Huolestuttava ilmiö leviää Suomessa jo 2-vuotiailta joudutaan poistamaan hampaita
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010491761.html
Huhhei! Mitä on oikein tapahtunut?
PIENTEN lasten vakavat hammasvaivat ovat yleistyneet Suomessa räjähdysmäisesti. Uudellamaalla Hus Helsingin yliopistollinen sairaala vastaanotti vuonna 2023 yli 2000 lähetettä lasten (016-vuotiaiden) nukutushammashoitoon. Suurin osa on todella nuoria.
Selkeästi suurin ryhmä nukutushammashoitoon tulevia lapsia on 35-vuotiaita, Husin apulaisylihammaslääkäri Heikki Alapulli kertoo.
Hän selittää, että jos lapsen hampaat joudutaan korjaamaan nukutuksessa, vauriot ovat jo suuria.
Silloin ei puhuta yhdestä tai kahdesta reiästä. Ei ole tavatonta, että jokaisessa hampaassa on jotain korjattavaa. Eikä ole tavatonta, että useita hampaita joudutaan poistamaan.
Siitä on aivan varmasti ollut lapselle siihen mennessä haittaa.
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pohjimmiltaan kyse on vanhempien laiskuudesta tai tietämättömyydestä. Uusavuttomuudesta. Hampaiden pesu aamuun ja illoin on joillekin ylivoimaista. On täälläkin nuorempi tyttö purrut sormeen lukemattomia kertoja, mutta olen pitänyt kiinni siitä, että hampaat harjataan, vaikka ei se aina taaperoikäisen kanssa ole ollut helppoa.
Minä voin kertoa omakohtaisen kokemuksen. 3 lasta ja kaikilla samat hammaspesurutiinit, eli aamuin ja illoin fluorihammastahnalla. Pienestä saakka. Silti yksi lapsista jouduttu hoitamaan nukutuksessa, ensimmäisen kerran 6-vuotiaana. Tällöin hammaslääkäri uhkaili meitä myös lasulla. Tein tästä valituksen ja saimme kirjallisen anteeksipyynnön.
Taustalla siis jokin kehityshäiriö hampaiden kiilteessä ja lisäksi aiemmin korvalääkärin toimesta aiheutettu toimenpidepelko. Eli lasta ei sitten saanut muuten hoidettua kuin nukutuksessa
Niinpä. Mulla myös synnynnäisiä kiillepuutoksia paljon hampaissa, eli jo lapsena kun pysyvät hampaat kasvoi, ne oli täynnä reiän näköisiä ruskeita viiruja ja pisteitä, ne oli niitä kohtia josta puuttuu kiille ja kellertävä hammasluu näkyy paljaana. Kyllähän ne reikiintyi ne kiilteettömät kohdat aika äkkiä, hyvästä hoidosta huolimatta. Muistaakseni 6 reikää tuli ala-asteen aikana, kaikki niihin kiilteettömiin kohtiin ja. niiden ympärille. Silloin ei kyllä mitään nukutushoitoja saanut, sen sijaan jos pelkäsi ja vastusteli, meidän ala-asteen hammaslääkäri otti käyttöön entistä kovemmat otteet, sitten hammashoitaja piti väkisin paikallaan ja huudettiin ja tiuskittiin lisäksi. (Tuon seurauksena en sitten olekaan lukion jälkeen käynyt ikinä hammaslääkärissä, nyt ikää kohta jo 50. Enkä mene, jos alkaa särkemään niin saa mennä luomumenetelmällä eli hampaat saa mädäntyä sinne ja tippua sitten pois kun on tarpeeksi mätiä.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo mun veljen lapsella on ollut reikiä jo alle kouluikäisenä. Nyt on 9 vee, en tiedä nykytilannetta. Äitini vei lasta joskus hammaslääkäriin ja sanoi, että häpesi silmät päästään eikä enää toiste vienyt. On sanottu sekä kälylle että veljelle että herranjumala TEIDÄN pitää huolehtia lapsen hampaiden harjauksesta, ei pieni lapsi osaa tehdä sitä itse! Mutta no, jotkut valitettavasti on i d i o o t t e j a, ja vaikka siitä kuinka sanoisi niin minkäs teet. Surullista lapsen kannalta.
No aina ei voi syyttää vanhempia kaikista hammasvioista. Niitä kun on perinnöllisiä ja hammasluustokin on joillakin heikompi.
Jotenkin inhottavalta ihmiseltä vaikutat.
Ja sinä vaikutat ihmiseltä, joka ottaa sen asenteen ettei voi tehdä mitään, kun mikään ei ole oma vika.
No en ainakaan hauku sukulaisiani idareiksi, jonkinlaiset käytöstavat olisi hyvä pitää, Ja väitätkö ettei väiitämäni ole totta?
Huokaus. Jos tänne tuodaan ihmisiä, jotka eivät osaa pitää huolta terveydestään, asunnostaan ja ympäristöstään eikä löydy kapasiteettia opiskella samoja asioita mitä keskivertosuomalainen, niin ei sitä voi ihmetellä kuin sotekulujen ääretöntä paisumista. Ei tää hyvinvointimalli oo rakennettu tällaiselle väestölle ja siinä on syynsä miksei näiden lähtömaissa ole voitu rakentaa yhteiskunnan tukiverkkoja.
Tuomarin eteen vanhemmat.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010475506.html
Monikulli on rikkaus, ei mulla muuta.
Tuomarin eteen vanhemmat.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010475506.html
Monikulli on rikkaus, ei mulla muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pohjimmiltaan kyse on vanhempien laiskuudesta tai tietämättömyydestä. Uusavuttomuudesta. Hampaiden pesu aamuun ja illoin on joillekin ylivoimaista. On täälläkin nuorempi tyttö purrut sormeen lukemattomia kertoja, mutta olen pitänyt kiinni siitä, että hampaat harjataan, vaikka ei se aina taaperoikäisen kanssa ole ollut helppoa.
Minä voin kertoa omakohtaisen kokemuksen. 3 lasta ja kaikilla samat hammaspesurutiinit, eli aamuin ja illoin fluorihammastahnalla. Pienestä saakka. Silti yksi lapsista jouduttu hoitamaan nukutuksessa, ensimmäisen kerran 6-vuotiaana. Tällöin hammaslääkäri uhkaili meitä myös lasulla. Tein tästä valituksen ja saimme kirjallisen anteeksipyynnön.
Taustalla siis jokin kehityshäiriö hampaiden kiilteessä ja lisäksi aiemmin korvalääkärin toimesta aiheutettu toimenpidepelko. Eli lasta ei sitten saanut muuten hoidettua kuin nukutuksessa
Vaikka hampaan kiilteessä olisikin joku häiriö, niin kyllähän hammaslääkäri näkee, onko niitä hampaita harjattu. Itselläni reikiintyi hampaat todella herkästi pari kymppisenä vaikka niitä kuinka hoidin. Hammaslääkäri aina lohdutteli, että hän kyllä näkee, että hoidat hampaita ahkerasti vaikka reikiä tuleekin. Reikiintyminen loppui ensimmäisen raskauden myötä, ilmeisesti se vaikutti syljen laatuun jotenkin.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on suuri Helsingissä ja Uudellamaalla.
Asun Pk-seudulla ja täällä on todella vaikea saada lapselle hammaslääkäristä aikaa ihan tarkastukseen. Kun yrittää, niin kaikki vapaat ajat on menneet. Että yritä 3 kk päästä uudelleen. No, kun taas yrittää niin kaikki vapaat ajat on menneet. Kiireellisen särkyajan kai saisi. En ole tosin kokeillut, kun omalla lapsella ei onneksi ole reikiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taustalla siis jokin kehityshäiriö hampaiden kiilteessä ja lisäksi aiemmin korvalääkärin toimesta aiheutettu toimenpidepelko. Eli lasta
No, meille sattui sitten joku erikoinen hammaslääkäri, kun oli sitä mieltä, että kun lapselle ei pysty tekemään edes tarkistusta ilman nukutusta, niin vika on meissä. Soitti siis perään ja kertoi, että "tällaisissa" tapauksissa on yleensä muutakin huolta perheestä, ihan lapsen huonoista vaatteista alkaen. En tiedä, miten nämä meihin pätivät millään lailla. Anteeksipyydössä pahoitteli kovasti sanomisiaan, oli kuulema pitkä päivystys takana ja hänen olisi pitänyt itse ymmärtää soittaa muulloin.
Varmaan taustalla on myös vanhempien välinpitämättömyyttä, kulttuurisyistä johtuvaa tiedon puutetta yms, mutta koska ilmiö on ns. räjähtänyt muutaman kuluneen vuoden aikana, niin syynä on myös jotain muuta, yhteiskunnasta johtuvaa, ei yksittäisistä vanhemmista johtuvaa. Korona-aikana hammaslääkäriin ei päässyt ollenkaan, osa kunnista on koronan myötä siirtänyt lasten tarkastuksia etänä tehtäväksi (eli ei hammaslääkäri eikä hammashoitaja tapaa lasta ollenkaan livenä) ja sotemenoista on supistettu niin paljon, että ylipäätään kunnalliseen hammaslääkäriin on paikoin mahdoton saada aikoja. Jos lapsen saaminen hammaslääkäriin on vaikeaa, koska sinne ei saa helposti aikaa, niin osa vanhemmista varmaan luovuttaa yrittämisen, kerran aikoja ei ole, ja sitten alkavia reikiä ei havaita ajoissa. Vaan vasta myöhemmin kun ne on jo isoja.
Kun kaikesta kiristetään eli sosiaalituet ajetaan alas, perheiden palveluita ajetaan alas jne, niin tästä seuraa se, että jo alunperin heikompiosaisten tilanne vaikeutuu ja kurjistuu entisestään. Ja esim talousvaikeudet uuvuttaa vanhemmat, ja apua ei saa nykyään edes pyytämällä mistään perheen ongelmiin. Perheneuvolaankaan ei pääse. Perheen tilanteiden kurjistuminen ja vanhempien lisääntynyt ahdinko varmasti lisää myös sitä, että hampaista ei jakseta huolehtia. Hyväosaisilla ja varakkaillahan vastaavia muutoksia ei ole tapahtunut, he voi halutessaan ostaa vaikka mitkä terveyspalvelut yksityiseltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1990-luku pilasi suomalaiset lapset. Heistä tuli kaiken keskipisteitä ja lapsikeskeisyys meni yli.
- entinen päiväkotiapulainen, nykyinen vaka-opeEli lapsen kasvatus pilattiin akateemikkojen kirjoittamalla teoreettisella hömpällä.
Ja minä kun luulin, että 90-luvulla leikattiin kaikesta mahdollisesta ja jätettiin ongelmaperheet selviytymään keskenään laman kourissa. Wink wink, senaikaiset lapset ovat nyt itse lapsentekoiässä. Mistäköhän mahtaisivat ongelmat kummuta? Nykyinen hallituksemme luo jatkumoa tälle ihastuttavalle kehitykselle.
Vaikka en itsekään oikein ymmärrä sitä, jos kaikki pyörii lapsen ympärillä, niin lapsikeskeisyys ei todellakaan tarkoita sitä, että lapsen perustarpeista jätetään huolehtimatta.
40-50- vuotiaat ei ole lapsentekoi
Sorry, mutta etenkin Pk-seudulla ja koulutetussa väestössä kyllä ovat.
Sotessa suunnitellaan, että omaiset hoitavat eläkeläisiä.
Ei hoideta.
Hallitus leikkasi ansiosidonnaista ja laitettiin auto pois.
Ei päästä edes kulkemaan eläkkeellä olevien vanhempien luo.
Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta.
Sokeria suuhun ja ruutu naamaan niin pysyy piltti hiljaa. Harmi kun sitä ei voi laittaa hoitoon 100% ajasta.
Tämmöstä tämä nykyään on
Valtio hoitaa eläkeläiset tai jättää hoitamatta.
Vierailija kirjoitti:
1990-luku pilasi suomalaiset lapset. Heistä tuli kaiken keskipisteitä ja lapsikeskeisyys meni yli.
- entinen päiväkotiapulainen, nykyinen vaka-opeEli lapsen kasvatus pilattiin akateemikkojen kirjoittamalla teoreettisella hömpällä.
Ei kyllä mennyt vielä 1990-luvulla. Teorian pitää aina pohjautua todellisuuteen ja testata hypoteesit.
Vierailija kirjoitti:
Sokeria suuhun ja ruutu naamaan niin pysyy piltti hiljaa. Harmi kun sitä ei voi laittaa hoitoon 100% ajasta.
Tämmöstä tämä nykyään on
Tai ulos soittelemaan naapureiden ovikelloa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä muita ilmiöitä Suomessa alkoi levitä kun ukrainalaiset otettiin tänne avosylin vastaan.
Ukrainalaiset tekee enemmän rikoksia kuin irakilaiset tai somalialaiset.
Olisi kyllä hyvä että näissä ' sensaatiouutisissa' ei yleistettäisi pienen ryhmän ongelmia kaikkien ongelmaksi. Mihin se kotouttamisraha menee? Ei ainakaan kotouttamiseen.