Teinkö mielestänne väärin, kun nostin vieraan vauvan pois vaunuista ja toin sisälle? OV
Olin tänään lasten kanssa läheisessä puistossa ja meidän 1v9kk ikäinen kuopus nukkui ulkona ja itse olin isompien kanssa sisällä. Tuossa pihalla nukkui myös toinenkin ipana, alle puoli vuotias. Huomasin sitten, että tuo toinen nukkuja oli herännyt ja ilmoitin siitä muille aikuisille. Kukaan ei lotkauttanut korvaansa, joten annoin asian olla. Vähän ajan päästä myös meidän kuopus heräsi ja menin ottamaan hänet pois rattaista ja huomasin, kuinka tuo toinen huusi naama punasena. Joten otin hänetkin sitten pois kylmästä ja vein sisälle.
Kun päästiin sisälle, niin tuon vauvan mummo? tuli meuhkaamaan siihen eteeni ja huusi, että miksi mä menin koskemaan siihen lapseen ja olisin vaan huolehtinut omista asioistani.
Teinkö siis väärin, kun otin tuon pienen tuolta vaunuistaan sisälle? Itse kyllä pahoitin hieman mieleni, mutta olenkin kyllä raskaana ja tunteeni menevät välillä kuin vuoristorataa.
Kommentit (57)
Jotenkin sairaita ne aikuiset, jotka viis veisaavat lapsen akuutista hädästä, vaikka voisivat tehdä sille jotain. Eri asia, jos on vaikka koliikkivauva ja vauva itkee koko ajan, silloin varmaan aikuinenkin vain turtuu itkuun, kun ei voi mitään sille tehdä, mutta jos normaalin lapsen antaa vain itkeä hätäänsä, niin itku yltyy sellaiseksi, että lasta voi olla jo vaikea rauhoittaa, koko lapsi on jotenkin järkkynyt, kun ei apu tullutkaan.
Äläs nyt muuta kertomusta. Jos itse kävit katsomassa lastasi vartin välein ja vauva oli ensimmäisellä kerralla herännyt, mutta ei itkenyt ja toisella kerralla itki, on voinut itkeä vaikka vaan 2 minuuttia. Vauvojen naama kun muuttuu itkiessä punaiseksi tavallisen nopeasti.
Älä nyt yritä haalia itsellesi mitään marttyyrin kruunua, teit edelleen mielestäni väärin.
Minusta on ihan turha puolustella tuollaista mummoa, kyllä tuossa ajassa ehtii käydä ihan hyvin vessassa tai juomassa kahvit. Jos ei ehdi, sitten ei kyllä sovi lapsenhoitajaksikaan. Kyllä tuollaista toimintaa on lupa arvostella ja syyllistääkin.
Vierailija:
Just joo. Sinä olet varmaan niitä äitejä, jotka ei uskalla edes vessassa käydä ilman lasta, ettei vaan perusturvallisuus järky. Olisihan se kamalaa, jos äiti häviäisi näköpiiristä seitsemäksi sekunniksi.
Kyllä siihen perusturvallisuuden järkkymiseen tarvitaan pikkuisen enemmän kuin satunnainen itku. Turha tuomita mummoa,tuskin olisi lapsen kanssa puistossa, jos olisi kelvoton, kuten täällä annettiin heti ymmärtää.
Kummasti tällä palstalla pyörii niitä ihmisiä, joilla on aina varaa heittää se ensimmäinen kivi.
kun ei reagoinut ilmoitukseen. Eikä mikään vessassakäynti kestä 15 minuuttia. En ymmärrä ihmisiä, jotka tarkoituksella huudattavat lasta, vaikka voisivat aivan helposti auttaa lasta. Ilmeisesti mummolla oli sitten parempaa tekemistä. Kyllä se perusturvallisuus voi järkkyäkin, jos lapsen hätään systemaattisesti jätetään vastaamatta. Tuskin on mummolle edes mitenkään satunnaista, kun julkisessakin tilanteessa viis veisasi lapsesta. Ei kuulosta mummo hyvältä hoitajalta.
En mä mikään hirviö ole, vaan ihan tavallinen äiti, eikä sun tarvitse sääliä lapsiani. Kyseessä ovatkin OMAT lapseni, ei vieraat.
Vaikka jokin teko on selkeästi väärin, niin alkavat vain inttää vastaan. Sama on toistunut jo monessa keskustelussa. Jos joku aloittaisi ketjun jostakin lapsen raiskaajasta, niin eiköhän tällekin raiskaajalle löytyisi kohta joku puolustaja. Jotenkin sairaaksi mennyt tämä aika, kun kaikille väärintekijöille löytyy aina joku ymmärtäjä.
Vierailija:
Äläs nyt muuta kertomusta. Jos itse kävit katsomassa lastasi vartin välein ja vauva oli ensimmäisellä kerralla herännyt, mutta ei itkenyt ja toisella kerralla itki, on voinut itkeä vaikka vaan 2 minuuttia. Vauvojen naama kun muuttuu itkiessä punaiseksi tavallisen nopeasti.
Älä nyt yritä haalia itsellesi mitään marttyyrin kruunua, teit edelleen mielestäni väärin.
Siis oli hereillä. Ja sitten, kun kävin hakemassa kuopuksen, vauva huusi naama punaisena.
Vierailija:
Vaikka jokin teko on selkeästi väärin, niin alkavat vain inttää vastaan. Sama on toistunut jo monessa keskustelussa. Jos joku aloittaisi ketjun jostakin lapsen raiskaajasta, niin eiköhän tällekin raiskaajalle löytyisi kohta joku puolustaja. Jotenkin sairaaksi mennyt tämä aika, kun kaikille väärintekijöille löytyy aina joku ymmärtäjä.
ettei pientä vauvaa saa huudattaa ollenkaan. Mitä paremmin äiti vastaa lapsen tarpeisiin, sitä paremmin menee(vaativat vauvat erikseen).
Ei vaan osata olla turvallinen ja lapsen tarpeisiin oikea-aikaisesti vastaava vanhempi omien vaillinaisten hoivakokemusten vuoksi.
Ikävä kyllä nämä asiat usein periytyvät sukupolvelta toiselle, ellei joku äiti yritä tosissaan katkaista toimintamallia.
Mistä muustapa kertoo se, että niin monet eivät ymmärrä mitä lapsi tarvitsee kasvaakseen tasapainoiseksi ihmiseksi?
Ensimmäinen ikävuosi on elintärkeä perusluottamuksen kehittymiselle. Se taas määrittää usein koko ikämme, kuinka suhtaudumme toisiin ihmisiin ja asioihin ympärillämme. Se joka saa turvalliset, hyvät eväät elämäänsä, sietää myöhemmin paremmin elämän vaikeuksia ja pulmatilanteita. Pienen lapsen hyvä hoito on siis kuin laittaisi rahaa pankkiin!
Vasta kirjoituksessa nro 32 kerrottiin lapsen itkeneen jo ensimmäisellä kerralla. Aluksi sanottiin hänen vain olleen hereillä. Pikkuisen eria asia mielestäni.
Vai järkkyykö vauvan perusturvallisuus jo siitä, että on hereillä vaunuissa?
Ja jos nyt aletaan pilkkua viilaamaan, niin itkevä vauva ei varmasti lopeta itkuaan siinä vaiheessa, kun täysin ventovieras tulee hänet ottamaan vaunuista syliinsä. Eli ap teki ehkä sittenkin enemmän hallaa kuin hyvää.
Puolustelkaa vain ap:tä ja haukkukaa mummoa, olen kuitenkin eri mieltä asiasta. Vauva ei oikeasti mene rikki siitä, jos joskus itkee, uskokaa tai älkää.
Ja tiedoksi, että minulla on kaksi jo kouluikäistä, ihan normaalia, tasapainoista ja tervettä lasta, eli ei tarvitse haukkua hirviöksi...
No en tiedäkään, mutta etpä tiedä sinäkään. Joten turha kiistellä?
Koska me ei tiedetä mitä tapahtui, ei tässä voi ottaa kantaa onko ap:n toiminta oikein vai väärin. Mutta mielipiteensä lapsen itkettämiseen noin ylipäätään voi kyllä antaa.
huudatan-vauvaa-pakkasessa -mittareilla, ei välttämättä tarkoita sitä että ne olis sitä empaattistempien yksilöiden mittaireilla.
itkevän vauvan ulkoa sisälle, olisin iloinen ja kiitollinen että joku huomasi ja helpotti lapsen oloa. Tuo reaktio kertoo paljon mummosta, valittettavasti...
Ja mummuhan ei korvaansa lotkauttanut, kun ap. ensimmäisen kerran ilmoitti vauvasta, 15 minuuttiin ei reagoinut, vaikka olisi ollut aikaa. Tiedä miten kauan mummo olisi antanut lapsen itkeä, jos ei ap. olisi nostanut pois vauvaa.
On se nyt vähän omituista, että jos sanoo kovaan ääneen, että tuolla on vauva herännyt ja kukaan ei reagoi.
Höpöhöpö. En ole huudattanut lapsiani pakkasessa. En myöskään ole koskenut toisten vauvoihin ilman äitinsä lupaa. Siitähän tässä oli kyse, eikö?
47 jne
Toivottavasti edes lapsen äiti reagoi lapsensa hätään, kun mummo ei sitä tee.
huudattaa lasta 15 minuttia pakkasessa... Säälin lapsiasi.