Tuleeko maksaläiskät vanhana kaikille vai onko se sukupolvikysymys?
Nykyeläkeläiset on sitä sukupolvea, joka on vielä grillannut itseään ahkerasti auringossa, ja sen huomaa nyt kun ovat vanhoja. Tuleekohan milleniaaleista ja zoomereista saman näköisiä, vaikka useimmat eivät ota aurinkoa ollenkaan?
Kommentit (9)
Ei tule kaikille todellakaan. Ei niitä ennenkään tullut kaikille, se riippuu ihon periytyvistä ominaisuuksista. Esim. ei mun suvussa ole kellään vanhemmallakaan mitään maksaläiskiä, vaikka ovat ilman aurinkosuojia ruskettaneet itseään vuosikymmenet. Ei kaikkien iho vaan tuota pigmenttiä sillä tavalla vasteena aurinkovaurioihin tai ihan ikääntymiseen.
Mutta nekin joilla on tuo taipumus, voi toki välttää sitä suojaamalla ihonsa huolellisesti korkean suojakertoimen voiteilla aina kun ovat auringossa. Tällainen aurinkovoiteiden käyttö on varmaan yleistynyt vanhemmista sukupolvista, joten varmaan vähemmän maksaläiskiä tulee olemaan nuoremmilla sukupolvilla.
Itse olen mies ja mulle tuli ensimmäinen maksaläiskä jo 32 vuotiaana. Olen tähän kyllä itse suuresti syyllinen kun olen ollut himoruskettaja.
Sain poistettua läiskän jäädyttämällä sen.
Näihin saa voiteita, jotka estävät niitä. Kalliita tosin. Ihotautilääkärit tietää ja jotkin pistospaikat myy.
maksaläiskät periytyy, eli niitä voi tulla vaikka olisi ollut varovainen auringon kanssa. Eiköhän me vanhana olla melko saman näköisiä.
Vierailija kirjoitti:
Näihin saa voiteita, jotka estävät niitä. Kalliita tosin. Ihotautilääkärit tietää ja jotkin pistospaikat myy.
Ei tässä sitä kysytty.
Kyllä iäkkäänä tulee helposti maksaläiskiä. Mutta, eipä tule ,kun laitan ohuelti meikkivoidetta. Iho säilyy kauniin vaaleana ja kuulaana.
Kuten joku jo vastasikin niin kyse on ihotyypistä. Tietyt vaalean/punpigmenttisen ihon omaavat saavat maksaläiskiä vaikka kuinka suojautuvat auringolta. Myös hormonitoiminnalla on merkitystä, maksaläiskiä tulee naisille siksi paljon miehiä useammin.
Itse lähinnä ihmettelen tätä vouhotusta niiden ympärillä. Ihan tottako nykyihmisellä ei ole suurempia murheita kuin pigmenttiläiskien ilmaantuminen? Tai ylipäänsä sen murehtiminen, miltä vanhainkodissa mahtaa näyttää? Voin kertoa, että siinä vaiheessa ei kiinnosta pätkääkään.
Vierailija kirjoitti:
Kuten joku jo vastasikin niin kyse on ihotyypistä. Tietyt vaalean/punpigmenttisen ihon omaavat saavat maksaläiskiä vaikka kuinka suojautuvat auringolta. Myös hormonitoiminnalla on merkitystä, maksaläiskiä tulee naisille siksi paljon miehiä useammin.
Itse lähinnä ihmettelen tätä vouhotusta niiden ympärillä. Ihan tottako nykyihmisellä ei ole suurempia murheita kuin pigmenttiläiskien ilmaantuminen? Tai ylipäänsä sen murehtiminen, miltä vanhainkodissa mahtaa näyttää? Voin kertoa, että siinä vaiheessa ei kiinnosta pätkääkään.
Ei jokainen eläkeläinen asu vanhainkodissa. Osa on hyvin aktiivisia vielä seitsemänkymppisenä, ja nuoremman polvenhan on tarkoitus jaksaa vielä työelämässäkin silloin. On ihan normaalia, että ihmistä kiinnostaa jossain määrin myös oma ulkonäkö ja siitä huolehtiminen.
En tiedä mutta ainakin milleniaalit tuntuu kyllä ikääntyvän jotenkin vanhempiaan hitaammin. Löysin kuvan äitini nelikymppisiltä ja tuntui uskomattomalta että se kuvan täti-ihminen oli saman ikäinen kuin minä nyt. Tietysti tämä johtui enemmän tyylistä ja syömisistä kuin ihosta.