Perintö lastenlapsille
Isäni ja äitini ovat jo iäkkäitä. Yritin ehdottaa testamenttia, mutta he kieltäytyivät. Samalla nuorin lapseni sanoi, että ennen perinnöt annettiin lastenlapsille, koska perinnön tarkoitus on auttaa ihminen elämässään alkuun. Minä en ole saanut isovanhempieni perintöä. Mitä te suosittelisitte? Verojen vuoksi olisi kai järkevää hypätä yksi sukupolvi yli?
Kommentit (61)
Lapset ovat 23,22 ja 16. Oma taloudellinen tilanne ihan hyvä. Vanhemmat 80-vuotiaita. Ei mitään rikkaita, mutta muutama asunto ja vähän metsää.
Riippuu myös onko iso perintö, perintövero isompi lapsenlapsilla. Ei ennen mitenkään yleistä antaa lapsenlapsille, me perimme isän osuuden koska isämme kuoli ennen pappaa.
Omille lapsille tietysti. Tai entäs, jos kysyt vanhemmiltasi kenelle he haluavat omaisuutensa jättää.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu myös onko iso perintö, perintövero isompi lapsenlapsilla. Ei ennen mitenkään yleistä antaa lapsenlapsille, me perimme isän osuuden koska isämme kuoli ennen pappaa.
Huoh, perintövero on sama lapsilla ja lapsenlapsilla. Miksi edes vastaat jos et tiedä.
Voit luopua perinnöstä ja osuutesi siirtyy sinun lapsille.
Kysy ap ihmeessä lapsiltasi, haluaisivatko he näyttää mallia ja olla mieluummin se sukupolvi, joka jää perinnöttä, kun vaihdetaan suvun perinnönjättötapaa lapsista lapsenlapsiin?
Vierailija kirjoitti:
Perintövero on sama alenevassa polvessa, mutta lapsen pitää kieltäytyä perinnöstä, että lapsenlapsi saa sen, siinä säästetään siten, että perintö verotetaan vaan kerran.
Jos perintö testamentataan lapsenlapselle, aion vaatia lakiosani. En saanut lainkaan perintöä läheisen ja rakkaan vanhempani kuoltua. Kiitos keskinäisen omistusoikeustestamentin, johon tämä pakotettiin.
Sinä voit ihan normaalisti luopua perinnöstä, kun olet ensin kuolinpesän osakas. Älä kuitenkaan kirjoita luopumispaperiin kenenkään nimeä, ettei tule lahjavero lisäksi, vaan laita vain paperiin, että luovut perinnöstä isäsi Antin jälkeen. Ei siis, että luovut perinnöstä lapsesi Liisan hyvåksi. Näin perintö siirtyy lapsillesi. Perintövero on sama kuin sinulla olisi ollut.
Näin minäkin tein, kun vanhempani kuoli.
Mistä ihmeestä ap lapsesi on saanut sen kuvan, että ikinä olisi ollut yleinen tapa jättää perintö lapsenlapsille?
Kiitos, lapseni siis kertoi, että ennen ihmisten elinikä oli lyhyempi ja perintö jäi luontaisesti elämänsä alussa oleville nuorille. Nykyisin perinnön saa 50-60 -vuotiaat ja he eivät tarvitse. Minusta tässä on kyllä ihan hyvä näkökulma. Siis olisihan se järkevää tukea lapsia, kun he opiskelevat. Isäni mielestä (80 v) ei ole järkeä antaa 20-vuotiaalle omaisuutta. Ap
Vierailija kirjoitti:
Kiitos, lapseni siis kertoi, että ennen ihmisten elinikä oli lyhyempi ja perintö jäi luontaisesti elämänsä alussa oleville nuorille. Nykyisin perinnön saa 50-60 -vuotiaat ja he eivät tarvitse. Minusta tässä on kyllä ihan hyvä näkökulma. Siis olisihan se järkevää tukea lapsia, kun he opiskelevat. Isäni mielestä (80 v) ei ole järkeä antaa 20-vuotiaalle omaisuutta. Ap
Oletko miettinyt oman vanhuutesi turvaa, perintörahoilla saisit pitkäksi aikaa hoivaa. Ei kannata tuudittautua siihen, että eläkkeet ja vanhustenhoito on 30 vuoden kuluttua lähellekään nykytasoa.
Vierailija kirjoitti:
Jos tämä on isäsi näkemys, sitten hänen omaisuutensa menee omille lapsilleen. Isän omaisuus, isän päätös. En lähtisi hirveästi esittämään omia toivomuksiani isän omaisuuden suhteen.
Juupa-juu. Isoisoisäni päätti hypätä muutaman sukupolven yli perintöasioissa. Ei jättänyt perintöä pojalleen, eikä pojanpojalleen vaan pojanpojan tyttärelle eli minulle testamentilla. Ongelmia tuli heti kättelyssä, muut sukulaiset riitauttivat asian. Olin alaikäinen kun isoisoisä kuoli ja jouduin heti kunnon sukutappeluun. Yritin sovitella asiaa niin että kaikki saisivat pienen osan. Ei kelvannut. Olin 4-vuotias kun isoisoisä testamentin teki ja jos olisin asiasta tiennyt, olisin kieltäytynyt. Perintö upposi lakimiesten palkkioihin ja tappeluun. Perintö tekee ihmiset hulluiksi ja nyt aikuisena ymmärrän miksi isoisoisäni testamentin teki ja hyppäsi nuo sukupolvet yli. Hän yritti välttää tuon tappelun, mutta ei ottanut huomioon miten ihmiset ovat mammonan lumoissa.
Vierailija kirjoitti:
Usko isääsi, hän on oikeassa. Lukemattomat nuoret ovat hassanneet perimänsä omaisuuden. Sitä lähdetään vähän matkustelemaan, ostetaan merkkivaatteita ja auto ja sitä rataa, ja viiden vuoden päästä jäljellä ei ole mitään.
Vierailija kirjoitti:
Juupa-juu. Isoisoisäni päätti hypätä muutaman sukupolven yli perintöasioissa. Ei jättänyt perintöä pojalleen, eikä pojanpojalleen vaan pojanpojan tyttärelle eli minulle testamentilla. Ongelmia tuli heti kättelyssä, muut sukulaiset riitauttivat asian. Olin alaikäinen kun isoisoisä kuoli ja jouduin heti kunnon sukutappeluun. Yritin sovitella asiaa niin että kaikki saisivat pienen osan. Ei kelvannut. Olin 4-vuotias kun isoisoisä testamentin teki ja jos olisin asiasta tiennyt, olisin kieltäytynyt. Perintö upposi lakimiesten palkkioihin ja tappeluun. Perintö tekee ihmiset hulluiksi ja nyt aikuisena ymmärrän miksi isoisoisäni testamentin teki ja hyppäsi nuo sukupolvet yli. Hän yritti välttää tuon tappelun, mutta ei ottanut huomioon miten ihmiset ovat mammonan lumoissa.
Sinulle siis sopisi, että kaikki muut sukupolvet saisivat perintöä, mutta sinä et? Ok. Minä taas pidän tasapuolisuudesta tässäkin asiassa. Riitelyä tässä asiassa ei voi välttää, jos yritetään ohittaa vain veemäisyyttään joku sukupolvi.
Minä luovuin perinnöstä. Meni sen toimesta suoraan perittävän lapsenlapsenlapselle.
Vierailija kirjoitti:
50-60 -vuotiaana et ehkä tarvitse, vaan entäs sen jälkeen? Vai onko tulossa hyväkin eläke?
Ota perintö vastaan ja tue lapsiasi maksamalla heidän laskujaan (esim. vuokra) tarvittaessa.
Se on varminta.
Et kertonut mitä olet perimässä, minkä ikäiset lapset ja mikä on oma taloudellinen tilanne.
Mahdoton sanoa noilla lähtötiedoilla kieltäytyisinkö vai en.