Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Todella runsaat kuukautiset

Vierailija
19.06.2024 |

Onko kenelläkään kokemusta premenopaussioireina esim. todella runsaasta vuodosta? Mulla on aina ollut pitkät (7vrk) ja runsaat menkat, heti alusta alkaen, mutta tuossa 30 kynnyksellä ne alkoi vähän maltistua, ja nyt toisen kerran (39) muutaman vuoden sisään olen vuotanut ihan solkenaan yhdet kuukautiset. Siis tyyliin: luulen, että vuodan kuiviin.

Tämä alkoi sairastetun ko ronan jälkeen, ja se ensimmäinen kerta todella säikäytti. Hyytymiä tuli minkä ehti, ja puolentunnin välein isoin side vaihtoon. Meinasin jo soittaa miehen kotiin, kun pari tuntia yhtä soittoa hölskyy housuihin isoja klönttejä, ja alkoi jo vähän heikottaa.

Kierto muuten tasainen 28-29 pvä, ei heiluntaa.

Olen kroonisesti aneeminen; luonnollisesti.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rautaa, rautaa, rautaa...

Vierailija
22/33 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko elintavoissa mitään parannettavaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gynelle!!

Minulla epäiltiin kohtusyöpää tuossa tilanteessa, onneksi oli väärä hälytys. Mutta alttius siihen paljastui.

Vierailija
24/33 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko myoomia?

Kyllä on.

No, nehän tuon vuodon aiheuttavat. Mun äidillä tehtiin kohdunpoisto tuossa vaiheessa.

Vierailija
25/33 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tehtiin kohdunpoisto myoomien takia, lisää nro 24.

Vierailija
26/33 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla on anemia, ihmettelen ettei lääkäri ole määrännyt vuotoa hillitseviä lääkkeitä ja hormonihoitoa???

Vierailija
27/33 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Gynekologi nimen omaan on se taho joka ottaa kantaa, ei keskustelupalsta. 

Ystävällisesti: kysyin kokemuksia muilta, onko muut naiset huomanneet kuukautisten runsastumista hormonaalisten heittojen takia.

Minulla on viimeiset pari vuotta ollut aivan arvaamattomat kuukautiset. Ovat varmaan pian loppumassa kokonaan vaihdevuosien takia. Olen nyt 48 v. Joku vuotokerta tai pari saattaa olla niukka ja seuraava ihan hirveä lorotus. Juuri sellainen, että mietin pyörrynkö kohta verenhukkaan. Pönttöön ja lattialle tipahtelee sellaisia desin hyytyneitä lönttejä. Siteet valuu hetkessä läpi ja ohi. Pariin ekaan päivään ei uskalla kotoa lähteä minnekkään. Yhden kerran side täyttyi ja vuoti läpi kun olin ravintolassa. Laitoin varasiteen ja sekin meni läpi. Tungin housut täyteen vessapaperia ja lähdin pikaisesti kotiin.

En ole mennyt lääkäriin kun ajattelin, että kestän tämän ja kohta menkat varmaan loppuu muutenkin.

Tiedän, että tarjolla olisi kohdun polttoa tai lääkettä. Kaveri sai lääkettä, mutta se ei kuulemma auta. Äidilläni poistettiin kohtu tämän vuoksi aikoinaan. Minä en halua kohdun polttoa tai poistoa. Näillä siis mennään.

Vierailija
28/33 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulla on anemia, ihmettelen ettei lääkäri ole määrännyt vuotoa hillitseviä lääkkeitä ja hormonihoitoa???

Hormonihoitoa ei kaikki voi syödä/ottaa. Suomessa on aika yleisesti geenimutaatio joka tekee tukoksia. Sullakin voi olla, mutta et ole vielä saanut tukosta.

Vierailija
29/33 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meepäs lääkärille! Minulla oli ihan samanlaista ja se oli pirullista, kun piti olla konttorilla tai ulkomaan työmatkalla. Caprilon oli kokeilussa mutta ei se auttanut. Se mikä auttoi, oli hormonikierukka, joka laitettiin kun olin 49 v. Ja se meni ihan työterveyden kautta, kun oli kyseessä sairauden hoito. Menkat niukkeni kahteen päivään, sitten loppui ja olen ollut tosi tosi tyytyväinen. Nyt olen 54 v., ja pitäisi selvitellä, tarvitsenko enää koko kierukkaa, kun on muutenkin aika se vaihtaa. 

Vierailija
30/33 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun kannattaisi kääntyä lääkärin puoleen noissa asioissa.

Voi hyvät hykkyrät. Kysyin kokemuksia muilta. Totta munassa olen käynyt gynekologilla useinkin, ja tiedän, että on myomaattinen kohtu tmv., mutta nyt kyselin ihan ikätovereiden kokemuksia - lääkärit harvoin ottaa kantaa niihin.

Jos olet lääkärissä jo käynyt, niin miten ihmeessä et ole saanut tuohon mitään hoitoa? Mulle laitettiin saman vaivan vuoksi hormonikierukka, ja rautalääkitys tottakai.

Vierailija
31/33 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ystävällisesti: kysyin kokemuksia muilta, onko muut naiset huomanneet kuukautisten runsastumista hormonaalisten heittojen takia.

Tottakai on. Se on ihan yleinen ja hoidettavissa oleva vaiva. 

Vierailija
32/33 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on viimeiset pari vuotta ollut aivan arvaamattomat kuukautiset. Ovat varmaan pian loppumassa kokonaan vaihdevuosien takia. Olen nyt 48 v. Joku vuotokerta tai pari saattaa olla niukka ja seuraava ihan hirveä lorotus. Juuri sellainen, että mietin pyörrynkö kohta verenhukkaan. Pönttöön ja lattialle tipahtelee sellaisia desin hyytyneitä lönttejä. Siteet valuu hetkessä läpi ja ohi. Pariin ekaan päivään ei uskalla kotoa lähteä minnekkään. Yhden kerran side täyttyi ja vuoti läpi kun olin ravintolassa. Laitoin varasiteen ja sekin meni läpi. Tungin housut täyteen vessapaperia ja lähdin pikaisesti kotii

Saako kysyä miksi et halua kohdunpoistoa? Minulle tehtiin myoomien ja runsaan vuodon takia, ja olen ollut aivan taivaissa sen jälkeen. Anemia ja kaikki siihen liittyvät oireet jäivät ja ei ole tarvinnut piileskellä kotona menkkojen takia.

Ap, minulla siis vuoto johtui myoomista, vaikka epäilinkin joidenkin oireiden takia esivaihdevuosia. Nuo oireet taas taisivat johtua pahasta anemiasta. 

Vierailija
33/33 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kokemusta. Tausta ihan sama kuin sinulla. Minulla todettiin vaikea anemia ja laitettiin kierukka. Muitakin hoitokeinoja tietenkin on riippuen vuotojen syystä. Hoitokeinoja: vuotoa vähentävä lääkitys, termoablaatio, hifu, kierukka, e-pillerit, minipillerit, kohdunpoisto. Itselläni kierukka ei ole lopettanut vuotoa, mutta tulen toimeen.