Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa nyt mulle: Mitä hyötyä on ulkoilusta?!

Vierailija
30.01.2007 |

Ymmärrän liikunnan hyödyt ja esim. energian purkamisen tarpeen joillakin lapsilla. Mutta nyt olen kiinnostunut 1-vuotiaiden ulkoilusta. Minun 1-vuotiaani ei näillä talvi-ilmoilla liiku ulkona ollessaan juuri ollenkaan - hän saa enemmän liikuntaa sisällä verrattuna siihen että seisoo tönkkönä talvipukineissaan ulkona. Ulkona hänellä ei ole mitään tekemistä useinkaan, hän ei saa esim. paksuilla hanskoilla tartuttua edes leluihin.

Ulkona hän ei myöskään ota kontaktia toisiin lapsiin (nyt talvella, paikallaan seistessään), sisätiloissa vuorovaikutusta toisten kanssa on paljon enemmän. Ulkona olo on joko paikallaan seisomista tai kaatuilua ja jatkuvaa ylösnostamista, tai vaihtoehtoisesti lapsi istuu kylmässä hangessa tai rattaissa. Sisällä on lapsellakin paljon enemmän tekemistä. Tuntuu vaan että ulkoilu on tosi passiivista olemista.

Yleensäkin olisin kiinnostunut kuulemaan, että mikä se ulkoilun hyöty on, jos ei siitä saatavaa liikuntaa lasketa, kun se monille tuntuu olevan niin tärkeää.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
30.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran päivässä yleensä ulkoillaan ja toisen kerran jos mennään, hänet pitää pakottaa. Silti on todella liikunnallinen (jaksaa kävellä pitkiä matkoja ja on vieläpä lihaksikas ikäisekseen; jumppaa ja tanssii sisällä). Samoin terveenä ollaan oltu. Sisällä pystyy touhuamaan paljon monipuolisemmin.

Vierailija
22/41 |
30.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaa vain niin päähän tuollaiset vanhemmat.

God natt!

12

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
30.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika tylsäksi käy sekin pidemmän päälle. Metsäretket ovat oikein mukavia mutta rajansa kaikella. Sama jonkun pulkkailun kanssa. Veteleehän sitä nyt jonkun 10 minuuttia, mutta kun tekemistä pitäisi keksiä tunneiksi...

En oikein ymmärrä mitä vikaa minussa vanhempana on, kun 1-vuotias lapseni käyttäytyy kuvaamallani tavalla. Ihan kuin olisin joku rikoksentekijä, mutta silti 12 ei voi tarkemmin kertoa mitä olen tehnyt väärin!

Minulla on herännyt näitä keskusteluja lukiessa samanlainen tunne kuin aiemmalla kirjoittajalla, että fanaattiset ulkoilijat eivät tosiaan kuulu siihen sivistyneimpään kansanosaan. 12 ei taida olla edes se säännön vahvistava poikkeus ;)

ap

Vierailija:

jos ei osaa muuta kuin seistä ulkona. No, ehkä ei kehityksessä ole vikaa, vaan vanhemmissa.

Meillä on kirjoja paljon, eivätkä pölyty kirjahyllyssä. Olen tutkinutkin kirjallisuutta. Ulkoilu ja sivistyneisyyskö ovat toisensa pois sulkevia asioita?

Oletpas sinä 13 simppeli. Pienenä vinkkinä: älä tilaa enää lapsellesi niitä surkeita Disney-kirjoja jostain b-luokan kirjakerhosta. Lapsestasi tulee yhtä ääliö kuin sinusta.

12

Vierailija
24/41 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivoja ehdotuksia näyttää tulleen, mutta: ei meillä ainakaan ole mitään mahdollisuutta lähteä metsään kävelemään, jollei sitten tilata taksia ja pyydetä kuljettajaa ajamaan meidät metsään. Meillä on vain piha, jossa on jäätynyt hiekkalaatikko ja parkkipaikka. Kivaa on siinä sitten ulkoilla. Eli ei ulkoilla meilläkään joka päivä. Ja vaikkei asia minuun liitykään niin kyllä minun mielestäni se muuten oli juuri 12, joka väitti, että jollei ulkoilla, niin lapset ovat sohvaperunoita. Voihan niitä aktiviteetteja tosiaan olla muuallakin kuin siellä ulkona ja kaupungissa usein onkin näin.

Vierailija
25/41 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on herännyt näitä keskusteluja lukiessa samanlainen tunne kuin aiemmalla kirjoittajalla, että fanaattiset ulkoilijat eivät tosiaan kuulu siihen sivistyneimpään kansanosaan.[/]

Vierailija
26/41 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onpas naurettavaa tekstiä. Että ihan b-luokan kirjoja lapsille. Nehän varmaan ymmärtävät 1,5-vuotiaana, mikä on " laadukasta" ja mikä ei. Itse valitsen ainakin tässä vaiheessa kirjat mielenkiintoisten kuvien, värien ja aihepiirien perusteella. Kirjakerhoon ei kuuluta, ikävä tuottaa sinulle 12 pettymys. Itselläni on 2 akateemista loppututkintoa, sekin on varmasti sinulle pettymys. Tosin sehän ei poista sitä tosiseikkaa, että voin silti olla ääliö;)

Ja kovasti hymyillään lapsen kanssa kun ollaan liikenteessä, yleensä meillä on niin kivaa, älkää huoliko. Ap:lle sen verran, että ollaan samoilla linjoilla. Kyllä mekin tehdään kaikkea ulkona silloin kun siinä on jotain mieltä. Kyllä me esim. käydään joka päivä kaupassa niin että vedän lapsen pulkassa sinne. Mutta en laske tätä varsinaiseen ulkoiluun. Käsittääkseni ulkoilulla tarkoitetaan näissä yhteyksissä sitä, että " meillä ollaan aina ennen lounasta ja päiväunia 1,5 tuntia ulkona" . Tämä on se, mitä meillä ei harrasteta.

Edelliseen kirjoitukseen vielä palaten, että tietenkin haluaisin lapsestani mahdollisimman fiksun. Voisikohan joku nyt sitten kertoa, mitkä olisivat 1,5 vuotiaalle a-luokan kirjallisuutta, ettei hänestä vain tule ääliötä;)

Vierailija
27/41 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se teiltä " ei ulkoilijoilta" jotenkin pois jos on vanhempia jotka rakastaa lasten kanssa ulkoilua..... Mielestäni fanaattisuudella ei ole mitään tekemistä asian kanssa vaan mielikuvituksella ja vaihtelunhalulla.

Äiti + lapset 1- ja 3-v.

Me ainakin viihdytään ulkona!

Vierailija
28/41 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällähän on oikea tappelu..

Itse miellän itseäni ulkoilmaa rakastavaksi ihmiseksi, nautin siitä että ulkona saa lapset huutaa, kiljua, pomppia, sotkea, riehua ja kaatua.

Kun he tulevat kotiin aamupäivän ulkoilulta, ruokaa nassuun ja KOPS.

Tai noh, saatetaanhan me ensin tottakai lueskella näitä b-luokan kirjoja, koska nuo sivistys-sana kirjat ovat hilppasen puuroista tekstiä..;)

Mutta, ottaen huomioon, että me kävelemme metsissä aika useasti, retkeilemme ja peuhaamme, SILTI minun 1 1/2v seisoi tänään ulkona paikallaan tönkkönä, ainoa laji mitä harrasti, oli kompurointi lumen keskellä tai kaatuilu muhkuraisella tiellämme. Samaa käyttäytymistä havaitsin yli neljässä sen ikäisessä lapsessa TÄNÄÄN.

Ottaen huomioon michelin-ukkona oleminen, en usko että KUKAAN vuoden ikäinen jaksaa tuhlata energiaa ylivoimaisiin ponnistuksiin raskaan lumen keskellä..

Hohhoijjaa, nämä ovat taas niitä JOTKA NIIN HYVIN MUISTAVAT KUINKA HEIDÄN yksivuotias tarpoi talvisin metsässä.. XD

Anteeksi, nostaa vaan karvat pystyyn tuommoinen MEIDÄN lapsi periaate, muut on ihan kökköjä..

Vierailija
29/41 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää vain tuollainen asenne, että sitten ollaan automaattisesti sohvaperunoita eikä pystytä tarjoamaan lapsille virikkeitä, jollei ulkoilla. Tottakai mekin ulkoiltaisiin paljon enemmän, jos asuttaisiin vaikka jossain maalla ja puuhaa riittäisi. Tai jos olisi esim. koira tai oma piha. Kaupungissa on vaan aika rajalliset mahdollisuudet touhuta ulkoleikeissä.

Ja kysehän oli lähtökohtaisesti siitä, että onko pakko ulkoilla päivittäin, onko siitä siis lapselle jotain suoranaista hyötyä, mitä ei voi kompensoida muulla tavalla. Ja kyse taisi olla myös lasten motorisista taidoista...

13

Vierailija
30/41 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olis vaikka raitis ilma ????

Vierailija
31/41 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis sekä ap että minä on sanottu, että lapset nukkuu päikkärit (meillä n. 2 h) AINA ulkona. Sama kai se on, hengittääkö sitä ilmaa nukkuessaan vai hereillä, jos se on se syy.

13

Vierailija
32/41 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei välttämättä ulkona. jotenkin naurettavalta tuntuu toi 1-vuotias talvella tarpomassa metsässä...

Vierailija
33/41 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Senhän sinä halusit kuulla ap? mene nyt nukkumaan törppö.

Vierailija
34/41 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sitä voi mainiosti sisälläkin seisoa tönkkönä.

Vierailija
35/41 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just samaisista syistä kun apeella, paitsi että meidän pihallakaan ei ollut lapsia ja puisto oli kaukana.

Ulkoiltiin kuitenkin. Käytiin kaupassa ja annoin lapsen kävellä niin kauan kuin jaksoi. Ja jaksoihan se, hidasta touhua se on ja väärään suuntaan useasti menossa, mutta ainakin sai raitista ilmaa ja liikuntaa. Joskus kun oli päiviä että ei ulkoiltu, niin lapsi oli ihan selvästi rauhattomampi ja kiukkuisempi.

Mä huomaan itsestänikin että jos en saa raitista ilmaa, niin olo jotenkin " tönkkö" .

Vierailija
36/41 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kehityksessä on jotain vialla. Raukka ei osaa vielä kävellä eikä seisoa ilman tukea edes sisällä vaikka on jo 11 kk vanha. Kuukauden päästä on jo 1 vuotias tämän (ao.) kommentoijan mukaan hänen pitäisi silloin osata ketterästi kulkea lumihangessa paksut talvivaatteet päällä =o

Vierailija:

Edelleen ihmettelen, että onko lapsen kehityksessä jotain vialla,

jos ei osaa muuta kuin seistä ulkona. No, ehkä ei kehityksessä ole vikaa, vaan vanhemmissa.

Meillä on kirjoja paljon, eivätkä pölyty kirjahyllyssä. Olen tutkinutkin kirjallisuutta. Ulkoilu ja sivistyneisyyskö ovat toisensa pois sulkevia asioita?

Oletpas sinä 13 simppeli. Pienenä vinkkinä: älä tilaa enää lapsellesi niitä surkeita Disney-kirjoja jostain b-luokan kirjakerhosta. Lapsestasi tulee yhtä ääliö kuin sinusta.

12

Vierailija
37/41 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä taas on hyötyä. Kuka jaksaisikaan aneemisena mitään?

Vierailija
38/41 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

" ulkoilla jos jaksat pysyt kunnossa ja nukut hyvin"

Vierailija
39/41 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli liikkuminen ei ainakaan ole pätevä perustelu. Sen voi jokainen puistossa todeta esim. juuri nyt.

Vierailija
40/41 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja onhan se loppuviimeksi kansantaloudelllinenkin juttu. Veltoista lapsista tulee velttoja aikuisia ja veronmaksajat maksaa sitten viulut. Laajempaa ajattelua on lupa harjoittaa.