Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko ryhtyä kummiksi jos ei kuulu kirkkoon? Miten toimitaan?

Vierailija
30.01.2007 |

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
30.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta voithan ryhtyä lapsen " haltiakummiksi" ?

Vierailija
2/28 |
30.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta meilläkin mies on siskonsa lapselle virallinen kummi ja minä sitten se epävirallinen omalla sopimuksella.

pidän itseäni siis täytenä kummina kuitenkin!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
30.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

yllättävää? Missä seurakunnassa on näin suvaitsevaa väkeä? Hienoa, että olet " kelvannut" :) (siis kirkolle).

Vierailija
4/28 |
30.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

n " kummitodistus" =paperi missä lukee lapsen tiedot ja kummiasiaa. Ei olla virallisesti kirkon kirjoissa kummeja, mutta käytännössä ihan kuin ketkä muut kummit tahansa.

Ollaan kristittyjä ja uskotaan samaan Jumalaan, ei vaan kuuluta luterilaiseen kirkkoon.

Vierailija
5/28 |
30.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi olla virallinen kummi. Tai siis tasa-arvoinen kummi kristittyjen kummien kanssa. Se, että kirkko ei ei-kristittyjä hyväksy kummeiksi ei tarkoita, että on yhtään vähempää kummi. Lapsen vanhemmat voivat antaa ei-kristitylle (tai ei-kirkkoon kuuluvalle) erillisen kummitodistuksen.

Ei luterilaisella kirkolla ole mitään yksinoikeutta kummien nimeämiseen.

Heillä on vain yksinoikeus siihen lappuseen, jonka antavat sitten " kilteille" kristityille kummeille.

Terkuin, uskovainen itse kyllä (mutta en siedä kirkon omahyväisyyttä ja suvaitsemattomuutta)

Vierailija
6/28 |
30.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kummitodistus ei ole mikään virallinen asiakirja, niitä voi jakaa vaikka kadulla kaikille haluaville

seurakunnan rekisteriin kirkkoon kuulumattomia kummeja ei merkitä, joten kirkkoon kuulumaton kummin on nk. edustuskummi, joka hoitaa tehtäviään ja osallistuu kasteeseen, muttei ole lapsen virallinen kummi.

Sen sijaan kristilliseen kirkkoon kuuluva voi olla kummi, esim. ortodoksi voi olla luterilaisen lapsen kummi.

Vierailija
7/28 |
30.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei voi olla virallinen kummi, jos ei kuulu kirkkoon :(. Kastepappimme oli kyllä muutenkin niin suvaitsematon, että sai aikaan minun kirkosta eroamisen. Harmittaa, että yksi lasten kummeista on nyt sitten " vain" haltiakummi" , kun ei kirkolle kelvannut. -3-

Vierailija
8/28 |
30.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kummit ovat ikään kuin ohjaamassa lasta sillä tiellä

eikö olisi aivan loogista ajatella, että näiden ohjaajien tulisi tunnustaa samaa väriä...

Jos haluaa toisenlaisen ohjauksen, niin sitten voi tehdä niin, ei siinäkään mitään pahaa ole, mutta minusta kuulostaa vähän ylimieliseltä ajatus siitä, ettei kirkolle kelvannut - oliko kuitenkin kyse siitä, että itsellesi ei kelvannut toisenlaiset menot?

Vierailija
9/28 |
30.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsella oli kaksi virallista kirkkoon kuuluvaa kummia ja kaksi kirkkoon kuulumatonta kummia (joista minä sylikummina toinen). Juuri me kirkkoon kuulumattomat olemme lapselle läheisimpiä. Pappi ei millään lailla puheessaan eritellyt meitä ja saimme kasteentodistajan todistukset. Viisivuotiaan kummipoikani kohdalla olen saanut myös ihan oikean kummitodistuksen (vaikka tiedän, ettei minua kirkonkirjoihin merkitykään).

Vierailija
10/28 |
30.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

ja kummit ovat ikään kuin ohjaamassa lasta sillä tiellä

eikö olisi aivan loogista ajatella, että näiden ohjaajien tulisi tunnustaa samaa väriä...

Jos haluaa toisenlaisen ohjauksen, niin sitten voi tehdä niin, ei siinäkään mitään pahaa ole, mutta minusta kuulostaa vähän ylimieliseltä ajatus siitä, ettei kirkolle kelvannut - oliko kuitenkin kyse siitä, että itsellesi ei kelvannut toisenlaiset menot?

Oliko kysymys minulle? Joo tilannehan oli se, että nimiäisiä harkittiin mutta emme halunneet " järkyttää" suvun vanhimpia vaan järjestimme perinteiset ristiäiset. Ajattelimme myös lapsia, koska kirkosta eroaminen on aikanaan helpompaa kuin siihen liittyminen vanhemmalla iällä. Sitten kun asiasta itse jotain ymmärtävät saavat asian itse päättää. Mieheni ei kuulu kirkkoon ja papin järjestettyä aiheesta kolmannen asteen kuulustelun, myös minä erosin kirkosta. Pappi mm. sanoi " mieheni käyttävän kirkkoa hyväkseen, kun haluaa lapsille kasteen vaikkei ole maksanut kirkollisveroa" , muistamatta että minä, lasten äiti, kuuluin kirkkoon. Tässä nyt vähän sitä historiaa. Onkos sinulla antaa vastinetta? -3-

Vierailija
11/28 |
30.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

te teitte ratkaisunne, pappi oli pöljä ja niin edelleen, mutta eihän se muuta sitä tosiasiaa, että kummin tehtäviksi on määritelty ne asiat kuin ovat

eihän se niinkään mene, että jos on pöljä pappi, niin sitten voisi saada kaiken mitä itse haluaa

Vierailija
12/28 |
30.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka hyväksyy lapsikasteen. Eli esim. luterilaiseen kirkkoon kuulumaton helluntailainen ei kelpaa. Ortodoksi tai katolinen kylläkin.

Vierailija
13/28 |
30.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

eihän se niinkään mene, että jos on pöljä pappi, niin sitten voisi saada kaiken mitä itse haluaa

??? Mitä mahdat tarkoittaa. Minua harmittaa, että tämä ketju selvitti sen, että kirkko omavaltaisesti ei kelpuuttanut yhtä ihmistä " tasavertaiseksi" kummiksi lasten vierelle SYYSTÄ ETTEI KUULU KIRKKOON. Eihän kirkon ovellakaan kysytä kuulutko kirkkoon, sinne ovat tietääkseni kaikki tervetulleita? Itse toimin ristiäisissä juuri niin kuin pappi halusi, en ole häneltä mitään vaatinut. -3-

Vierailija
14/28 |
30.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

??? Mitä mahdat tarkoittaa. Minua harmittaa, että tämä ketju selvitti sen, että kirkko omavaltaisesti ei kelpuuttanut yhtä ihmistä " tasavertaiseksi" kummiksi lasten vierelle SYYSTÄ ETTEI KUULU KIRKKOON. Eihän kirkon ovellakaan kysytä kuulutko kirkkoon, sinne ovat tietääkseni kaikki tervetulleita? Itse toimin ristiäisissä juuri niin kuin pappi halusi, en ole häneltä mitään vaatinut. -3-

Jos joku on kääntänyt selkänsä kristilliselle kirkolle, ei ole tietenkään kelpaava kummin tehtävään, eli antamaan lapslle kristillistä kasvatusta. Eikö tämä nyt ole itsestäänselvää.

Kirkkoon jokainen toki on tervetullut, mutta kummin tehtävä on vähän eri juttu. Kummin kuuluu olla lapselle esikuvallinen kristitty!

Vierailija
15/28 |
30.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ei siis virallinen asiakirja. Keskimmäisellä lapsellani on kirkkoon kuulumaton kummi, mutta hän ei voinut ryhtyä sylikummiksi ja mihinkään virallisiin papereihin häntä ei ole merkitty.

Vierailija
16/28 |
30.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Jos joku on kääntänyt selkänsä kristilliselle kirkolle, ei ole tietenkään kelpaava kummin tehtävään, eli antamaan lapslle kristillistä kasvatusta. Eikö tämä nyt ole itsestäänselvää.

Kirkkoon jokainen toki on tervetullut, mutta kummin tehtävä on vähän eri juttu. Kummin kuuluu olla lapselle esikuvallinen kristitty!

Ja nyt kaikki ne huutavat hep, jotka ovat saaneet kummeiltaan kristillistä kasvatusta? Ja ne myös, joiden lapset saavat kummeiltaan kristillistä kasvatusta?

Vierailija
17/28 |
30.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ja nyt kaikki ne huutavat hep, jotka ovat saaneet kummeiltaan kristillistä kasvatusta? Ja ne myös, joiden lapset saavat kummeiltaan kristillistä kasvatusta?

Mutta toivoisin kyllä, että lasteni kummit hoitaisivat tehtävänsä paremmin. Ja vaikka varsinaista kasvatusta ei saisikaan, olen kyllä tosiaan sitä mieltä, että kummin kuuluu olla esikuvallinen kristitty, ei siis kirkosta eronnut missään tapauksessa.

Vierailija
18/28 |
30.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika kummallista ja surkuhupaisaa, että ihmiset, joille itselleen ei ole kristillinen kirkko kelvannut ovat noin herkkiä ottamaan nokkiinsa siitä, että eivät itse kelpaa tämän jälkeen kirkolle. Melkoista " rusinat pullasta" -ajattelua. Surullista.

Vierailija
19/28 |
30.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

aika kummallista ja surkuhupaisaa, että ihmiset, joille itselleen ei ole kristillinen kirkko kelvannut ovat noin herkkiä ottamaan nokkiinsa siitä, että eivät itse kelpaa tämän jälkeen kirkolle. Melkoista " rusinat pullasta" -ajattelua. Surullista.

Miten olen ilmaissut etten kelpaa kirkolle? En ole ollut kirkon kanssa missään tekemisissä kahteen vuoteen ja voin vaikka tältä istumalta liittyä kirkkoon jos minusta siltä tuntuu. Ja joo rusinat olen pullasta nyppinyt aina ja heittänyt koiralle. -3-

Vierailija
20/28 |
30.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka tässä keskustelussa on ollut tuohtunut siitä, ettei ole kyllin hyvä kummiksi? Totta kai voit liittyä halutessasi kirkkoon, mutta jos sinusta ei kerran tunnu siltä, että haluaisit olla kirkon jäsen, olet selvästi sulkenut itsesi seurakunta- ja ehtoollisyhteyden ulkopuolelle. Miten sellainen ihminen muka voisi olla kristillisessä mielessä kummi?!

Vierailija:

Miten olen ilmaissut etten kelpaa kirkolle? En ole ollut kirkon kanssa missään tekemisissä kahteen vuoteen ja voin vaikka tältä istumalta liittyä kirkkoon jos minusta siltä tuntuu. Ja joo rusinat olen pullasta nyppinyt aina ja heittänyt koiralle. -3-

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä neljä