Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Äitini väittää, että tenttitulokset tulevat yliopistossa seinälle kaikkien nähtäville

Vierailija
18.06.2024 |

Sanoo minua pöljäksi, kun en ole niitä siellä nähnyt, enkä osaa hänellä sanoa miten olen menestynyt verrattuna muihin.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulivat ennen. Vielä 2000-luvun alkupuolella näin.

Se oli sitä aikaa ennen GDPR:ää

Vierailija
22/40 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitilläs tuli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne ennen tulivatkin. Ja samoin lista yliopistoon sisään päässeistä tulivat vielä ainakin n. 15 vuotta sitten ylipiston oveen ja verkkosivuille, mistä sen pystyi kuka tahansa lukemaan, en tiedä tuleeko enää mihinkään. 

Vierailija
24/40 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun opiskeluaikana tuli. Mutta en tiedä, miten nykyään. Tosin, varmaan ei tule, jotta kukaan vaan ei pahoittaisi mieltään ja saisi ahdistusreaktiota tai burn outtia...

asianajaja

Niinhän se oli, eikä minulla olisi mitään sitä vastaan, että tulisivat tänäänkin. - Toki yksityisyyden suojankin ymmärrän. 

Mutta hämmentää kuinka osa osoittaa halveksintansa kun  henkilö on reputtanut jonkun yksittäisen ylioppilaskirjoitusten kokeen, eikä ole lainkaan kiinnostunut siitä saati antaisi arvoa sille, mitä ylppäreiden jälkeen on opiiskelkut, jos edes opiskellut kun hei tärkeintähän heille niinku on, että sä oisiit niinku hyvä tyyppi ja on mahtava pösis. 

Vierailija
25/40 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo niin tuli nimillä ennen. Ihan ok systeemi mielestäni. Jännintä oli viikon pääsykokeissa kun porukkaa pudotettiin pois vaihe vaiheelta ja aina keräännyttiin ulko-ovelle katsomaan onko oma nimi jatkoon päässeiden listassa vai pudonneiden listassa. Nämä kaikki pisteineen. Huh, se oli jännää se. Siinä ovella sitten itkettiin sekä ilosta että surusta. Toisella kertaa pääsin sisään ja voi sitä riemua. 

Vierailija
26/40 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitisi opiskeluaikana ne olivat seinällä, ihan nimellä. Sitten muuttui niin, että tuli vain opiskelijanumero. Nyt ei ole enää sitäkään.

Vierailija
27/40 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vanhaan tuli melkein kaikki. 2019 Tuli joistakin aineista arvosanalistat ilman nimiä kun tein muutaman kurssin avoimessa mutta valtaosa osallistujista oli kuitenkin nuorisopuolen opiskelijoita. 

Vierailija
28/40 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli äitisi on suorittanut yliopistotutkinnon? Miten on mahdollista, että se onnistuu ja sen jälkeen kognitiiviset toiminnot lakkaavat siten, että kuvittelee ajan pysähtyvän? 

Vierailija
29/40 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasarilla ja ysärillä ne tuli joo nimellä taululle. Ja sitten mentiin opintokirjan kanssa vastaanottoaikana hakemaan merkintä ko opettajalta. 

Vierailija
30/40 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin yliopistossa 2011-2018.

Ekoina vuosina tenttitulokset näkyivät nimen kanssa, sitten siirryttiin opiskelijanumeroihin ja lopulta pelkkään arvosanajakaumaan. Arvosanajakauma oli kyllä tylsä siinä mielessä, että jos sattui hengailemaan laitoksella, kun oman kurssin tenttitulokset tuli, ei saanut selville omaa arvosanaa, vaan se piti käydä erikseen opintorekisteristä katsomassa. Ilmeisesti opiskelijanumerot eivät olleet riittävän anonyymejä. Ite en todellakaan tiennyt kenenkään muun opiskelijanumeroa kuin omani.

Vierailija
31/40 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moodlessa ilmoitettiin 3-4 vuotta sitten arvosanamäärät ja hylätyt. Nyt ei enää näe niitäkään, kun tuli uusi moodle. Äitisi aikaan ei ollut moodlea vielä? Sulla oli jo lukiossa?

Lukuvuonna 2007-2008 joku kertoi, että tentistä sai kopion, jos tahtoi sitä mennä vaatimaan jostain toimistosta. En tiedä pitikö paikkansa. Sitäkään systeemiä ei enää ollut, kun pääsin sisään yliopistoon.

Vierailija
32/40 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli äitisi on suorittanut yliopistotutkinnon? Miten on mahdollista, että se onnistuu ja sen jälkeen kognitiiviset toiminnot lakkaavat siten, että kuvittelee ajan pysähtyvän?

"Heh " Varmaan siksi, että tämä tebttien " julkinen arvostelu " oli niin huomattava osa omaa opiskeluaikaa.

Siinä sanalla opetettiin joko tietoisesti tai tiedostamatta, että tieteeseen ja yliopistomaailmaan kuuluu avoimuus, eikä asioiden salailu.

Mutra niin ne ajat muuttuu. Itse huonaan olevani jo niin vanha, että en toistaiseksi käsitä,  miten on mahdollista sekin, että kuulemna ainakin joillain aloilla gradun voisi nykyään tehdä parityönä.

Siis, jos olen ymmärtänyt oikein siis koko gradun voisivtehdöbyhdessö 2. kanssa, erotuksena siitä, että graduntekijä (opisjelija) on osa (gradu)tutkimus ryhmää, jonka aihealue ja tutkimuskysymys/ kysymykset voivat olla useilla opiskelijoille samat tai  samantapaisia mutta kukin opiskelija laatii itse ja omissa nimissä julkaistavan julkisen opinnäytteen, jossa toki voi olla osaksi salattuja alueita tai kohtia, jos gradu sisältäisi muutoin esimerkiksi arkaluonteisia henkilötietoja tai yrityssalaisuuksia. 

Uskovainen mies 

Vierailija
33/40 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi vuotta nyt ollut Helsingin yliopistossa, kaikki kurssisuoritukset tulee vaan nettiin (Sisu-niminen alusta, samassa paikassa on opintosuoritteet, ilmoittaudutaan kursseille ym.)

Kurssien aikana käytetään paljon Moodlea, johon tulee myös kurssitehtävien ja tenttien arvosanoja, mutta varsinainen opintorekisteri on tuolla Sisussa.

Vierailija
34/40 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksi vuotta nyt ollut Helsingin yliopistossa, kaikki kurssisuoritukset tulee vaan nettiin (Sisu-niminen alusta, samassa paikassa on opintosuoritteet, ilmoittaudutaan kursseille ym.)

Kurssien aikana käytetään paljon Moodlea, johon tulee myös kurssitehtävien ja tenttien arvosanoja, mutta varsinainen opintorekisteri on tuolla Sisussa.

Lisäyksenä vielä, että monilla, mutta ei kaikilla, kursseillani opettajat ovat lähettäneet arvosanajakauman tentin jälkeen. Yksikin kurssi tunnetaan siitä, että puolet läpäisseistä saa ykkösen.

Muuten et saa tietää yleistä tasoa muuten kuin kyselemällä. 

Vierailija
35/40 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun opiskeluaikana tuli. Mutta en tiedä, miten nykyään. Tosin, varmaan ei tule, jotta kukaan vaan ei pahoittaisi mieltään ja saisi ahdistusreaktiota tai burn outtia...

asianajaja

Eiköhän tuossa yksityisyydensuoja ole merkityksellisempi tekijä. Eikä vanha käytäntö taitaisi olla GDPR:n mukainen.

Eiköhän kommentissani ollut mukana aimo annos nykyajan mielensäpahoittamismeininkiä enkä kommentoinut asiaa mitenkään juridisesti ajatellen yksityisyyden suojaa tmv...

asianajaja

Vierailija
36/40 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistuin vasta ja kyllä meillä edelleen yliopistourani aikana tuli jokunen tenttitulos moodleen tai sähköpostiin listana, josta saattoi sitten opiskelijanumeronsa perusteella katsoa omat tuloksensa.

Joskus aikanaan ne ovat varmasti olleet seinälläkin. Eikä siitä opiskelijanumerosta kenenkään henkilötietoja saa ongittua...

Vierailija
37/40 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

asianajaja

Niinhän se oli, eikä minulla olisi mitään sitä vastaan, että tulisivat tänäänkin. - Toki yksityisyyden suojankin ymmärrän. 

Mutta hämmentää kuinka osa osoittaa halveksintansa kun  henkilö on reputtanut jonkun yksittäisen ylioppilaskirjoitusten kokeen, eikä ole lainkaan kiinnostunut siitä saati antaisi arvoa sille, mitä ylppäreiden jälkeen on opiiskelkut, jos edes opiskellut kun hei tärkeintähän heille niinku on, että sä oisiit niinku hyvä tyyppi ja on mahtava pösis. 

En edes muista noita yo-kirjoituksen hommia. Oma vastaukseni oli ajatellen yliopiston tiedekunnan seinää, missä oli ihan nimillä arvosanat ja pisteet joka tentin jälkeen... Mutta tämä oli aikaa, jolloin mieltä ei pahoitettu... Eli ajalta kivijakirves....

asianajaja

Vierailija
38/40 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun aikana kasarin lopulla ja ysärin alussa tuli tosiaan ilmoitustauluille nimilistat, niissä oli nimet ja arvosanat. Joskus oli ihan koko nimi (siis sukunimi + kaikki etunimet) ja muistelen, että joskus olisi ollut jopa hetukin, jossain yksittäisessä tentissä. 

Vierailija
39/40 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijanumero ei ole täysin anonyymi. Aikanaan Turun yliopistossa viitisentoista vuotta sitten oli sellainen käytäntö, että se oli juokseva numero. Mun kanssa samoihin aikoihin aloittaneilla taisi alkaa seiskalla. Jos tenttituloslistassa oli mukana vaikka yksi nelosella alkava numero, tiesi heti, että se on se yksi ännännen vuoden opiskelija, joka kyseisellä kurssilla on ollut. Ja kun sama pieni porukka pyörii eri kursseilla, niin kyllä siinä äkkiä oppii kaverienkin numerot. Niitä kun piti kirjoitella myös kaiken maailman kurssi-ilmoittautumislistoihin ja vaikka minne.

Vierailija
40/40 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelijanumero ei ole täysin anonyymi. Aikanaan Turun yliopistossa viitisentoista vuotta sitten oli sellainen käytäntö, että se oli juokseva numero. Mun kanssa samoihin aikoihin aloittaneilla taisi alkaa seiskalla. Jos tenttituloslistassa oli mukana vaikka yksi nelosella alkava numero, tiesi heti, että se on se yksi ännännen vuoden opiskelija, joka kyseisellä kurssilla on ollut. Ja kun sama pieni porukka pyörii eri kursseilla, niin kyllä siinä äkkiä oppii kaverienkin numerot. Niitä kun piti kirjoitella myös kaiken maailman kurssi-ilmoittautumislistoihin ja vaikka minne.

Tämä.

Itse tein ekan tutkinnon 90-luvulla ja toisen 2000-lluvulla.

Opiskelijanumeroni oli viisinumeroinen  mutta toista tutkintoa tehdessä silloin aloittaneilla oli kuusinumeroinen. Meitä oli muutama, jotka olivat tehneet ekan tutkinnon 90-luvulla ja teimme sanaan aikaan toista. Kyllähän meidän opiskelijanumerot paistoivat sieltä pitempien numeroiden joukosta. Ne nuoremmat eivät tietenkään (kai) tienneet kuka oli kuka, mutta me vanhemmat tiesimme kyllä, koska numerot menivät juoksevassa järjestyksessä ja niiden perusteella pystyi päättelemään ekan tutkinnon aloitusvuoden.