Vainaja sai TE-toimistolta muistutuskirjeitä - "Et noudattanut työnhakuvelvollisuutta"
TE-toimisto on alkanut patistamaan myös edesmenneitä työnhakuun ja tämä hämmästyttää lähiomaisia:
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/uutiset/efe4e044-c02e-4f66-8b25-b55…
Kommentit (246)
Kuolema ei ole riittävän hyvä syy työnhakuvelvoitteen rikkomiselle Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
te keskukset yleensä viher punikkien hallinnassa palkatutkin sukulaisia tai ainakin kummin kaimoja tässä on tulos kyvyttömät valittavat kiireitään ja työn paljoutta. tiedän 2 vastaavaa tapausta forssasta ja nurmijärveltä. kyselivät miksi" se nimi on varmaan näyttänyt samalta" oli vastaukset eivätkö osaa edes lukea sotu numeroitakaan eivät tunne. te keskukset nykypäivän kaverin kaverin suojatyö paikkoja. jäsenkirja ja sukulaisuus ratkaisevat valinnan.
Lisäksi on tarvittu kirjoitustaito. Eli et pääsisi sinne duuniin, vaikka hankkisit jäsenkirjan.
Vierailija kirjoitti:
Niin ap. TE toimisto ei saa DVV:lta ilmoitusta, että henkilö on kuollut.
Omaisten on itse ilmoitettava, että henkilö ei enää ole työnhakija, vaan hän on kuollut.
Myös kuolema on salassa pidettävä tieto.
Kun lääkäri ilmoittaa DVV:lle henkilön kuolemasta, sieltä lähtee heti tieto Kelaan ja Verotoimistoon.
Sitä en tiedä, miten se tieto menee välittömästi myös pankkeihin.
Kun eihän DVV tiedä, minkä pankin asiakas vainaja on ollut.
Uskokaa pois, meistä tiedetään paljon enemmän kuin luulettekaan? Minuun ottivat monet tahot yhteyttä heti äidin kuoleman jälkeen. Itse oli aluksi asioinut vain hautaustoimistossa.
No joo aika läppä tosiaan mutta nuo työkkärin kirjeet voi kyllä ignoorata täysin tuossa tilanteessa,ne toimii siellä kuin robotit ennaltamäärätyn kaavan mukaan.
Toivottavasti perikunnalta on laskutettu aiheeton vaiva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omaisten on itse ilmoitettava, että henkilö ei enää ole työnhakija, vaan hän on kuollut.
Kun lääkäri ilmoittaa DVV:lle henkilön kuolemasta, sieltä lähtee heti tieto Kelaan ja Verotoimistoon.
Uskokaa pois, meistä tiedetään paljon enemmän kuin luulettekaan? Minuun ottivat monet tahot yhteyttä heti äidin kuoleman jälkeen. Itse oli aluksi asioinut vain hautaustoimistossa.
Johtuu siitä, että yritykset päivittävät tietojaan Väestötietojärjestelmästä.
Sieltä se tieto menee eri yrityksille, jotka mm. voivat alkaa markkinoida monenlaista kuolemaan ja hautaukseen, lakiasiohin lkuulubia juttuja, bainajan omaiille.
Vierailija kirjoitti:
Menis töihin!
Sulla ei ole kaikki kotona.
Älkääs nyt taas mieltänne pahoittako!
Kyllähän kuollut ihminen voi esim. variksenpelättinä tai Lintsin kummitusjunan rekvisiittana tai leffakuvauksissa ruumiina yms. ihan hyvin työskennellä ainakin siihen asti kunnes alkaa haiskahtaa vähän liikaa.
Näinhän tämä orpopurrahallitus sen on suunnitellut. Edes kuolema ei anna rauhaa hallituksen kyykyttämiseltä.
Ensin pakotetaan työkyvyttömät töihin, nyt on kuolleiden vuoro osallistua talkoisiin, mutta palkkaa ei makseta.
Vierailija kirjoitti:
Pankit saavat myös tiedon henkilön kuolemasta DVV:sta
Siten että pankit päivittävät henkilöiden osoite ja muita tietoja sieltä.
Se miten nopeasti pankki saa tiedon ihmisen kuolemasta, riippuu siitä, miten usein pankki tietoja päivittää tuolta
DVV:sta, eli Digi-ja väestötieto järjestelmästä.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa keksityltä huuhaalta. Misinformaatio ilmoitetaan poistetyavaksi.
Työvoimaviranomaiset eivät tosiaan hanki tietoa siitä, onko henkilö vielä elossa. Puolisolle tuli yli vuosi hänen kuolemansa jälkeen kirje siitä, haluaako hän pitää työnhakunsa vielä voimassa. Olivat sitä ennen ilmeisesti yrittäneet tavoittaa puhelimitse, mutta olin liittymän jo sulkenut. Kun ilmoitin sinne, että ei hän enää halua, niin sanoivat että eivät he tiedä kuka on kuollut ja kuka elossa.
No voishan nuo kuolleet ruveta töikseen vaikka kummittelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Näinhän tämä orpopurrahallitus sen on suunnitellut. Edes kuolema ei anna rauhaa hallituksen kyykyttämiseltä.
Systeemi on ollut olemassa kymmeniä vuosia.
Tällä ja edellisellä hallituksella ei ole DVV:ston käytäntöihin mitää osaa eikä arpaa
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa keksityltä huuhaalta. Misinformaatio ilmoitetaan poistetyavaksi.
Ei ole. Työkkäri ei saa tietoa kuolemasta väestörekisteristä. Omaisten pitää itse ilmoittaa läheisen kuolemasta työkkäriin. Voi olla että tulevaisuudessa työkkärikin saa automaattisesti kuolintiedon mutta nyt sitä ole suunnitteilla.
Kela-lääkäri on arvioinut työkykyiseksi. Tekosyyt pois ja töihin vaan!
Jotain häpyä nyt. TE-toimisto kohtelee ihmisiä ala-arvoisesti. Spämmäävät automaatiolla jotain uhkailua lakitekstein unohtaen, että vastassa on ihminen. Tässä hyvä näpäytys niille.