Vihaan avokeittiötäni
uudessa kämpässä kun on avokeittiö (open plan kitchen), niin se on. Asunto hommattiin kun kaikki palikat muuten osui koloihin, (tick in boxes). Kun piti löytää uudelta paikkakunnalta uusi muistojen luontipaikka (making memories).
Ruokaa tehdään, telkkaria katsotaan, tictocia selataan samassa tilassa. Kauhea kakofonia, jossa kukaan ei nauti. Voisi mennä muuallekin mutta kersat haluaa aina möykätä samassa tilassa kuin muut.
Asitianpesukone kohisee,pannut paukkuu, kersat huutaa. Kukaan ei tykkää. Biojäte haisee vaikka tyhjentäisi kerran päivässä.
Oh Lord, anna vanha keittiö takaisin jossa pystyi kokkaamaan rauhassa. Ruokapöydän äärelle mahtui kaverit pitämään seuraa ja osallistumaan. Muut saivat olla muualla.
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Mikä on seinäkeittiö?
Olohuoneen yksi seinä on "keittiö".
Vierailija kirjoitti:
Kodinkoneita valitessa olen ottanut aina hiljaisimmat. Niissä lukee desibelimäärä. Tyhmemmät vahtaa hintaa tai pintamateriaalia.
Samoin tyhmemmät hankkii kodin josta eivät pidä. Mitä te oikein mietitte, jotain ikuista (ei ikinä) juhlaa laajan (olemattoman) ystäväpiirin kanssa? Sisustuslehtien kuvia (joissa tosin ei näy roskat, tiskirätit ja miljoonat tasolla lojuvat purkit ja pussit).
Mä ostan sellaisen, joka miellyttää. Ei tartte yhtenään muuttaa. Nykyisessä määräävää oli neliöt, pohja ja sijainti. Olen tyytyväinen näihin edelleen, vaikka elämäntilanne on muuttunut. Tytär muutti pois ja mies sisään.
Keittiö on sellainen kuin kokkikin. Siistillä aina siisti, sottapytyllä karmea.
No eipä se siistilläkään _aina_ siisti ole, jos se siisti tekee itse ruokaa. Kyllä se ruuanlaiton ajan voi olla hyvinkin sotkuinen, jos siellä perataan, kuoritaan, pilkotaan, raastetaan, keitetään, paistetaan, vatkataan, kuorrutetaan sun muuta. Ei sitä ihan hetkessä siivota, tiskata, pyyhitään ja puleerata taas putipuhtaaksi.
Ap vaikuttaa idiootilta, joka tuottaa omat ongelmansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on seinäkeittiö?
Se mikään seinäkeittiö ole eikä olohuonekaan. "Tupakeittiö" on oikea nimitys. Sulla ei ole keittiötä eikä olohuonetta.
Katso vaikka piirustuksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kodinkoneita valitessa olen ottanut aina hiljaisimmat. Niissä lukee desibelimäärä. Tyhmemmät vahtaa hintaa tai pintamateriaalia.
Samoin tyhmemmät hankkii kodin josta eivät pidä. Mitä te oikein mietitte, jotain ikuista (ei ikinä) juhlaa laajan (olemattoman) ystäväpiirin kanssa? Sisustuslehtien kuvia (joissa tosin ei näy roskat, tiskirätit ja miljoonat tasolla lojuvat purkit ja pussit).
Mä ostan sellaisen, joka miellyttää. Ei tartte yhtenään muuttaa. Nykyisessä määräävää oli neliöt, pohja ja sijainti. Olen tyytyväinen näihin edelleen, vaikka elämäntilanne on muuttunut. Tytär muutti pois ja mies sisään.
No eipä se siistilläkään _aina_ siisti ole, jos se siisti tekee itse ruokaa. Kyllä se ruuanlaiton ajan voi olla hyvinkin sotkuinen, jos siellä
Selitä mitä selität. Ruuan voi valmistaa myös sotkematta kuin pikkulapsi.
Kokki vuodesta 1980
Siis ongelmasi ovat melu ja sotku, jotka aiheutat itse?
Meillä on ollut avokeittiö vuosia ja hyvin toimii. Tosin ollaankin kaksi aikuista jotka ei kokkaa joka päivä. Lapsiperheessä avokeittiö voi olla haastava.
"Selitä mitä selität. Ruuan voi valmistaa myös sotkematta kuin pikkulapsi.
Kokki vuodesta 1980"
Jaaha, lounaskuppilan mikrokokkihan se siellä.
Perkaapa vaikka 2 kiloa muikkuja, paista ne voissa ja tee samalla perunamuusi (itse, ei jauheesta, kuten työpaikallasi), kesäsipulikastike, salaatti ja jälkiruoka, ja kerro onko keittiö tahraton ja hajuton koko prosessin ajan.
Avokeittiö (open plan kitchen) on perseestä (in the ass)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on seinäkeittiö?
Se mikään seinäkeittiö ole eikä olohuonekaan. "Tupakeittiö" on oikea nimitys. Sulla ei ole keittiötä eikä olohuonetta.
Et ole siis tupakeittiötä nähnytkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eipä se siistilläkään _aina_ siisti ole, jos se siisti tekee itse ruokaa. Kyllä se ruuanlaiton ajan voi olla hyvinkin sotkuinen, jos siellä
Mä siivoan samalla. Kun ruoka alkaa hautumaan tasot on taas puhtaat ja tyhjät.
- kuorin ja pilkon kasvikset - laitan pannulle, otan kuoret pöydältä roskikseen, pesen leikkuulaudan ja veitsen ja rätillä työtason. Hämmennän kasviksia pannulla. Vain pannu kertoo ruuanlaitosta.
- sama lihan kanssa - sen aikaa on leikkuulauta tasolla kun siinä on ruskistamatonta lihaa. Sitten lauta ja veitsi pesun kautta laatikkoon ja tason pyyhkiminen.
- leipoessa kaikki tarvikkeet esiin, taikinan teko, tarpeet pois, tason pyyhkiminen - vain kulho tasolla
Max vartin sekaista per valmistelu.
Isommissa juhlissa pidempään jos tehdään aperitivot ja 2-3 ruokalajia. Monet asiat toki voi tehdä etukäteen joten 4 ruokalajista vaatii ehkä 2 valmistelua, muu vain esilleoton tai lämmityksen
Tää on niin tottumiskysymys, mulla on selkärangassa syvällä se ettei keittiö saa olla sekainen
Kenelle noi suluissa olevat käännökset on tarkoitettu?
Hiljaisetkin astianpesukoneet pitävät ääntä. Vedenotto pitää ääntä, poisto pitää ääntä ja siinä välissä pesu pitää ääntä. Osa näemmä on oppinut sulkemaan tämän äänen pois, osa ei.
Itse on asunut opiskelija asunnoissa, joissa keittiö on ollut jollakin tavalla avomallia, koska asunnot ovat olleet pieniä. Omaa isompaa asuntoa etsiessä yksi kriteeri oli, että keittiö on erillinen huoneensa. Lapsen ollessa pieni tämä ei haitannut millään tavalla. Hän oli joko minun kanssani keittiössä siellä ollessani tai jossakin toisessa huoneessa.
Oman keittiön ratkaisut ovat minun mielestäni paljon tyylikkäämpiä. Tykkään myös siitä, että keittiön voi sisustaa keittiöksi.
Hankkikaa hiljainen tiskikone, sellaisia löytyy, ei tarvitse kärsiä kodinkoneen melua turhaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on seinäkeittiö?
Minulla on keittiö ja olohuone, erikseen, vaikkei välissä olekaan seinää, vaan takka/uuni. Ne ovat selkeästi omat tilansa, myös piirustuksissa. Keittiöseinä olohuoneessa EI OLE tupakeittiö.
Vierailija kirjoitti:
Hankkikaa hiljainen tiskikone, sellaisia löytyy, ei tarvitse kärsiä kodinkoneen melua turhaan.
Hiljainenkaan ei ole äänetön.
Vierailija kirjoitti:
Tiskikoneen lisäksi ääntä lähtee muistakin keittiökoneista. Vedenkeitin, kahvinkeitin, kiertoilmauuni, mikroaaltouuni, liesituuletin, vatkaimet sun muut sekoitus- ja pilkkomishärvelit, helvetinkone airfryeristä puhumattakaan...
Tietysti jos kotona ei kukaan pahemmin kokkaile, niin ei tule ääniäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiskikoneen lisäksi ääntä lähtee muistakin keittiökoneista. Vedenkeitin, kahvinkeitin, kiertoilmauuni, mikroaaltouuni, liesituuletin, vatkaimet sun muut sekoitus- ja pilkkomishärvelit, helvetinkone airfryeristä puhumattakaan...
Tietysti jos kotona ei kukaan pahemmin kokkaile, niin ei tule ääniäkään.
Se siitä kotirauhasta. Ensin muutettiin makuhuoneet postimerkin kokoisiksi ja sitten siirrettiin keittiö olohuoneen seinustalle. Voi itku tätä suomalaista rakennussuunnittelua. Kaikki rakennusfirmojen ahneuden nimissä - kalliita tehoneliöitä asukkaille.
Makuuhuoneeseenkin (fucking place) menee keittiön käryt