Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Älkää tuoko luteita matkoilta!

Vierailija
20.06.2024 |

Luteet leviävät nyt räjähdysmäisesti Suomessa. Jokaisen matkailijan olisi syytä muistaa riittävät varotoimet kotiin palatessa: Pura matkalaukut (ja käsilaukut yms.) pihalla. Vaatteet, mitkä voi pestä 60 asteessa suoraan muovipusseista pesukoneeseen siten, että pussin suu on työnnetty pesukoneen sisään, ja pesuohjelma heti päälle. Loput tavarat (ulkotakkeja ja kenkiä myöten) pakastimeen viikoksi, samaten matkalaukku (ja käsilaukut ym.), tai jos se ei mahdu pakastimeen, niin laita jätesäkkiin, sulje tiiviisti ja vie ulos tai varastoon puoleksi vuodeksi. Myös päällä olevat vaatteet ja kengät on hyvä riisua jo ulkona ja laittaa muovisäkkeihin. Matkalaukun saunotus ei ole riittävä keino, koska saunan lämpötila ei välttämättä nouse riittävän korkeaksi kauttaaltaan ja on myös paloturvallisuusriski. Luteiden munia saattaa matkatavaroissa olla, vaikka et olisi niitä hotellissa havainnut, saattavat myös vaikka lentokoneen ruumassa hypätä laukusta toiseen. Jätetään myös ne kierrätyssohvat, -nojatuolit ja -sängyt ostamatta muilta kuin ehdottoman luotettavilta henkilöiltä eli esim. tutuilta. Kirppikseltä ostetuille tekstiileille kannattaa tehdä sama käsittely kuin matkatavaroille. Luteita voi saada myös kotimaan matkakohteista, eli samat ohjeet kotimaan matkailuun!

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos kotonasi on luteita, niin älä levitä niitä muualle liikkumalla kodin ulkopuolella, ennenkuin tuholaistorjunta on tehty!

Vierailija
2/31 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti juuri näin. Itse olen saanut lutikan puremia Keski-Suomessa. AINA matkan jälkeen tavaroiden käsittely. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap.  Kaikki varmaan kuuli tämän neuvon ensimmäisen kerran. Sinä oot viisas.. 😄😄😄😄

Vierailija
4/31 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenen matkalaukku mahtuu kaappipakastimeen? Isoon arkkupakastimeen voisi mahtua, jos pakasteet saisi jonnekin muualle siksi aikaa. Mutta minne.

:D

Vierailija
5/31 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole käynyt mielessä tuoda ulkomailta kirppiksiltä huonekaluja.

Vierailija
6/31 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lutikoita on eniten hotelleissa. Ei köyhät muuttajat niissä asu.

Vierailija
7/31 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatteet voi jo ennen paluulentoa laittaa muovipusseihin. Ennen laukun pakkaamista laukku pyyhitään nihkeällä liinalla sisäpuolelta. Muovipussit puhtaaseen laukkuun. Laukusta muovipussien sisältö suoraan pesukoneeseen yli 60C. Muut tavarat voi pyyhkiä yksitellen tai esim. jättää tiukasti suljettuihin muovipusseihin pariksi viikoksi. Tyhjän laukun voi pyyhkiä uudestaan.

Vierailija
8/31 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säikähdin toissapäivänä "kauheasti" kun ulkoa tuli lude muovikassin mukana, kiljuin ja poistin sen. Olin käynyt kävellen lähistön keskuksessa, jossa marketti. Se ei ollut näitä kodeissa leviäviä hyönteisiä ehkä, vaan mahdollisesti ulkona elävää lajia. Mietin tuliko se puista, pensaista, kaupasta, ihmisistä, naapuritalosta, pihasta vai mistä. Valtava hysteria. Onneksi rahoittui tilanne. Jotain ulkona lenteli ja muuallakin.

https://laji.fi/taxon/MX.230499

Vierailija
9/31 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenen matkalaukku mahtuu kaappipakastimeen? Isoon arkkupakastimeen voisi mahtua, jos pakasteet saisi jonnekin muualle siksi aikaa. Mutta minne.

Sitten tyhjennät sen helvetin arkkupakastimen ennen lähtöä!!!!!!   

Ja laukku sinne, jumankauta haluatko levittää luteita. Tulen hulluksi teidän kanssa.

Ap

Vierailija
10/31 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja laukku sinne, jumankauta haluatko levittää luteita. Tulen hulluksi teidän kanssa.

Ap

Mä en kestä näitä anteeksi raivon purku, mutta en halua luteita tänne.

Ap

Vierailija
11/31 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Anteeksi siis mekastaminen. Tämä ludeongelma vain ottaa hermoille.

Ap

Vierailija
12/31 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös sukat ja kalsarit olisi hyvä keittää kattilassa vedessä puoli tuntia.

Mikään ei ole liikaa, kun kysymys on luteista.

Olen tosissani, sattaa kuulostaa hassulta, mutta kattilassa pienten tekstiilien keittäminen poistaa luteet 100 prosenttisesti!!

Ap

Vierailija
13/31 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti tänne ei enää tule typeriä muita kysymyksiä tai pääni räjähtää.

Ap

Vierailija
14/31 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tulin lomalta enkä tehnyt mitää noista. Luteita en ole huomannut.

Vierailija
15/31 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tulin lomalta enkä tehnyt mitää noista. Luteita en ole huomannut.

Ei jumankauta. Mä en kestä. Just tollasten takia ne leviää tänne. Sä et varmaan huomaisi, vaikka tavaroissasi olisi skorppioneja.

Joo mä meen nukku. Huoh.

Ap

Vierailija
16/31 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös sukat ja kalsarit olisi hyvä keittää kattilassa vedessä puoli tuntia.

Mikään ei ole liikaa, kun kysymys on luteista.

Olen tosissani, sattaa kuulostaa hassulta, mutta kattilassa pienten tekstiilien keittäminen poistaa luteet 100 prosenttisesti!!

Ap

Mitä hittoa? Olet sä ihan terve? Vai onko tämä provo?

Vierailija
17/31 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei onnistu. En luovu ruuistani. Silkkaa hävikkiä. Ilmeisesti eri ihmiset ajavat eriasioita. Toiset ajaa hävikkiä ja toiset luteita.

Vierailija
18/31 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap meni psykoosiin.

Vierailija
19/31 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
20/31 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin koominen avaus. 😂