Neuvolakäynnin kuvauksessa luki "yksin vastaanotollaa"
Miksi terveydenhoitaja kirjoittaa tällaista? Olin yksin äitiysneuvolassa kun tulevan lapsen isä oli töissä. Minäkin olin kertonut töihin käynnistä ja se oli keskellä päivää. Olisiko miehenkin pitänyt ottaa töistä vapaata, että voi tulla mukaan kuuntelemaan asioita jotka eivät liity häneen mitenkään?
Muutenkin on ollut hankalaa ravata neuvolakäynneillä kesken työpäivän ja kahden ihmisenkö pitäisi se tehdä? Miksi tällaista kirjataan?
Kommentit (183)
Vierailija kirjoitti:
Minä kävin yleensä vauvan kanssa neuvolassa ja kerran terkkari kirjasi, että isää toivotaan mukaan seuraavalle käynnille. Kysyin miksi, niin vastasi, että monesti äidit joutuvat hoitamaan näitä metatöitä yksin. Ja selvennykseksi vielä, etten ollut uupunut tms.
Ei neuvolakäynti ole mikään metatyö.
Ne vaan kirjataan. Mäkin katsoin lapsen neuvolan kirjauksia ja siellä luki isän kanssa neuvolassa.
Vierailija kirjoitti:
Elekää hyvät ihmiset ylitulkitko kaikkea. Ap:n terveydenhoitaja tekee luultavasti myös lastenneuvolaa ja on tottunut kirjaamaan joka kerta, että millä porukalla on vastaanotolle saavuttu. Ja jos on usein tottunut kirjaamaan saattajien tiedot, niin olettaisin, että tuntuu luontevalta kirjata myös se, jos asiakas saapuukin yksin. Näin ainakin itselläni, että tietyllä kaavalla mennään.
Miksi hän on tottunut kirjaamaan tuollaisia??? Naurettavaa.
Ja jos ei ole kirjattu saattajien tietoja, sellaisai ei ole ollut. Miksi se pitää kirjoittaa kuin idiootille?
Normikirjaus siitä ketä on paikalla. Ei sitä tarvitse ottaa negatiivisesti. Tärkeä tieto, että osataan huomioida isä paremmin, jos hän pääsee paikalle vain harvoin. Varmasti ymmärretään hyvin, ettei neuvolakäynneille osallistuminen välttämättä onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Normikirjaus siitä ketä on paikalla. Ei sitä tarvitse ottaa negatiivisesti. Tärkeä tieto, että osataan huomioida isä paremmin, jos hän pääsee paikalle vain harvoin. Varmasti ymmärretään hyvin, ettei neuvolakäynneille osallistuminen välttämättä onnistu.
Normaalisti kirjataan paikallaolijat: Äiti tulee lapsen kanssa. Ei niin että korostetaan sitä miten yksin se äiti on.
En minä näkisi tässä mitään negatiivista. Joku neuvolan terveydenhoitaja aina kirjasi joko "yksin vastaanotolla" tai "puolison kanssa vastaanotolla", riippuen siitä olinko yksin vai oliko mies mukana. Ei siitä koskaan sen enempiä keskusteltu tai kyselty, kunhan kirjasi, ketä on paikalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen totaaliyh,, koska mieheni kuoli raskauteni aikana. Ei siitä mitään tarkkailuja tullut, joten ole huoleti. Kuten joku kirjoitti, varmasti vain asia mikä pitää kirjata.
Otan osaa.
Mulla ei kyllä ole yleensä kirjattu sitä jos olen käynyt yksin. Jotain negatiivista on kuitenkin joka kerralla kirjattu. Sitä on pitemmän päälle raskas lukea.
AP
Onko se siis jotain negatiivista, jos on yksin neuvolakäynnillä? Minusta se on lähtökohtaisesti neutraalia. Meillä (mt-palvelussa) kirjataan aina että yksin/itsenäisesti/äidin saattamana/puolison kanssa/tms. vastaanotolla. Se voi toistuessaan kertoa jotain toimintakyvystä tai tukiverkostoista, ei toki niin että siitä suoraan jotain päätellään mutta osataan ehkä kysyä oikeita kysymyksiä. Sekin on merkillepantavaa jos äiti on aina kumppanin kanssa neuvolassa, ainakin meillä päin on tavoite tavata ainakin kerran ilman ja silloin kysytään mm. perheväkivallasta. Kaikilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen totaaliyh,, koska mieheni kuoli raskauteni aikana. Ei siitä mitään tarkkailuja tullut, joten ole huoleti. Kuten joku kirjoitti, varmasti vain asia mikä pitää kirjata.
Otan osaa.
Mulla ei kyllä ole yleensä kirjattu sitä jos olen käynyt yksin. Jotain negatiivista on kuitenkin joka kerralla kirjattu. Sitä on pitemmän päälle raskas lukea.
AP
Onko se siis jotain negatiivista, jos on yksin neuvolakäynnillä? Minusta se on lähtökohtaisesti neutraalia. Meillä (mt-palvelussa) kirjataan aina että yksin/itsenäisesti/äidin saattamana/puolison kanssa/tms. vastaanotolla. Se voi toistuessaan kertoa jotain toimintakyvystä tai tukiverkostoista, ei toki niin että siitä suoraan jotain päätellään mutta osataan ehkä kysyä oikeita kysymyksiä. Sekin on merkillepantavaa jos äiti on aina kumppan
Neutraalia on kirjoittaa, että "äiti tulee lapsen kanssa" eikä kirjata äitiä yksinäiseksi. Mitä helvettiä se että perhe on järkevä eikä käytä kahden ihmisen aikaa tuohon kertoo perheen tukiverkoista? Jeesus. Ei se isä mikään tukiverkko ole.
Kyllähän päiväkodissakin kirjataan keskusteluihin, että ketä ollut paikalla. Molemmat huoltajat, äiti/isä paikalla jne. Tärkeä tietohan se on, jos jälkikäteen pitää palata keskusteltuihin asioihin. Sama neuvolassa.
Pelkäsin myös vähän jotain kirjausta. Varmaan vaan kun en täysimettänyt, joskus korvikkeen lisäksi imettämistä ei kirjattu selvästi. En muista mitä ajattelin tapahtuvan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän päiväkodissakin kirjataan keskusteluihin, että ketä ollut paikalla. Molemmat huoltajat, äiti/isä paikalla jne. Tärkeä tietohan se on, jos jälkikäteen pitää palata keskusteltuihin asioihin. Sama neuvolassa.
Ei se että kirjoitetaan ÄITI YKSIN ole paikalla olevien kirjaamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elekää hyvät ihmiset ylitulkitko kaikkea. Ap:n terveydenhoitaja tekee luultavasti myös lastenneuvolaa ja on tottunut kirjaamaan joka kerta, että millä porukalla on vastaanotolle saavuttu. Ja jos on usein tottunut kirjaamaan saattajien tiedot, niin olettaisin, että tuntuu luontevalta kirjata myös se, jos asiakas saapuukin yksin. Näin ainakin itselläni, että tietyllä kaavalla mennään.
Miksi hän on tottunut kirjaamaan tuollaisia??? Naurettavaa.
Ja jos ei ole kirjattu saattajien tietoja, sellaisai ei ole ollut. Miksi se pitää kirjoittaa kuin idiootille?
No yleensä kai tuollaisessa rutiinityössä muodostuu omaan päähän kirjausmalli, jota käyttää toistuvasti, niin muistaa paremmin kirjata kaiken oleellisen. Esim. itse teen tiimityötä ja potilaat on lapsia, joten kirjaan aina tekstin alkuun paikallaolijat (potilaan, omaiset, hoitotiimin jäsenet jne.) Silloin kun tein töitä yksin ja potilaat oli pääosin aikuisia ilman saattajaa, niin ei tietenkään tullut paikallaolijoita erikseen kirjattua, mutta neuvolassa, missä ap:n terkka työskentelee, ravaa todennäköisesti vaikka minkälaista kokoonpanoa ja olisi mielestäni ihan luontevaa aloittaa teksti aina esim. "puolisin kanssa vastaanotolla/ isän kanssa/ äidin ja veljen kanssa, yksin jne jne jne."
Ihan oikeasti, uskokoon ken tahtoo, mutta ei meillä täällä terveydenhuollossa ole aikaa eikä resurssua punoa mitään salajuonia potilaan pään menoksi. Parhaamme yritetään sillä mitä on.
No yleensä kai tuollaisessa rutiinityössä muodostuu omaan päähän kirjausmalli, jota käyttää toistuvasti, niin muistaa paremmin kirjata kaiken oleellisen. Esim. itse teen tiimityötä ja potilaat on lapsia, joten kirjaan aina tekstin alkuun paikallaolijat (potilaan, omaiset, hoitotiimin jäsenet jne.) Silloin kun tein töitä yksin ja potilaat oli pääosin aikuisia ilman saattajaa, niin ei tietenkään tullut paikallaolijoita erikseen kirjattua, mutta neuvolassa, missä ap:n terkka työskentelee, ravaa todennäköisesti vaikka minkälaista kokoonpanoa ja olisi mielestäni ihan luontevaa aloittaa teksti aina esim. "puolisin kanssa vastaanotolla/ isän kanssa/ äidin ja veljen kanssa, yksin jne jne jne."
Ihan oikeasti, uskokoon ken tahtoo, mutta ei meillä täällä terveydenhuollossa ole aikaa eikä resurssua punoa mitään salajuonia potilaan pään menoksi. Parhaamme yritetään sillä mitä on.
Eihän siinä kirjata paikallaolijoita, vaan poissaolijat, jos kirjoitetaan että ÄITI YKSIN.
Tilastoja varten, oletan.
Minun pituuteni mitattiin tänään lääkärissä, vaikka pituuteni on mitattu aiemminkin. Tarinan opetus: älkää vanhentuko.
Tuohan on täysin neutraali asia.
Vai onko omasta mielestäsi siinä jotain pahaa, että on yksin neuvolassa?
Viittaavat siinä, että isä on päihteidenkäyttäjä, ei tule neuvolaan mukaan. Isä luultavasti ei ole siinä kunnossa, että pystyisi neuvolassa näyttäytymään. Moni päihdeongelmista kärsivä perhe yrittää väittää töiden olevan este neuvolakäynnille.
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on täysin neutraali asia.
Vai onko omasta mielestäsi siinä jotain pahaa, että on yksin neuvolassa?
Selkeästi terkan mielestä on. Koska korostaa sitä yksinäisyyttä, eikä vain kirjaa, että äiti tulee lapsen kanssa, mikä on se normaali ilmaisu.
Vierailija kirjoitti:
Viittaavat siinä, että isä on päihteidenkäyttäjä, ei tule neuvolaan mukaan. Isä luultavasti ei ole siinä kunnossa, että pystyisi neuvolassa näyttäytymään. Moni päihdeongelmista kärsivä perhe yrittää väittää töiden olevan este neuvolakäynnille.
Touche!
Vierailija kirjoitti:
Jos on pakko kirjoittaa kenen kanssa vauva tuli, niin mielestäni olisi neutraalimpaa kirjoittaa "vauva tuli äitinsä kanssa" kuin "äiti tuli yksin". Totuus nyt vaan on, että tuohon jälkimmäiseen sisältyy ikävä kaiku.
Minä kävin yleensä vauvan kanssa neuvolassa ja kerran terkkari kirjasi, että isää toivotaan mukaan seuraavalle käynnille. Kysyin miksi, niin vastasi, että monesti äidit joutuvat hoitamaan näitä metatöitä yksin. Ja selvennykseksi vielä, etten ollut uupunut tms.