Hurjia lukuja Saksasta: sähköautojen myynti romahtanut
Saksan hallituksen joulukuinen päätös sähköautojen hankintatukien lopettamisesta on romahduttanut sähköautojen myynnin. Saksan liikenneviranomaisen (KBA) mukaan toukokuussa rekisteröitiin vain 29 708 sähköautoa. Luku on 30 prosenttia pienempi verrattuna edellisvuoden toukokuuhun.
Toukokuussa rekisteröitiin lisäksi 89,498 bensiinikäyttöistä henkilöautoa (kasvua 2,1 %). Joten yleinen myynnin lasku ei selitä asiaa kun bensa-autojen myynti jopa kasvanut.
"12,6 Prozent der Neuzulassungen waren Elektro-Pkw (BEV). Mit 29.708 Neuwagen lag diese Antriebsart um -30,6 Prozent hinter dem Ergebnis des Vorjahresmonats"
https://www.kba.de/DE/Presse/Pressemitteilungen/Fahrzeugzulassungen/202…
Kommentit (87)
Olen alusta asti ennustanut että niiden osuus jää sinne 30-40% paikkeille, lopulle ne ei kelpaa
Vierailija kirjoitti:
Ei kai Suomessa vaan tueta niitä? Samalla kun vähäosaisilta joudutaan leikkaamaan taloustilanteen takia, olisi käsittämätöntä jos rikkaiden ostamia uusia autoja tuetaan valtion kassasta.
Meille punavihreille tuo menee kyllä vähäosaisten suomalaisten tukemisen edelle, ilmasto on aina etusijalla!
Vaadittaisiin selvästi nykyistä edullisempia sähköautoja eli koko kansan malleja. Varakkaathan voivat ostaa sähköauton liki hinnasta riippumatta, enemmistölle nykymallit ovat yksinkertaisesti rajusti ylihintaisia. Myynti olisi sakannut väistämättä koska rikkaat ovat omansa jo ostaneet muttei keskiluokalla ole pääsääntöisesti varaa moisiin. Toisekseen käytettyjen sähköautojen kaupassa mättää akkujen hinta, eli vaikka löytäisit halvan käytetyn niin akuston vaihto maksaa nykyisin edelleen liki saman kuin koko autokin.
Ne joilla järkevät latausmahdollisuudet kotona ovat nyt ostaneet sähköauton. Suurimmalla osalla ei ole voimavirtaa kotiparkkiruudussa. Kerros/rivari asuminen vaan lisääntyy ja okt asuminen vähentyy.
Meille oikeistolaisille (kok, keskusta ja persut) oli tärkeää tukea sähköautoilua.
"Täyssähköisten henkilöautojen hankintaa tuettiin vuosina 2018-2021 hankintatuella, jonka suuruus on 2 000 euroa. Tuki oli suunnattu kotitalouksille ja tukea sai uuden täyssähköisen henkilöauton hankintaan tai pitkäaikaiseen leasingiin. Tuki on rajattu autoille, joiden kokonaishinta on enintään 50 000 euroa."
Sähköautoissa on se vika, että ne on kaikki niin rumia!
Ne joilla on mahdollisuus käyttää ja riittävästi varaa alkavat olla sähköautonsa ostaneet. Heitä on rajallinen määrä.
Vierailija kirjoitti:
Meille oikeistolaisille (kok, keskusta ja persut) oli tärkeää tukea sähköautoilua.
"Täyssähköisten henkilöautojen hankintaa tuettiin vuosina 2018-2021 hankintatuella, jonka suuruus on 2 000 euroa. Tuki oli suunnattu kotitalouksille ja tukea sai uuden täyssähköisen henkilöauton hankintaan tai pitkäaikaiseen leasingiin. Tuki on rajattu autoille, joiden kokonaishinta on enintään 50 000 euroa."
Vihervasemmiso kuitenkin tukisi vielä korkeammilla summilla, huoilimata siitä ettei suomalaisille vähäosaisille riitä rahaa.
Ensisijaisesti vihervasemmisto toki tekisi polttiasutoilusta liian kallista 4000e ja sen alle tienaaville.
Onneksi PS puolustamassa autoilijaa, vastustaa autoilun veronkorotuksia ja sähköautotukia. Nytkin nykyhallitus leikkasi sähköautotukia PS aloitteesta.
Kaikkien uusien autojen myynti on romahtanut. Ainakin Euroopassa.
Vierailija kirjoitti:
Meille oikeistolaisille (kok, keskusta ja persut) oli tärkeää tukea sähköautoilua.
"Täyssähköisten henkilöautojen hankintaa tuettiin vuosina 2018-2021 hankintatuella, jonka suuruus on 2 000 euroa. Tuki oli suunnattu kotitalouksille ja tukea sai uuden täyssähköisen henkilöauton hankintaan tai pitkäaikaiseen leasingiin. Tuki on rajattu autoille, joiden kokonaishinta on enintään 50 000 euroa."
"Liikenneministeri Lulu Ranne (ps.) kannattaa vähäpäästöisten työsuhdeautojen alennetun verotusarvon poistoa."
PS ansiosta tuet sähköautoilulle vähenee. Ei tarvi niin paljon leikata vähäosaisilta kun valtio säästää tuossa rahaa.
https://www.verkkouutiset.fi/a/liikenneministeri-telle-sahko-ja-hybridi…
Jos halutaan tehdä ilmastotekoja, niin miten sähköautoilu saadaan siihen liitettyä? Sähkön tuotanto ja akkuteollisuus on suurimpia saastuttajia, lisäksi kohta otetaan tosissaan sähkösaaste.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien uusien autojen myynti on romahtanut. Ainakin Euroopassa.
Lue aloitus, siinähän polttisten myynti noussut kun sähkisten romahtanut -30%
Se on niin,kun ei tueta,niin se näkyy,Saksassa 100 000 säkäriä odottaa varastoissa ostajaansa.
Vierailija kirjoitti:
Se on niin,kun ei tueta,niin se näkyy,Saksassa 100 000 säkäriä odottaa varastoissa ostajaansa.
Norjassakin niitä tuetaan 20 000 eurolla elinkaaren aikana, ainoa syy miksi Norjassa niitä niin paljon
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/eipa-ihme-etta-kayvat-kaupaksi-tall…
miksi pitäisi tukea väärää hevosta, akkuautot ovat vain turha välivaihe
Kunnollinen sähköauto maksaa vähintään 30 000 euroa, minkä jälkeen pitää olla varautunut 15000 euron akkukorjauskustannuksiin. 10 000 eurolla saa kymmenen vuotta kestävän, käytetyn bensiini/diesel-auton, jolla pystyy ajamaan talvikelissä ja pitkiä matkoja. Jollei aja 40000 kilometriä vuodessa, ei tuossa sähköautossa oikein ole mitään järkeä. Suomalaisten palkkatasolla pitää todella rakastaa autoja, että tuollainen taloudellinen panostus kannattaa.
Vierailija kirjoitti:
Kunnollinen sähköauto maksaa vähintään 30 000 euroa, minkä jälkeen pitää olla varautunut 15000 euron akkukorjauskustannuksiin. 10 000 eurolla saa kymmenen vuotta kestävän, käytetyn bensiini/diesel-auton, jolla pystyy ajamaan talvikelissä ja pitkiä matkoja. Jollei aja 40000 kilometriä vuodessa, ei tuossa sähköautossa oikein ole mitään järkeä. Suomalaisten palkkatasolla pitää todella rakastaa autoja, että tuollainen taloudellinen panostus kannattaa.
Unohdit omakotitalon missä saa voimavirtapistokkeen, 150k ellei remppakuntoista halua. Muuten olemattoman hidas 1-vaihe lataus jolla kestää vuorokausia ladata täyteen.
Akkutehdashankkeitakin jo perutaan kun autonvalmistajat peruu akkutilauksia
Patterilelujen kauppa hyytynyt pahasti 🤣🤣
Ei kai Suomessa vaan tueta niitä? Samalla kun vähäosaisilta joudutaan leikkaamaan taloustilanteen takia, olisi käsittämätöntä jos rikkaiden ostamia uusia autoja tuetaan valtion kassasta.