Työttömät ovat hoksanneet ovelan keinon nostaa tulojaan liki tonnin kuussa työttömyyskorvauksen päälle
Joka neljäs 6164-vuotiaasta työttömästä nostaa päivärahan ohella osittaista varhennettua vanhuuseläkettä eli ove-eläkettä. Se ei pienennä työttömyyskorvausta.
Kommentit (37)
Miten niin ovelan? Tyhmäähän se on kun jokainen etukäteen nostettu euro pienentää sitä varsinaista työeläkettä sitten aikanaan vanhuuseläke-iän rajan ylityttyä. Siellä tulee sitten itku kun tätä ei tajuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varhennettu eläke pienentää loppuelämän ajan kuukausieläkkeen määrää.
Ei paljonkaan. Minulla oli mittari melkein täysi kun tuolle jäin ja sain vielä korotuksen ennen sitä. Ansiosidonnainenkin lisää eläkettä.
Muista hakea nyt tienattu eläke maksuun kun jäät varsinaiselle vanhuuseläkkeelle. Vuoden 2005 jälkeen hankitut eläkkeet pitää itse anoa jos ne on tienattua eläkkeellä olon aikana, ei tule enää automaattisesti.
Niin, käsitäthän ap, että he voivat nostaa vain osan eläkkeestään ennakkoon.
Varhaiseläkkeenä.
Ruotsissa tuo on tavallista jo työssäolevilla ja näköjään jo Suomessakin.
Varhaiseläkettä voi ottaa etukäteen joko 25% tai 50%.
Huomioida kannattaa sekin, että tuo varhaiseläkkeen nosto, VÄHENTÄÄ PYSYVÄSTI sitä täyttä eläkettä.
Mutta miehethän kuolevat muutoinkin Suomessa aikaisemmin kuin naiset. Hyvänhön tuo on,
että eläkkeestä ehtii saada edes jotain hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä mitään sen kummempaa ovelaa ole. Itsehän tuo on työnteollaan kerännyt. Itse nostan sitä, käteen tulee 1400 euroa kuussa.
Ai jaa, onpa sinulla suuri eläke, jos jo 25%:a tai 50%:a sun varhaiseläkkeestä on 1400 euroa.
Varhennettua eläkettähän voi nostaa vain tuon joko 25% tai 50%.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä mitään sen kummempaa ovelaa ole. Itsehän tuo on työnteollaan kerännyt. Itse nostan sitä, käteen tulee 1400 euroa kuussa.
Ai jaa, onpa sinulla suuri eläke, jos jo 25%:a tai 50%:a sun varhaiseläkkeestä on 1400 euroa.Varhennettua eläkettähän voi nostaa vain tuon joko 25% tai 50%.
Nostan ovea 50-prosenttisesti.
Typerähkö aloitus aiheesta OVE. Minulle se on pelastus, sillä pääsen pian hakemaan omalla työllä ansaitsemaani varhennettua osa-aikaeläkettä. Olen ollut vuosikausia työtön, ikäisiäni ei niin vain palkata uusiin töihin. Pääsen orjuuttavasta pakkotyönhausta ja uskoakseni elämänlaatuni ja omanarvontuntoni palaavat siihen tasoon jossa olin 10 vuotta sitten. Eipä täällä Suomessa kukaan elä 0 eurolla. Ja vielä tarkennus, työhistoriaa yli 34 vuotta, eläke omalla työnteolla ansaittua. Siihen aikaan ei edes eläke kertynyt kun aloitin työt 16-vuotiaana. Tein ilman kertymää 7 vuotta ja loppupäässä jää eläkettä kertymättä 15 vuotta. Se on ihan p:stä.
Vierailija kirjoitti:
Typerähkö aloitus aiheesta OVE. Minulle se on pelastus, sillä pääsen pian hakemaan omalla työllä ansaitsemaani varhennettua osa-aikaeläkettä. Olen ollut vuosikausia työtön, ikäisiäni ei niin vain palkata uusiin töihin. Pääsen orjuuttavasta pakkotyönhausta ja uskoakseni elämänlaatuni ja omanarvontuntoni palaavat siihen tasoon jossa olin 10 vuotta sitten. Eipä täällä Suomessa kukaan elä 0 eurolla. Ja vielä tarkennus, työhistoriaa yli 34 vuotta, eläke omalla työnteolla ansaittua. Siihen aikaan ei edes eläke kertynyt kun aloitin työt 16-vuotiaana. Tein ilman kertymää 7 vuotta ja loppupäässä jää eläkettä kertymättä 15 vuotta. Se on ihan p:stä.
Sinun kannattaa jatkaa työttömänä silti. Tuon kun saa sen työttömyyskorvauksen päälle.
Ja minä sain juuri kokopäivätyön, vaikka olen 63-vuotias.
Ovelaa..?
A) Laillista
B) Syöt tulevaa eläkettäsi
Oikea otsikko: "Vanhat työttömät joutuvat käyttämään eläkkeensä etukäteen selvitäkseen elämästä"
Vierailija kirjoitti:
Liki tonnin kuussa - on valhettä. Ehkä satanen tai kaksi korkeintaan.
Itse on 63 v. ja kokoaikatyössä. Siitä huolimatta voisin minäkin nostaa eläkettä, mutta kun ajattelen tarkemmin että se tuleva eläke ei suuren suuri ole niin joka kymppi tarvitaan silloin kun työ tai työttömyyskorvaus loppuu ja joutuu elämään vain eläkkeen varassa. Siksi en nosta eläkettä, otan sen sitten 1,5 vuoden kuluttua täysimääräisenä.
Muuten, 6-kymppiset kannattelevat tämän maan taloutta. Heistä suurin osa on edelleen työelämässä. Nuoret on jo eläkkeellä mutta kuuskymppiset vaan jaksaajaksaa. Niiden harteilla työn tekeminen tässä yhteiskunnassa nyt on.
Nyt oli tämä kirjoitus vähän katkeransuloinen oodi kuuskymppisistä.
Vierailija kirjoitti:
Ovelaa..?
A) Laillista
B) Syöt tulevaa eläkettäsi
Oikea otsikko: "Vanhat työttömät joutuvat käyttämään eläkkeensä etukäteen selvitäkseen elämästä"
Ikääntyvät työttömät ja onhan tuokin puoli totta siitä, sitä ei voi kieltää. Taas voisi työelämä katsoa peiliin itseään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun kannattaa jatkaa työttömänä silti. Tuon kun saa sen työttömyyskorvauksen päälle.
Minne pääsit työhön?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minne pääsit työhön?
Opettajaksi.
Varsinkin yrittäjien kannattaa ottaa ove käyttöön kun lopullisen eläkkeen pienennys on niin pieni, että pitäisi elää 80-kymppiseksi hyötyäkseen eläkkeen noston siirrosta. Ja kyllä dementiakodissa kaikki rahat menee hoitomaksuihin! Elä ja nauti rahoistasi kun vielä voit!
30-vuotiaana en voi nostaa ove-eläkkettä.
Vierailija kirjoitti:
Pienentää sitä tulevaa ekäkettä
Nykytiedon mukaan kuolen kauan ennen säädettyä eläkeikää joten mitä v..n väliä. 60-v ja 10 v työttömänä.
Vierailija kirjoitti:
30-vuotiaana en voi nostaa ove-eläkkettä.
NO, miksi pitäisi? Se on siis omalla työnteolla ansaittua työeläkettä, jota voi halutessaan ottaa ennakkoon kun on 61-vuotias. Tämä pienentää sitten vähän lopullista työeläkettä kun on esim. 65-vuotias. Sinun pitäisi olla tiukasti työelämässä, jos se vaan on mahdollista nykypaska-aikana.
Mun kuuskymppiset työkaverit ovat nostaneet ovea ja sijoittaneet rahat. Näin eläkkeellä on enemmän rahaa käytettävissä.