vauvanruoka
Millä te olette aloittaneet kiinteiden syönnin? En ole oikein vakuuttunut tuosta perunasta.
Entä herkuttelevatko teidän lapsenne ns. epäterveellisillä herkuilla? Onko mahdollista tai kuinka pitkään pitää lapsi niistä erossa, kun esim. kyläreissuilla niitä aina on tarjolla. Tai mitä terveellistä herkkua itse tarjoaisi vieraille, jos on lapsiakin mukana?
Kommentit (6)
Meillä aloiteltiin soseet peruna-porkkana-maissilla johon lorautin sekaan hieman rintamaitoa niin oli pienen helpompi syödä.
Meilläkin yritetään pitää herkut minimissä. Vieraiden lapsille tarjolla rusinoita ja maissinaksuja. Ja voihan niitä ottaa kyläänkin mukaan.Esim. pieni rusinapakkaus on tosi kätevä.
Kun Axel puolivuotiaana sai kiinteitä ekan kerran, annoin bataattia. Ajattelin sen olevan makeampaa kuin tavallinen peruna, ja kyllä lapsi sitä söi. Sitä paitsi peruna voi olla aika vaikeasti sulava jos on vatsavaivoja, vinkkasi kaverini, jolla on crohnin tauti.
Mutta kolmen viikon bataatti-porkkana-palsternakka + äidinmaitodieetti olikin liian rankka Axelin suolistolle, vaikka aloitin niin hitaasti että sain neuvolaltakin haukut. Ummetus oli niin rankka, että saimme aloittaa kiinteät uudelleen tyylillä puolet luumua, puolet muuta hedelmää (ei banaania eikä mustikkaa, mutta muut). Saimme kyllä pojan vatsan toimimaan, ja nyt hän iloisesti syökin perunaa ja kaikki muukin ruoka, vaikka liian makeasta ei tykkääkään. Eli kaikki pelottelut sillä että jos antaa jotain makeaa hedelmää ensin niin lapsi ei milloinkaan suostu syömään perunaa on ainakin meidän kokemuksella pelkkää puppua.
maissilla, tosin muistaakseni omatekemänä upposi aika heikosti.
Noudatin ruokaaina /viikko ohjelmaa pitkään. Syynä tähän oli se, että minulla itselläni on ruoka-aineallergioita, esim. kalaa uskalsin antaa vasta yli 1-vuotiaana, mutta onneksi tytöllä ei ole ilmennyt mitään ruoka-aineallergioita. Ja perunaa en kanssa halunnut ihan heti antaa, koska olen itse allerginen raa' alle perunalle, mutta kyllä se ja porkkana tuli nopeasti mukaan ' ohjelmaan' .
Herkkuja ei saanut ollenkaan alta 1-vuotiaana, taisi olla eka kerta, kun maistoi jäätelöä 1v3kk
Perunan tärkkelys aiheuttaa herkille vatsavaivoja ja helposti siis itkua.
Meillä aloitettiin bataatilla, porkkanalla ja parsakaalilla
Viljat sitten gluteiinittomilla: quinoa ja täysjyväriisi (hirssi jne)
jauhoin jyvät jauhoksi ja keitin puuron (meillä eivät vellit kelvanneet) Jos sulla ei ole myllyä, keitä ryynit ja pistä tehosekoittimella hienoksi.
Nesteenä käytin vettä ja myöhemmin riisimaitoa.
ups, nyt tuli kiire päiväkotiin!
divaani:
Ja lähes heti laitoin siihen porkkanaa mukaan. Miksi et ole vakuuttunut perunasta? Onko lapsellasi jotain yliherkkyyttä ilmennyt imettämisen myötä? itse en ainakana kjoe perunaa mitenkään huonona vaihtoehtona. Toki voisin antaa ekaksi vaikka mitä muutakin, kuten maissia tai jotain hedelmäsosetta mutta olenpahan nyt vain aloittanut perunalla.
------------------------------------Tuossa tulikin muilta jo kommetteja perunasta, joita oon itsekin miettynyt.
-----------------------------------
Esikoisen pystyin pitämään pidempään herkuista erossa. Kun ei annettu, ei osannut pyytääkään, joten helppoa oli. Reilun vuoden oli kun ekan kerran maistoi jäätelöä.Kuopukselle ollaan annettu 9kk iästä asti esim. keksi kahvipöydässä. Kun on kerran annettu, on tyttö aina käsi ojossa kun vaan herkkuja äkkää. Nyt osaan kyllä olla myös vähän rennompi äitikin: mitä ihmeen väliä sillä on vaikka tyttö syö keksin tai kaksi viikossa? Ei mitään, ei kerrassaan mitään. Ja niin onnellinen kuin lapsi siitä on...!
---------------------------Sen tähden juuri olen aatellut herkkujen antamista pitkittää, että kun ei oo lapsi maistanut ei ymmärrä vaatiakaan. Tietysti lasta varmasti kiinnostaa mitä aikuiset syövät, mutta se onkin hyvä syy vähentää omaakin herkkujen syöntiään. Ja jos tarjolla on lapselle jotain terveellisempää herkkua, tulee varmasti siitäkin onnelliseksi. Itse olen lapsesta asti ollut kauhea karkkihiiri ja välillä kiukutellut oikein tuskissani kun ei oo ollut mitään herkkua;). Samaa en haluis lapselleni. Kyllä se onni täytyy saada muista asioista. Tulee vähän turhan usein hemmoteltua itseään syömisellä, kun joku terveellisempikin tapa varmasti toisi pidempiaikaisen ilon. Toivon että kun lapsesta asti oppisi nauttimaan terveellisestä ruoasta, ei aikuisenakaan tulisi turhia mielitekoja. Mikään fanaatikko en kuitenkaan aio olla.
Kirjoitelkaa, jos lisää hyviä herkkuja tulee mieleen.
t.nau
Ja lähes heti laitoin siihen porkkanaa mukaan. Miksi et ole vakuuttunut perunasta? Onko lapsellasi jotain yliherkkyyttä ilmennyt imettämisen myötä? itse en ainakana kjoe perunaa mitenkään huonona vaihtoehtona. Toki voisin antaa ekaksi vaikka mitä muutakin, kuten maissia tai jotain hedelmäsosetta mutta olenpahan nyt vain aloittanut perunalla.
Esikoisen pystyin pitämään pidempään herkuista erossa. Kun ei annettu, ei osannut pyytääkään, joten helppoa oli. Reilun vuoden oli kun ekan kerran maistoi jäätelöä.
Kuopukselle ollaan annettu 9kk iästä asti esim. keksi kahvipöydässä. Kun on kerran annettu, on tyttö aina käsi ojossa kun vaan herkkuja äkkää. Nyt osaan kyllä olla myös vähän rennompi äitikin: mitä ihmeen väliä sillä on vaikka tyttö syö keksin tai kaksi viikossa? Ei mitään, ei kerrassaan mitään. Ja niin onnellinen kuin lapsi siitä on...!
nämä minun mietteitä, jollain toisella on varmaan jotain muuta mielessä.