Ärsyttää 63-vuotias äitini joka "ei jaksa tehdä enää mitään kun on niin vanha ja raihnainen"
Äitini on minulle rakas, on ollut hyvä äiti parhaansa mukaan, lapsuutensa ei ole ollut ruusuinen, niin tavallaan ymmärrän häntä enkä päin naamaa hauku, tietenkään.
Kunhan puran nyt vaan itse mieltäni johonkin.
Meillä ei ole äidin kanssa kuin 20 vuotta ikäeroa, ja pidän häntä vielä sinänsä nuorena, ei kuuskymppinen ole mikään vanhus, tai ei ainakaan pitäisi olla. Odottaisin, että hän vielä tekisi asioita eikä heittäytyisi voivottelemaan itseään vanhaksi ja raihnaiseksi, tosin sitä hän on hokenut jo niin kauan kuin muistan. Olen itse hoitanut itseni jo ala-asteen viimeisiltä luokilta, kun muistan äitini maanneen esim aamuisin kouluunlähtiessäni vain sängyssä ja olleen yöpaidassa vielä kun tulin koulusta kotiin.
Nykyään hän ei enää oikein jaksa mitään, soittelee minulle tulisinko pesemään hänelle ikkunat tai imuroimaan tai auttamaan siivouksessa tai laskujen maksussa, kun ei osaa käyttää tietokonetta. Suuttuu, kun yritän sanoa että opettelisi itse ja alkaisi kuntoilla niin jaksaisi paremmin.
Kateellisena taas kuuntelin, kun kaverini, joka on saman ikäinen kuin minä ja jonka äiti on vanhempi kuin minun äitini, kertoi äitinsä käyneen yllätyksenä HÄNEN luonaan siivoamassa ja oli pessyt mattonsakin!
Heillä siis vielä roolit noin päin, että kaveri saa apua äidiltään. Minä olen jo pitkään ollut se, joka auttaa äitiään, ja sieltä päin ei kyllä mitään apua heru mihinkään, koska äiti "ei jaksa". Ja kyllä, pärjäänhän minä ja aion pärjätä tulevaisuudessakin, pidän kunnostani huolta ja pusken vaikka sisulla jos ei muuten, eihän mulla edes ole vaihtoehtoa. Haluan todella pystyä itse olemaan avuksi omille lapsilleni niin pitkään kuin vain mahdollista. Ja kenties vielä tuleville lapsenlapsillenikin. Ja tokihan minun pitä jaksaa auttaa äitiäni, kun tämä oikeasti vanhenee, tulee varmasti tarvitsemaan vaan entistä enemmän apua.
Ja kyllä, siis jotain masennusta lienee äidilläni, mutta mitään apua sellaiseen liittyen ei halua hankkia eikä huoli, ei ole ikinä huolinut.
No niin, kiitos jos luit, helpotti jo.
Kommentit (272)
Omalla kohdallani on aina ollut niin, että olen siivonnut toisten koteja; syntymäkotiani, anoppilaa, jälkikasvun koteja, satunnaisesti muita koteja, mutta kukaan ei ole koskaan minun kotiani siivonnut. Tykkäsinhän minä siivoamisesta ja jo lapsena tein sitä, ja kotona sitä arvostettiin. Kun muutin kotoa 16 vuoden ikäisenä, niin siitä saakka olen pitänyt omat kotini siistinä, ja siinä sivussa muidenkin. Nyt en enää siivoa muiden koteja, eikä varmasti mene enää kovin kauan, kun joudun ostamaan siivouspalveluja omaan kotiini.
Huolestuttavaa, että tyttäreni on kasvamassa tähän 63 v malliin. Hokenut aina, ettei häntä määrätä. Nyt päässyt perheessänsä johtajaksi. Kaikki työt ja vastuut jaettu perheelle ja yhteiskunnalle. Syö, nukkuu ja tuijottaa ruutua vapaa-ajan, jollei lähde lepäämään viikoksi rasittavasta 20 h työviikostaan. Kunto huononee. Monia ikäihmisten vaivoja. Lääkärikään ei saa määrätä, mitä pitäisi muuttaa, jotta olo kohenisi.
Äitisi on masentunut, mahdollisesti myös mielenterveydenongelmia. Yritä saada hänet tutkimuksiin. Ei ole sinun tehtäväsi käydä auttamassa, kyllä tuon ikäinen vielä jaksaa. Tarvittaessa voi ostaa kotiapua. Siivous vaikka kerran kuukaudessa ja robotti-imuri auttaa kummasti. Olisiko mielenterveysryhmiä tai eläkeläiskerhoja, joihin voisi osallistua?
Vierailija kirjoitti:
Herran jestas miten huonokuntoisia 60 vuotiaita täällä on! Ja miten se on mahdollista, että olette noin sairaita ja tunnette itsenne vanhuksiksi, jotka vaan odottavat kuolemaa? Meistä 1960-luvulla syntyneistä on pitänyt huolta neuvola, kouluterveydenhuolto, kouluhammashoito, julkinen terveydenhoito ja työterveyshuolto. Meillä on ollut pitkät äitiyslomat ja vanhempainvapaat. Minä olen 62 -vuotias, jolla on perintönä korkea kolesteroli ja verenpainetauti.Ne pysyvät hallinnassa oikella lääkityksellä. Teen vaativaa asiantuntijatyötä esimiesasemassa. Nyt olen kesälomalla. Viime viikolla olin patikoimassa Lapissa. Tänään olen pyöräillyt 40 km. Elämä on ihanaa, olen ollut naimisissa saman miehen kanssa yli 30 vuotta, lapset elävät omaa elämäänsä ja minulla on vapaus tehdä mitä haluan.
Onneksi olkoon sinulle sitten vaan.
Ihmiset ovat erilaisia.
Minusta on tyhmää, että jokainen mittaa muita omalla mitallaan.
Tyyliin "koska minulle pitkä matikka on helppoa, niin täytyy sen olla muillekin. Se on kiinni vain asenteesta" ja "koska minä olen aamuvirkku, niin kaikki muutkin olisivat, jos vain viitsisivät nousta aamulla kello viisi".
Kyllähän se yleensä tuossa iässä alkaa olla jo loppu ja raihnainen.
Sitä ei tiedä, mitä kaverisi on joutunut äidiltään sietämään saadakseen tuollaista palvelua. Aktiiviset vanhemmat usein päsmäröivät ja saattavat pahimmillaan jopa tuhota ihmissuhteesi tai ryöstää lapsesi. Älä kadehdi, vaan ole kiitollinen siitä, mitä sinulla on. Velvollisuutta sinulla ei tietenkään ole häntä auttaa, joten siinä voit käyttää omaa harkintaasi. Lähtökohtaisesti olet velvollinen itsellesi ja omille lapsillesi. Jos vanhempasi haittaa näitä, niin harkitse
63-vuotias voi olla rakastunut! Seksi ihanaa! Elämää hauskanpitoa! Huumoria! Hassuttelua!
Ikäeroa lapseen 24 vuotta 😄🌻🌹🎶🎼🎵😀🍆🥒🌽😅😘
Olen ihmetellyt miten voimattomia ja saamattomia nelikymppiset ovat nykyään, ja joka välissä ovat itkemässä ja inisemässä vanhempiaan apuun. Vanhempien pitäisi heidän talonsa siivota, pienet lapset hoitaa, matot pestä. Järkyttäviä vaatimuksia. Antaisitte vanhempienne nauttia eläkepäivistään kaikessa rauhassa ja kunnioittakaa vanhempienne valintoja.
Vuosikymmeniä sitten ei edes eletty yli 60 vuotiaiksi. Nyt eletään, ja eletäänkin hyvin!
Vierailija kirjoitti:
Olen ihmetellyt miten voimattomia ja saamattomia nelikymppiset ovat nykyään, ja joka välissä ovat itkemässä ja inisemässä vanhempiaan apuun. Vanhempien pitäisi heidän talonsa siivota, pienet lapset hoitaa, matot pestä. Järkyttäviä vaatimuksia. Antaisitte vanhempienne nauttia eläkepäivistään kaikessa rauhassa ja kunnioittakaa vanhempienne valintoja.
Lue aloitus. Ap:n äiti on ollut aina saamaton nahjus. Ei ap ole hänen apuaan vailla vaan sitä että hän huolehtisi edes joskus jostain.
Vierailija kirjoitti:
Antaisitte myös vanhempienne vanheta. He eivät jaksa kuten te, vaikka eivät välttämättä rollaattoria tarvitsekaan. Jos vanhemmat eivät ole koko ajan tarjoamassa apuaan, uhataan, ettei itsekään aiota auttaa, kun vanhemmille iskee vanhuuden raihnaus. Jos vanhemmat tarjoavat apuaan, uhriudutaan ja vaaditaan tasa-arvoista suhdetta. Kaiken otatte, mitään ette anna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Antaisitte myös vanhempienne vanheta. He eivät jaksa kuten te, vaikka eivät välttämättä rollaattoria tarvitsekaan. Jos vanhemmat eivät ole koko ajan tarjoamassa apuaan, uhataan, ettei itsekään aiota auttaa, kun vanhemmille iskee vanhuuden raihnaus. Jos vanhemmat tarjoavat apuaan, uhriudutaan ja vaaditaan tasa-arvoista suhdetta. Kaiken otatte, mitään ette anna.
Ap ei ole saanut mitään. Äiti ottanut kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap ei ole saanut mitään. Äiti ottanut kaiken.
Ap on oman elämänsä rakentanut.
Ohi, mutta vihaan sitä että annetaan omien vaillejäämisten vaikuttaa lapsiin. Ne lapsetkin joutuu selviämään emotionaalisesta pahoinpitelystä, mutta syyllinen eli vanhempi tuijottaa vaan omaa napaansa.
Mikään kokemamme vääryys ei oikeuta siirtämään sitä muille. Ketään ei saa kohdella huonosti, ei ainakaan lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ihmetellyt, miten hanakasti jotkut vanhemmat puuttuvat aikuisten lastensa elämään. Joskus nelikymppisenä vahingossa sanoin, että vien matot pesulaan, niin vanhemmat veti siitä hirveän huutomyrskyn ja haukkui minut maanrakoon. Heille ei voinut sanoa mitään henkilökohtaista, puheenaihe oli lähinnä sää. Lapsillekin piti aina vannottaa, että siitä tai tästä ei saa isovanhemmille puhua, mutta eihän he aina sitä muistaneet. Pahin raivoaminen tuli siitä, kun en kertonut heille meidän ulkomaanreissusta ja he kuuli siitä muualta. Voisi ne eläkeläisvanhemmat kunnioittaa aikuisten lastensa valintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No periaatteessa aikuisten välillä pitäisi vallita sellainen auttamisen tasapaino. Lapsi kun ei ole vanhemmilleen mitään velkaa siitä, että häntä on hoidettu lapsena - se on ollut vanhempien lakiin perustuva velvollisuus, jonka laiminlyönti olisi ollut rikostuomio lapsen heitteillejätöstä. "Kiitos ettet jättänyt minua heitteille?"
Oma mutsini on ilmoittanut, että jos teen lapsia, hän ei niitä päivääkään hoitaisi. Eipä hoitanut meitäkään lapsena, alettiin käydä 10 vuotiaina kaupassa itse, tehtiin omat ruokamme ja pyykit pestiin itse. Silti tosiaan hänelle nyt kelpaisi kellon patterinvaihto, kyyti viikottain ties mihin, pitäisi auttaa lumitöissä (vaikka kyseessä taloyhtiö jonka pitäisi hoitaa pihatiet), siivota saisi aina kun kylään menee "kun se siivooja maksaa niin paljon niin etkö imuroisi", tietokonetta pitää jatkuvasti päivittää, ja pitäisikö tuo vanha sohva vaihtaa, jos sinä tilaisit uuden ja mitä jos järjestäisit vanhalle pois kuljetuksen? Halkoja pitäisi tulla pinoamaan joka syksy.
Homma ei oikein ole tasapainossa. Ei mitään ole ikinä tehnyt meidän lasten eteen vapaaehtoisesti. Jouluna jos ruuat tarjoaa, niin juhannukseen asti valittaa miten paljon meni ruokaan rahaa jouluna. Ei ole köyhä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap ei ole saanut mitään. Äiti ottanut
Äiti kuormittanut koko ajan.
Ap on kateellinen kaverilleen, koska kaverin äiti auttaa. Se tietenkin tekee katkeraksi omaa äitiään kohtaan, koska hän ei kykenekään samaan kuin kaverin äiti. Selvää on, että äitinsä on jollakin tavalla sairas, ehkä ollut koko ikänsä. Tuskin "paranee" yhtäkkiä auttavaiseksi äidiksi, jos ei ole koskaan sitä ollut. Ap:n katkeruus ei tee asiaa paremmaksi.
Ikävää, että olet noin sairas, että et usko hänen olevan sairas .
Luin artikkelin aiheesta. Siinä varoitettiin tekemästä asioita ikääntyvän vanhemman puolesta, koska apu heikentää omatoimisuutta ja pystyvyyttä. Saa olla varovainen, ettei auttamisella pahenna ongelmaa. Yhdessä tekeminen on parempi vaihtoehto kuin puolesta tekeminen, jos toinen kuitenkin pystyy tekemään asioita.