kerroin mamun ahdistelleen minua ja sain osakseni aivan jäätävät persuvihat. Eräs helsinkiläistuttu kohteli minua kuin persua siksi, että koin olevani "nainen". Ihmisten päässä elää jotain stereotyyppejä, ja sitten kun he kuulevat jonkun trigger-sanan, jonkinlainen raivolooppi lähtee pyörimään. Noh ihan sama, ei tällaisten ihmisten kanssa kannatta olla joka tapauksessa missään tekemisissä