Kokoomus: Vuosilomat ja lomakorvaukset paikallisen sopimisen piiriin
Kommentit (86)
Olen töissä isossa kansainvälisessä yrityksessä. Haluaisin pitää lomani joka toinen viikko, mutta koska meillä on tiukasti määrätty, että ei käy, pakko pitää 2 vko putkeen, niin todella toivon paikallista sopimista. Silloin voisi joustaa paremmin. Exä on työpaikassa, jossa ei ole TESsiä ja hänelle sopimiset sujuvat paremmin.
Lomia pitäisi päinvastoin lisätä. 38 päivää ei riitä ja usein työnantajat pätkii niitäkin liikaa. Ei vain ole yli nelikymppisellä terveyttä eikä jaksamista. Saa nuoremmat tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuosilomalakiin pitäisi kirjata ainoastaan lomapäivien vähimmäismäärä, esim. 20. Näin työantajat pystyisivät kilpailemaan tarjoamalla enemmän lomaa.
Just tätä olin tulossa sanomaan, että laissa saisi kuitenkin olla joku vähimmäismäärä. Onhan se jo nytkin niin, että toisilla on 7 viikon vuosilomat ja toisilla 4vko (jos ensimmäistä vuotta uudessa työpaikassa). Ja monilla aloilla maksimilomatkin on vain 5vko, mutta toisilla ainakin se 7vko. Että eipä nuo ole kaikille samat nytkään.
Ja yllättäen julkisella sektorilla on kaikkein pisimmät lomat. Siellä missä tehdään oikeaa työtä on lyhyimmät lomat. Mukavaahan se on muiden rahoilla porskuttaa.
Tuosta on täällä ollut useampikin keskustelu. Sama loma käy julkiselle puolelle jos se kompensoidaan palkassa koska aikoinaan julkinen neuvotteli huonon palkkaratkaisun ja sai sen yhteydessä paremmat lomaehdot. Eli toisin sanoen voidaan palata kompensaation kautta yhtäläisiin lomaoikeuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuosilomalakiin pitäisi kirjata ainoastaan lomapäivien vähimmäismäärä, esim. 20. Näin työantajat pystyisivät kilpailemaan tarjoamalla enemmän lomaa.
Just tätä olin tulossa sanomaan, että laissa saisi kuitenkin olla joku vähimmäismäärä. Onhan se jo nytkin niin, että toisilla on 7 viikon vuosilomat ja toisilla 4vko (jos ensimmäistä vuotta uudessa työpaikassa). Ja monilla aloilla maksimilomatkin on vain 5vko, mutta toisilla ainakin se 7vko. Että eipä nuo ole kaikille samat nytkään.
Ja yllättäen julkisella sektorilla on kaikkein pisimmät lomat. Siellä missä tehdään oikeaa työtä on lyhyimmät lomat. Mukavaahan se on muiden rahoilla porskuttaa.
Tuosta on täällä ollut useampikin keskustelu. Sama loma käy julkiselle puolelle
Eipä varmasti kaikilla yksityisellä puolella viiden viikon lomilla olevilla ole parempi palkka kuin julkisella puolella 7vko lomista nauttivalla. Että ihan huuhaata moinen. Päätös tehty joskus aikaa sitten. Sen jälkeen yksityisen puolen palkat on ostovoima huomioiden suhteellisesti varmasti laskeneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haha, ja totuus on vieläpä se, että moni yksityisellä puolella tekee lomillakin töitä jostain laiturin nokasta. Julkisella puolella en usko, että tätä kovin paljoa tapahtuu.
En keksi asiaa, jonka ei olisi syytä olla paikallisen sopimisen piirissä. Jos työntekijät haluavat jotain, mikä joku SAK on sitä kieltämään?
Vierailija kirjoitti:
Aloitus oli sarkasmia joka on täysin perusteltua hallituksen tähän astisen toiminnan perusteella. Uutiset ovat jossain muualla kuin täällä. Hallitusohjelman tavoitteet taas toisaalla. Ainakaan itse en löydä yhtään työntekijöitä hyödyttävää uudistusta hallituksen ohjelmasta tai ainakaan toteutuneesta.
Kyllä aloitus on ihan vain vale. Tyhmät vassarit uskovat kaiken mieleisen tarkistamatta.
Vierailija kirjoitti:
"Kokoomuksella ei ole oikeasti mitään arvoja, ellei arvoiksi lasketa rikkaiden rikastuttamista, köyhien köyhdyttämistä, terveyskeskusten yksityistämistä (jolloin köyhillä ei ole varaa olla edes sairas), eläkeiän nostamista, palkkojen, eläkkeiden, opintotuen, työttömyystukien, sosiaalitukien alentamista ellei suoraa poistamista sekä yritysjohtajien ja omien palkkojen nostamista pilviin kansalaisten kustannuksella." (Hikipedia)
Kokoomus uskoo 0 %:n työttömyyteen kuin pässi sarviinsa.
Jos olisi niin kilttejä työnantajia, että he antaisivat nämä työntekijälle silti, vaikka laki ei edellyttäisi niiden maksamista. Että he eivät sanoisi, että tuossa on ovi, vaadit liikoja.
Onko Petteri Orpo hyvä neuvottelemaan ja sopimaan asioista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuosta on täällä ollut useampikin keskustelu. Sama loma käy julkiselle puolelle
Selvä! Saatte sitten mun palkat!
T. Kaupan myyjä
Niin ihanaa tämä Lidlin suklaamuromysli! Namskis!
Vierailija kirjoitti:
Minä vastustan minimien kirjaamista lakiin. Siitä on niin paljon esimerkkejä, että minimeistä muodostuu sitten kuitenkin se normi, mitä maksetaan tai myönnetään. Nythän esimerkiksi TES määrittelee minimit, mutta TES:in mukainen palkka on monella alalla se normi. Enempää on vaikea maksaa, jos ei ole selkeät perusteet, miksi yksi saisi enemmän kuin toinen. Näin siinä kävisi lomapäivienkin kanssa, Jos yhdelle antaisi 21 lomapäivää, niin olisi annettava sama kaikille työntekijöille, eikä se taas olisi kilpailukyvyn säilymisen kannalta mahdollista. Yksittäinen työnantaja ei voi maksaa enempää palkkaa tai antaa enempää lomaa kuin muuta alalla olevat kilpailijat, koska se aiheuttaa kustannuksia, eikä sitten pärjää enää kilpailutuksissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole mukavaa porskuttaa muiden rahoilla, eikä varsinkaan kuulla siitä vähän joka käänteessä. Mutta Suomessa on päätetty hoitaa tietyt peruspalvelut julkisen sektorin kautta. Esimerkiksi perusopetus. Niin peruskoulun opettajat sitten ovat töissä julkisella sektorilla. Ei se tee siitä työstä vähemmän oikeaa työtä. Itse kyllä ottaisin mieluusti enemmän palkkaa ja vähemmän lomaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laissa on ne vähimmäismäärät:
Työntekijällä on oikeus saada lomaa kaksi ja puoli arkipäivää kultakin täydeltä lomanmääräytymiskuukaudelta. Jos työsuhde on lomanmääräytymisvuoden loppuun mennessä jatkunut yhdenjaksoisesti alle vuoden, työntekijällä on kuitenkin oikeus saada lomaa kaksi arkipäivää kultakin täydeltä lomanmääräytymiskuukaudelta. Loman pituutta laskettaessa päivän osa pyöristetään täyteen lomapäivään.
Minä sovin tänä vuonna paikallisesti itseni kanssa, että lomaa onkin 2 kuukautta. Samoin saatiin sovittua, kovan väännön jälkeen, että lomarahat tuplataan.
Oon siis yksinyrittäjä.
Vierailija kirjoitti:
Lomia pitäisi päinvastoin lisätä. 38 päivää ei riitä ja usein työnantajat pätkii niitäkin liikaa. Ei vain ole yli nelikymppisellä terveyttä eikä jaksamista. Saa nuoremmat tehdä.
Kai niitä vapaita yleensä voi pitää, eivät vain ole sitten kaikki palkallisia. Jos jaksaminen on oikeasti ongelma, kannattaa mennä työterveyden kautta, voi saada jotain osa-aikaisuuden kompensaatiota, osatyökyvyttömyyseläkettä tms.
Vierailija kirjoitti:
Paikallinen sopiminen voi tarkoittaa että lomia tulee lisää, palkkaa tulee lisää kun työntekijät äänestävät muuten jaloillaan.
Ei tarkoita vaan sitä, että ihmiset tarjoutuvat tessiä alemmalla palkalla töihin, kun tuet leikataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuosta on täällä ollut useam
Eipä varmasti kaikilla yksityisellä puolella viiden viikon lomilla olevilla ole parempi palkka kuin julkisella puolella 7vko lomista nauttivalla. Että ihan huuhaata moinen. Päätös tehty joskus aikaa sitten. Sen jälkeen yksityisen puolen palkat on ostovoima huomioiden suhteellisesti varmasti laskeneet.
Se pitää ottaa huomioon mitä ja kuinka paljon pitää tehdä sen palkkansa eteen töitä. Julkisen puolen loiset kun tunnetusti EI TEE MITÄÄN, ei edes sitä minimiä palkkojensa eteen, niin tuo on turhaa ulinaa. Niille maksetaan ihan liikaa ja lomaakin niillä on ihan liikaa tuottavuuteensa nähden.