Oletko älykäs? Mistä tiedät?
Kommentit (98)
Olen keskimääräistä älykkäämpi. Ihan sillä perusteella, että erilaisista testeistä tulee sellaista tulosta. Lisäksi esimerkiksi koulu ja opiskelu on aina ollut helppoa, olen saanut erinomaiset arvosanat näkemättä asian eteen vaivaa. Matematiikka sujuu. Opin uusia asioita nopeasti. Töissä saan yleensä kehuja siitä, miten nopeasti osaan ottaa isojakin asiakokonaisuuksia haltuun ja hoitaa ne.
Mutta enpä tiedä, mitä etua se älykkyys tuo. Tietysti koulussa ja töissä pärjää, mutta pärjää sitä vähemmälläkin älyllä.
Vierailija kirjoitti:
Olen keskimääräistä älykkäämpi. Ihan sillä perusteella, että erilaisista testeistä tulee sellaista tulosta. Lisäksi esimerkiksi koulu ja opiskelu on aina ollut helppoa, olen saanut erinomaiset arvosanat näkemättä asian eteen vaivaa. Matematiikka sujuu. Opin uusia asioita nopeasti. Töissä saan yleensä kehuja siitä, miten nopeasti osaan ottaa isojakin asiakokonaisuuksia haltuun ja hoitaa ne.
Mutta enpä tiedä, mitä etua se älykkyys tuo. Tietysti koulussa ja töissä pärjää, mutta pärjää sitä vähemmälläkin älyllä.
Eihän se kantajalleen välttämättä tuo etua ja saattaapa olla haitaksikin, etenkin jos muita ominaisuuksia puuttuu. Mutta yhteisö hyötyy älykkäistä yksilöistään jos asiat on lainkaan järkevästi järjestetty. Voisi vähintäänkin toivoa, ettei suurin hyöty yhteisölle ole seurausta älykkään kyvystä yhdistää porukkaa toimimalla syntipukkina.
Joskus joku sanoi minulle, että olen hyvin älykäs ja tiedän sen itsekin. No, en kyllä tiedä, enkä ole. Jos olisin, niin luultavasti tietäisin sen.
En olisi tässä työssä ellen olisi. Työkavereihin nähden tuskin älykkäämpi kuin muut.
Vierailija kirjoitti:
Luulisin. Koulu on ollut minulle aina kohtuullisen helppoa, minulla on jo yksi yliopistotutkinto ja nyt opiskelen toista matemaattis-luonnontieteellisessä tiedekunnassa, ja keskiarvo on 4,88.
Ajatteletko holistisesti vai analyyttisesti? Onko aikakäsityksesi lineaarinen? Oletko intuitiivinen?
Vierailija kirjoitti:
Tein tuossa juuri jonkin nettitestin, tulos 96. Varmaan pitää paikkansa.
Vau! Toihan on tosi hyvä! Eiks 100 pistettä ole maksimi?
En ole. Ehkä alle keskitason.
Olen korkeakoulutettu ja menestyvä yrittäjä, saanut stipendin opintomenestyksestä, mutta vaikea tässä itseään älykkäänä on pitää kun aina vaan on enemmän asioita joista ei tiedä.
Joopa joo. Nämä ketjut on AINA samanlaisia, 90-99% porukasta on keskimääräistä älykkäämpiä jne. Haistakaa paska.
Sama koskee myös ajotaitoja yms.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/suomalainen-on-omasta-mielestaan-va…
Dunning-Krueger lollahtaa teille kuten minullekin.
Yksi vauvapalstalainen vastaa kymmentä Einsteiniä.
Vierailija kirjoitti:
Sanoin itseni irti punavihreydestä ja nyt näen asiat paljon laajemmin, enkä usko enää median valheita. Aloin ajattelemaan itse ja nyt huomaan olevani aina askeleen edellä muita.
Paljonko hapankaali maksaa Pietarin torilla?
Olen tämän palstan älykkäin ja sen huomaa siitä että olette tyhmempiä kuin minä.
Siitä että oon laiska ja yöihminen ja kiroilen paljon. Ja lukion päättötodistuksen keskiarvo 9,8 ja ällän paperit.
En voi olla kun kerran jaksan lukea näitä aloituksia 🤣 Vakavasti ajatellen joissain asioissa tyhmä kuin saapas, hidasoppinen ja kömpelö. Mutta sitten taas muutama asia sujuu keskivertoa paremmin. Hitaus pudottaisi testatessa pisteitä roimasti, mutta arkielämässä ehtii kyllä oppia mitä tarvitsee.
Tiedän olevani älykäs siitä, etten ole hakeutunut Mensaan.
En ole koskaan tehnyt älykkyystestiä, mutta oletan olevani ainakin hieman keskivertoa älykkäämpi, koska olen väitellyt ja työskentelen tutkijana. Huippuälykäs tuskin olen.
Vierailija kirjoitti:
Joopa joo. Nämä ketjut on AINA samanlaisia, 90-99% porukasta on keskimääräistä älykkäämpiä jne. Haistakaa paska.
Eiköhän tämmöiseen kysymykseen tartu helpommin, jos vastaus otsikon kysymykseen on myöntävä. Vertaa: jos kysymys on, seuraatko kouluratsastusta, vastaajien joukossa hämmentävän iso osa on hevosihmisiä. Tosi omituinen sattuma, pakko olla huijareita!
Yrittänyt testata itseäni testeillä. En jaksa keskittyä loppuun asti. Sitä vastoin arki- ja työelämän haasteissa pärjännyt hyvin, toisin kuin testeissä onnistuneet. Tositilanteet mielenkiintoisia ratkaisuvaihtoehtojen moninaisuuden takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tämmöiseen kysymykseen tartu helpommin, jos vastaus otsikon kysymykseen on myöntävä. Vertaa: jos kysymys on, seuraatko kouluratsastusta, vastaajien joukossa hämmentävän iso osa on hevosihmisiä. Tosi omituinen sattuma, pakko olla huijareita!
Niinkö? 😘
Älykkyys ei ole sitä että mitä ihmisten keksimät äo testit, kouluarvosanat tai kirjatietoisuus kertovat. Monilta näiltä ihmisiltä puuttuu tunneäly jonka avulla yhteiskunnassa oikeasti pärjää.
William Sidis omaa korkeimman mitatun älykkyysosamäärän koskaan, mutta ei kuitenkaan saanut mitään merkittävää aikaan elämässään. Ei huippukorkea älykkyysosamäärä tarkoita automaattisesti, että ihminen olisi huippulahjakas.