Lapsiasianvaltuutettu ihmettelee lapsettomia häitä
Kerrankin joku aloitti aiheellisen, asiallisen keskustelun aiheesta. Olen ihmetellyt tapaa jo pitkään.
Kommentit (268)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat kyllä pääsääntöisesti on jo tottuneet siihen, että lapset eivät ole tervetulleita. Suurempi ongelma on se, että lapsettomat hämmästyy kun vanhemmatkaan ei sitten tule.
Monta ystävyyttä on kariutunut lapsettomiin häihin. Ei siksi että itseäni jotenkin korpeaisi se, etteivät lapset saa osallistua. Vaan siksi että siitä etten minäkään ole sitten päässyt on vedetty puoli hernepeltoa nenään.
Lol. Varmaan sinulla sit ei enää yhtään ystävää ole jäljellä jos monta tämän vuoksi olet menettänyt.
Pärjäähän sitä yksinkin toki.
No ei ole montaa juu. Onneksi jäljelle jääneet ovat järkeviä ihmisiä. Heissä on sekä lapsellisia että lapsettomia. Mutta suurin osa entisistä ystävistä osoittautui kyllä ihan muuksi kuin oikeiksi ystäviksi.
Onhan nuo lapsettomat häät ankeita. Mulla ei ole lapsia, mutten yleensä mene ellen tiedä varmaksi ettei kyseessä ryyppäjäiset tai kuivaakin kuivemmat "hienostuneet" häät.
Ja onhan varmasti tylsää myös pienten vanhemmille. Kyllä he ihan osaavat itse järkätä vahdit jos kaipaavat aikuisten kesken juhlimista.
Vierailija kirjoitti:
Häät kuuluu iloisiin perhejuhliin, mutta kyllä hääpari itse päättää ketä kutsutaan, jos ei lapsia niin sitten ei. Hautajaisiin en ihan vauvaikäisiä ottaisi mukaan.
Vauvaikäisen vanhempia et siis halua hautajaisiin? Tylyä
En menisi ellei syy ole todella hyvä.
Jos syy on "lapset on ikäviä" niin sellaisen ihmisen häihin en halua nähdä vaivaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystävä just pari viikkoa sitten laittoi linkkiä teatteriin, kysyi että kiinnostaisiko meitä. Sanoin että kiinnostaa, otetaanko lapset mukaan? Vastaus oli "Pidetäänkö aikuisten päivä?"
Lapsivihaaja ilmeisesti. Pitänee rikkoa välit häneen...
Joo, pois tollaset hirviöt pilaamasta teidän elämää 😄
Ääneen naurahdin! 😆
Sama, mutta ihan vakavasti puhuen ihmisiä ei oikeasti häiritse se lasten kotiin jättäminen silloin yhtään jos niiden syömiset ja viihteet joutuu itse maksamaan.
Se on kova pala ainoastaan silloin kun olisi ilmaisia tarjoiluja tiedossa. Tämä sama porukka ei osaa muuallakaan käyttäytyä, ovat niitä rohmuja joista täällä on ollut keskusteluja joskus.
Vastenmielinen ihm
Nämä minäminäminä-ihmiset ovat kyllä ihmiskunnan ikävin ilmentymä. Eivät osaa toivoa toisille heidän toiveidensa mukaista juhlaa vaan pitää hernehtiä siitä että oma räkänokka ei pääse mässäilemään ilmaiseksi.
Juhlien järjestäjien toiveilla ei ole mitään merkitystä kunhan itse vain saa mahdollisimman paljon.
Muutamia vuosia sitten ystäväni täytti pyöreitä ja pyysi ystäviä ja läheisiä varaamaan yhden pitkän viikonlopun vapaaksi, varaisi jonkun mökin tai vastaavaa jossa voidaan nautiskella yhdessä.
Pari tyyppiä sanoi että jos lapsia voi ottaa mukaan niin eivät sitten tule, mutta kummasti mieli muuttui kun selvisi minne olimme menossa. Sitten valitettavasti oli liian myöhäistä kun paikat oli varattu osallistujamäärän mukaan mutta kyllähän siitä hampaiden kiristystä seurasi. "Eikö enää mitenkään onnistu?"
Meidän häissä oli lapsia. Hyvin viihtyivät ja ei ollut heitä erityisemmin huomioitu. Toivat iloa päivään.
Vierailija kirjoitti:
Onhan nuo lapsettomat häät ankeita. Mulla ei ole lapsia, mutten yleensä mene ellen tiedä varmaksi ettei kyseessä ryyppäjäiset tai kuivaakin kuivemmat "hienostuneet" häät.
Ja onhan varmasti tylsää myös pienten vanhemmille. Kyllä he ihan osaavat itse järkätä vahdit jos kaipaavat aikuisten kesken juhlimista.
Mutta kun kyse ei ole siitä mitä ne lasten vanhemmat kaipaavat vaan siitä että mitä se hääpari kaipaa. Mikä siinä yhtälössä on niin vaikeaa ymmärtää että jos juhlat järjestävä pari haluaa tietyn tyyppiset häät niin siihen ei ole muilla nokan koputtamista.
Lapsettomien häiden järjestäminen ei ole merkki lapsivihasta tai mistään muustakaan paitsi siitä, että haluavat viettää juhlansa aikuisten kesken.
Minä tykkään lapsista ja inhoan häitä. Ainakin sellaisia perinteisiksi miellettyjä. En voi käsittää, miksi pienet, intiimit häät, jotka järjestetään vain aidosti läheisille ihmisille, eivät yleisty. Olen sellaisissakin ollut ja oli ikimuistoiset.
Perinteisistä häistä vältyn lasten ansiosta.
Vierailija kirjoitti:
Meidän häissä oli lapsia. Hyvin viihtyivät ja ei ollut heitä erityisemmin huomioitu. Toivat iloa päivään.
Samoin meillä. Söpöjä ovat pikkuisissa juhlapuvuissa laittautuneina. Meillä oli kyllä ihan puuhanurkkaus lapsille. Lopulta parasta lasten mielestä olivat saippuakuplat. Ihania kuvia kun kaikkialla leijailee kuplia.
Yli 5v lapsista kaikki olivat mielestäni ihan kauniisti. Pienemmistä yhdelle tuli nälkä kesken puheiden ja vähän kitisi ennen kuin sai ruokaa. Ja yhdellä taaperolla meni lopulta tanssit aivan överiksi niin, että tuli suru puseroon. Ei se paljoa häirinnyt. Parasta on kun pikkutytöt käyvät moneen otteeseen ihastelemassa morsiuspukua joka kulmasta. Tietysti sellainen prinsessapuku varmasti vetoaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun kyse ei ole siitä mitä ne lasten vanhemmat kaipaavat vaan siitä että mitä se hääpari kaipaa. Mikä siinä yhtälössä on niin vaikeaa ymmärtää että jos juhlat järjestävä pari haluaa tietyn tyyppiset häät niin siihen ei ole muilla nokan koputtamista.
Lapsettomien häiden järjestäminen ei ole merkki lapsivihasta tai mistään muustakaan paitsi siitä, että haluavat viettää juhlansa aikuisten kesken.
Eli ovat juntteja jotka haluavat ryypätä kuin siat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin meillä. Söpöjä ovat pikkuisissa juhlapuvuissa laittautuneina. Meillä oli kyllä ihan puuhanurkkaus lapsille. Lopulta parasta lasten mielestä olivat saippuakuplat. Ihania kuvia kun kaikkialla leijailee kuplia.
Yli 5v lapsista kaikki olivat mielestäni ihan kauniisti. Pienemmistä yhdelle tuli nälkä kesken puheiden ja vähän kitisi ennen kuin sai ruokaa. Ja yhdellä taaperolla meni lopulta tanssit aivan överiksi niin, että tuli suru puseroon. Ei se paljoa häirinnyt. Parasta on kun pikkutytöt käyvät moneen otteeseen ihastelemassa morsiuspukua joka kulmasta. Tietysti sellainen prinsessapuku varmasti vetoaa.
Kuulostaa ihanalta! Lämminhenkistä tunnelmaa :)
Antaa hänen ihmetellä. Siitä se palkka maksetaan.
Lapsettomat häät on yleensä isot ja kiusalliset pönötyshäät alkuillasta ja kun ylimääräiset (maksumiehet) vieraat saadaan lähtemään, alkaa kaveriporukan ryyppäjäiset.
Lähetin juuri pelkät onnittelut, kun saimme kutsun tällaisiin. Ei enää yhtään ajan ja rahan tuhlaamista tällaisiin meidän perheen osalta
Vierailija kirjoitti:
Fiksu kommentti. Ei vanhemmat tarvitse mitään järjestettyä aikaa aikuisten kesken (muiden järjestämänä). Päinvastoin häiden ajaksi on todella vaikea löytää lastenvahtia, koska siihen menee lapsenvahdilta käytännössä 24h omasta viikonlopusta ja monikaan ei halua uhrata omaa aikaansa noin paljon.
Ja häät joissa on lapsia ovat yleensä rennommat ja ihmiset siedettävässä kunnossa. Nuo kunnon formaalit pönötyshäät on kaikkein kauheinta kidutusta. Ennemmin sitten tosiaan sinne kunnon ryyppäjäisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On siinä sen verran koputtamista että sen perusteella päätetään osallistutaanko ja ehkä mielikuva hääparista saattaa muuttua ikävämpään suuntaan jatkon kannalta
Kohtelias vieras ei tietenkään juhlissa näytä asiaa, jos päättää osallistua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fiksu kommentti. Ei vanhemmat tarvitse mitään järjestettyä aikaa aikuisten kesken (muiden järjestämänä). Päinvastoin häiden ajaksi on todella vaikea löytää lastenvahtia, koska siihen menee lapsenvahdilta käytännössä 24h omasta viikonlopusta ja monikaan ei halua uhrata omaa aikaansa noin paljon.
Ja häät joissa on lapsia ovat yleensä rennommat ja ihmiset siedettävässä kunnossa. Nuo kunnon formaalit pönötyshäät on kaikkein kauheinta kidutusta. Ennemmin sitten tosiaan sinne kunnon ryyppäjäisiin.
Kun nyt mietin niin melkein kaikki kivoimmat häät on niitä, jossa lapset menossa mukana. Vain yksi poikkeus joukossa, pienet maistraattihäät joissa olin ainoa vieras
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos aikuisten ihmisten mielestä häissä pääasiallinen tarkotus on ryypätä ja rellestää niin totta tosiaan on parempi, ettei yhtään lasta ole sitä touhua katsomassa.
Sun mielestä kaikissa k-18 tapahtumissa aikuiset vain ryyppäävät ja rellestävät? Aika outo kuva sulla aikuisista.
Ei mun mielestä, vaan yleensähän tuossa on taustalla runsas viinanjuonti, jos pidetään lapsettomat häät. Kerro yksikin hyvä muu syy, ei lapsista ole niin paljon häiriötä. Jään odottamaan.
Lapset eivät jaksa
a) istua kirkossa hiljaa
b) juoksentelevat ympäriinsä
enpä ole koskaan nähnyt lasta, joka juoksisi kirkossa ympäriinsä. En omia enkä
muiden. Kirkossa on kuitenkin käyty jos minkälaisissa juhlissa häistä hautajaisiin lasten kanssa ihan pienestä pitäen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On siinä sen verran koputtamista että sen perus
Voin vakuuttaa, ettei hääparia varmasti kiinnosta vi**uakaan siitä, että muuttuuko teidän ajatuksenne ikävämpään suuntaan vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja se on ok. Mutta turha sitten vedota siihen, että pääsette ilman lapsia juhlimaan. Kas kun ne vanhemmat ei todennäköisesti pääse sitten ollenkaan sinne juhliin. Ja kyllä aika monet perustelee lapsettomia häitä sillä että haluavat olla aikuisten kesken (tämä ok) ja haluavat tarjota tutuille vanhemmille lapsivapaata (ei ole ok, vaan aivan idioottimainen lausahdus)
Siihenkin pitää olla valmis, että sitten lapsiperheet skippaavat koko bileet, jos koko perhe ei voi tulla. Ei voi mitään, sillä lapsenvahdin löytäminen ei ole itsestäänselvyys tänä päivänä. Ja moni ei ole valmis jättämään lapsia yön yli jonkun vieraan ihmisen kanssa (saati että olisi varaa moisesta maksaa).
Tämäkin. Mutta huonosti käyttäytyviä lapsia on oikeasti edelleen vähemmistö. Suurin osa käyttäytyy ihan hyvin ja suurin osa vanhemmista edelleen kasvattaa lapsia kunnolla.
Mediassa vain uutisoidaan ennemmin niistä huonostikäyttäytyvistä, joten kuva lasten käytöksestä on vääristynyt. Yhtään lapsista tai lapsiperheistä positiiviseen sävyyn kirjoittavaa juttua ei julkaista.
Esim nyt kun koulut loppui uutiset olivat:
-opettajan inhokkilahjat
-haastavimmat vanhemmat joita opettajat kohtaavat
-x katuu lasten saamista
-päiväkodin hoitajat kertovat mikä ottaa päähän.
- näin lapsiperheet pilasivat häät
Yhtään juttua ei ollut:
-opettajan suosikkilahjat
- parhaat kohtaamiset vanhemman kanssa
- lapset ovat parasta x elämässä
-päiväkodin hoitajat kertovat mikä on lapsissa parasta
- näin lapset/lapsiperheet ovat ilahduttaneet häissä
Hääpari itse tietää varmasti millaisia lapsia lähipiirissä on ja tekevät ratkaisunsa.
Kuitenkin lapsiperheistä ja lapsista puhutaan todella rumasti medioita myöden ja se vaikuttaa väistämättä siihen miten lapsia ja lapsiperheitä kohdellaan.