Käsi sydämellä: oliko sinulla kiva ripari?
Kommentit (71)
Avannossa tuli käytyä uimassa ainoan kerran tähän elettyyn.
Kasarilla nukuþiin kaikki tytöt pitkällä laverilla vieri vieressä, jokub10 tyttöä ja yläpetillä sama juttu.
Lähdettiin porukalla yöllä salaa hiippailemaan pitkin riparialuetta, jäätiin kiinni ja meinattiin lentää ulos. Ihan jees se kai oli.
Uskontoasioista jäi mieleen hyvin vähän, myöhemmin olen eronnut kirkosta vaikka ateistiksi en itseäni miellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pappi ja isoset ok, huonekaverit ei niin kivoja eikä ketään tuttua leirillä. Ahdistavaa se oman yksityisyyden puute.
Minkä ihmeen yksityisyyden?
Olisit lähtenyt kaveriesi kanssa samalle leirille. Ai niin, sulla ei ole eikä ollut kavereita (yksityisyys).
V'ttu että olet pöljä. En ole se kenelle vastasit, mutta minullakin on paljon hampaankolossa samalla riparilla olleita kohtaan. Ymmärrätkö ä ä l i ö mitä tarkoittaa yksityisyyden puute. Sillä ei ole mitään tekemistä kavereiden kanssa.
tammelan seurakunnan leirillä -70 luvulla kaksi tuli tiineeksi kun isonen hehkutti naima lupaa HYS HYS salattiin toinen tappoi itsensä ja toisen vanhemmat ottivat lapsen "omanaan". fritsuja papitkin pitivät normaalina ja vielä hullummaksi meni kun h-henttinen valittiin kortonkeita jakamaan. luotto seurakuntaan meni lopullisesti.
Kävin rippileirin. Ruoka oli hyvää, muuten ihan jaskaa. En menisi enää.
Oli ahdistavaa. Yksi isosista yritti painostavasti käännyttää mua, varmaan huomasi että mä olin aika yksinäinen siellä. Vihasin kaikkia ryhmäyttäviä leikkejä ja falskia meininkiä muutenkin.
Pakko se oli vaan käydä, koska meidän perheessä ei olisi tullut kuuloonkaan jättää sitä väliin. Erosin kirkosta heti muutettuani pois kotoa.
Olin srk:n kerhossa, pyhäkoulussa, leirillä ja riparilla. Yhtätyhjän kanssa. Menin kun aseella uhattiin (melkein)
No ei ollut, joudun menemään lestadiolaisriparille ja tunsin itseni ulkopuoliseksi siellä. Olin aika kypsä verrattuna lestadiolaisnuoriin, jotka ovat aika naiivin oloisia vielä paljon vanhempinakin.
meitilloli isoinen joka oli satanisti. leirikeskus oli kirkon lähellä. käytiin uhraamassa eläimiä hautausmaalla ja harrastettiin huumeissa paljon seksiä hautausmaalla ja kirkossa.
Eli ihan kohtalainen tunnelma oli.
Olihan se. Päästiin kaverin kanssa kahden muun ukon kanssa samaan huoneeseen. Alussa oli noin pari tuntia pientä dynamiikan hakemista, mutta viimeisenä yönä joutui yövahti käymään kolmesti meidän ovella, koska nauramisesta ja meluamisesta ei tullut loppua. Ja paska haisi niin pahasti, kun alettiin testaamaan äänirajoja. Oli ne aikoja. En tiedä, eläisinkö uudestaan, mutta silloin oli mukava viikko
Vierailija kirjoitti:
En mennyt rippileirille, joten joka päivä oltiin kahden viikon ajan jotain kuusi tuntia seurakuntatalolla. Ei siinä paljon mitään yhteishenkeä päässyt syntymään tms. asialinjalla oltiin.
80-luvun alussa oltiin lauantai-aamupäivät tunneilla ja ennen juhannusta oli viikon leirin. Eli käytäntö oli erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pappi ja isoset ok, huonekaverit ei niin kivoja eikä ketään tuttua leirillä. Ahdistavaa se oman yksityisyyden puute.
Minkä ihmeen yksityisyyden?
Olisit lähtenyt kaveriesi kanssa samalle leirille. Ai niin, sulla ei ole eikä ollut kavereita (yksityisyys).
🤣 Mikä sinullakin on noin pahasti hätänä ja miksi et kykene purkamaan vitutustasi kuten aikuiset ihmiset
-eri
Pienen tuppukylän riparilla oli kaikki samat luokkalaiset samalla riparilla. Eli kesälomalla vietät vielä viikon luokkalaisten kanssa, kiusaajat ja kaikki. Isosetkin tuttuja samasta pikkukoulusta, sielläkin joku kiusaaja.
Leirillä oli tylsää. Keksin itselleni tekemistä ja uin leirikeskuksen rannasta pienehkön lahden(?) yli ja takaisin. Tästä tuli kauhistelua, kuulema pelkäsivät, että hukun. Meilläkin oli Merikarvian hengessä epäilyä, että pappi oli kännissä, ei tosin alkanut härskiksi.
Olisi pitänyt topakammin yrittää vaatia porukoita kustantamaan joku teemaripari jossain kauempana. Mies oli käynyt päiväriparin ja tätä pidän nykyään myös parempana vaihtoehtona kuin omaani.
Emme enää kuulu kirkkoon joten lapseni välttyy moiselta. Ellei tätä nimenomaan halua: omat serkkuni nimenomaan liittyivät kirkkoon päästäkseen riparille. Oman lapsen kohdalla minulla saattaisi olla vaikeuksia suhtautua vastaavaan kuvioon.
Muistakaa kuitenkin, että tuon rippikoulu leirin maksoivat vanhempanne.
Ei se ilmainen ole, majoituksineen ja ruokineen.
Tavallinen rippikoulu seurakuntien tiloissa on ilmainen. Mahdollisia matkakuluja lukuunottamatta.
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa kuitenkin, että tuon rippikoulu leirin maksoivat vanhempanne.
Ei se ilmainen ole, majoituksineen ja ruokineen.
Tavallinen rippikoulu seurakuntien tiloissa on ilmainen. Mahdollisia matkakuluja lukuunottamatta.
80-luvulla ei meilläpäin edes ollut mahdollisuutta päiväripariin. Mitä vanhempiini tulee, he maksoivat mielellään siitä että pääsivät minusta lähes 2 viikoksi eroon. Silloin 80-luv riparit kestivät niin pitkään.
Oli kivaa kun pappi tykitti takaluukkuuni. Olen ollut siitä lähtien homo.
Joo, oli. Monia asioita joita muistan vielä vaikka täytän pian 50. Harmi kun nuorimmaiset olisivat nyt siinä iässä mutta eivät halunneet mennä, en alkanut pakottamaan, mutta kyllä se meille 80-luvun lapsille on ollut tärkeä nuoruuden sukupolvikokemus. Esikoinenkin vielä kävi leirejä ja oli isosenakin. Kaipa sekin on vähän menettänyt merkitystään näillä nettiajan lapsilla. Eihän nämä nykylapset edes leikki pihaleikkejä, edes koulussa, paljon sellaisia kokemuksia heillä jää kokematta jotka oli meille x- sukupolvelle elämyksellisiä.
Meilä oli tapahtumina mieleenpainuvia rippileirillä esim. se, että yksi opettaja puhui kielillä, sitä en ollut koskaan ennen kuullut enkä sen jälkeen. Hullua, mutta jännittävää olla todistamassa. Toinen muisto on siitä, että meidän porukan pojat saivat päähänsä luukuttaa jotain sen ajan hittiä luokassa, ja työnsivät pulpetit yhteen isoksi lavaksi, ja se päällä "esiintyivät", osa ilman paitaa, ja kitaroina oli lattiaharjoja jne. mitä löysivät rekvisiitaksi, minulla on siitä kuvakin ja se oli kyllä ujolle tytölle elämys. Siellä oli paljon huumoria, ja siihen aikaan kun ei kuvia paljon otettu, oli kiva että mulla ja joillain muillakin oli kamera mukana, niin on jäänyt kuviakin muistoksi. Yksi kuva on porukan huumoripojat kävi meidän tyttöjen ikkunan takana näyttämässä paljasta takapuolta. Olisi hauska kun tapaisi joskus niitä ihmisiä, näyttää sekin kuva, että muistatko :D
Meillä riparilla likat kärttivät yhteissaunoja poikien kanssa joka sitten hyväksyttiin. Itse en mennyt näihin saunoihin ja siitä tuli hirveä haloo miksi MINÄ en tullut, ei kyllä moni muukaan mennyt. Minä olin oman se*sielämäni aloittanut jo ennen riparia, joten ei ollut tarvetta mennä saunaan lihatiskille.
Oli mukavaa, leirinuotiot jne elokuun illassa järven rannalla.. muutkin ihan ok, ja ei riitoja tms.