Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS: 32-vuotias Simo Keskinen on juonut poikkeuksellisen määrän alkoholia ja voi kuolla pian

Vierailija
16.06.2024 |

https://www.hs.fi/alueet/art-2000010503579.html

Maksumuurin takana mutta kuitenkin riipaisi aika syvältä. Raitistuin itse vuotta nuorempana (mitä ei olisi ikinä tapahtunut ellen olisi päässyt hyvään hoitopaikkaan ja saanut sen jälkeenkin tukea.) Mitä on elämässä tapahtunut että kirjaimellisesti juo itsensä hengiltä noin nuorena. Tuntuu pahalta kun olen monenlaiset pompottelut kokenut ja tiedän miten vaikea voi olla saada kunnollista apua (mielialalääke -ja antabusresepti _eivät_ auta ketään, eivät ainakaan pahoista traumoista kärsiviä joilla ei usein ole edes minkäänlaisia tukiverkkoja.)

Kommentit (199)

Vierailija
181/199 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Simo vielä elossa?

Vierailija
182/199 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi nähty kävelevän keskustassa 22.7. Näytti erittäin huonolta ja oli kassi täynnä lääkkeitä. Näytti olevan myös vesivatsa. :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/199 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tunsin erään miehen, joka joi joka päivä yhden Koskenkorva pullon. Ei tosin nuoresta pitäen n 35 lähtien. Kuoli 65  keuhkosairauteen. Sairastuminen on hyvin yksilöllistä. Jotkut suurkuluttajat ei saa maksa- tai haimasairautta, porskuttavat melko iäkkkääksi. Jotkut sairastuvat nuorena.

Jep. Tuli redditissä vastaan erään nuoren miehen kirjoitus, oli parin vuoden ajan juonut 2-4 annosta illassa ja se riitti siihen että maksa tuhoutui täysin. Jotenkin käsittämätöntä.

Itse olen geenilotossa hävinnyt monin tavoin mutta kroppa kestää poikkeuksellisia määriä alkoholia. Olen pienikokoinen (50kg) nainen ja juon helposti 20 annosta päivässä viikon putkeen, sitten pitää kärsiä darraa muutama päivä ja taas lähtee. Minulla ei ole perhettä eikä läheisiä joten kukaan muu ei tästä touhusta kärsi.

Vierailija
184/199 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tunsin erään miehen, joka joi joka päivä yhden Koskenkorva pullon. Ei tosin nuoresta pitäen n 35 lähtien. Kuoli 65  keuhkosairauteen. Sairastuminen on hyvin yksilöllistä. Jotkut suurkuluttajat ei saa maksa- tai haimasairautta, porskuttavat melko iäkkkääksi. Jotkut sairastuvat nuorena.

Jep. Tuli redditissä vastaan erään nuoren miehen kirjoitus, oli parin vuoden ajan juonut 2-4 annosta illassa ja se riitti siihen että maksa tuhoutui täysin. Jotenkin käsittämätöntä.

Itse olen geenilotossa hävinnyt monin tavoin mutta kroppa kestää poikkeuksellisia määriä alkoholia. Olen pienikokoinen (50kg) nainen ja juon helposti 20 annosta päivässä viikon putkeen, sitten pitää kärsiä darraa muutama päivä ja taas lähtee. Minulla ei ole perhettä eikä läheisiä joten kukaan muu ei tästä touhusta kärsi.

Lääkärinä on tullut vastaa naisia jotka eivät ole juomalla juoneet vaan silleen sosiaalisesti. Toinen oli kanarianlinnun keltainen viisikymppinen sosiaalinen juoja jolla oli kaikki asiat kunnossa. Nuorempi taas vietti kolmekymppisiään maksan vajaatoiminnasta kärsien sairaalan valvontaosastolla. Käsittääkseni nainen on epäedullisemmassa asemassa alkoholin siedon suhteen niin että ihan 2 annosta päivässä voi olla liikaa jos käyttö on jatkuvaa. Osa miehistä tuntuu kestävän huikeita määriä alkoholia ilman maksahaittoja mikä tuntuu ihan käsittämättömältä. 

Jos maksasairaus etenee rasvamaksasta kirroosiin niin se on pysyvä tilanne. Kompensoidun kirroosin kanssa voi elää mutta jos riskit verenvuotoon tai tukoksiin liittyen ovat koholla ja samoin infektioihin ei maksa pysty niin hyvin vastaamaan. Kun alkaa olla vesivatsa niin yleensä elinvuosia ei ole paljon jäljellä. Aikoinaan oli Duodecim lehdessä artikkeli "Askites -kuoleman merkki?" ja se pitää paikkaansa edelleen.

Vierailija
185/199 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minä tunnen miehen, joka on nyt 75-vuotias ja on jo vuosikymmeniä juonut vähintään se kossupullon päivässä, välillä varmasti useampia. Siis vuosikymmeniä. Välillä on ollut ehkä joitain päivien taukoja. Välillä hän on sammunut useasti päivässä mutta jatkaa aina juomista. Hänellä on esim  maksa-arvot melkein normaalit, mikä on mielestäni täysin käsittämätöntä ja muutenkin hän on melko terve, toki kunto on heikohko kun juo noin paljon eikä liiku ym. Ja tiedän nämä varmasti koska hoidan hänen asioitaan viikottain. Kukaan lääkärikään ei usko noita viinamääriä koska veriarvot eikä kunto muuten niitä paljasta.

Vierailija
186/199 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma valinta. En tiedä miksi tästäkin pitää kirjoitella nettiin. Harmi, jos oli ikävä lapsuus tai elämä. Monella on, mutta ei siltikään vedä alkoholia.

Sulla se on empatiakyky ihan tapissa. Ystäviä varmaan ihan riesaksi asti myös. 

Taidat kuvata itseäsi. Kuulostat kivalta tyypiltä.

Se koira haukkuu johon kalikka osuu, sanovat😂

Älähtää, pikemminkin. 

Vierailija
187/199 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä muistuttaa mun työparia. Kolmikymppinen kaveri, jolla on työpaikan pitäminen enää hiuskarvan varassa, osastojaksoja takana vaikka kuinka monta, tuhoutunut avioliitto, maksa ja haima hajalla. Lääkärit lupaavat 60% mahdollisuuden että on elossa enää ensi vuonna. Silmät keltaisena käy niin hitaalla, että olen alkanut miettiä työpaikan vaihtoa, kun samalla palkalla joudun hoitamaan leijonanosan työstä.

Olisi hienoa olla empaattisempi, mutta alkaa kieltämättä kärsivällisyys loppua.

Noin keltaisena ei enää ole työkuntoinen. Joten onkohan tarinasi ihan tosi?

Vierailija
188/199 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on vesivatsa?

Vierailija
189/199 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiphei, mikä on vesivatsa?

Vierailija
190/199 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vatsaonteloon kertyy nestettä. Maksa ei pysty ylläpitämään normaaleja veren proteiineja, jolloin neste tihkuu suonista ruumiinonteloihin.

Vierailija
191/199 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas hyvä, että tuli ryyppääminen lopetettua kokonaan parisenkymmentä vuotta sitten. Samalla loppui tupakointi. Kumpaakin meni aivan liikaa.

Vierailija
192/199 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
193/199 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän oli kuollut jo tuolloin

https://www.is.fi/tampereen-seutu/art-2000010685168.html

Ai mitä tarkoitat koska ?

Vierailija
194/199 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä sen näkee vastaantulija?

Vierailija
195/199 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

RIP.

Vierailija
196/199 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Gambina sisältää 21 prossaa alkoholia,kova on viinapää jos vetää vuorokaudessa kahdeksan pulloa.

Kukaan ei vedä 8 viinapulloa päivässä. Totuus on että tuosta on puolet oksennettu ulos mitä Simo ei muista tai kerro.

Vierailija
197/199 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

RIP

Vierailija
198/199 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laskin että 8 pulloa Gambinaa tekee 126 annosta. :O Vau

Kallis elämäntyyli. Gambina maksaa lähes 13 euroa pullo.

Jos tarkkoja ollaan, niin 8 pulloa 0,75 l gambiinaa on 6 litraa eli 60 dl ja prosentteja siinä on 21. Annoksia tulee siis (60 x 21 x 0,789)/12 = 82,95. Tuo 0,789 on muuntokerroin tilavuusprosenteista painoprosenteiksi ja 12 on alkoholiannos grammoina. Ei pysty kukaan juomaan tuota määrää montaa päivää kuolematta.

Vierailija
199/199 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä näin naisenakin voi juoda pari pullollista viiniä joka päivä monta vuotta ja silti maksa-arvot on ihan ok. Jossain vaiheessa se maksa sir kuitenkin sanoo poks.