Onko mitään muita aloja joille nelikymppinen alanvaihtaja voi realistisesti työllistyä paitsi sote?
Ensikertalaiskiintiöiden myötä ne muutamat akateemiset eliittialat voi suosiolla jättää pois laskuista, ja hoitoalalle en lähde. Sit toisaalta jollain AMK-inssi / tradenomipuolella tilanne on puolestaan se että jos ei ole valtavaa työvoimapulaa niin kahdesta vastavalmistuneesta valitaan aina se kaksikymppinen.
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa pohdin. Kun sitten tietäis minne hakea, pitäis vielä onnistua pääsemään sisään. Pelkästään aikuisten amis-puolelle on paljon enemmän hakijoita kuin aloituspaikkoja. Yo- ja amk-puolella ensikertalaiskiintiö ja todistushaut . Kehtaavat vielä väittää että aina voi kouluttautua uudestaan paremmin työllistävälle /palkatulle alalle 🙄
Tekniikan ja luonnontieteiden koulutuksiin on tosi helppo päästä, jos yhtään ne kiinnostavat.
Tarvitaanko matematiikan osaamista?
Lukion pitkä matematiikka sekä vaihtoehtoisesti pitkä fysiikka tai kemia. Vaatimustaso pääsykokeissa on aika matala.
Helppo nakki keskiverto nelikymppisellänkaupan tädille, kuten ap tuntuu olevan.
Vierailija kirjoitti:
Laitoshuoltajaksi oppisopimuksella. Töitä riittää ja itse olin koko elämäni työtön ja +40 valmistuin laikkariksi, sain heti vakiduunin
Mitä laitoshuoltaja tekee? Siivoaa?
Matkustamohenkilökunnan jäsen lentokoneessa. Paljon ihmisiä eri taustoilla ja eri ikäisiä. Kurssin pituus yhtiöstä riippuen 1-2kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen 52v elinkeinonharjoittaja.
Polvet ovat rikki, tulehtuvat kiireisinä aikoina ja joudun poistattamaan nestettä/ottamaan kortisonia kesken työkiireiden. On nopeasti pahentunut tilanne. Peukalon tyvissä myös on kipeä nivelrikko.
Ikäni olen sairastanut astmaa, ilmeisesti olen myös autisminkirjolla.
Nyt pitäisi alkaa miettiä alanvaihtoa, niveleni eivät enää kestä työtäni.
Olen käynyt heikkovirta-amiksen 80-luvulla. Yksi erikoisosaaminen on tälle alalle(CAD), mutta peukalontyvien nivelrikko estää kyllä siihenkin palaamisen.
T: nimim. Assburger
Olipa hyvä vastaus aloituksen kysymykseen.
No aika usein ihmiset tällä palstalla kertovat omista samankaltaisista kokemuksistaan, vaikka eivät osaakaan ap:tä neuvoa (kun on sama ongelma).
-eri
Vierailija kirjoitti:
Taloushallinnon tradenomi. Niistä on pulaa ainakin pääkaupunkiseudulla. Itse valmistuin tältä alalta 38-vuotiaana ja olen hyvin edennyt urallani.
Tällä hetkellä on vielä töitä, mutta meidänkin firmassa kovaa vauhtia kehittävät AI ominaisuuksia ohjelmaan, niin että ohjelma itse osaa pian tehdä kaikki tiliöinnit, lähettää alv-ilmoituksen verohallintoon ja raportit asiakkaalle. Uskon että noin 5 vuoden kuluttua henkilöstöä on vähennetty 50 prosenttia ja nykyiset kirjanpitäjät joko kouluttautuvat firman sisällä talouskonsulteiksi tai vaihtavat firmaa tai alkavat yrittäjiksi.
Vierailija kirjoitti:
Matkustamohenkilökunnan jäsen lentokoneessa. Paljon ihmisiä eri taustoilla ja eri ikäisiä. Kurssin pituus yhtiöstä riippuen 1-2kk.
Tähän ei kannata lähteä! Kone kuitenkin tippuu mereen eikä ole mitään mahdollisuuksia selvitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa pohdin. Kun sitten tietäis minne hakea, pitäis vielä onnistua pääsemään sisään. Pelkästään aikuisten amis-puolelle on paljon enemmän hakijoita kuin aloituspaikkoja. Yo- ja amk-puolella ensikertalaiskiintiö ja todistushaut . Kehtaavat vielä väittää että aina voi kouluttautua uudestaan paremmin työllistävälle /palkatulle alalle 🙄
Tekniikan ja luonnontieteiden koulutuksiin on tosi helppo päästä, jos yhtään ne kiinnostavat.
Tarvitaanko matematiikan osaamista?
Lukion pitkä matematiikka sekä vaihtoehtoisesti pitkä fysiikka tai kemia. Vaatimustaso pääsykokeissa on aika matala.
Helppo nakki keskiverto nelikymppisellänkaupan tädille, kuten ap tunt
Oli miten oli, nuo pohjataidot tulee itselleen järjestää. Onnistuu kyllä, rajoituksia tietenkin löytää, mikäli niitä etsii.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sote ei kelpaa? Ihmiset ja terveys ei kiinnosta?
T. Sote-alalle vaihtanut mies ja kymmenen vuotta tyytyväisenä urakoinut
Huonosti palkattua, aliarvostettua, vuorotyötä, fyysisesti raskasta, hankalia ja väkivaltaisiakin asiakkaita, ikävä työilmapiiri, laitokset masentavia paikkoja, ei jaksa koko ajan olla tekemisissä eritteiden, vaivojen, sairauksien ja kuoleman kanssa, ei jaksa olla empaattinen hoivaaja (itsellä traumatausta, aina joutunut pärjäämään yksin ja se vie voimavarat). Riittikö selitykseksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitoshuoltajaksi oppisopimuksella. Töitä riittää ja itse olin koko elämäni työtön ja +40 valmistuin laikkariksi, sain heti vakiduunin
Niin? Eikö kelpaa siivoustyöt:D
Katso duunitori, kuntarekry, mol ja päättele siitä. Ihmisten broilerilaitostamista rahoitetaan, eli varhaiskasvattajat, lääketeollisuus ja opetus. Työskentely noilla aloilla on sitten tietysti ihan paskaa, koska luonnottomat pakkopalvelut ja kaikki kärsivät. Yksityisellä pärjää sitten jos on psykopaatti tai omaa ylisukupolvista vaurautta sekä verkostoja
Sanoisin, että niin kauan kun koulutus on ilmaista, opiskele tasan sitä, mikä sinua kiinnostaa. Äläkä nosta lainaa. Jos sinulla ei ole varaa tähän, älä opiskele ollenkaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en ainakaan nykyisestä työstäni vaihtaisi siivoamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta työttömän on turha valittaa jos kerta laikkarin tutkinnolla töitä piisaa muttei kelpaa koska "minähän en siivoa"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän ei kannata lähteä! Kone kuitenkin tippuu mereen eikä ole mitään mahdollisuuksia selvitä.
Jep, Finnairin koneita putoilee viikoittain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta työttömän on turha valittaa jos kerta laikkarin tutkinnolla töitä piisaa muttei kelpaa koska "minähän en siivoa"
Niinkö sinä tulkitset kysymyksen mitä laitoshuoltaja tekee? Aika vahvasti heijastelee omaa arvomaailmaasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap ei ole työtön, vaan alanvaihtaja.
Vierailija kirjoitti:
Taloushallinnon tradenomi. Niistä on pulaa ainakin pääkaupunkiseudulla. Itse valmistuin tältä alalta 38-vuotiaana ja olen hyvin edennyt urallani.
Myös taloushallinnon merkonomi työllistyy hyvin. Jos kirjanpitoon mielii, tarvitsee usein tilinpäätöstaitoja. Niihin kannattaa vaikka eduhousesta käydä itseopiskeluna kursseja tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinkö sinä tulkitset kysymyksen mitä laitoshuoltaja tekee? Aika vahvasti heijastelee omaa arvomaailmaasi.
Lisäyksenä vielä, että onnittelut vakiduunista.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole muuta varmaa kuin sote-ala. Tervemenoa joukkoon iloiseen. Voit työskennellä 70-vuotiaaksi, jos näkö ja kuulo pelaa. Töitä riittää.
Eipä ainakaan itseäni kiinnosta soteala.
Mahtaakohan siellä muuten ylipäätään näinä aikaoina olla mitään tarjottavaa? Juu, töitä varmaan aina löytyy, mutta eihän niitä kukaan ole oikeasti vailla, vaan palkkaa ja toimeentuloa. Sote-sektori säästää itseään parhaillaan henkihieveriin ja väkeää vähennetään ja lomautetaan siellä täällä, eikä paikkoja täytetä, edes sijaisia ei saa ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toihan on parempi kuin jäädä henkiin vaikeasti vammaisena.