Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sunnuntailisistä

Vierailija
16.06.2024 |

Sikäli mikäli ne poistetaan, niin voin kertoa, että sen jälkeen terveydenhuolto syöksyy vielä suurempaa katastrofiin. 

Minä itse hoitajana, en tee päivääkään enää alan töitä, jos ne viedään pois. Ja samaa on sanonut lukuisat kollegat. 

Se kun muut viettää joulua, juhannusta ja mitä näitä nyt on, me ollaan töissä. Se ei kuitenkaan niin suuri lisä ole, että sitä kannattaa kadehtia, mutta kuitenkin sen verran että tällä palkalla pystyy edes jotenkin elämään.

Olen huonon selän (leikattu) tehnyt töitä ja vaan yrittänyt jaksaa, mutta jos noi viedään, tippuu hanskat saman tien ja en hilaa itseäni enää yhtään töihin.

Miten tällaista kehdataan edes miettiä? Päättäjät voi itse hilata itsensä töihin sairaalaan, kauppaan, poliisin hommiin, apteekkiin yms. Peruspalkka jää niin pieneksi jos sunnuntailisät otetaan pois, että tällä palkalla ei valitettavasti enää pysty elämään. Missään.

Viime kk käteen jäänyt palkka 2000 € tasan ja teen siis pelkkää yötä. Hiphurraa! 

Nimimerkillä vit*uuntunut hoitaja 

Kommentit (164)

Vierailija
141/164 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän takia liittoon kannattaa aina kuulua, vaikka media miten yrittää uutisoida sitä vastaan. Älkää hyvät ihmiset erotko liitoista.

En mä ole saanut ainakaan yhtään mitään liitosta. Enkä nykyään enää edes kuulu.

Vierailija
142/164 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko terveydenhuollon syöksykierre edelleen pahentua?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/164 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoittajat eivät vain tunnu hoksaavan sitä, että jos sunnuntailisät poistuisivat lainsäädännöstä, niin se ei tarkoita, että niiden maksaminen siihen loppuisi. Sitten vain esim. ammattiliitot miettisivät tes-neuvotteluihin, että onko työntekijöille parempi saada sekä lauantailta että sunnuntailta 75 %, vai edelleen lauantailta about 40 % ja sunnuntailta 100 %, vai mikä on kunkin alan kohdalla optimaalisinta.

Kai tiedätte, että lauantailisät, iltalisät tai yölisät eivät ole lainsäädännössä tälläkään hetkellä? Silti niitä muodossa tai toisessa eri aloilla maksellaan.

Vierailija
144/164 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän takia liittoon kannattaa aina kuulua, vaikka media miten yrittää uutisoida sitä vastaan. Älkää hyvät ihmiset erotko liitoista.

Mietipäs uudestaan.

Vierailija
145/164 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, itseasiassa DI:ksi, juuri alkaa dippatyön teko.

Vierailija
146/164 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi PS. Vassarin ulina on musiikkia korville 

T: Persu

Hukkaan meni typerä kommenttisi, persut eivät hyväksy poistoa.

Niin nyt, kun eurovaalit aiheuttivat paniikin persuissa. 

Vierailija
147/164 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietipäs uudestaan.

Tilanne ei muutu miksikään vaikka kuinka miettisin. Tuohon asiaan päädyin kun jokin aika sitten erosin liitosta. Ja juu en todellakaan ole missään paperiliitossa edes ollut

Miksi mun edelleen pitäisi maksaa liiton maksuja?

Vierailija
148/164 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nää on vähän turhia nää uhoomiset. Nimittäin sun työsoppari voidaan velvoittaa olemaan esim. ti-su töissä. Ei kaikki työttömäksi ala, vaikka sua korpeekin. Hyvä että sunnuntailisät poistetaan. Epätasaarvoista virka ajalle joutuville. Perushoitsuilla lisistä johtuen parempi palkka kuin yliopistokoulutetuilla. Ei ole oikein. 

Laitetaan virka-aikatyöntekijätkin hommiin joka viikonpäivä, niin sittenhän se ei ole epätasa-arvoista. :D

Vierailija
149/164 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi PS. Vassarin ulina on musiikkia korville 

T: Persu

Hukkaan meni typerä kommenttisi, persut eivät hyväksy poistoa.

"Pienituloisilta ei oteta!" -Persut

Otetaan sittenkin.

"Sunnuntailisiä ei saa poistaa!" - Persut

Poistetaan sittenkin. 

Vierailija
150/164 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä teet. Mitä vaihtoehtoja sulla muka on? Aina on näitä jotka uhraa irtisanoutua vaan pelkkää tyhjää puhetta. Asuntolainaa 200k€ niin siinä mennään niin kyykkyyn kuin työnantaja käskee.

Miksi esim. hoitoalalla tekisi kukaan töitä sunnuntaisin ilman lisiä?

Vierailija
151/164 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki sunnuntailisät voi poistaa, mutta sitten laskee myös työmotivaatio palkan verran eikä mulla ainakaan viikonloppuisin ole enää mikään kiire tehdä niitä töitä, kuten nykyään yritän suoriutua mahdollisimman ripeästi. Mun puolesta saa potilaat sitten istua päivystyksessä ihan rauhassa odottamassa, ainoastaan henkeä uhkaavat tilanteet hoidan ripeästi (eikä niitä paljon ole). Koska samalla päivystysporukalla työt pitää kuitenkin tehdä, ei viikonloppuisin  tule olemaan yhtään enempää työntekijöitä. Niin tottakai palkanalennus näkyy sitten suorituksessa. Mun palkkaa alennetaan kun poistetaan lisät, mä alennan työtehoani saman verran. 

Ja jatkossa on paljon helpompi jäädä viikonloppuisin saikulle jos päätä särkee, kun ei siitä kuitenkaan mitään ylimääräistä saa. Nykyään sitä yrittää tsempata ja jaksaa. Mutta miksi ihmeessä jatkossa? 

Vierailija
152/164 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihis meinasitte mennä sitten töihin? Insinööriksi? :D

No selkä on niin sökö, että eiköhän siitä saa pitkän saikun ja eläkepaperit sen jälkeen. Jospa minäkin, edes kerran elämässä, jättäydyn näin 46 vuotiaana yhteiskunnan piikkiin eläjäksi. Ei enää kiinnosta ahertaa.

Ap

Onko paljon ylipainoon?

Vierailija
153/164 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietipäs uudestaan.

Tilanne ei muutu miksikään vaikka kuinka miettisin. Tuohon asiaan päädyin kun jokin aika sitten erosin liitosta. Ja juu en todellakaan ole missään paperiliitossa edes ollut

Toki ilman liittoon kuulumistakin voi ratsastella liiton neuvottelemista eduista ja palkoista. Ehkä jatkossa ne, ketkä ei kuulu liittoon sopivat paikallisesti sitten omat edut ja muut?

Vierailija
154/164 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietipäs uudestaan.

Toki ilman liittoon kuulumistakin voi ratsastella liiton neuvottelemista eduista ja palkoista. Ehkä jatkossa ne, ketkä ei kuulu liittoon sopivat paikallisesti sitten omat edut ja muut?

Kyllä mä ihan itse sovin palkkani. Mitään varsinaisia muita etuja ei hoitoalalla tätä nykyä edes ole.

Vierailija
155/164 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toki sunnuntailisät voi poistaa, mutta sitten laskee myös työmotivaatio palkan verran eikä mulla ainakaan viikonloppuisin ole enää mikään kiire tehdä niitä töitä, kuten nykyään yritän suoriutua mahdollisimman ripeästi. Mun puolesta saa potilaat sitten istua päivystyksessä ihan rauhassa odottamassa, ainoastaan henkeä uhkaavat tilanteet hoidan ripeästi (eikä niitä paljon ole). Koska samalla päivystysporukalla työt pitää kuitenkin tehdä, ei viikonloppuisin  tule olemaan yhtään enempää työntekijöitä. Niin tottakai palkanalennus näkyy sitten suorituksessa. Mun palkkaa alennetaan kun poistetaan lisät, mä alennan työtehoani saman verran. 

Ja jatkossa on paljon helpompi jäädä viikonloppuisin saikulle jos päätä särkee, kun ei siitä kuitenkaan mitään ylimääräistä saa. Nykyään sitä yrittää tsempata ja jaksaa. Mutta miksi ihmeessä jatkossa? 

Juuri tällainen asenne eroittaa julkisella ja yksityisellä töissä olevat. Lisät vex!

Vierailija
156/164 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kirjoittajat eivät vain tunnu hoksaavan sitä, että jos sunnuntailisät poistuisivat lainsäädännöstä, niin se ei tarkoita, että niiden maksaminen siihen loppuisi. "

Ei tarkoita vaan sitä että niiden säilyminen pitää jatkossa "ostaa" työmarkkinaneuvotteluissa tekemällä myönnytyksiä muualla. Ihan sama asia kuin se ensimmäisen sairaspäivän palkkakin. Ei se ole suurimmalta osalta poistumassa mutta sen on jälleen yksi neuvotteluvaltti työnanatajapuolelle että voidaan ehdottaa näiden poistoa ja sitten ne saadaan säilytettyä hyväksymällä muita huonompia ehtoja tai alempia palkankorotuksia.

Vierailija
157/164 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Juuri tällainen asenne eroittaa julkisella ja yksityisellä töissä olevat. Lisät vex!"

Miksi luulet että yksityisellä puolella enää ahkeroitaisiin sen kummemmin sunnuntaisin jos palkka putoaa?

Vierailija
158/164 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mitään varsinaisia muita etuja ei hoitoalalla tätä nykyä edes ole."

Miten vaikea on tajuta että näitä työelämän "etuja" on mm. 8 tunnin työpäivä, 5 päivän työviikko, vuosilomat, vanhempainvapaat, sairapäivien palkka jne. Eivät ne ole taivaasta joskus aikanaan tippuneet vaan ne on neuvoteltu ja taisteltu. Ja ne voivat myös kodota jos niitä ei puolusta joku vahvempi taho kuin yksittäinen työntekijä.

Vierailija
159/164 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kirjoittajat eivät vain tunnu hoksaavan sitä, että jos sunnuntailisät poistuisivat lainsäädännöstä, niin se ei tarkoita, että niiden maksaminen siihen loppuisi. "

Ei tarkoita vaan sitä että niiden säilyminen pitää jatkossa "ostaa" työmarkkinaneuvotteluissa tekemällä myönnytyksiä muualla. Ihan sama asia kuin se ensimmäisen sairaspäivän palkkakin. Ei se ole suurimmalta osalta poistumassa mutta sen on jälleen yksi neuvotteluvaltti työnanatajapuolelle että voidaan ehdottaa näiden poistoa ja sitten ne saadaan säilytettyä hyväksymällä muita huonompia ehtoja tai alempia palkankorotuksia.

Millaisia myönnytyksiä esim. hoitoalalla tehtäisiin?

Irtisanoutumista ja sen jälkeen otettaisiin vain niitä arkivuoroja. Työajat on jo nyt usein niin joustamattomia että ei tuo vaihtoehto nytkään täysin poissuljettu ole. Mitään etuja vakituisesta työpaikasta ei ole, käytännössä tällä hetkellä päinvastoin. Joudut vakituisena tekemään vuorot joita keikkalaiset ei suostu tekemään.

Vierailija
160/164 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mitään varsinaisia muita etuja ei hoitoalalla tätä nykyä edes ole."

Miten vaikea on tajuta että näitä työelämän "etuja" on mm. 8 tunnin työpäivä, 5 päivän työviikko, vuosilomat, vanhempainvapaat, sairapäivien palkka jne. Eivät ne ole taivaasta joskus aikanaan tippuneet vaan ne on neuvoteltu ja taisteltu. Ja ne voivat myös kodota jos niitä ei puolusta joku vahvempi taho kuin yksittäinen työntekijä.

En mä ole liitossa siksi että nuo edut on joskus saavutettu. Kyllä ne pystyy tänäpäivänä neuvottelemaan ilman liittoakin. Liittojen aika oli ja meni jo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kuusi