Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko mitään muita aloja joille nelikymppinen alanvaihtaja voi realistisesti työllistyä paitsi sote?

Vierailija
13.06.2024 |

Ensikertalaiskiintiöiden myötä ne muutamat akateemiset eliittialat voi suosiolla jättää pois laskuista, ja hoitoalalle en lähde. Sit toisaalta jollain AMK-inssi / tradenomipuolella tilanne on puolestaan se että jos ei ole valtavaa työvoimapulaa niin kahdesta vastavalmistuneesta valitaan aina se kaksikymppinen. 

Kommentit (101)

Vierailija
61/101 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taloushallinnon tradenomi. Niistä on pulaa ainakin pääkaupunkiseudulla. Itse valmistuin tältä alalta 38-vuotiaana ja olen hyvin edennyt urallani.

Tällä hetkellä on vielä töitä, mutta meidänkin firmassa kovaa vauhtia kehittävät AI ominaisuuksia ohjelmaan, niin että ohjelma itse osaa pian tehdä kaikki tiliöinnit, lähettää alv-ilmoituksen verohallintoon ja raportit asiakkaalle. Uskon että noin 5 vuoden kuluttua henkilöstöä on vähennetty 50 prosenttia ja nykyiset kirjanpitäjät joko kouluttautuvat firman sisällä talouskonsulteiksi tai vaihtavat firmaa tai alkavat yrittäjiksi.

Höpöhöpö. Sitä paitsi taloushallinnon tradenomi voi tehdä muutakin kuin kirjanpitoa. Varsinkin palkanlaskennassa tarvitaan aina ihmisiä työtä tekemään. Automaatio vähentää niitä rutiinihommia ja ei ammattitaitoa vaativaa manuaalista työtä, mutta koskaan ei tule siltä alalta työt loppumaan.

Eri

Vierailija
62/101 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitoshuoltajaksi oppisopimuksella. Töitä riittää ja itse olin koko elämäni työtön ja +40 valmistuin laikkariksi, sain heti vakiduunin

Mitä laitoshuoltaja tekee? Siivoaa?

Niin? Eikö kelpaa siivoustyöt:D

No en ainakaan nykyisestä työstäni vaihtaisi siivoamiseen.

Mutta työttömän on turha valittaa jos kerta laikkarin tutkinnolla töitä piisaa muttei kelpaa koska "minähän en siivoa"

Niinkö sinä tulkitset kysymyksen mitä laitoshuoltaja tekee? Aika vahvasti heijastelee omaa arvomaailmaasi.

Lisäy

En tiedä miksi luulet että olen sama kirjoittaja kuin nuo jotka vähättelee siivoustöitä. Itse rakastan olla laitoshuoltaja ja voisi sanoa että tämä on unelma-ammattini. Ehdotin ap lle tuota siksi koska tosiaan kyseisellä alalla riittää paljon työtä eikä siinä ole yleensä ns ikärasismiakaan. Varsinkin päteviä laitoshuoltajia tarvitaan.

T.Se joka työllistyi +40 vuotiaana 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/101 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taloushallinnon tradenomi. Niistä on pulaa ainakin pääkaupunkiseudulla. Itse valmistuin tältä alalta 38-vuotiaana ja olen hyvin edennyt urallani.

Tällä hetkellä on vielä töitä, mutta meidänkin firmassa kovaa vauhtia kehittävät AI ominaisuuksia ohjelmaan, niin että ohjelma itse osaa pian tehdä kaikki tiliöinnit, lähettää alv-ilmoituksen verohallintoon ja raportit asiakkaalle. Uskon että noin 5 vuoden kuluttua henkilöstöä on vähennetty 50 prosenttia ja nykyiset kirjanpitäjät joko kouluttautuvat firman sisällä talouskonsulteiksi tai vaihtavat firmaa tai alkavat yrittäjiksi.

Juuri näin. Kirjanpitäjä on yksi uhanalaisimmista ammateista AI-kehityksen alla.

Mitää tulee talouskonsultointiin, sähköinen kirjanpito alkoi yleistyä n. 10v sitten ja sitä kautta työtunnit väheneivät. Jo silloin tilitoimistot alkoivat miettiä otsa hiestä, mistä lisää laskutusperustetta ja alettiin arjoamaan erilaista konsultointia ja ulkoistettua talousjohtoa tms. Ongelma vain on siinä, että eivät nämä näe riittävän syvälle yrityksen reaalitoimintaan numeroiden takaa eikä asiakkaille ole juuri tarvetta näille.

Yrittäjiksi voi toki monet siirtyä, mutta onkin kokonaan toinen juttu, saako sillä riittävästi rahaa. Mikä nyt onkin se yrittämisen avainkysymys.

Vierailija
64/101 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa pohdin. Kun sitten tietäis minne hakea, pitäis vielä onnistua pääsemään sisään. Pelkästään aikuisten amis-puolelle on paljon enemmän hakijoita kuin aloituspaikkoja. Yo- ja amk-puolella ensikertalaiskiintiö ja todistushaut . Kehtaavat vielä väittää että aina voi kouluttautua uudestaan paremmin työllistävälle /palkatulle alalle 🙄

Tekniikan ja luonnontieteiden koulutuksiin on tosi helppo päästä, jos yhtään ne kiinnostavat.

Tarvitaanko matematiikan osaamista?

Lukion pitkä matematiikka sekä vaihtoehtoisesti pitkä fysiikka tai kemia. Vaatimustaso pääsykokeissa on aika matala.

Helppo nakki keskiverto nelikymppisellänkaupan tädille, kuten ap tunt

Niin no siis olen maisteri, minkä olisit voinut päätellä myös siitä että aloituksessa mainitaan ensikertalaiskiintiö ongelmana tietyille aloille hakiessa. Pitkää matikkaa en tosin kirjoittanut. Ap

Vierailija
65/101 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varhaiskasvatus. Joko varhaiskasvatuksen opettaja, sosionomi tai lastenhoitaja. Työt eivät taatusti lopu ja palkalla tulee toimeen, jollei tavoittele kuuta taivaalta. Monilta muilta aloilta tekoäly/robotit/tehostaminen vie työt, mutta kasvatusala takuulla ei vie.

Vierailija
66/101 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitoshuoltajaksi oppisopimuksella. Töitä riittää ja itse olin koko elämäni työtön ja +40 valmistuin laikkariksi, sain heti vakiduunin

Mitä laitoshuoltaja tekee? Siivoaa?

Niin? Eikö kelpaa siivoustyöt:D

No en ainakaan nykyisestä työstäni vaihtaisi siivoamiseen.

Mutta työttömän on turha valittaa jos kerta laikkarin tutkinnolla töitä piisaa muttei kelpaa koska "minähän en siivoa"

Kuka tässä nyt siis on se työtön jolla ei ole varaa valittaa? Ap on töissä. 

Vierailija
67/101 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milan jaffille henkilökohtaiseksi avustajaksi. Voi hyvässä seurassa suunnitella taas uutta terrori-iskua.

Vierailija
68/101 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän niille "muutamille eliittialoillekin" on ihan mahdollista päästä, vaikka ensikertalaisuuskiintiö onkin. Tiedän useampia nelikymppisenä joko ihan normireittiä tai avoimen väylän kautta päässeitä, joilla on jo tutkinto jostain muualta ennestään ja ovat tehneet "vanhoja" töitä opiskeluajan ja työllistyneet heti/melkein heti valmistuttuaan uudelle alalle.

Motivaation puute on tietysti asia erikseen, kun pelkkä sisään pääsy vaatii paljon työtä.

Mutta onhan tässä tullut jo monta muutakin hyvää vaihtoehtoa, kiinnostuksen mukaan tietysti on hyvä valita, ja jos on kuitenkin töissä, niin ei sinänsä ole maailman loppu, vaikka ei heti työllistyisikään uudelle alalle, jos opiskeltava ala on kiinnostavaa ja siten motivaatiota riittää opiskella töiden ohessa.

Vierailija
69/101 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi siirtyä taka-alalle

Vierailija
70/101 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viera kirjoitti:

No ei nykyään sotekaan. Meillä on yt-neuvottelut tulossa ja rekrykielto päällä että siltä kantilta jopa hyvinvointialueella.

Melkoista hyvinvointia. -Miten lienee bettrefolkin tilanne?

Vierailija
71/101 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailia otti:

Varhaiskasvatus. Joko varhaiskasvatuksen opettaja, sosionomi tai lastenhoitaja. Työt eivät taatusti lopu ja palkalla tulee toimeen, jollei tavoittele kuuta taivaalta. Monilta muilta aloilta tekoäly/robotit/tehostaminen vie työt, mutta kasvatusala takuulla ei vie.

Eläimen hommiin pääsee. -Suomessa myös muksut vähenevät.

Vierailija
72/101 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapeuteista on pulaa, kiinnostaisiko se ala ollenkaan? 

Vierailija
73/101 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koodari. Niistä on pulaa.

Vierailija
74/101 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isoissa kaupungeissa on pulaa paikallisliikenteen bussikuskeista. Tosin työajat on ihan mitä sattuu ja vessaan et pääse, mutta töitä on.

Tätä olin tulossa itsekin kirjoittamaan. Töitä todellakin riittää. 

Bussikortilla ja ammattipätevyyksien ollessa voimassa voit työllistyä myös sesongin ajaksi Lappiin. 

Vierailija
75/101 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

sotessa ei vaadita kuin viherpunikki kepu jäsen kirja koulutuksella ei ole väliä

Vierailija
76/101 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Catering-ala...eli Mäkkäriin.

Olin mäkkärissä 18-20 vuotiaana mutta ei sitä hommaa kukaan ainakaan yli 30 kymppinen pitkään jaksa,eivät taida edes palkata vanhempia ihmisiä töihin.

Vierailija
77/101 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isännöintiala.

Vierailija
78/101 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terapeuteista on pulaa, kiinnostaisiko se ala ollenkaan? 

Jos psykoterapeuttia tarkoitat niin pohjalle vaaditaan soveltuva tutkinto (mieluiten psykologiasta, toissijaisesti esim. hoitoalalta) ja sen päälle erikoistumisopinnot ja useampi vuosi itse kustannettua terapiaa. Ei mikään nopea polku todellakaan, ap:n ikä alkaisi todennäköisemmin vitosella siinä vaiheessa kun pääsee töihin. 

Vierailija
79/101 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koodari. Niistä on pulaa.

Kokeneista ja kaiken osaavista koodareista on pulaa. Aloittelijoista ei ole, varsinkaan kun tekoäly vie jo siltäkin alalta perustason hommat. 

Vierailija
80/101 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilastojen mukaan suurin Pia työvoimapula-ammatteja ovat:

Sairaanhoitajat ym.

Lähihoitajat

Lastentarhanopettajat

Sovellussuunnittelijat

Yleislääkärit

Kodinhoitajat (kotipalvelutoiminta)

Toimisto- ja laitossiivoojat ym.

Erityisopettajat

Tarjoilijat

Hitsaajat ja kaasuleikkaajat

Listalta oikeastaan ainoastaan lääkärit ovat ryhmä, jonka osalta pula on tarkoituksella, liian vähäisten koulutuspaikkojen kautta aiheutettua eikä siihen ole näköpiirissä parannusta. Useimpien muiden kohdalla ongelma on olematon pitovoima eli suomeksi sanottuna surkeat palkat ja vielä surkeammat työolot. Sovellussuunnittelijoiden osalta pulaa on tosiaan vain kokeneista tekijöistä.