Onko teitä joskus hävettänyt tai nolottanut oma "huono" työ?
En siis ajattele muiden töistä tai ammatteista mitään, mutta itseäni on hävettänyt olla esim. siivoaja ja nykyisessä työssä hävettää myös vähän, koska se on "alempana" kuin edellinen työni. Miten voisin olla häpeämättä??? Ihan normaaleista matalapalkka-alan töistä kyse, mut silti itseni kohdalla hävettää.
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Korkeakoulutetut ihmiset! Rehellisesti! Onko teillä koulutustanne vastaava työ? Itse olen nähnyt läjäpäin niitä joilla ei todellakaan ole ja sellaista tein itsekin osittain muinoin. Kuinka kauan jatkunut / jatkui? Vuosia? Ja mitä sitten teit / tapahtui?
No on ollut koko ajan, jo ennen valmistumista, mutta hieman mietityttää, kun olen jo 48-vuotias, että onko sitten enää, jos joutuu tuolta lähtemään. Toisaalta, pääseekö sitä muuallekaan, kun on ylikoulutettu
Vierailija kirjoitti:
Olin 25-vuotiaana kaupassa töissä (opintojen ohella). 18-v. myyjätyttö kuuli ikäni ja tuhahti "miksi sä oot täällä töissä jos oot jo noin vanha".
Ottihan se itsetunnon päälle, mutta pää pystyyn. Moni on työttömänä, myönnän että itse häpeäsin sitä.
Pää pystyyn ap. Sulla kutenkin on työpaikka.
Miksi otti itsetunnon päälle? Kai nyt tajusit, kuinka kapeakatseinen ja kokematon ihmisen pitää olla, laukoakseen jotain tuollaista.
Vierailija kirjoitti:
Olin 25-vuotiaana kaupassa töissä (opintojen ohella). 18-v. myyjätyttö kuuli ikäni ja tuhahti "miksi sä oot täällä töissä jos oot jo noin vanha".
Ottihan se itsetunnon päälle, mutta pää pystyyn. Moni on työttömänä, myönnän että itse häpeäsin sitä.
Vähän kumma heitto häneltä, kun itse näen kassalla enemmän keski-ikäisiä kuin nuoria naisia, vaikka asun isossa kaupungissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korkeakoulutetut ihmiset! Rehellisesti! Onko teillä koulutustanne vastaava työ? Itse olen nähnyt läjäpäin niitä joilla ei todellakaan ole ja sellaista tein itsekin osittain muinoin. Kuinka kauan jatkunut / jatkui? Vuosia? Ja mitä sitten teit / tapahtui?
No on ollut koko ajan, jo ennen valmistumista, mutta hieman mietityttää, kun olen jo 48-vuotias, että onko sitten enää, jos joutuu tuolta lähtemään. Toisaalta, pääseekö sitä muuallekaan, kun on ylikoulutettu
Minkälainen koulutus on sellaisella henkilöllä, joka on ns ylikoulutettu?
Olen akateemisesti koulutettu ja koulutustani vastaavassa, ihan hyväpalkkaisessa työssä. Silti joskus häpeän työtäni, en ihmeemmin tuo sitä esille enkä vapaa-ajalla mielellään puhu työstä. Parhaimmillaan työni on mukavaa ja koen sen merkitykselliseksi. Vähemmän koulutetut tai käytännön töitä tekevät irvailevat paperinpyörittäjäksi, ja usein ajattelen itsekin olevani sellainen.
Aiemmissa viesteissä mainitut laitoshuoltajat tekevät elintärkeää työtä. Ilman heitä moni meistä olisi kuollut sairaalabakteeriin tai johonkin muuhun infektioon.
Jos yhtään helpottaa, itse olen korkeasti koulutettu ja sellaisessa 'vaativassa asiantuntijatyössä', mutta en pidä kyllä myyjää tai siivoojaa yhtään itseäni huonompana.
Vierailija kirjoitti:
Aiemmissa viesteissä mainitut laitoshuoltajat tekevät elintärkeää työtä. Ilman heitä moni meistä olisi kuollut sairaalabakteeriin tai johonkin muuhun infektioon.
Sairaalan pitäisi sulkea ovensa ilman laitoshuoltajia.
Ei hävetä. Opiskelen ihan varta vasten siivoojaksi (hienompi ammattinimike toimitilahuoltaja, heh) ja tykkään tästä hommasta.
Ruoka, terveys ja puhtaus ovat suurimmalle osalle ihmisistä tärkeitä asioita. Kaupan kassat, kokit, hoitajat ja siivoojat pitävät tämän yhteiskunnan toiminnassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkälainen koulutus on sellaisella henkilöllä, joka on ns ylikoulutettu?
Tarkoitan sitä ilmiötä, että esim. AMK-insinööriä ei oteta puutarhatyöhön, koska ajatellaan, että lähtee kuitenkin.
Jokainen voi kuvitella vessan, jossa ei ole saippuaa, käsi -tai vessapaperia. Lamppu on rikki, lukko ja istuin samoin, pytty ja lavuaari tukossa tai vedenkulku estynyt. Pinnat saastaisia.
Lattia likainen ja roskat pursuavat yli.
Siivooja huolehtii näistä kaikista suoraan tai välillisesti.
Vessa löytyy joka talosta ja kaikki käyttävät sitä. Jos sen huolto ei toimi, niin ei mikään muukaan.
Ei todellakaan! Mullahan on maailman paras työ! 🤩😍
Vierailija kirjoitti:
Olen korkeassa virassa, mutta hävettää kaksi asiaa. Ensinnäkin on olemassa minuakin korkeammalla olevia ja paremmin tienaavia. Toisekseen en pääse ajattelusta, että minusta puhutaan selän takana ja päivitellään miten juuri minä voin olla siinä tehtävässä. Tehtävä on vaativa ja olen ollut siinä vain vähän aikaa. Tietysti pelkään epäonnistumista myös.
Chaplin juuttui elokuvassaan rattaistoon. Siinä kuvataan juurikin tuon kaltaista tilannetta, koneiston osana oloa.
Muista että virkasi on vaativana tärkeä ja olemassa jotain tarkoitusta varten. Ylhäällä ja alhaalla ei toimittaisi ilman sinua. Huipulla tuulee, eikä sinne mahdu montaa yhtä aikaa.
Ja se on vain työtä.
Huvipuistohullu kirjoitti:
Ei todellakaan! Mullahan on maailman paras työ! 🤩😍
Mitä muuten teet talvisin, jos saa kysyä?
Vierailija kirjoitti:
Minua hävettää, koska olen akateemisesti koulutettu ja pysyvästi köyhyysrajalla hanttihommissa. Elämä olisi voinut mennä niin eri tavallakin, jos olisin nuorena valinnut alan viisaammin ja toisaalta priorisoinut uran muiden asioiden edelle. Nyt olen kuitenkin viisikymppinen ja niistä hanttihommistakin joutuu jo taistelemaan. Opinnoistakin on niin kauan, ettei akateemisista töistä ole enää toivoakaan.
Kuulostat valtiotieteilijältä ja/tai hallintotieteilijältä tms.
Kaveri valmistui valtsikasta ja hänellä on vähän samantapainen tarina. Hän jäi varastoon töihin valmistumisen jälkeen, koska ei ottanut paikkoja vastaan huonon palkan vuoksi. Aikaa kului ja opinnot "vanheni", eikä saanutkaan enään edes pieni palkkaisia alan hommia..En tiedä miksi ei kuunnellut, kun useampi hänelle sanoi, että ei pidä odottaa isoa palkkaa ensimmäisestä työpaikasta, vaan työkokemus on tärkeintä.
Toisin sanoen et ole ainoa, jolla on akateeminen tutkinto ja on duunissa, jota voisi tehdä peruskoulupohjalta.
Tsemppiä
Mä myös olen laitoshuoltaja, konkari jo näin neljävitosena, nykyään keikkailen tässä ekassa ammatissani kun toinen, akateeminen ala ei työllistä.
En ole koskaan hävennyt. Ammatilla maksoin asuntolainan pois ja elätin perheen, ja sen jälkeen on ollut ensin varaa kokeilla muuta ja sitten vähentää työntekoa. Ja niinhän siinä sitten kävi, että vuosien downshiftaamisen jälkeen ajatus kokopäivätyöstä kuulostaa yhtä houkuttelevalta kuin vankilatuomio. Nykyään tehdään reissurahaa, terkut Norjasta. Sadepäivä tänään.
En, olen aina ollut ylpeä, että minulla on/ollut töitä. Työttömyyttä olen joskus hävennyt.
Minä olisin mieluiten laitoshuoltaja, harmi ettei vakkaripaikkaa saa ilman koulutusta. Nyt siivoilen osa-aikaisena vakkarina muutamissa eri kohteissa enkä kyllä häpeä työtäni.
Vierailija kirjoitti:
Jos yhtään helpottaa, itse olen korkeasti koulutettu ja sellaisessa 'vaativassa asiantuntijatyössä', mutta en pidä kyllä myyjää tai siivoojaa yhtään itseäni huonompana.
Sama juttu. Minullakin on akateeminen tutkinto ja toimin johtavana asiantuntija opiskelemallani alalla.
Mielestäni kaikki työ on tärkeää, eikä työntekoa tule hävetä. Minä en arvota ihmisiä sen perusteella, mitä on opiskellut tai mitä työtä tekee, mutta se kiinnostaa onko itse tyytyväinen työhönsä.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen voi kuvitella vessan, jossa ei ole saippuaa, käsi -tai vessapaperia. Lamppu on rikki, lukko ja istuin samoin, pytty ja lavuaari tukossa tai vedenkulku estynyt. Pinnat saastaisia.
Lattia likainen ja roskat pursuavat yli.
Siivooja huolehtii näistä kaikista suoraan tai välillisesti.
Vessa löytyy joka talosta ja kaikki käyttävät sitä. Jos sen huolto ei toimi, niin ei mikään muukaan.
Siivoojan työtä ei arvosteta, koska kukaan ei huomaa kun sen tekee hyvib, huomataan vasta kun sen jättää tekemättä. Joku vuosi sitten oli siivoojat useamman viikon lakossa, kirjaston vessa oli niin saastainen ettei sitä voinut käyttää.