Voisiko ajatella että kutsut mukaan ja maksat lipun kesäretkelle myös köyhän perheen lapselle
Nytkin niin että monet ovat supertiukalla näin kesällä kunnkulut kasvaa. koululaiset on ruokittava itse
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kesa-ajaa-pienituloiset-ahtaalle-au…
Kommentit (60)
Kyllä olen tuota tehnyt aikoinaan, kun sukulaisperheen lasta tuli paljonkin kuskattua mukana kesäreissuilla, kun oma perheensä oli aika pahassa sairaus/työttömyyskierteessä. Kaikki lapsen kulut maksetiin käytiinpä sitten missä tahansa kesäriennossa ja muutenkin tuo lapsi sai viettää kesää meillä useamman viikon joka kesä. Tämä oli jokakesäinen "perinne" siihen asti, että lapsi oli jo teini-ikäinen, kun ei enää tullut meille kesiä viettämään. Oli ihan mukavaa, niin omille lapsille, kuin tälle vierailijallekin.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen köyhästä perheestä ja mitään en ole menettänyt, kun huvipuistoon en päässyt. Ei päässeet mun lapsetkaan. Nyt, kun oon yli 40-vuotias ja vakaampi talous, annan jo aikuisille lapsilleni välillä jotain pientä ylimääräistä.
Päinvastoin ärsyttää ja huvittaa ajatus, että huvipuisto olisi joku ihmisoikeus. Vieläkään en ole rikas. Eikä haittaa.
En halua jäädä pyörimään itsesääliin. Monella on enemmän rahaa, kuin minulla. Minulla on asiat kuitenkin hyvin muuten.
Välillä tunnettaa, että ihmisten mielestä varakkaat ovat vain saaneet jostain rahansa. Tiedän monta tosi köyhistä oloista ponnistanutta, jotka ovat omalla työllään rikastuneet. Tietenkin on etuoikeutettujakin.
Itse olen ollut todella köyhä teiniäiti ja silloinkin olin tyytyväinen.
T .Sama joka ei käynyt huvipuistoissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on köyhä perhe? Paremminkin minkä itsekukin asettaa tärkeämmäksi ja mihin rahansa käyttää.
Joillakin ei ole varaa valita, mennäkö Linnanmäelle vai Särkänniemeen. Jotkut valitsevat, ostaako aikuiselle tarpeellisia lääkkeitä vai lapselle ruokaa
Kelasta saa toimeentulotukea siihen, mikäli ei osaa olla taloudellinen tukirahoillaan niin pitää sitä taitoa opetella.
Ei Kela ole mikään raha-automaatti, josta saa tuosta vaan rahaa. Suomen sosiaaliturva on EUn mukaan täysin alimitoitettu. Ei siinä oikein taloudellisuus auta.
Ei se mene perskokkareille jakeluun, vaikka sitä miten yrittäisi heille sanoa/kirjoittaa. Harvoin "näkee" tuollaista totuuden kieltäjä joukkoa samassa paikassa, kuin mitä täällä av-palstalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kutsunut mukaan, mutta kun siitä alkaa samantien säätäminen. Että ei käy tuo päivä (jossain kuukauden päässä!), koska silloin meillä on sitä ja tätä, ei Särkänniemi, kun siellä oltiin viime vuonna, ei käy lähtö aamulla klo 8, koska silloin meillä on pienemmän aamutoimet kesken, ei käy vain yksi lapsi, pitää ottaa se oman lapsen kaverin pikkusisko 3v mukaan, koska tasapuolisuus, ei käy ollenkaan omat eväät (edes vesipullo), kaikki täytyy ostaa paikan päällä, koska ihana rahankäyttökokemus jne.
Lopulta kutsuni heinäkuun toisen viikon tiistaina päiväksi Särkänniemeen muuttuu kaverin perheen vaatimukseksi viikonloppu Lintsillä heinäkuun alussa, hotellimajoitus, täysihoito ja kaikille mukana oleville lapsille meidän kustantamana sama summa käyttörahaa. Myös sille 3v:lle, joka on muuten vielä vaipoissa, ei kai se haittaa?
Että tästä syystä en kutsu mukaan sitä
On se tosi. Missä lintukodossa te elätte, jotka luulette, ettei ns. köyhät perheet pyri hyötymään muista? Jos pyydän lapsen kaverin mukaan Särkänniemeen, olen valmis maksamaan matkansa, lippunsa ja ruokansa, mutta se ei riitä ns. köyhälle perheelle. Heidän mielestään varakkaampien tulee kustantaa unelmaloma, ei jotain keskuluokkaista ja tavallista. Koska kun käy töissä, saa palkkaa ja silloin on velvoitettu elättämään ja ilahduttamaan huono-osaisia. Harva muistaa, että kun itse maksaa veroja 0 e/kk, niin se työssäkäyvä maksaa hyvinkin 1300 e/kk eli elättäminen on jo siellä otettu huomioon.
Koskaan ei yksikään lapseni keskiluokkaisista kavereista ole esittänyt omia vaatimuksia huvipuistopäivälle, ainoastaan ne köyhimmät perheet katsovat tämän oikeudekseen.
En tarjoa, ainakaan sen perheen lapselle, jonka tunnen. Syitä on monia, mistä toki mikään ei lapsen vika ole.
1) Lapsen äiti on yh, jolla on yhteensä viisi lasta. Mulla oli varaa vain kahteen lapseen.
2) Lapsen äidillä on varaa tekokynsiin, tekoripsiin ja tupakkaan. Mulla ei ole.
3) Lapsen isä ei vie lasta huvipuistoon.
4) Lapsi huutaa kaiken sanottavansa, eikä pysty olemaan paikallaan. En pysty olemaan koko päivää vastuussa.
Olen itse pienituloinen totaali yh, mutta nuorimman lapsen kaveri otetaan niin usein kuin vain isänsä päästää mukaan meidän (lähes ilmaisille) retkille. Tämä lapsi asuu isänsä kanssa, jonka mielestä lapsen kuuluu olla kotona ja mieluiten hiljaa ja olla muutenkin vaivaton. Ei siis oikein mitään kivaa virikkeellistä toimintaa ja usein perusvaatetus ja -varusteet ovat hyvin rajoittuneet. Tyttö oli saanut esim. joltain liian pieneksi jääneet dr. Martens maiharit ja käytti niitä ainoina talvikenkinään ohuen ohuilla nilkkasukilla, ja valitti sitten kuinka kengät ovat epämukavat ja kylmät. Annoin omistani pari paria paksuja vaellussukkia. Pyöränsä takakumissa pieni reikä, joten kumi jatkuvasti liian pehmeänä ja pyöräily raskasta. Paikkasin kumin. Jne jne. Aina saa jäädä meille yöksi jos isänsä vaan antaa luvan. Käydään pyöräretkillä, tehdään pitsaa, käydään hyviä keskusteluja, treenaa meidän koiraa jne.
Aina lapset eivät saa sitä mitä tarvitsisivat kotoaan, eikä sen tarvitse johtua rahan puutteesta, silloin on kiva jos ympäristössä on aikuinen, joka välittää. Samoin minun tyttärelleni on ollut todella antoisaa kun on päässyt toisen kaverinsa perheen kanssa heidän mökilleen säännöllisesti. Meillä ei ole tällä hetkellä sellaiseen mahdollisuutta, ja tyttäreni on todellinen ulkoilmaihminen, joka nauttii aivan suunnattomasti niin tulen tekemisestä kuin luonnonvesissä uimisesta ja kaikenlaisesta rakentelusta. Olen hyvin kiitollinen näistä kokemuksista tälle perheelle (myös siitä hengähdystauosta, jonka silloin saan itselleni).
Irinan lasten isä/isät voi viedä ne Lintsille.
Vierailija kirjoitti:
No ei sen aktiviteetin tarvitse olla Lintsi vaa vaikka uintiretki kauemmas ja jätkskit jäätelökioskilta
Jätskit on varmaan joku 15e nykyään jäätelökioskista, ei kellään ole moiseen varaa. Ellei sitten joku valtion kela platinum kulukortti kuten marin 4500e/kk aamiasillaan.
Vierailija kirjoitti:
Kuka nykyään ostaa jätskiä jätskikioskilta, knu sillä samalla hinnalla saa kaupasta monta litraa jätskiä?
Ostaa pari litraa jäätelöä, kermaa , karkkia ja vohveleita.
Saa tehty monta upeaa annosta parin kioskin jätskipallon hinnalla.
Siihen viellä popparit ja mehut, niin 10- 15e herkuttelee isompikin porukka.
Pihalle aurinkoon syömään ja samalla leikkimään/ pelaamaan esim. Pihaleikkejä.
Viellä rantaan, metsäretkelle tai saunaan illalla noin päivä on ikimuistoinen:)
Jos lapsi on kasvatettu hyvin, vanhemmat ovat oikeasti kunnollisia ihmisiä, eivätkä ratsasta maailmassa vinkuen turhasta ja tukia nostellen, niin kyllä. Kuitenkaan kenenkään kasvattamatonta lasta ja kielipitkällä hyötyä hakevia vanhempia en sulata. Nämä kuuluvat kukkahattutätien osastolle ja mielestäni näissä tapauksissa lapsille olisi parempi etsiä kokonaan uudet kodit.
Vierailija kirjoitti:
Olen kutsunut mukaan, mutta kun siitä alkaa samantien säätäminen. Että ei käy tuo päivä (jossain kuukauden päässä!), koska silloin meillä on sitä ja tätä, ei Särkänniemi, kun siellä oltiin viime vuonna, ei käy lähtö aamulla klo 8, koska silloin meillä on pienemmän aamutoimet kesken, ei käy vain yksi lapsi, pitää ottaa se oman lapsen kaverin pikkusisko 3v mukaan, koska tasapuolisuus, ei käy ollenkaan omat eväät (edes vesipullo), kaikki täytyy ostaa paikan päällä, koska ihana rahankäyttökokemus jne.
Lopulta kutsuni heinäkuun toisen viikon tiistaina päiväksi Särkänniemeen muuttuu kaverin perheen vaatimukseksi viikonloppu Lintsillä heinäkuun alussa, hotellimajoitus, täysihoito ja kaikille mukana oleville lapsille meidän kustantamana sama summa käyttörahaa. Myös sille 3v:lle, joka on muuten vielä vaipoissa, ei kai se haittaa?
Että tästä syystä en kutsu mukaan sitä pienituloisen perheen lasta, vaikka miten on omani k
Tuttua myös meille! Ikinä en enää tarjoudu ottamaan toisten lapsia mihinkään, paitsi ihan ne supertutut.
Toisella kertaa kerrottiin, miten tämä isompi lapsi haluaa toimia, elää ja olla. Luksuselämää ja rahaa olisi pitänyt laittaa menemään huolella (itse ovat pienituloisia, me ehkä vähän vähemmän). Pikkuveli vajaa 4v mukaan ja vaipoissa vielä sekä puheen kanssa ongelmia. Suoraan kysyivät, että voiko tenavat tulla jo keskiviikkona ja he hakea tiistaina, kun olisi kiva saada kahdenkeskistä aikaa. Ja olin siis tarjonnut pe-su reissua tälle isommalle. Lopulta emme tehneet mitään reissua, vaan painuimme omalla perheellä lähes maan alle.
Toisen kerran oli toinen kaveri mukana ja pitkään väännettiin, kun KAKSI pikkusisarusta olisi pitänyt ottaa mukaan. Siis ihan perusjuttu ja päiväreissu, mutta emme nyt halunneet taaperoita mukaan, kun omat lapset jo isompia. Silti vääntöä, kun sillä teidän sukulaisella on se tila-autokin... Lopulta mukana vain tämä kaveri ja ihan rajaton tapaus reissussa. Muuten todella arka. Meinasi hermo mennä. Äityli sitten puoli vuotta jaksoi kertoa, mihin jatkossa voisimme lapsen viedä ja miten häntä ei saisi komentaa ja he antavat syödä herkkuja aina niin paljon kun haluaa ja jokos olisi uusi reissu tiedossa...
Kiitos ja ei enää.
Minun kälyni. Yrittää aina tunkea koko perhettään tai vähintään kahta jättikokoista adhd-poikaa meille ns. lomallaan, vaikka miten se heidän loputon lomansa eroaa siitä loputtomasta ns. työttömyydestä, en tiedä.
Ikinä, koskaan, nevö ei tarjoa itse mitään, ei tarjoudu auttamaan missään, ei ikinä.
Aina on ottamassa.
Ja tosiaan heidät pitäisi hakea junalta, kyyditä joka paikkaan, majoittaa, ruokkia, pakata eväät, maksaa sisään joka paikkaan eli käytännössä palvella 24/7 monta päivää, jopa viikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen köyhästä perheestä ja mitään en ole menettänyt, kun huvipuistoon en päässyt. Ei päässeet mun lapsetkaan. Nyt, kun oon yli 40-vuotias ja vakaampi talous, annan jo aikuisille lapsilleni välillä jotain pientä ylimääräistä.
Päinvastoin ärsyttää ja huvittaa ajatus, että huvipuisto olisi joku ihmisoikeus. Vieläkään en ole rikas. Eikä haittaa.
Tämä. Itse en ymmärtänyt lapsena yhtään, että mitä hienoa on huvipuistoissa. En nauttinut niissä tippaakaan.
Omani ovat halunneet ennemmin kotieläinpihoihin tai retkille luontoon. Ja sekös muita ahdistaa. Koko ajan saamme kuulla, miten lapsemme eivät saa "elämyksiä". Kuitenkin kun muiden lapsia kuuntelee, niin eivät ole nähneet revontulia, kalastaneet, yöpyneet ulkona, tutkineet tähtitaivasta, käyneet sienestämässä tai marjastamassa, olleet ikinä seuraamassa eläinten luontaista elämää, leikkineet hippaa sateessa tai syöneet juuri pellosta itse nostamaansa perunaa.
Silti. Aina se huvipuisto. Ja valitusta, kuinka kallista se on.
Vierailija kirjoitti:
Minun kälyni. Yrittää aina tunkea koko perhettään tai vähintään kahta jättikokoista adhd-poikaa meille ns. lomallaan, vaikka miten se heidän loputon lomansa eroaa siitä loputtomasta ns. työttömyydestä, en tiedä.
Ikinä, koskaan, nevö ei tarjoa itse mitään, ei tarjoudu auttamaan missään, ei ikinä.
Aina on ottamassa.
Ja tosiaan heidät pitäisi hakea junalta, kyyditä joka paikkaan, majoittaa, ruokkia, pakata eväät, maksaa sisään joka paikkaan eli käytännössä palvella 24/7 monta päivää, jopa viikkoa.
Meillä serkkujeni perhe oli samanlainen. Joka kesä 2-3 viikkoa koko perhe oli meillä. Yhtään mitään eivät tehneet itse. Kaikki passattiin nenän eteen, koska he olivat lomalla. Me serkut olimme sitten piikoja ja lapsenvahteja koko tuon ajan. Kun lähtivät siivosimme jäljet ja saimme elää niukasti koko loppukesän, koska rahat olivat loppu.
Olen joskus ottanut mukaani mummolaamme ja elokuviin lasteni kavereita ja kustantanut heidän matkansa ja lippunsa. En tiedä olivatko sen köyhempiä kuin olin itsekään.
Aina kun on lapsen kavereita pyydetty mukaan, ne on tulleet rahan kanssa. Toisaalta tää kehyskunnan nurkka on sellainen, että vuokra-asuntoja ei ole ja jokaisella aikuisella on oma auto (bussilla pääsee aamulla yläkoululle ja ip takas) eli täällä ei köyhimmät asu.
Kummipoika taas aikoinaan kiersi korkeasaaret ja särkänniemet vain mun kanssa ja mun silloisella opiskelijabudjetilla.
En tunne yhtään köyhää lasta. Kaikilla on koti, vanhemmista ainakin toinen, hyvät vaatteet, ruokaa ja älykännykkä ja auto löytyy jokaiselta täällä kehä 3:n ulkopuolella. Mostä sen köyhän tunnistaa, kun kaikilla on nykyään kaikkea?
Jos minulla olisi varaa niin mikä ettei.
Ei Kela ole mikään raha-automaatti, josta saa tuosta vaan rahaa. Suomen sosiaaliturva on EUn mukaan täysin alimitoitettu. Ei siinä oikein taloudellisuus auta.