HS: 32-vuotias Simo Keskinen on juonut poikkeuksellisen määrän alkoholia ja voi kuolla pian
https://www.hs.fi/alueet/art-2000010503579.html
Maksumuurin takana mutta kuitenkin riipaisi aika syvältä. Raitistuin itse vuotta nuorempana (mitä ei olisi ikinä tapahtunut ellen olisi päässyt hyvään hoitopaikkaan ja saanut sen jälkeenkin tukea.) Mitä on elämässä tapahtunut että kirjaimellisesti juo itsensä hengiltä noin nuorena. Tuntuu pahalta kun olen monenlaiset pompottelut kokenut ja tiedän miten vaikea voi olla saada kunnollista apua (mielialalääke -ja antabusresepti _eivät_ auta ketään, eivät ainakaan pahoista traumoista kärsiviä joilla ei usein ole edes minkäänlaisia tukiverkkoja.)
Kommentit (199)
Vierailija kirjoitti:
Noin nuorelle alkoholistille kyllä tehtäisiin maksansiirto, mutta vaatisi sen puolen vuoden raittiuden ja sitoutumisen.
Ja maksojahan saakin liukuhihnalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
alkoholiriippuvuudesta pääsee eroon niinkin helposti, että alkaa pikkuhiljaa vähentää juomisensa määrää. Jos esim. normaalisti juo 10 desia alkoholijuomaa päivässä, niin alkaakin juomaan vaikka 9,9 desiä. Siitä sitten koko ajan alaspäin. Aikaa menee, mutta pikkuhiljaa aivot tottuvat alhaisempaan alkoholimäärään ja kuin huomamattaan pääsee eroon. Sama pätee tupakkaan ja herkkuruokariippuvuuksiin.
Teoriassa noin, käytännössä ei. Kärsitkö itse alkoholi- tai muusta riippuvuudesta ja jos kärsit niin onnistuitko itse lopettamaan noin?
Olen eri kuin tuo, jolta kysyt, mutta minä onnistuin. Ei ollut hoidoista mitään apua. Lopetin vain.
Ei se ehkä kaikilta onnistu, mutta ei kannata lytätä, etteikö se olisi mahdollista. On se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tuollaisen laittaisi määräajaksi koppiin ilman viinaa, niin joko loppuisi juominen??
Ei. Kun se pääsisi sieltä pois jatkuisi juominen kuin mitään ei koskaan olisi tapahtunutkaan.
Alkoholisti ei voi koskaan elämässään enää käyttää alkoholia pisaraakaan edes viihdekäyttöön
Kellopeliappelsiini toimii.
Kylläpä muistuttaa mun työparia. Kolmikymppinen kaveri, jolla on työpaikan pitäminen enää hiuskarvan varassa, osastojaksoja takana vaikka kuinka monta, tuhoutunut avioliitto, maksa ja haima hajalla. Lääkärit lupaavat 60% mahdollisuuden että on elossa enää ensi vuonna. Silmät keltaisena käy niin hitaalla, että olen alkanut miettiä työpaikan vaihtoa, kun samalla palkalla joudun hoitamaan leijonanosan työstä.
Olisi hienoa olla empaattisempi, mutta alkaa kieltämättä kärsivällisyys loppua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin nuorelle alkoholistille kyllä tehtäisiin maksansiirto, mutta vaatisi sen puolen vuoden raittiuden ja sitoutumisen.
Suurinosa kuolee odotusjonoihin ja tuo hs jutussa ollut mies ei edes pääsisi siihen jonoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kyllä tehdä. Siellä on jonossa sellaisia, jotka ovat maksakirroosissa jonkun muun syyn takia. Alkoholisti on jonossa viimeisenä.
Totta. Äitini maksa tuhoutui reumalääkkeillä. Metotreksaattia piikitti itseensä vuosia. Ikinä ei viinaa juonut.
Komea mies olisi ilman viinaa.
Koskettava juttu.
Kiva, että hänellä on lapsi, josta lapsen äiti vaikuttaa huolehtivan hyvin. Elämä jatkuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän tosiaan vaikuttaa tehneen itse valintansa. Ehkä erityisherkkyyttä tai autismia tai jotain taustalla.
Surullista ja toisaalta: kaikki elää elämänsä. Jutusta ei tiedä kaikkia vaiheita, mutta jos hän ei ole satuttanut muita kuin poissaololla, niin en minä osaa tuomita, vaikka en ikimaailmassa vastaavaa omalle lapselleni toivoisi.
Alkoholisti sairastuttaa usein läheisensä, että sikäli olet väärässä ihan tämänkin hepun suhteen. Alkoholstit ovat itsekkäintä porukkaa.
Niin no. On siinä kuitenkin aste-eroja. Onko väkivaltainen, ryöstääkä muita, painostaako antamaan rahaa omaan riippuvuuteen? Lapsensa isä tämä mies ei ole.
Mutta jos ei aktiivisesti vahingoita muita, niin onko vapaus valita kohtalonsa? Minusta on.
Ja edelleen: en toivoisi tällaista tilannetta kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
No huh, näyttää tavalliselta kolmekymppiseltä ukkelilta, mutta tuo ihon ja silmänvalkuaisten väri... Onko tuosta pisteestä mahdotonta enää toipua, vaikka menisi katkolle/hoitoon?
En tiedä mutta osalla alkoholisteista, jotka on olleet puoli vuotta raittiina, jotta pääsisivät maksansiirtojonoon, maksa tervehtyy niin, etteivät tarvitse maksansiirtoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Loppujenlopuksi oma valinta tosiaan. Ei ketään voi pakolla raitistuttaa ja pitää raittiina, eli kaveri on itse valinnut tiensä.
Jos ei empatia kuulu politiikkaan, ei se tänne keskustelupalstalle ja monen elämäänkään kuulu.
Valitettavasti tuo on kylmä fakta. Kukaan ei raitistu millään taikahoidolla, kyse on omasta tahdosta. Alkoholistille kannattaa myös töksäyttää faktoja julmasti, joskus se osuu, yleensä ei. Mutta lopulta toipuminen on vain omasta tahdosta kiinni.
Alkoholismista voi toipua vain lopettamalla juomisen, että sinänsä yksinkertaista. Simo on valinnut tiensä ja hyväksyy tulevan, tuntuu hurjalta ja surulliselta.
Ei ole ihan niin yksinkertaista tuo toipuminen, että lakkaa vain juomasta. Alkoholisti tarvitsee hoitoa ja vertaistukea, kuten kuka tahansa kroonisesti sairas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Jonkun täytyy kuolla esim. onnettomuudessa. Kyllä ne uudet maksat siirretään sellaisille jotka ovat sitoutuneet siitä huolta pitämään. Siirrännäistä ei saa jos ei ole dokaamista lopettanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No huh, näyttää tavalliselta kolmekymppiseltä ukkelilta, mutta tuo ihon ja silmänvalkuaisten väri... Onko tuosta pisteestä mahdotonta enää toipua, vaikka menisi katkolle/hoitoon?
Tarvitsisi uuden maksan. Niitä jonottaa raittiitkin ihmiset. Tuollaisessa tapauksessa varmaan siirron onnistuminen epävarmaa. Pitäisi pystyä syömään hylkimisenestolääkkeitä ohjeen mukaan ja olla vetämättä viinaa.
Pari vuotta jo ennen mahdollisuutta siirtoon pitäisi olla dokaamatta.
Pari vuotta, kuka hullu jaksaa olla ilman niin kauan?!
Juopotteleva alkoholisti ei vaan pysty siihen. Ei se jaksamisesta ole kiinni.
Tässä taannoin naapuri joi itsensä hengiltä. Sitä kun oli vaan saatava ja saatava ryypätä. Yks toinen henkilö ramppasi jatkuvasti Alkossa hakemassa sille kirkasta viinaa, kun tämä itse ei enää kyennyt hakemaan. Niitä 0,75 ja litran pulloja sillä meni varmaan kolme, jopa neljäkin päivässä. Surkeeta nähdä ja kuulla. Kun se juominen, alkoholismi, on mennyt sen tietyn rajan yli, niin tautia (alkoholismia) sairastava ei voi edes ajatella viettävänsä yhtä selvää päivää. Se on sille ihan hirvee ajatus, että pitäisi olla juomatta kokonainen päivä. Se ei vaan mitenkään päin pysty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskin että 8 pulloa Gambinaa tekee 126 annosta. :O Vau
-maksaa 103,84 euroa päivässä ja 37901,60 euroa vuodessa. Oi vau tosiaan.
Ottamatta kantaa juuri tähän asiaan, niin jokainen saa käyttää rahansa mihin haluaa. Turha sitä on muiden moralisoida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tuollaisen laittaisi määräajaksi koppiin ilman viinaa, niin joko loppuisi juominen??
Ei. Kun se pääsisi sieltä pois jatkuisi juominen kuin mitään ei koskaan olisi tapahtunutkaan.
Alkoholisti ei voi koskaan elämässään enää käyttää alkoholia pisaraakaan edes viihdekäyttöön
Voisi loppuakin kun henki lähtee. Vieroitusoireista tulisi niin pahat ettei siitä ilman lääkkeitä tai viinaa selviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna ihmisten juoda. Se on loppujen lopuksi aivan sama milloin ja mihin täällä kukin kuolee...
No nimenomaan. Tupakoimatonkin voi kuolla lopulta siihen samaan syöpään, mihin ikänsä ketju polttanut meni kuolemaan. Raivoraittiitkaan eivät välty terveysongelmilta ja syöviltä. Tuhansia vihamiehiä itselleen hankkinut menehtyy satavuotiaana luonnollisiin syihin, kun taas ihminen, joka ei ole koskaan mitään pahaa kenellekään tehnyt, tulee puukotetuksi jossain torilla tai kadunkulmassa.
Elämänlaatu lienee toista luokkaa, vointi parempi, ihmissuhteet paremmassa kunnossa.
Ei välttämättä. Kiltti ja tunnollinen kun sairastuu helposti mielenterveysongelmiin eikä heillä ihmissuhteetkaan ole mitenkään kunnossa. Eikä se tupakoimattomuus kerro mitään elämänlaadusta tai juomattomuus. Kertoo vain että ei polta eikä juo. Muuten voi elämänhallinta ja -tavat ihan mitä vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarvitsisi uuden maksan. Niitä jonottaa raittiitkin ihmiset. Tuollaisessa tapauksessa varmaan siirron onnistuminen epävarmaa. Pitäisi pystyä syömään hylkimisenestolääkkeitä ohjeen mukaan ja olla vetämättä viinaa.
Tässä taannoin naapuri joi itsensä hengiltä. Sitä kun ol
Minä olen tämä. Paitsi, mulla ei ole ketään hakemassa viinaa. Oluella mennään, laatikko menee päivässä. On tosi paha sosiaalisten tilanteiden pelko,enkä pysty kauppaankaan menemään ennen kuin olen vähintään kolme olutta juonut. Joka kerta kun koittaa mennä nukkumaan, niin toivon, että ei heräisi enää.
Näitä Simoja on Tampere väärällään. Jostain syystä täällä dokataan aivan hirveästi ja vedetään kamaa. Ketään ei kiinnosta, ei edes niitä ongelmaisia itseäänkään. Eivät hae apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä t
Mä oon ollu raittiina pian 10 vuotta ja silti muistan tuon tuskan, kun joka ikinen päivä piti juoda ja turruttaa itsensä pois tästä maailmasta. Viimeisenä juomavuotena olin kaksi päivää juomatta...
Simon juttu jäi maksumuurin taakse joten valitettavasti en voi auttaa.
Eivät ole samalla viivalla. Jonoon toki voit päästä.