Jos sota syttyisi, ainakin nämä asiat pitäisi tietää
Linkki maksulliseen uutiseen: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010491421.html
Onko joku lukenut.
Mitä itsellenne tulee mieleen?
Kommentit (258)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miks kaikki olis tunkemassa pohjanmaalle?
Miksi siellä olis turvallisempaa?
Nykyaikana sodassa ei kyllä ole mitään turvallista paikkaa. Kaikki paikkakunnat on löydettävissä.
Mihinkään lennosto- tai muutenkaan armeijan tukikohtapaikkakunnalle ei kannata lähteä. Ei myöskään Suomen suurimpiin kaupunkeihin kuten Hki, Tre, Tku tai Oulu. Pohjanmaalla ei ole myöskään mitään armeijalle tärkeää teollisuutta, jota vihollisella olisi motiivi tuhota. Mitään minkkitarhojen tuhoa tuskin tulee eli sellaisella paikkakunnalla on turvallisinta olla evakossa.
Pohjanmaalla sijaitsee ilmavoimien maantietukikohtia ja lentokenttiä (esim. Kauhava). Pohjanlahden satamat (Kokkola, Pietarsaari, Vaasa, Oulu, Raahe) olisi Suomelle erittäin tärkeitä ja varmasti pommitusten kohteina. Seinäjoki on tärkeä rautatieyhteyspaikka. Monissa pienissä paikoissa on armeijan varikoita ja varastoja (mm. Ähtäri).
Venäläisten rajaloukkaukset vain kiihtyy ja täällä selitellään ukkosen väistämisellä tai jollain muulla järjettömällä selityksellä. Suomettuminen näyttää olevan yhä voimissaan. Jos minä saisin päättää asioista ampuisin jokaisen ylittäjä. Kun lentokone löydetään jostain Kuopion tienoilta, niin aika vaikea selittää, että ei ole rajaloukkauksesta ollut kyse.
Venäläiset ampuivat rauhan aikaan suomalaisen koneen alas, löydettiin Tallinnan läheltä. Orpo on aika onneton pääministeri, höpöttelee mitä sattuu eikä kuuntele asiantuntijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kyllä ne ohjeet tulee kunkin paikkakunnan radiokanavilta ja paikallislehdistä eikä mistään ip-lehtien klikkiotsikoista
Haluaisin saada ohjeet nyt, jotta voin varautua ajoissa.
Printtaa Olevalmis.ee-sivuston englanniksi olevat ohjeet. Toiset kielivaihtoehdot ovat viro ja venäjä.Ei, vaan printtaa suomalaisten viranomaisten opas www72tuntia.fi -sivuilta.
Ei ruotsalaisten, virolaisten vaan suomalaisten.
Itse asiassa virolaisten Olevalmiz-sovelluz on n 90 kertaa kattavampi ja parempi kuin suomalaisten miniopas. Ole valmis kattaa hyvin yksityiskohtaisesti kaikenlaisia tilanteita, en itse armeijaa käymättömänä olisi esim tullut ajatelleeksi, että mitään vierasta esinettä ei saa poimia ulkona käteen, koska miina voi näyttää vaikka miltä. Ja että kotivaraan kannattaa lisätä esim alkusammutustarvikkeet ja työkaluja raivaukseen, koska pommituksessa syttyy tulipalo ja voi joutua raivaamaan huoneesta ihmisiä romahtaneiden rakenteiden alta. Ukrainalaisesta nertioppaasta taas luin, että kerrostalossa pätee 2 sääntö, että pommituksessa pitäisi olla joka suuntaan 2 seinää itsesi ja ulkoilman välillä, yleensä pommi repii talon ulkoseinän quki. Ja että pitäoäisi suojautua ikkunattomaan huoneeseen, jossa ei ole peiliä tai lasia, joka räjähtää sirpaleiksi, pommitusten pääasiallinen tqpa, millä aiheuttavat uhreja, on epäsuorat sirpalevahingot. Esim porraskäytävä talon välikerroksessa, missä ei ole ikkunoita,voisi olla hyvä paikka.
Ja esim siinä Viron Ole valmis-sovelluksessa sanottiin, että jos on autossa ja tulee pommituksen uhka, niin pitäisi poistua autosta ja mennä suojaan kauemmas johonkin ojaan tms. Ei olisi tullut mulla mieleen. Kaikenlaista tällaista yksityiskohtaista siinä on.
Ukrainan nettisivuilla on sivukaupqlla vinkkejä sodan keskellä elämiseen, esim pitkiä yksityiskohtaisia ohjeita, miten saa kännykän asennettua sellaiseksi, että se kuluttaa mahdollisisimman vähän sähköä.
Kannattaa googlata myös myös kansainvälisiä ohjeideoita esim sanoilla Civilians preparing for war. Esim näköjään Taiwanissa kansalaiset valmistautuvat parhaillaan Kiinan mahdolliseen hyökkäykseen, en ollut tiennytkään.
Tässä on monipuolinen infosivu varautumisesta ukrainalaisille:
Ärsyttää tuo "72 tuntia" kun joka kerta pitää laskimella katsoa paljonko se on.
Eikö voisi sanoa "3 vuorokautta"?
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa googlata myös myös kansainvälisiä ohjeideoita esim sanoilla Civilians preparing for war. Esim näköjään Taiwanissa kansalaiset valmistautuvat parhaillaan Kiinan mahdolliseen hyökkäykseen, en ollut tiennytkään.
Pakko varautua, koska asuvat hullujen naapurissa.
Selkkauksia on ollut jo pitkään, valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa ukrainalaisten oppaassa kotivarasta on ensimmäinen lause: "Make sure you have the stock of long-term storage products"
Eli puhutaan pitkän aikavälin varastoista, eikä mistään 3 vrk varastoista.
Muuttuisikohan ohjeet Suomessa samanlaisiksi, jos tulisi oikea uhka? Ihmiset kokisivat itsensä kyllä jymäytetyiksi, kun siihen asti on neuvottu varautumaan vain kolmeksi päiväksi. Pitäisi ymmärtää, että se 3 pv kotivara pätee aikoina, kun hyvinvointivaltiossa on rauhanaika, eikä mitään oikeita kriisejä nökyvissä, vaan pahin, mitä voi tapahtua on, että tykkylumi aikaansaa yllättävän sähkökatkon, eikä jaksa lähteä heti kauppareissulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa ukrainalaisten oppaassa kotivarasta on ensimmäinen lause: "Make sure you have the stock of long-term storage products"
Eli puhutaan pitkän aikavälin varastoista, eikä mistään 3 vrk varastoista.
Muuttuisikohan ohjeet Suomessa samanlaisiksi, jos tulisi oikea uhka? Ihmiset kokisivat itsensä kyllä jymäytetyiksi, kun siihen asti on neuvottu varautumaan vain kolmeksi päiväksi. Pitäisi ymmärtää, että se 3 pv kotivara pätee aikoina, kun hyvinvointivaltiossa on rauhanaika, eikä mitään oikeita kriisejä nökyvissä, vaan pahin, mitä voi tapahtua on, että tykkylumi aikaansaa yllättävän sähkökatkon, eikä jaksa lähteä heti kauppareissulle.
Eikös tuo viittaa pitkään eli hyvin säilyviin tuotteisiin? Määristä ei sanota mitään, joten kyseessä voi olla erikseen säilytettävä hätävara tai nyrkkisääntö ettei kannata koostaa sitä mistään helposti pilaantuvasta (esim. tuore liha, jos sähköt menee poikki eikä jääkaappi siten toimi).
Suomessa 3pv on minimi suositus. Maaseudulla asuville suositellaan epävirallisesti viikkoa, jos ei paria, jokavuotisten myrskytuhojen, lumikaaoksen ja tulvien takia. Syy tälle on kuulemma se että se on taviksille helpommin lähestyttävä, ei ylivoimaisen vaativa kriteeri, kun taas jos sanoisi että pitää hankkia vaikka 3kk ruoat kotiin ja säilyttääkkin ne jossain niin suurinosa löisi hanskat tiskiin heti. Parempi olla vähän varautunut kuin ei ollenkaan. Kukaan ei ole kieltänyt varautumasta vielä pidempään. Omasta mielestäni 3kk on minimi, mieluummin 1/2 vuotta, tai jopa vuosi. Omavaraisuus on kotivaran jatke. Ymmärrän kyllä ettei kaikilla ole siihen varaa ja tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Miks kaikki olis tunkemassa pohjanmaalle?
Miksi siellä olis turvallisempaa?
Nykyaikana sodassa ei kyllä ole mitään turvallista paikkaa. Kaikki paikkakunnat on löydettävissä.
Itsestäänselvä asia. Pohjanmaa on kaukana Venäjästä. Tottakai siellä on turvallisempaa kuin muualla.
Tärkein tieto: Maanpuolustusvelvollisuus koskee kaikkia. Myös naisia, sivareita, c-paperin saaneita. Aika monella tuntuu olevan sellainen harhaluulo että kun sota tulee, täältä voi rauhassa mennä rajan yli Ruotsiin pakoon. Nopeimmat varmasti ehtii tuon tehdäkin, jos Tornion keskustassa asuu...
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni Suomessa pitäisi ihan ilman maksullisuutta antaa enemmän tieto kansalle kriisivalmiudesta.
Jopa Ruotsissa on jo kauan sitten jaettu koteihin oppaat. Suomessa ei.
Todellakin! Mutta täällä nyt vaan valitettavasti oppositiopuolueet sinnikkäästi vastustavat kaikkea Suomen kansalaisten turvallisuuteen liittyviä toimia. Muiden maiden pako laisilla on oltava oikeus tulla tänne Venäjän rajalta.
Vierailija kirjoitti:
Venäläisten rajaloukkaukset vain kiihtyy ja täällä selitellään ukkosen väistämisellä tai jollain muulla järjettömällä selityksellä. Suomettuminen näyttää olevan yhä voimissaan. Jos minä saisin päättää asioista ampuisin jokaisen ylittäjä. Kun lentokone löydetään jostain Kuopion tienoilta, niin aika vaikea selittää, että ei ole rajaloukkauksesta ollut kyse.
Venäläiset ampuivat rauhan aikaan suomalaisen koneen alas, löydettiin Tallinnan läheltä. Orpo on aika onneton pääministeri, höpöttelee mitä sattuu eikä kuuntele asiantuntijoita.
Ei ole Orpon vika, vaan uskomattoman typerän oppositon ja kaiken maailman oikeuskanslereiden, jotka hankaavat rajalakia vastaan. Voi vaan kuvitella, että jos Suomi olisi hyökkäyksen kohteena, niin silti näiden mielestä muuhanmaattajia pitäisi kaiken sekasorron ja kriisin keskellä ensisijaisesti auttaa.
Mulle aivan sama jos tulee sota.Mihinkään en kodistani lähde ja jos tänne tulee joku pati tai pommi toivottavasti kuolen heti tai onhan minulla aseet joilla voin sen tehdä itse .Toivon vain että lapseni ja lapsen lapseni selviää vaikka en tiedä mitä joutuvat sodan vaikutuksesta kärsimään .Esim.ydinsaasteista.Ainoa hyvä on että ampujakin joka aloittaa kärsii niistä.
Vierailija kirjoitti:
Mulle aivan sama jos tulee sota.Mihinkään en kodistani lähde ja jos tänne tulee joku pati tai pommi toivottavasti kuolen heti tai onhan minulla aseet joilla voin sen tehdä itse .Toivon vain että lapseni ja lapsen lapseni selviää vaikka en tiedä mitä joutuvat sodan vaikutuksesta kärsimään .Esim.ydinsaasteista.Ainoa hyvä on että ampujakin joka aloittaa kärsii niistä.
Noin minäkin olen ajatellut.
Menen metsään piiloon.