Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko opettaja maksaa kouluateriasta?

Vierailija
22.06.2024 |

Yläkoulussa.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ateriaetuhan on - tai ainakin jossainpäin on - verotettavaa tuloa, josta ei tarvitse maksaa erikseen mitään.

Ja tuo on outo mielipide, että pitäisi kuluitta saada aterioida.

Ammatinvalintakysymys.

Ihan kaikkialla Suomessa ja kaikilla aloilla ateriaetu on verotettavaa tuloa. 

Vierailija
22/35 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on itse asiassa tuloa opettajalle ja se nostaa mm. eläkettä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siis menossa töihin opettajaksi, enkä tiedä, miten tämä systeemi toimii. Tuleeko se siis jotenkin ateriaetuna joka tapauksessa, halusin tai en.

ap

Vierailija
24/35 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

5-7 e, mutta syödessään pitää samalla vahtia, etteivät penskat kaada maitolasejaan pitkin lattioita eivätkä tuikkaa haarukkaa toistensa silmiin.

Yläkoululaiset? 

Yläkoululaiset kaatavat kannabista toistensa maitolaseihin ja tuikkaavat puukolla selkään. Anorektikot eivät syö mitään, sotkevat vain.

Vierailija
25/35 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opet morkkaa kouluruokaa ja lasten on liki pakko syödä sitä.....kun se on niiiiiin monipuolista, terveellistä ja ravitsevaa.

Varmaan erilaisia kuntia ja kouluja on. Omassa ruoan taso on (tietenkin kustannusten noustua)laskenut. Joku seitikeitto taitaa mennä suurimmalta osalta koululaisten lautasia bioastiaan. Harmi.

Vierailija
26/35 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on itse asiassa tuloa opettajalle ja se nostaa mm. eläkettä. 

Tässä kysyttiin aineenopettajien ruokailusta. Se pitää itse maksaa omalla rahalla, jos ei ole valvontavuorossa. Ei kerrytä muuta kuin miinusta pankkitilille.

Vierailija
27/35 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen siis menossa töihin opettajaksi, enkä tiedä, miten tämä systeemi toimii. Tuleeko se siis jotenkin ateriaetuna joka tapauksessa, halusin tai en.

ap

Lue työsopimuksesi. Sieltä se selviää. 

Vierailija
28/35 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Ei ole yhtenäistä käytäntöä.

Vierailija
29/35 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

En ole saanut sitä vielä.

Vierailija
30/35 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

En ole saanut sitä vielä.

Saanut? Työsopimus allekirjoitetaan, kun sovitaan, koska aloitetaan työt. Ei sitä erikseen mistään saa. 

Vierailija
31/35 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei open työssä kirjoiteta työsopimuksia. Saat kyllä viranhoitomääräyksen. 

Vierailija
32/35 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siitä muuten makseta kuin siten, että sillä on verotusarvo. En tiedä, mikä se on tänä vuonna. 

Kai nyt veroprossasi tiedät!

Vierailija
33/35 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei open työssä kirjoiteta työsopimuksia. Saat kyllä viranhoitomääräyksen. 

Aivan ja sitä odotan.

ap

Vierailija
34/35 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

5-7 e, mutta syödessään pitää samalla vahtia, etteivät penskat kaada maitolasejaan pitkin lattioita eivätkä tuikkaa haarukkaa toistensa silmiin.

Vain jos on valvontavuorossa, ei muuten.

Riippuu varmaan  vähän koulusta. Omien kouluaikojen muitojen perusteella:

Pikkukoulussa ekat vuodet syötiin omassa luokassa opettajan kanssa. Ope todellakin oli töissä ja vastuussa myös ruokailutilanteista. Ei todellista ruokataukoa.

Isommassa koulussa ala-asteella ope ruokailee yhdessä oppilaiden kanssa ruokalassa, vie jonoon ja ollaan samassa pöydässä. Vastuussa ja valvoo, erillisiä valvojaopettajia ei ollut. Nimenomaan siinä syödessä pitää huolen ettei lihapullia heitelmä kattoon ja voivetsillä aloiteta taisteluja jne. En näkisi tätäkään järjestelyä minään työajasta erillisenä ruokataukona.

Yläasteella opettajat syövät opettajien pöydässä (tai valitsemassaan omassa pöydässä) ja ruokalaa kiertelee valvojaopettaja  myös. Käytännössähän kuitenkin jokainen opettaja joka sattuu näkemään kuulemaan tai kohtaamaan jotain oppilailta mihin pitää puuttua puuttuu kuitenkin. Samassa tilassa oppilaiden kanssa edellyttää työkuoren ja roolin ylläpitoa ja oppilaat saattavat milloin tahansa ohikulkiessa tulla sanomaan kysymään tai ilmoittamaan mitä vaan. Ruuat jonotellaan samoista linjastoista ja todetaan kiroileville jonneille ettei ole ok kiroilla ja hattu pois syödessä jne. Kyllä näkisin että siellä ollaan työvalmiudessa koko ajan ja oppilaiden silmien alla, ei ole taukoa työstä se. Tauon saa jos lymyilee hiljaisessa opehuoneessa omien eväiden kanssa.

Vierailija
35/35 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En muista enää, yksi opettaja tämän 10v sitten meille yläasteella kyllä kertoi. Sen muistan että ruoka on ilmainen jos ottaa ruokalanvalvontavuoron tehtäväkseen. Mielestäni ihan rikollista että opettjat joutuu ruuasta ylipäätänsä maksamaan. Ruokaa menee hävikkiin kuitenkin, ruokalassa oppilaiden kanssa syöminen ei ole mitään oikeaa taukoaikaa vaan silloinkin ollaan open roolissa ja ruuan laatu/taso on mitä on. Yleensä kouluruoka on ihan surkeaa teollista huonolaatuista höttöä, rahaa voisi vaatia jos ruuan taso vastaisi tavallista työpaikkallunasravintolan tasoa. Ilmaisen aterian pitäisi olla opettajan työsuhde-etu, korvaus siitä ettei saa kunnollista oikeaa ruokataukoa ollenkaan.

Minä ainakin pidän tauon opettajien taukotilassa ja syön omia eväitä 

Sitä juuri lähin ä tarkoitinkin, omat eväät niin saat tauon. Jos syöt ja maksat kouluruuasta et saa kunnollista taukoa. Eli kouluruuan pitäisi olla ilmaista, korvausta siitä ettei oppilaiden kanssa ruokailu ole samanarvoinen taukona. Ja noin niin kuin muutenkin, ruuan laadun huomioiden.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan seitsemän