Miksi sulla on vanha auto?
Kommentit (117)
Huomasin just että vanhaan autooni oli ilmestynyt uusi pieni lommo parkkisella. Ei mennyt päiväni pilalle, matka jatkuu kuten ennenkin. Olisi ärsyttänyt jos uuteen kalliiseen autoon olisi tullut.
Uusien autojen hinnat ovat nousseet tavoittamattomiin, jossa on paljon osuutta mielipuolisen tiukilla EU säännöksillä, joita ei ole missään muualla maapallolla.
Paljon on myös lopetettu kaikkein järkevimpiä ja kohtuuhintaisia pienehköjä autoja, kuten Ford Fiesta, Nissan Micra, VW Polo ja Kia Rio. Nämä olisi olleet monille sopivimpia autoja, näppäränkokoisia mutta silti useimpiin päivittäisiin tarpeisiin riittävät tilat. Paino ja kulutuskin vielä kohtuullisen pieni.
Nyt niiden tilalle tarjotaan vain isompia, enemmän kuluttavia katumaastureita / crossovereita jotka ovat kalliimpia ostaa ja ylläpitää, isot renkaatkin tulevat kalliiksi uusia aikanaan.
Sinun kiusaksesi, ap, sinun kiusaksesi.
Maksoin mieluummin asuntolainaa enemmän pois. Vanha toimii edelleen hyvin. Tosin vaihdan varmaan ensi vuonna, mutta ostan käytetyn uudemman. Täysin uuden auton ostaminen on typerää, koska hinnasta lähtee saman tien 20t kun sen ajaa ulos liikkeestä.
Ostin sen uutena 2011 ja olen pitänyt hyvin. Ei olisi rahaakaan kyllä vaihtaa uuteen nyt.
Tarvitsen autoa kerran kuukaudessa. Mökillä käyn, ja en valitse vuokra-autoa, että voi huoletta kuljetella kaikkea rujompaakin tavaraa, työkaluja ym.
Mulla on 22 v vanha Octavia.
Kuulun niukin naukin ylimpään tulodesiiliiin. On tarkoituskin, että se ei näy. Ulospäin elän kuin tuloni olisivat keskitulojen alapuolella.
Sen verran autoista tiedän, että olen mieltynyt muutamiin tiettyihin malleihin joita ei enää valmisteta mutta joita näkyy vielä olevan myynnissä ja liikenteessä ja eivät maksa "paljoa". Ja omistajan kohtaan haluan oman nimeni samantien, kun raha on vaihtanut omistajaa. Pidän autoista mutta tosiaankin vain tietyistä malleista ja niihin ei kuulu yksikään, sanotaanko 2005 jälkeen valmistetttu. Teoriassa konseptimallit ovat kiinnostaneet aina. Olen huomannut niiden olevan enemmän makuuni, kuin tuotantoon tulleet.
Sijoitan rahani mieluummin rahastoihin tai vaikka isompaan asuntoon. Niistä saa sentään jotain iloa ja elämänlaatua, esimerkiksi eläkkeellä sijoituksista tuloutuu vähän lisärahaa elämiseen, tai voi matkustella, tai saa mukavemman asumistason. Auton arvosta tipahtaa kolmasosa pois heti kun liikkeestä ulos ajaa, sen jälkeen hinta laskee sarasilla per kuukausi. 5-10 vuotta vanhalla autolla ajaa yhtä mukavasti kuin uudellakin.
Ymmärrän jos ajaa työnsä takia satoja kilometrejä kuussa (ja eiköhän silloinkin pysty ajamaan yhtä hyvin vähän vanhemmallakin autolla), mutta tavalliselle työssäkäyvälle ihan turhaa pistää rahansa kalliiseen autoon.
Vuosimallin 2002 auto on täysin toimiva ja luotettava edelleen. Tähän asti mennyt joka katsastuksesta läpi ekalla. Tärkeimmät varusteet kuten aut. ilmastointi ja vakkari löytyy. LED-valot olisi kivat mutta olen tyytynyt LED lisävalopaneeliin pitkille. Keskilutus 7.5 mutta en aja kovin paljon, 8000km tuli viime vuonna.
Helpppo huoltaa itse, juuri vaihdoin öljyt sekä öljyn, ilman, raitisilmansuodattimet, honnaksi tuli tarvikkkeille alle satasen vaikka laitoin laatuöljyt. Renkaatkin halvat pieniin 15" vanteisiin, nyt esim kesärenkaina moninkertaiset testivoittajat Goodyear effient grip 2.
Jos ostaisin uudemman rahaa kuluisi järkyttävät määrät, nyt olen ajanut kohta 10v velattomasti nykyautolla. Rahoilla olen mm ostanut moottoripyörän ja rahastoihinkin kertynty 20k samalla aikavälillä
Mulla on yli 300 tkm ajettu 15 vuotta vanha Volkkari koska olen suht köyhä.
Nettovarallisuuteni jää hieman alle miljoonan.
Onneksi sentään ei enää velkaa.
Koska auto on typerin sijoitus, uusien autojen korjaus on itse mahdotonta ja on typerää käyttää tuhansia euroja asiaan, joka on vain statussymboli toimivuuden ja luotettavuuden jälkeen.
Vanhoihin autoihin löytyy halvat varaosat, pystyy korjaamaan itse/halpaa laittoa jollekin jobbarille, auto on varma ja kestää kaikki sääolosuhteet ja pakkaset, starttaa kun tarvitsee ja on luotettava. Siksi.
Juu johtuu just rahasta. Minulla on kolme autoa joista kaksi on 35 vuotta vanhoja ja yksi on 2 vuoden ikäinen. Ihan halpaahan se ei ole, mutta kaikki harrastuksethan ne aina maksavat.yllättävintä on että uuden auton kulut ovat huomattavasti suuremmat ihan jo huoltojenkin osalta.
Vierailija kirjoitti:
Uusien autojen hinnat ovat nousseet tavoittamattomiin, jossa on paljon osuutta mielipuolisen tiukilla EU säännöksillä, joita ei ole missään muualla maapallolla.
Paljon on myös lopetettu kaikkein järkevimpiä ja kohtuuhintaisia pienehköjä autoja, kuten Ford Fiesta, Nissan Micra, VW Polo ja Kia Rio. Nämä olisi olleet monille sopivimpia autoja, näppäränkokoisia mutta silti useimpiin päivittäisiin tarpeisiin riittävät tilat. Paino ja kulutuskin vielä kohtuullisen pieni.
Nyt niiden tilalle tarjotaan vain isompia, enemmän kuluttavia katumaastureita / crossovereita jotka ovat kalliimpia ostaa ja ylläpitää, isot renkaatkin tulevat kalliiksi uusia aikanaan.
On pikkuautoja yhä edelleenkin myynnissä pilvin pimein. Senkun ostat vain. Renkaitakin saa edullisesti, osta vaikka linglong renkaat mummo hyvä. 🤗
Vierailija kirjoitti:
Huomasin just että vanhaan autooni oli ilmestynyt uusi pieni lommo parkkisella. Ei mennyt päiväni pilalle, matka jatkuu kuten ennenkin. Olisi ärsyttänyt jos uuteen kalliiseen autoon olisi tullut.
Miksi se lommo sinua ärsyttäisi yhtään sen enempää uudemmassakaan autossa? Logiikkasi on ...sumea. 😂
Vierailija kirjoitti:
23 v VW. Hauska ajatella miten 500 000 € sijoitussalkku pyörii toisin kuin osamaksu-Audin kuskilla.
Ihan turhaa yleistystä. Just ostettiin Audi ihan käteisellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se lommo sinua ärsyttäisi yhtään sen enempää uudemmassakaan autossa? Logiikkasi on ...sumea. 😂
Häntä ei harmita lainkaan jos siihen hänen virheettömänä pitämäänsä autoon tulee klommoja kun se on jo vuoden kaksi vanha. Koska mitäpä ne jäljet enää vanhassa autossa haittaa? Ihan selkeä hommahan tuo on.
Ne piirtää joilla on liitua. Joillekin se tonnin kahden auto on kallis ja joillekin taas 30 tuhannen auto on halpa. Mitä sinä pers'aukinen siellä pähkäät tuollaisia asioita? Anna ihmisten nauttia elämästään ja lopeta tuollainen rajoittunut ajattelutapa.
Samasta syystä, kuin miksi minulla ei ole kolmen tonnin designer-käsilaukkua tai kattohuoneistoa Eirassa. En halua tai tarvitse uutta autoa, vaan minun tarpeisiini vanha on sopivampi ja mieluisampi. Jos olisin monimiljonääri, en silloinkaan kuluttaisi rahaa asioihin, jotka eivät minulle tuo mitään lisäarvoa elämään.
Kun ostamme uuden auton, niin ajamme sillä noin kymmenen vuotta, ja sitten ostamme taas tuliterän menopelin. Taas pitäisi alkaa päättää mikä auto ostetaan, sillä nykyisellä on ajettu kymmenisen vuotta ja on aika uuden.