Työhaastattelussa kysyttiin parisuhteesta
Työhaastattelussa kysyttiin parisuhteeni tilasta. Haastattelija sanoi, että ikäiseni naiset jäävät tyypillisesti pian paikan saatuaan äitiyslomalle ja tämän vuoksi hän kysyy asiasta. Häkellyin, koska eikös parisuhteesta kysyminen työhaastattelussa ole asiatonta? Sinkku olen eikä ole lapsia tulossa, mutta silti.
Kommentit (6)
"Haastattelija sanoi, että ikäiseni naiset jäävät tyypillisesti pian paikan saatuaan äitiyslomalle"
Veikkaan että aloitus on provo, mutta oikeastikin tällaista tapahtuu. Kyse on aivan selkeästä syrijinnästä.
Vierailija kirjoitti:
"Haastattelija sanoi, että ikäiseni naiset jäävät tyypillisesti pian paikan saatuaan äitiyslomalle"
Veikkaan että aloitus on provo, mutta oikeastikin tällaista tapahtuu. Kyse on aivan selkeästä syrijinnästä.
Näin uskoinkin, mutta en silti halua viedä asiaa eteenpäin. Hankala tilanne, kun on mahdollisuus saada vakituinen työpaikka, niin en halua heittäytyä hankalaksi, vaikka perusteita olisi. Haastattelu oli muuten ns. tavallinen peruskysymyksineen.
ap
On laitonta. Mutta yritykset ovat kaiken kaikkiaan melko kusipäisiä ja lyhytkatseisia
Minun tilalleni palkattiin sijainen, kun pidin 2kk synnytysvapaata, ja sijainen sitten ottikin paikkani kokonaan. Hr haukkui minut liian lyhyestä vapaasta ja esimies siitä, että olin raskaana. Syrjintä oli avoimen piiloteltua, mm. esimiehen lausunnot siitä, että poissaolot lisääntyvät väistämättä lapsen sairauksien takia, jne. Mutta virallisestihan kyse oli vain siitä, ettei sopimusta jatkettu
Työsopimuksen päättyminen ei olisi tietenkään pätenyt oikeudessa, mutta en toisaalta jaksa käyttää elämääni kusipäiden ongelmien ratkomiseen. Firma oli ongelmallinen muutenkin ja päädyin lopettamaan työsuhteen itse ennen virallista päättymisajankohtaa. Riitelemään lähteminen on vähän sama kuin alkaisi riitelemään kiusaajansa kanssa: kiusaamisen juurisyyt ovat todennäköisesti niin syvät ja pahan olon lähde niin loputon, ettei riidalal saa aikaan itselleenkään muuta kuin loputtoman pahan olon lähteen
Eli jos sinuun suhtaudutaan lähtökohtaisesti yrityksessä negatiivisin oletuksin, ihan mistä tahansa syystä, älä mene. Jos sinulla on siis mitään muita vaihtoehtoja. Tuollaisessa paikassa tuhoat vain mielenterveytesi. Paikan maine kyllä leviää ja esimerkiksi tämä firma, missä itse olin, on erittäin epäsuosittu kaikkien muiden kuin omien työntekijöidensä keskuudessa. He eivät sisällä tunnu olevan tietoisia asiasta, mutta samapa se. Ajattele, se on joidenkin elämä, elää tuollaisessa negatiivisuuden ja katkeruuden painekattilassa 40 tuntia viikossa, useita kymmeniä vuosia. Ei käy kateeksi
Valehtele, että et voi saada lapsia terveydellisistä syistä (terveydentilasta ei saa myöskään kysyä btw). Jos tuollaisia epäsoveliaita kysymyksiä kyselee niin ansaitseekin tulla vedätetyksi. Vielä parempi jos oikeasti olet raskaana työhaastattelun aikana niin et edes valehtelisi, koska raskaana oleva nainen ei voi tulla raskaammaksi.
Asiaton kysymys