Sattuiko ponnistaminen?
Tuli mieleen kysyä, että miten teidän ponnistamisessa kipu tuntui. Itse sain epiduraalin jonka lakattua vaikuttamasta olikin aika ponnistaa. Kätilö suihkutti jonkinlaista puudutetta ponnistusvaiheessa, mutta en oikeastaan edes tiedä, mitä se tarkalleen oli.
Sitä vain ihmettelen, kun ponnistaminen ei sattunut yhtään. Supistuskipu päin vastoin hävisi kokonaan ponnistamalla. Tunsin kun vauva tuli ulos, mutta suoraan sanottuna kovan kakankin ulos saaminen on sattunut enemmän kuin tämä. Kipua tunsin hyvin vähän vasta, kun vauva tuli kokonaan ulos. Oliko siis vain suihkutetun puudutteen ansiota vai miksi en tuntenut kipua? Papereissa kun ei tuosta puudutteesta mainita mitään. Onko jollakin tietoa tuosta puudutteesta?
Niin, ja TAYS:ssa synnytin.
Kommentit (23)
vaiheessa sattunut. Jossain vaiheessa kiristi ja sitten kätilö leikkasi välilihaa vähän auki, jotta pikkuinen mahtuisi tulemaan ja äidille ei tulisi repeämiä. En tarvinnut mitään kivunlievityksiä. Tietenkin laittoivat puudutteen leikkausta varten. Leikkausta en huomannu muuten kuin, että kätilö otti pikkusakset käteen.
Minusta ponnistaminen oli kuin olisi käyny tarpeella pitkän pidätyksen jälkeen. Inhottavin (ei kivulias) oli kun vauva käännettiin pään tulon jälkeen oikeaan asentoon.
Imukupilla kylläkin synnytin ja vaikka oli säännöllistä supistelua jo 40 tuntia takana ja luulin kokeneeni jo kaiken kivun mitä on...mutta ei...kyllä ponnistusvaiheen kipu yllätti täysin. Mä en sitä osais edes sanoiksi pukea, tuntui että halkean keskeltä kahtia.
Ensimmäinen synnytys on vähän hämärän peitossa. Sain epiduraalin ja olin sitten jonkinlaisessa horkassa ponnistusvaiheeseen asti. Ponnistaminen ei kyllä ihan hirveästi sattunut, mutta olihan se aika kovaa työtä.
Toinen synnytys meni niin, että sain aikalailla avautmisvaiheen lopussa kohdunkaulanpuudutuksen, joka vaikutti vain toisella puolella. supistukset oli todella pahoja viimeisen tunnin aikana. Sitten kun tuli ponnistamisen tarve, niin samalla helpotti aivan valtavasti. Ponnistusvaihe kesti kuutisen minuuttia ja oli tosi helppo. Repeytymiäkin tuli, mutta jostain syystä sekään ei tuntunut kovin pahalta.