Työkkäri painostaa velvoitteilla vaikka minulle ei makseta mitään työttömyysturvaa?? :D:D
Vaikea ymmärtää välillä tuon lafkan toimintaa.
Minulta on evätty työttömyysturva kokonaan johtuen siitä että olen omaishoitaja.
Nyt kuitenkin painostavat että minun pitäisi noudattaa työllistymissuunnitelmaa.
Eli samaan aikaan TE-hallinto on sitä mielä etten ole työmarkkinoiden käytettävissä ja toisaalta ovat sitä mieltä että minä olen työmarkkinoiden käyttettävissä. Ei päätä eikä häntää koko hommassa!!
Kommentit (26)
Ei olekaan. Itse olen kohdannut tällaisen; alle 25-vuotias ja toisen asteen koulutusta vailla oleva henkilö ei ole oikeutettu työmarkkinatukeen ja tällainen henkilö on yhteishakuaikaan velvollinen hakemaan vähintään kahteen oppilaitokseen. Jos ei hae, työmarkkinatuesta leikataan tai sitä ei anneta, en muista aivan varmasti millä tavalla heikentävästi se siihen vaikuttikaan. Eli sanktio kohdistuu tukeen, jota henkilö ei välttämättä edes saa.
Painostakoon. Eihän heillä ol mitään keinoja millä uhkailla sinua/antaa sanktiota. Oikeasti ehkä itse kyllä ottaisin yhteyttä ja kyselisin mikä on homman nimi, ehkä moittisinkin ko toimintaa. Eikö niillä muuten ole tarpeeksi asiakkaita (työttömiä) kun sinun kimpussasi ovat? Vai eivätkö ne osaa tehdä töitänsä?
Juu ei ole työkyvyttömyydestä työnhakuvelvoitetta, mutta suunnitelmassa Akse, ja Kela uhkasi toimeentulotuesta vähentää -20%, jos en ilmoittaudu työkkäriin hakemaan kokoaikatyötä.
Mikset lopeta työkkärin asiakkuutta?
Olen sairaslomalla ja kelasta sanottiin että pitää osallistua työkkärin asiointiin. Ei kyllä tarvitse sairauspäivärahan takia.
no miksi olet siellä työnhakijana, jos olet omaishoitaja ja et saa työttömyysturvaa eikä ilmeisesti työtkään hirveästi kiinnosta, jos suunnitelman laatiminen on noin suuri haaste? Lopeta työnhaku, niin eivät soittele enää. Turha itkeä jos pidät itse turhaan asiakkuuttasi voimassa.
Vierailija kirjoitti:
Olen sairaslomalla ja kelasta sanottiin että pitää osallistua työkkärin asiointiin. Ei kyllä tarvitse sairauspäivärahan takia.
Saatko toimeentulotukea? Toivottavasti ei ala vielä painostaa -20% siitä pois.
Ah suomen sosiaaliturva <3 Eipä ole sitä ikävä, kokeilkaa saksaa/itävaltaa/norjaa.
Alle 25-vuotiaalla on työmarkkinatukea saadakseen velvollisuus hakea vuosittain vähintään kahta opiskelupaikkaa. Ihan perusteltu ja järkevä säännös laissa. Ei veronmaksajien velvollisuus voi olla elättää nuoria aikuisia, jotka eivät edes yritä hankkia itselleen koulutusta. Joutilaisuus muiden rahoilla ei ole vaihtoehto. 

Kertomasi nuori aikuinen on siis jo jättänyt em. velvollisuutensa hoitamatta. Siitä seuraa se, ettei työmarkkinatukea voi saada ennen kuin täyttää 25-vuotta, hankkii ammatin tai menee töihin niin, että täyttää työssäoloehdon ja pääsee päivärahalle (ansio- tai peruspäiväraha). Työssäoloehto täyttyy, kun on 6 kuukautta työssä, jonka työaika on vähintään 18 tnutia viikossa. 

Mikä tässä sinusta on kohtuutonta? Se, että pitää hakea vuodessa kahta opiskelupaikkaa tai se, että menee puoleksi vuodeksi töihin? Onhan se toki ikävää, jos ei voi päivittäin nukkua puoleenpäivään ja bilettää aamuyöhön.
Älä :D minulle työkkärin täti soitti kun vauva oli 2 viikon ikäinen ja huusi puhelimeen, että joudun 5kk:n karenssiin. Ei millään kuunnellut kun koitin selittää että olen äitiyslomalla ja saan äitiyspäivärahaa. Huusi niin reippaasti päälle etten meinannut saada suun vuoroa. Jankutti vaan, että aikoo asettaa minut karenssiin ja puhelu päättyi vihaisesti. Oli kyllä ihmeen äkäinen. Toisen kerran työkkäristä soitettiin, kun vauva oli 3kk ja minulle oli kuulemma järjestynyt paikka nuorten työkokeilusta. Kieltäydyin ja jouduin 5kk:n karenssiin :DD no eipä se karenssi mitään haitannut, kun en muutenkaan saanut työttömyyskorvausta. Kaikkeen nekin aikaansa tuhlaa. Ihme touhua.
Kuinka suurta omaishoitotukea saat? Jos hoito ei ole niin sitovaa, että voisit lähteä töihin, sinä voit saada työttömyyskorvausta. Varma tieto, minä sain. Onneksi pääsin heti valmistumisen jälkeen vähäksi aikaa töihin niin, että pystyin todistamaan olevani työmarkkinoitten käytettävissä, vaikka sain omaishoidontukea. Se ei vaikuttanut päivärahaa, koska on sosiaalietuutta eikä palkkaa, vaikka verotettavaa onkin.
Vierailija kirjoitti:
Älä :D minulle työkkärin täti soitti kun vauva oli 2 viikon ikäinen ja huusi puhelimeen, että joudun 5kk:n karenssiin. Ei millään kuunnellut kun koitin selittää että olen äitiyslomalla ja saan äitiyspäivärahaa. Huusi niin reippaasti päälle etten meinannut saada suun vuoroa. Jankutti vaan, että aikoo asettaa minut karenssiin ja puhelu päättyi vihaisesti. Oli kyllä ihmeen äkäinen. Toisen kerran työkkäristä soitettiin, kun vauva oli 3kk ja minulle oli kuulemma järjestynyt paikka nuorten työkokeilusta. Kieltäydyin ja jouduin 5kk:n karenssiin :DD no eipä se karenssi mitään haitannut, kun en muutenkaan saanut työttömyyskorvausta. Kaikkeen nekin aikaansa tuhlaa. Ihme touhua.
Miksi et keskeyttänyt työnhakuasi äitiysvapaan ajaksi?
tee rikosilmotus virkavirheestä. EI ne muuten opi.
Vierailija kirjoitti:
No olitko ilmoittanut sinne työkkäriin, että olet äitiyslomalla? Kyllähän tuollaiset kannattaa merkata sinne omiin tietoihin ja päättää se työnhaku.
Minä keskeytin työnhakuni, kun menin opiskelemaan. Ei ole työkkäristä tullut mitään yhteydenottoja nyt melkein kahteen vuoteen. Kun he näkevät sieltä järjestelmästään, että olen päättänyt työnhakuni syystä, että olen aloittanut opiskelun.
tuo on mahdollista van siten että roikut siellä heidän kirjoilla työttömänä. Pakkoko on olla siellä. Katkaset asiakkuuden. Poistat tietosi sieltä.
Vierailija kirjoitti:
Ah suomen sosiaaliturva <3 Eipä ole sitä ikävä, kokeilkaa saksaa/itävaltaa/norjaa.
Mut eikö siellä tukia saavan pidä olla kansalainen että saa? Ei kai suomen kansalainen voi saada mitään
Vierailija kirjoitti:
Kuinka suurta omaishoitotukea saat? Jos hoito ei ole niin sitovaa, että voisit lähteä töihin, sinä voit saada työttömyyskorvausta. Varma tieto, minä sain. Onneksi pääsin heti valmistumisen jälkeen vähäksi aikaa töihin niin, että pystyin todistamaan olevani työmarkkinoitten käytettävissä, vaikka sain omaishoidontukea. Se ei vaikuttanut päivärahaa, koska on sosiaalietuutta eikä palkkaa, vaikka verotettavaa onkin.
Aloittajahan kirjoitti että se on evätty häneltä.
Kyllä työnhaku kannattaa pitää voimassa vaikka ei saisikaan työttömyysturvaa. Minä en pitänyt, sillä tein pätkätöitä siellä ja täällä, joilla pärjäsin ja kun kausitöiden loputtua ja samoin säästöjen alettua huveta ilmoittauduin työttömäksi, sain karenssin siksi, että en ollut pitänyt työnahakuani voimassa. Maailma on ihmeellinen. Sain onneksi töitä, joten karenssi kesti vain pari viikkoa.
Näitä kun lukee, tulee mieleen että kaikkeen sitä vähää verorahaa on varaa hassata. Kyllä tuo työkkäri touhu olisi hyvä ajatella ihan uudelta pohjalta kokonaan, eikä vain vähän "parannella" sen toimintaa milloin milläkin kosmeettisella "uudistuksella" siellä työkkärin päässä, kun se sama sekava touhu jatkuu kuitenkin asiakkaita kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No olitko ilmoittanut sinne työkkäriin, että olet äitiyslomalla? Kyllähän tuollaiset kannattaa merkata sinne omiin tietoihin ja päättää se työnhaku.
Minä keskeytin työnhakuni, kun menin
Minä ilmoitin työkkäriin kun jäin sairaslomalle käsileikkauksen takia. Siitä huolimatta soittivat ja kysyivät miksi en ole hakenut töitä.
Hanki lähestymiskielto. Eikä tämä ole vitsi.