Pörssiosakkeisiin sijoittaminen on samanlaista ketkuilua kuin luottokortin käyttö
Pörssiosakkeet ovat pelkkää konnien uhkapeliä, keinottelua. Sama kuin luottokortilla maksaminen, velka on veli otettaessa mutta..
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fiksu ihminen maksaa lähes kaiken luottokortilla ja maksaa korttilaskut koroitta ja kuluitta joka kuukausi. Vain tyhmät ja köyhät maksavat käteisellä ja vielä tyhmemmät jättävät velkaa luotolle.
Ei se luottokortti ole ilmainen. Krediitin saa sen sijaan paljon halvemmalla esim nordnetistä kun omistaa osakkeita.
Kyllä on. Esimerkiksi Norwegianin luottokortti ei maksa mitään eikä S-pankin Visa maksa mitään. Nordean Mastercard taas maksaa mutta saman kun Visa Elektron kuukaudessa. Minulla on nuo kaikki kolme ja ihan ihan sama maksaa ne eurot Masterista kun siitä pelkästä Elektronista ja saat vielä toisen kortin käyttöösi sekä kaikissa on itse kortissa itsesi valitsema PIN koodi. Mitään korttia en ole vielä käyttänyt mutta sekin tulee varmasti rikkoutumaan tuossa elokuun puolella jolloin aion lentää ulkomaille. Ensinnäkin lennot ja hotellit kannattaa ostaa luottokortilla vaikka maksaisit ne samantien takaisin ihan sillä että luotonantaja maksaa kyllä sinulle takaisin kaiken jos ja kun lentoyhtiö tai hotelli menee konkurssiin. Muuten olet pahnan pohjimmaisena vaatimassa rahojasi takaisin ja niitä et ikinä konkurssipesästä saa. Mutta luottoyhtiöt saa ja sinulle on jo maksettu sieltä rahat takaisin jo aikaa sitten. Toinen asia on se, ettet ilman luottokorttia osta lentokoneesta yhtään mitään. Siellä ei nimittäin kelpaa muut kun luottokortit. Ja kaikki tämä samaan hintaan kun se elektronisi on. Itse omistan luultavasti enemmän osakkeita ja olen sijoittanut enemmän kun sinä mutta Nordnettiin en koske ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pörssiosakkeiden omistaminen on siinä mielessä tylsää uhkapeliä että siinä voittaa varmasti. Osta indeksi-etf ja odota. Homma on oikeasti näin yksinkertaista.
https://www.kauppalehti.fi/porssi/indeksit/OMXHPI
Joskus saat odottaa aika pitkään Helsingin pörssi on matalammalla kuin vuonna 2018. Paljon matalammalla kuin 2000.
Kukaan sijoittamisesta mitään ymmärtävä ei laita rahojaan (vain) yhden pienen maan pörssiin. Oikea painotus on luokkaa 99% ulkomaat, 1% Suomi, jos siihen nyt ylipäätään haluaa erikseen sijoittaa eikä jokin pelkkä Eurooppa ETF riitä. Eli Helsingin pörssi nyt on todella huono esimerkki eikä mitenkään toimi keskimääräisenä sijoittamisen esimerkkinä.
Vuonna 2000 tehty sijoitus Seligson Suomi -osakeindeksirahastoon on nyt arvoltaan noin kolminkertainen. Vuonna 2018 tehty sijoitus on kasvanut arvoltaan 1,3-kertaiseksi. Kysymyksessä on siis Helsingin pörssiin sijoittava perusindeksirahasto, joka ei mitenkään poimi osakkeita.