Voiko ryhtyä kummiksi jos ei kuulu kirkkoon? Miten toimitaan?
Kommentit (28)
liittää lapsenne seurakunnan jäseneksi. Kenen arvot ovat perheessänne tärkeimmät, teidän vai sukulaisten?
Vierailija:
Joo tilannehan oli se, että nimiäisiä harkittiin mutta emme halunneet " järkyttää" suvun vanhimpia vaan järjestimme perinteiset ristiäiset. Mieheni ei kuulu kirkkoon ja papin järjestettyä aiheesta kolmannen asteen kuulustelun, myös minä erosin kirkosta. Pappi mm. sanoi " mieheni käyttävän kirkkoa hyväkseen, kun haluaa lapsille kasteen vaikkei ole maksanut kirkollisveroa" , muistamatta että minä, lasten äiti, kuuluin kirkkoon. Tässä nyt vähän sitä historiaa. Onkos sinulla antaa vastinetta? -3-
Se ei muuten pidä paikkaansa, etteikö kirkkoon kuulumaton voisi olla " sylikummi" . Itse asiassa mitään sylikummi-käsitettä ei edes ole olemassa: lapsi voi ristiäisissään olla ihan kenen tahansa sylissä (vanhempiensa, isovanhempiensa jne).
kummius on kirkollinen pesti
mä en käsitä, miksi ihmeessä niitä lapsia pitää kastaa vakaumuksen vastaisesti
meidän lasten isoäiti on jehovantodistaja, enkä silti ole liittänyt meidän lapsia ao. liikkeeseen
Onneksi tästä on aloituskin vain kahdesti viikossa komen vuoden ajan
Veljeni vaimo on lapseni kummi. Tässä pari viikkoa sitten hän kuitenkin sanoi, ettei kuulu kirkkoon. En tajunnut siinä sitä kysellä tarkemmin - mutta mitenkään erikoisesti ei mielestäni toimittu ristiäisissä. Eli kuvittelin, että hän on ihan normaalisti kummi. Mutta jos hän on eronnut ristiäisten jälkeen kirkosta - mitäs sitten?
Vierailija:
Veljeni vaimo on lapseni kummi. Tässä pari viikkoa sitten hän kuitenkin sanoi, ettei kuulu kirkkoon. En tajunnut siinä sitä kysellä tarkemmin - mutta mitenkään erikoisesti ei mielestäni toimittu ristiäisissä. Eli kuvittelin, että hän on ihan normaalisti kummi. Mutta jos hän on eronnut ristiäisten jälkeen kirkosta - mitäs sitten?
Jos on eronut kirkosta, niin sitten vain on, kummius on kuitenkin elinikäinen sitoomus, joten ei siinä sitten mitään
Viralliseksi kummiksi ei ev lut kirkossa hyväksytä kirkkoon kuulumatonta, ei millään paikkakunnalla. Mutta " epäviralliseksi" kai voidaan hyväksyä, ts. ei merkitä minnekään virallisiin papereihin kummiksi mutta käytännössä voi sitä kummeutta toteuttaa. Ja tosiaan niitä kummitodistuksia voi jaella kelle vaan, ei ne ole mitään virallisia niinkuin tässä on moneen kertaan todettu.
Vierailija:
koska itse tuohduin siitä, ettei kirkkoon kuulumatonta hyväksytty omien lasteni kummiksi meidän seurakunnassamme. Luulin ennen tätä ketjua, että käytäntö on jokapaikassa sama, -
[/quote]
??? Mitä mahdat tarkoittaa. Minua harmittaa, että tämä ketju selvitti sen, että kirkko omavaltaisesti ei kelpuuttanut yhtä ihmistä " tasavertaiseksi" kummiksi lasten vierelle SYYSTÄ ETTEI KUULU KIRKKOON. Eihän kirkon ovellakaan kysytä kuulutko kirkkoon, sinne ovat tietääkseni kaikki tervetulleita? Itse toimin ristiäisissä juuri niin kuin pappi halusi, en ole häneltä mitään vaatinut. -3-
[/quote]
Emmehän me ole tasavertaisia muuta kuin lain edessä, ja sehän tässä toteutuu. En minäkään voi mennä Australiaan ja vaatia kaikkia sikäläisiä etuja itselleni tasavertaisuuden nimissä tai ostaa Ahvenanmaalta mökkiä ilman kotiseutuoikeutta. Jokaisella yhteisöllä, liikkeellä, yhdistyksellä, valtiolla ja kirkolla on omat sääntönsä ja ne pätee jäseniin. Jos ei ole eikä halua olla niiden jäsen, niin eihän se ole tasavertaisuuskysymys vaan persoonallinen arvovalinta.
Vierailija:
koska itse tuohduin siitä, ettei kirkkoon kuulumatonta hyväksytty omien lasteni kummiksi meidän seurakunnassamme. Luulin ennen tätä ketjua, että käytäntö on jokapaikassa sama, mutta joissain seurakunnissa näköjään hyväksytään myös kirkkoon kuulumattomat lasten vierelle kasteessa. Ja itse suljin itseni kirkon ulkopuolelle lasteni kastepapin käytöksen siivittämänä. Mutta en jaksa enempää jauhaa asiasta. -3-