Miten ootte päässyt eroon voimattomasta ja energittömästö olosta?
Ei ole mitään vakavaa sairauttakaan, kun kaikki kokeet otettu. Ylipainoa ei ole.. Ainoa mitä on , niin runsaat menkat mutta niitä olen nyt alkanut hoitaa.
Kommentit (47)
Vähähiilihydraattisella dieetillä. Syön myös aika paljon c - ja d-vitamiinia.
Vierailija kirjoitti:
Voi kun tietäisin tähän vastauksen. Kaikkea on tutkittu, hemoglobiini ja ferritiini olivat kymmenisen vuotta sitten alhaalla, ne olen saanut normaaliarvoihin, d-vitamiinin puutosta oli joitakin vuosia sitten, sekin on nykyään ihan ok. Ja aina vaan olen vetämätön, ja aivosumu lähes aina läsnä. Olen 171/59, syön monipuolisesti ja kasvispainotteisesti, mutta välillä on todellinen himo lihaan. Lisättyjä sokereita välttelen, hiilihydraatteja en varsinaisesti karta, mutta ovat vain pienessä osassa ruokavaliotani. Käyn päivittäin pidemmän (1h) ja kaksi lyhyempää lenkkiä koiran kanssa. Kerran viikossa ohjattu fitnes ja kaksi kertaa pilates. Minulla ei ole autoa ja pyöräilen joka paikkaan. Nukun hyvät yöunet (7h) ja herään aina itsekseni ennen herätyskelloa. Teen osa-aikatyötä, jossa ei sen kummempia jännitteitä. Iltapäivästä rötkähdän sohvalle ja ei meinaa silmät pysyä auki, mutta vain noin maksimissaan 10 minuutin päikkärit, sitten taas olen se
Aivosumu ja uupumus ovat tavallisia esivaihdevuosi- ja vaihdevuosioireita. Ne voivat alkaa jo 10 vuotta ennen menkkojen loppua. Otatko estrogeeni? Sitä pitäisi lääkärin ehdottomasti tarjota ikäisellesi oireilevalle naiselle.
Kaveri sammui ja toiset työnsivät rasvattuja paristoja sen peräsuoleen. Aamulla kaverin käydessä vessassa kuului hirveä kolina, ja kaverilla oli hyvin energinen olo kun yritti saada syyllisiä kiinni.
Jos D-vitamiinitaso ja ferritiini on ok ja tosiaan olet perusterve, niin millainen ilmanvaihto teidän makuuhuoneessa on? Siihen voi vuokrata mittareitakin ja testata, vaihtuuko ilma tarpeeksi öisin. Tai jos mikään fyysinen ei selitä, niin voisiko olla jonkun vanhan psyykkisen asian oireilua? Oletko antanut itsellesi aikaa vaikka surra, jos on jotain surtavaa?
Vierailija kirjoitti:
Nostan ihan vaan vastauksien toivossa.
Itselläni: Normaalipaino, 33v, ei puutoksia, ei edes alhaista ferritiiniä, ei runsaita menkkoja, ei uniapneaa, en käytä alkoa enkä syö roskaruokaa kuin äärimmäisen harvoin. En tupakoi. Menen nukkumaan joka ilta samaan aikaan ja herään aamulla samaan aikaan (9-06), ruokailut ja suoliston toiminta on rutinoitunutta, omaan biologiseen rytmiini optimaalisesti sopeutunutta. Syön kasvispainotteisesti, mutta proteiininlähteinä on kana, kala ja kananmuna, punaista lihaa menee hyvin harvoin. Purkista olen jo vuosia ottanut B-multivitamiineja ja talvisin D-vitamiinilisän.
Voisin nukkua 12 tuntia ja silti vetää päikkärit päälle. Väsymys on 99% ajasta läsnä. En nykyään enää edes yritä suunnitella tai sopia mitään elämää työpäivän päätteeksi (työ ei ole henkisesti eikä fyysisesti mainittavan kuormittavaa, mutta mielenkiintoista, eli ei tylsää) koska olen liian väsynyt. Mikään harr
Mitä noista B-ja D-vitamiineista, sultahan puuttuu kaikkein tärkein eli energiaa antava C-vitamiini 1000 mg.
Liikunta auttaa. Vaikka se liikkeelle lähteminen on kyllä tuskaista, mutta kun vaan ensin pääsee liikkeelle niin se helpottuu ja illat alkaa olla energisiä. Uni tulee paremmin ja lopulta syöminenkin alkaa sujua oikein.
Ki kungilla. HAlaan näkymätöntä puuta ja hengitän ki-energiaa. Nousee hiukset pystyyn ja koen valkoista raivoa joka virtaa silmistä ulos. Kädet alkaa tärisemään ja koko kroppa nytkyy. Puren hampaita yhteen hengittäen ulos sihisten.
Sitten otan taas henkeen ja ulos. Pikkuhiljaa alkaa pahat ilmat pääsemään ulos. Lopuksi turautan jos toisessa päässä on ilmoja ja tempasen pari nopeaa suoraa ilmaan ja ihastelen peilistä kaljuani.
Minulla auttoi se kohuttu laihdutuslääke. Tuntuu siltä kuin saisin ruoasta saamani energian omaan käyttöön. Viime vuodet se on vain muuttunut vararavinnoksi ja hädintuskin olen pysynyt hereillä. Sillä ei ole ollut vaikutusta mitä olen syönyt.
Lääkärin mukaan syynä on ollut muuttunut hormonitoiminta.
Omalla kohdalla olen saanut ensimmäistä kertaa selkeästi apua siitä, että olen todella kiinnittänyt huomiota proteiininsaantiin ja alkanut kävellä lähes päivittäin ne kuuluisat 8000-10 000 askelta.
Nyt on alkanut tulla vastaan tietoa myös kroonisesta stressitilasta, jolloin elimistön kortisolitasot on koko ajan koholla ja hormonit kaikenkaikkiaan epätasapainossa. Ja näitähän ei ilmeisesti paljon lääkärissä tutkita.
Voimia ap! Saman asian kanssa painitaan
Elämäni kiihkeimmät hetket käydään silloin kun mietin että pitää tehdä jotain ja toinen mieli sanoo että jää lepäämään. Se tyhjäkäynti ja lottolappujen heittäminen tuuleen tai tuleen ja mitään ei tapahdu. Taiteellinen tyhjäkäynti ikäänkuin ja pilvet liikkuvat taivaalla kuin nopeutetussa elokuvassa. Onko kellään ollut tätä samanlaista tunnetta?
Vierailija kirjoitti:
Kaveri sammui ja toiset työnsivät rasvattuja paristoja sen peräsuoleen. Aamulla kaverin käydessä vessassa kuului hirveä kolina, ja kaverilla oli hyvin energinen olo kun yritti saada syyllisiä kiinni.
Tuo on ulkoamuistettua pastaa jostain city.fi tunnustuksista ja tiesit sen itsekin. Hyvä pasta toki.
Sokeria paljon. Mulla on 1.5l pullo vettä ja 3dl sokeria imeytettynä siihen. Aamulenkki kuudelta 12km -20km Sokerivettä aina välissä ja toinen treeni klo 12-15.
Illalla sali tai mikä tahansa lajitreeni 2h venyttelyinen.
Aina sokeria välissä runsaasti. Sokeri antaa energiaa ja jaksat yhden päivän aikana sellaisen määrän treeniä mitä vähähiilarit vetää viikossa. Sokerilla tulee kova kunto. Olet kuin ampiainen.
En vielä mitenkään. Minulla energittömästö olo jatkuu edelleen.
Kärsin pitkään kroonisesta väsymyksestä, mutta fyssarikaverin patistamana salitreeni alkoi auttaa hämmästyttävän hyvin 2-3vk kuluessa. Nykyään myös juoksen hieman. Alku on todella vaikea, mutta lopputulos on pinnistelyn arvoista.
Unenlaatu on myös huomattavasti parempi nykyään ja pysyn unirytmissä.
Uniapnea syynä? Voi olla myös normaalipainoisella. Mulla energiaa jos liikun paljon ulkona ja nukun klo 22-6. Ajoittain kuuri Kräuterblutsaftia. Auttaa oikeesti väsymykseen.
Sokeria enemmän. Alhaiset sokerit aiheuttaa väsymystä. Nykyään on muotia heikentää itseään.
Onko suvussa samaa eli voisiko olla geeneissä? Tietysti elintavatkin vaikuttavat, ravinto, liikunta ja uni, geenit eivät määrää kaikkea.
Yksi mahdollinen syy voisi olla kroonimen väsymysoireyhtymä. Se voi jäädä esim. jostain infektiosta. Netistä löytyy lisää tietoa, osa paikkansapitävääkin.
Suomen sää vaikuttaa ja lämpötila. Uni. Ravinto. Onko liikaa paineita vai ei. Onko iloa elämässä. Joillakin se ei vaan mene ohi täysin ja kaikki eivät jaksa syödä lihaa vimmaisesti. Ehkä aikataulut ja matkustus on joillekin liikaa. Arkena kotonakin tehdään sitä sun tätä ja kävelyt tms. Entä lääkkeen väsyttävä vaikutus, netin materiaali, joku exä uuvuttaa, some tai alkoholi yms. Liikaa sälää. Mitä itse haluaisi elämässä on myös kysymys, osa juoksee vain muiden tahtiin.