Saako jostain kaupasta ostettua sellaista ohrarieskaa kuin oli lapsuudessa? Sellaista jossa oli reilusti ohraa
Eikä noita nykyisiä vehnärieskoja, joissa on ohraa mausteena noin 20% ja loput vehnää.
Kommentit (21)
Leipomot ei yleensä myy kuin tietyllä alueella, mutta Oulussa on Meriläisen perinteinen ohrarieska, 100% ohraa.
Meilläkin ennen myytiin sekä torilla että kaupassa. Nykyisin ei saa enää. Lapsuuden herkku.
Oululaisessa rieskassa on vain kolme ainesosaa (vesi, ohrajauho ja suola), joten taikinan vaivaaminen, sopiva uuni ja paistolämpötila lienevät ratkaisevia.
Lapissa vielä saa, mutta huolella pitää valita. Kursulainen on lopettamassa, siinä menee itälappilainen rieska.
Ei löydy täältä missä asun . Täytyy joskus keittää ohraryyni puuroa itse. Ai että on hyvää.
Jos ajelet Pukaron Paronin läheltä, siellä yksi rouva myy miehensä leipomaa otrarieskaa.
Rieska on sellaista "kosteata" vaikka kuohkeata. Ja tuoksuu hyvälle, otraiselle.
Lappeenrannasta saa aika monesta kaupasta.
Ohrarieskan paistaminen onnistuu kyllä myös sähköuunissa, Isäni paistoi aikanaan lähes joka viikko. Toki leivinuunissa tulee parempia.
Leivo itse! Mäkin olen joskus kokeillut
Vierailija kirjoitti:
Ohrarieskan paistaminen onnistuu kyllä myös sähköuunissa, Isäni paistoi aikanaan lähes joka viikko. Toki leivinuunissa tulee parempia.
Etelä-Karjalainen "rieska" muistuttaa limppua.
Te ohrarieskan ystävät, tykkäättekö talkkunasta? Lapsuuden talkkuna oli sellaista rakeisempaa puuroa. Kaupoissa nykyään talkkunajauhoja.
Pulla-Pirtin rieska on 100% ohraa.
Vierailija kirjoitti:
Leipomot ei yleensä myy kuin tietyllä alueella, mutta Oulussa on Meriläisen perinteinen ohrarieska, 100% ohraa.
Ei ole hyvää. Ostin, kun suositeltiin, mutta petyin.
Vierailija kirjoitti:
Te ohrarieskan ystävät, tykkäättekö talkkunasta? Lapsuuden talkkuna oli sellaista rakeisempaa puuroa. Kaupoissa nykyään talkkunajauhoja.
Kun Kainuun talkkunaa ei enää saa, niin Pietolan puurotalkkuna kyllä kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etelä-Karjalainen "rieska" muistuttaa limppua.
Ei muistuta. Limppuhan on sellaista makeaa, en todellakaan tykkää. Eikä tykkää oikeastaan kukaan muukaan Etelä-Karjalainen, jonka tunnen. Oikea Etelä-Karjalan rieska ei myöskään muistuta sellaista littanaa rieskaa mitä pohjoisempana syödään. Rieska tehdään "höpsöttämällä" kulhossa.
Vierailija kirjoitti:
Ei löydy täältä missä asun . Täytyy joskus keittää ohraryyni puuroa itse. Ai että on hyvää.
Ohrajauhopuuro myös on hyvää.
Onnistuu sähköuunissakin, paistaa 250 asteessa, olen monta kertaa tehnyt
Vierailija kirjoitti:
Jos ajelet Pukaron Paronin läheltä, siellä yksi rouva myy miehensä leipomaa otrarieskaa.
Rieska on sellaista "kosteata" vaikka kuohkeata. Ja tuoksuu hyvälle, otraiselle.
Onko siellä jokin kauppa vai Pukaron Paronissako myyvät?
Posiolla on ehkä leipomo joka tekee kunnon rieskaa, tai etsi netista resepti ja leivo itse. Vaatii oikeastaan leivinuunin, jonka kuumuudessa paistaa. Äiti teki aikanaan, itse en ole tavallisesssa uunissa edes kokeillut.