Kysymys hotellisiivoojille: saatteko ottaa vieraiden jättämiä asioita itsellenne?
Kiinnostaisi tietää, että saako vieraiden huoneisiin jättämiä asioita ottaa itselleen? Mietin nyt lähinnä vaikka avaamattomia karkki-, sipsi- tai limpparipulloja, mutta myös muita esineitä tai ulkomaalaisten vieraiden jättämiä tippejä.
Kommentit (35)
Ei varmasti lähetä jotain karkkipussia postissa.
Etkö ymmärrä sarkasmia lainkaan? Tyhmään kysymykseen tyhmä vastaus.
Kun olin töissä kerroshoitajana, niin me ainakin otettiin kaikki avaamattomat syötävät ja juotavat. Jotkut söi jopa avatuista keksi- ja konvehtirasioista, heille ei ollut niin nuukaa. Huoneet siivottiin yksin, joten se joka siivosi sai ne ja tietty myös tipit itselleen. Pullorahat jaettiin kaikkien kesken.
Herkkulöydöt oli kyllä aina päivän kohokohta! :)
Muut kuin syötävät laitettiin löytötavaroihin, joista ilmoiteltiin asiakkaille. Oli koruja, vaatteita, latureita.
Jos et millään osaa sanoa tavaroita, niin sano vaikka "juttuja". Mutta ei asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin aikoinaan hotellissa sesonkitöissä ja meidän ohje oli, että kaikki ruoat heitetään pois turvallisuussyistä. Tipit sai toki pitää (jenkkivieraat olivat ihania!) mutta piti varmistua siitä, että kyseessä oli todella tippi eikä unohtunut raha.
Mutta kuka päättää, kuka ne tipit saa pitää? Minäkin olin vähän aikaa sesonkitöissä hotellisiivouksessa, ja ainakin siinä hotellissa huoneita siivosi monta henkilöä. Yksi vei petivaatteet ja pyyhkeet pois ja toi uudet tilalle, toinen pesi WC:t, kolmas imuroi ja niin edelleen.
Monet jakaa ne, vähäsen saa silloin jokainen niistä siivoojista, jotla sitä tippi huonetta siivosi.
Itse olin kauan sitten aika hyvätasoisessa hotellissa töissä. Siellä siivoojien esinainen kävi ennen siivousta keräämässä huoneista tipit ja piti ne itse . Oli olevinaan vielä "hieno rouva".
Itse olin kauan sitten aika hyvätasoisessa hotellissa töissä. Siellä siivoojien esinainen kävi ennen siivousta keräämässä huoneista tipit ja piti ne itse . Oli olevinaan vielä "hieno rouva".
Törkeää!! Miten kehtaa?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet hotelliketjut lahjoittaa ylimenneet ruoat ja asiakkailta jääneet ruoat köyhien ruoka-apuun. Se sun sipsipussi voi siis päätyö ruokajonossa jollekin onnekkaalle jonottajalle.
Mitä jos asiakas on on jollain ruiskulla laittanut sipseihin jotai myrkkyä ihan huvikseen. Sitä pientä reikää ei vaan huomaa. Uskaltaako noita eteenpäin laittaa?
No kyllä sipsipussista näkee, onko se tiivis vai ei. Vaikkei sitä itse reikää huomaisikaan, niin näkee kyllä, pitääkö se ilmat sisällään vai ei.
Mutta en silti söisi jonkun vieraan jättämiä sipsejä, tosi outo ajatus.
Eipä sieltä mitään haluamisen arvoista koskaan löytynyt. Tippejä harvoin ja nekin onnettoman pieniä. Jotain alushousuja silloin tällöin löytyi lakanoiden seasta.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ollut hotellissa siivoojana. Tuo tippien saanti vaihtelee, oletan. Meillä löytäjä sai pitää. Kaveri oli eri hotellissa kesätöissä ja siellä oli kerätty yhteen tipit, hänelle ei ikinä selvinnyt mitä niille tapahtui.
Ruuat ja juomat sai pitää. Avatut meni mulla roskiin, mutta oli heitäkin joille avatutkin kelpasivat. Päivän päätteeksi jaettiin keskenään, jos oli jotain mitä ei halunnut. Ja sitten roskiin, jos ei kenellekään kelvannut.
Unohtuneet tavarat meni löytötavaroihin.
Älä valehtele. Löytyneet vaatteet ja tavarat lähtee siivoojan mukana kotiin ja menee myyntiin. Tiedän! On tehty jopa rikosilmoitus.
Vierailija kirjoitti:
Jos et millään osaa sanoa tavaroita, niin sano vaikka "juttuja". Mutta ei asioita.
Voi sanoa esineistäkin "asioita". Opettellepa asioita.
Olen ollut laivasiivoojana ja kyllä otin unohtuneet arvokkaat tavarat itselleni. En tietenkään tästä kenellekään kertonut. Arvokkain oli unohtunut lompakko, jossa oli melkein 800€
Olin itse pari kolme vuotta Scandicin hotellissa kerrossiivoojana ja meitä ohjeistettiin tuomaan esimiehen pöydälle kaikki huoneisiin jääneet vaatteet, asusteet, kengät, korut, laukut, lompakot, maksukortit, käyttötavarat ym., sekä esimerkiksi avaamattomat viinipullot tai avaamattomat sixpäkit alkoholia tai esim. kivennäisvettä.
Ruoat sai kaikki viedä halutessaan kotiin, samoin lähteviin huoneisiin jätetyt tipit, avatun kosmetiikan (yök) ja yksittäiset alkoholitölkit. Oikeastaan melkein kaiken, mikä oli roskiksessa, sai ottaa. Omaa arviointikykyä sai ja piti oikeastaan useimmiten käyttää, esim. olen palauttanut toimistolle avaamattoman mascaran ja vienyt kotiini keskelle kylpyhuoneen tasoa kauniisti jätetyt La Roche Posayn rasvatuubit, jotka olivat ihan täynnä mutta joista oli toisesta poistettu se foliosinetti suulta. Oli muuten hyvää rasvaa.
Muistan, että joskus menin siivoamaan huonetta, josta oli juuri lähtenyt asiakas, ja siellä oli vajaa puolikas, vielä kuuma pizza pöydällä. Pistelin sen poskeeni samalla kun kannoin pyykkejä kärryyn ja roskia säkkiin. Yksi toinen siivooja söi välipalaksi erään lähteneen asiakkaan pöydällä kolme päivää seisottaman burriton eikä tullut edes kipeäksi...
Alkoholia löytyi varmasti eniten, joka viikko ainakin jotain. Sunnuntaisin osa huoneista jätettiin siivoamatta, ja kun kiersin tarkistamassa ettei niihin ole jäänyt valot päälle tai hanat auki, nappasin joskus jostain minibaarista jonkun siiderin tai oluen kotiin vietäväksi, eikä kukaan katsonut sitä mitenkään pahalla.
Osa asiakkaista oli muuten varmoja, että se on siivooja joka on vienyt heidän kaikki kadonneet tavaransa. Kerran yksi asiakas soitteli kadonneen kännykän laturinsa perään, ja kun sitä ei löytynyt, kommentoi vain, että "Saipa siivooja siitä nyt hyvän laturin itselleen." Ihan kuin kellään meistä ei olisi ollut varaa ostaa itse omia laturejaan, hei haloo...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo ovat kaikki ESINEITÄ ei asioita. Mitä ihmeen asioita huoneeseen jätetään?
Minulla unohtui omatunto Sokos Hotel Puijonsarveen yksi kerta.
Sinunko se oli. Minä löysin yhden. Se oli huonossa kunnossa mutta valkopesin sen ja lahjoitin Archie Cruzille. On toiminut toistaiseksi.
Hmm, mitä karkkeja tai sipsejä saa pulloihin pakattuina? 🤔
Ohje oli, että ei saa ottaa alkoholia. En noudattanut tätä, vaan otin löytämäni avaamattomat alkoholit ja limsat työsuhde-etuna. Ruokien suhteen ei ollut erityisiä ohjeita. Söin kyllä avatuista karkkipusseista nälkääni.