Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten ootte päässyt eroon voimattomasta ja energittömästö olosta?

Vierailija
12.06.2024 |

Ei ole mitään vakavaa sairauttakaan, kun kaikki kokeet otettu. Ylipainoa ei ole.. Ainoa mitä on , niin runsaat menkat mutta niitä olen nyt alkanut hoitaa.

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkein on nukkua hyvin. Silloin jaksaa liikkua ja syödä hyvin.

Itselle ketodieetti toimii, toisille eläinpohjainen, jollekin joku muu. Kokeilemalla selviää.

Vierailija
2/47 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravitseva ja terveellinen ruokavalio, uni, nesteytys, alko+sokeri+kahvi minimiin, jos tupakoi niin se pois, ja SÄÄNNÖLLINEN LIIKUNTA.

Urheilu vie energiaa lyhyellä tähtäimellä ja pitkällä tuo sitä. Mutta te haluatte helppoja ratkaisuja, laiskat 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan ihan vaan vastauksien toivossa. 

Itselläni: Normaalipaino, 33v, ei puutoksia, ei edes alhaista ferritiiniä, ei runsaita menkkoja, ei uniapneaa, en käytä alkoa enkä syö roskaruokaa kuin äärimmäisen harvoin. En tupakoi. Menen nukkumaan joka ilta samaan aikaan ja herään aamulla samaan aikaan (9-06), ruokailut ja suoliston toiminta on rutinoitunutta, omaan biologiseen rytmiini optimaalisesti sopeutunutta. Syön kasvispainotteisesti, mutta proteiininlähteinä on kana, kala ja kananmuna, punaista lihaa menee hyvin harvoin. Purkista olen jo vuosia ottanut B-multivitamiineja ja talvisin D-vitamiinilisän. 

Voisin nukkua 12 tuntia ja silti vetää päikkärit päälle. Väsymys on 99% ajasta läsnä. En nykyään enää edes yritä suunnitella tai sopia mitään elämää työpäivän päätteeksi (työ ei ole henkisesti eikä fyysisesti mainittavan kuormittavaa, mutta mielenkiintoista, eli ei tylsää) koska olen liian väsynyt. Mikään harrastaminen ei onnistu. Lomareissuillakin on pakko nukkua suurimman osan ajasta ja kaikki rutiinista poikkeaminen vetää elimistön fyysisesti ja henkisesti täysin raiteiltaan. 

Itse olen hyväksynyt että mä nyt vaan olen tällainen, tarvin PALJON lepoa ja unta. Mutta miesystävä potkii koko ajan lääkärille, hänen mielestään jokin on pakko olla vikana. En itse muista aikaa jolloin en olisi ollut väsynyt, teinistä saakka muistan vahvan uupumuksen tunteen ja sen, että ympäristö ei anna mun nukkua tarpeeksi.   

Vierailija
4/47 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alko, sokeri, herkut pois. Terveellinen, paljon kasviksia ja marjoja sisältävä ruokavalio. Riittävä unensaanti. Aloin treenaamaan salilla+pyöräily pari kertaa viikossa. Syön c- ja d-vitamiineja purkista, samoin rautaa ja kalaöljyä, sekä magnesiumia. Vaihdoin alaa, pois stressaavasta vuorotyöstä. Siinäpä pääpiirteittäin. Tärkeää myös selvittää, ettei ole esim. masennusta taustalla. Voi olla myös ns.korkean toimintakyvyn masennus.

Vierailija
5/47 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun tietäisin tähän vastauksen. Kaikkea on tutkittu, hemoglobiini ja ferritiini olivat kymmenisen vuotta sitten alhaalla, ne olen saanut normaaliarvoihin, d-vitamiinin puutosta oli joitakin vuosia sitten, sekin on nykyään ihan ok. Ja aina vaan olen vetämätön, ja aivosumu lähes aina läsnä. Olen 171/59, syön monipuolisesti ja kasvispainotteisesti, mutta välillä on todellinen himo lihaan. Lisättyjä sokereita välttelen, hiilihydraatteja en varsinaisesti karta, mutta ovat vain pienessä osassa ruokavaliotani. Käyn päivittäin pidemmän (1h) ja kaksi lyhyempää lenkkiä koiran kanssa. Kerran viikossa ohjattu fitnes ja kaksi kertaa pilates. Minulla ei ole autoa ja pyöräilen joka paikkaan. Nukun hyvät yöunet (7h) ja herään aina itsekseni ennen herätyskelloa. Teen osa-aikatyötä, jossa ei sen kummempia jännitteitä. Iltapäivästä rötkähdän sohvalle ja ei meinaa silmät pysyä auki, mutta vain noin maksimissaan 10 minuutin päikkärit, sitten taas olen sellaisessa välitilassa, josta käsin pitää pakottaa itsensä liikkeelle ja toimintaan. Pää tuntuu raskaalta ja sumealta. Ahdistavaa.

Ehkä pitää vain kertakaikkiaan hyväksyä, että jotkut meistä vain ovat tällaisia matalaenergisisiä.

N50

Vierailija
6/47 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko paljon koneella tai puhelimella?

Vierailija
7/47 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kun tietäisin tähän vastauksen. Kaikkea on tutkittu, hemoglobiini ja ferritiini olivat kymmenisen vuotta sitten alhaalla, ne olen saanut normaaliarvoihin, d-vitamiinin puutosta oli joitakin vuosia sitten, sekin on nykyään ihan ok. Ja aina vaan olen vetämätön, ja aivosumu lähes aina läsnä. Olen 171/59, syön monipuolisesti ja kasvispainotteisesti, mutta välillä on todellinen himo lihaan. Lisättyjä sokereita välttelen, hiilihydraatteja en varsinaisesti karta, mutta ovat vain pienessä osassa ruokavaliotani. Käyn päivittäin pidemmän (1h) ja kaksi lyhyempää lenkkiä koiran kanssa. Kerran viikossa ohjattu fitnes ja kaksi kertaa pilates. Minulla ei ole autoa ja pyöräilen joka paikkaan. Nukun hyvät yöunet (7h) ja herään aina itsekseni ennen herätyskelloa. Teen osa-aikatyötä, jossa ei sen kummempia jännitteitä. Iltapäivästä rötkähdän sohvalle ja ei meinaa silmät pysyä auki, mutta vain noin maksimissaan 10 minuutin päikkärit, sitten taas olen se

Mutta ootko aina ollut? Mä en ainakaan ollut esim lapsena tai nuorena teininä. Jaksoin tehdä jatkuvasti kaikkea. EI tarvinnut vetää jatkuvasti päiväunia.

Vierailija
8/47 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpirauhanen? 

Vierailija
9/47 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

nikotiini antaa hyvää buustia.

Vierailija
10/47 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piri toimii tuohon todistetusti.

Vierailija
11/47 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raudalla. Apteekin raudalla.

Vierailija
12/47 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus voi myös olla että siihen ei auta mikään muu kuin poteminen. Se voi kestää pidemmänkin aikaa mutta tekee sen minkä pystyy. Voi olla vähän väsymystä ja uupumusoireita. Olo voi olla tunkkainen ja raskaskin, todella ärsyttävää jatkuessaan. 

Vierailija
13/47 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uni, kävely, stressittömyys, ruokavalio ja ravinto jos on rahaa tarpeeksi siihen - kaikilla ei ole tarpeeksi. Ei kai siitä kokonaan pääse, että muuttuu yleisurheilijaksi yhtäkkiä.

Vierailija
14/47 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kun tietäisin tähän vastauksen. Kaikkea on tutkittu, hemoglobiini ja ferritiini olivat kymmenisen vuotta sitten alhaalla, ne olen saanut normaaliarvoihin, d-vitamiinin puutosta oli joitakin vuosia sitten, sekin on nykyään ihan ok. Ja aina vaan olen vetämätön, ja aivosumu lähes aina läsnä. Olen 171/59, syön monipuolisesti ja kasvispainotteisesti, mutta välillä on todellinen himo lihaan. Lisättyjä sokereita välttelen, hiilihydraatteja en varsinaisesti karta, mutta ovat vain pienessä osassa ruokavaliotani. Käyn päivittäin pidemmän (1h) ja kaksi lyhyempää lenkkiä koiran kanssa. Kerran viikossa ohjattu fitnes ja kaksi kertaa pilates. Minulla ei ole autoa ja pyöräilen joka paikkaan. Nukun hyvät yöunet (7h) ja herään aina itsekseni ennen herätyskelloa. Teen osa-aikatyötä, jossa ei sen kummempia jännitteitä. Iltapäivästä rötkähdän sohvalle ja ei meinaa silmät pysyä auki, mutta vain noin maksi

Jossain mielessä näin on ollut aina, mutta hieman eri tavoin. Nuorempana jaksoin melko hyvin touhuta, mutta sitten saattoi parin aktiivisen päivän jälkeen yhtäkkiä nuupahtaa täysin ja tarvitsin pari päivää rauhaa, että taas jaksoin. Saatoin myös torkahdella koulutunneilla.

Vierailija
15/47 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laajat kilpirauhasarvot kannattaa tarkistuttaa ja ferritiinin on oltava vähintään 50, mielummin lähemmäs 100. Raja-arvoksi on annettu mittauksissa 15 mutta nykytutkimuksen mukaan 30 on jo pahan raudanpuutteen raja. Lisämunuaisten vajaatoiminta voisi myös aiheuttaa kaikenlaista.

Vierailija
16/47 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Runsaat kuukautiset aiheuttaa raudanpuutetta. Mene lääkäriin ja pyydä tutkimaan ferritiini.

Vierailija
17/47 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Estrogeenillä. 

Vierailija
18/47 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhdistamon Tripla-raudalla. Nostaa mun ferritiiniä ihmeen hyvin, eikä käy vatsan päälle. 

Ferritiini nyt satasen tuntumassa, ja jaksaminen aivan toista luokkaa kuin muutama vuosi sitten, jolloin arvo oli 9. Piti vain vääntää lääkärin kanssa eka, että sain lähetteen verikokeeseen, sillä Hb oli 127, eikä mulla lääkärin mielestä voinut olla raudanpuutetta... No, olipa vain. Syyksi paljastui helikobakteeri.

Vierailija
19/47 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nostan ihan vaan vastauksien toivossa. 

Itselläni: Normaalipaino, 33v, ei puutoksia, ei edes alhaista ferritiiniä, ei runsaita menkkoja, ei uniapneaa, en käytä alkoa enkä syö roskaruokaa kuin äärimmäisen harvoin. En tupakoi. Menen nukkumaan joka ilta samaan aikaan ja herään aamulla samaan aikaan (9-06), ruokailut ja suoliston toiminta on rutinoitunutta, omaan biologiseen rytmiini optimaalisesti sopeutunutta. Syön kasvispainotteisesti, mutta proteiininlähteinä on kana, kala ja kananmuna, punaista lihaa menee hyvin harvoin. Purkista olen jo vuosia ottanut B-multivitamiineja ja talvisin D-vitamiinilisän. 

Voisin nukkua 12 tuntia ja silti vetää päikkärit päälle. Väsymys on 99% ajasta läsnä. En nykyään enää edes yritä suunnitella tai sopia mitään elämää työpäivän päätteeksi (työ ei ole henkisesti eikä fyysisesti mainittavan kuormittavaa, mutta mielenkiintoista, eli ei tylsää) koska olen liian väsynyt. Mikään harr

Tulee vaan mieleen, että onkohan sun sydäntä koskaan tutkittu.

Vierailija
20/47 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ubikinoni ja liikunta.