Työkkäri painostaa velvoitteilla vaikka minulle ei makseta mitään työttömyysturvaa?? :D:D
Vaikea ymmärtää välillä tuon lafkan toimintaa.
Minulta on evätty työttömyysturva kokonaan johtuen siitä että olen omaishoitaja.
Nyt kuitenkin painostavat että minun pitäisi noudattaa työllistymissuunnitelmaa.
Eli samaan aikaan TE-hallinto on sitä mielä etten ole työmarkkinoiden käytettävissä ja toisaalta ovat sitä mieltä että minä olen työmarkkinoiden käyttettävissä. Ei päätä eikä häntää koko hommassa!!
Kommentit (26)
"Miksi et keskeyttänyt työnhakuasi äitiysvapaan ajaksi?"
Näyttää olevan vaikea joidenkin ymmärtää, että työvoimatoimiston asiakas voi olla jopa työssä käyvä. Se ei ole työttömyystoimisto, minäkin olen yrittäjä ja olen ollut työvoimatoimiston asiakas kolmisen vuotta, nyt keväällä tuli ensimmäinen yhteydenotto mahdollisesta työpaikasta ja nyt olen myös siellä töissä. Mitään tukea en ole koko aikana hakenut tai saanut.
Vierailija kirjoitti:
Alle 25-vuotiaalla on työmarkkinatukea saadakseen velvollisuus hakea vuosittain vähintään kahta opiskelupaikkaa. Ihan perusteltu ja järkevä säännös laissa. Ei veronmaksajien velvollisuus voi olla elättää nuoria aikuisia, jotka eivät edes yritä hankkia itselleen koulutusta. Joutilaisuus muiden rahoilla ei ole vaihtoehto.
Kertomasi nuori aikuinen on siis jo jättänyt em. velvollisuutensa hoitamatta. Siitä seuraa se, ettei työmarkkinatukea voi saada ennen kuin täyttää 25-vuotta, hankkii ammatin tai menee töihin niin, että täyttää työssäoloehdon ja pääsee päivärahalle (ansio- tai peruspäiväraha). Työssäoloehto täyttyy, kun on 6 kuukautta työssä, jonka työaika on vähintään 18 tnutia viikossa.
Mikä tässä sinusta on kohtuutonta? Se, että pitää hakea vuodessa kahta opiskelupaikkaa tai se, että menee puoleksi vuodeksi töihin? Onhan se toki ikävää, jos ei voi päivittäin nukkua pu
Kirjoitin tuon viestin, johon tämä on todennäköisesti vastaus. En tiedä tuosta, että saako alle 25-vuotias työmarkkinatukea jos hakee opiskelupaikkoihin ja ei pääse.
En sanonut että mikään olisi ollut kohtuutonta, vaan lähinnä ihmettelin epäkohtaa josta kirjoitin. Periaatteessahan tuo mainitsemasi joutilaisuus muiden rahoilla on tällaisille vaihtoehto, koska perustoimeentulotuki kulkee ja siitä ei vähennetä mitään, vaikka jätettäisiinkin hakematta opiskelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ah suomen sosiaaliturva <3 Eipä ole sitä ikävä, kokeilkaa saksaa/itävaltaa/norjaa.
Mut eikö siellä tukia saavan pidä olla kansalainen että saa? Ei kai suomen kansalainen voi saada mitään
Hukuttaa passin alkuun vaikka Itämereen ja esiintyy vainoa pakenevana 17 vuotiaana, näinhän meidätkin laitetaan maksamaan aivan kenen tahansa ylläpito, jotka sitä keksivät pyytää.
Niinhän ne tekevät kaikille. Ellei systeemi muutu. Ei siitä tai toisesta kunnan puljusta ole ollut monellekaan apua, painostusta vain. Kaikkien alat eivät ole selkeitä tai muu.
Niin kirjoitti, mutta ei kertonut tarkemmin asiasta. Tekikö päätöksestä valituksen? Se on tehty vaikeaksi, koska työkkärin päätöksestä ei voi valittaa vaan ensin pitää hakea päivärahaa ja valituksen voi tehdä vasta sen kielteisestä päätöksestä.
Et sinä saanut karenssia siksi, että et pitänyt työnhakua voimassa, koska ainakin ennen työnhaku katkesi yli 14 päivän yhtäjaksoisen työnjakson ajaksi eikä sen ajan palkkaa vähennetty sovitellusta päivärahasta. Mitä nykyinen laki siitä sanoo? Sama kysymys sinulle: teitkö valituksen, vai oikaisupyynnön nimelläkö se on? Itse asiassa kenelläkään ei ole mitään velvollisuutta pitää työnhakua voimassa. Toisinaan pitää tehdä selvitys siitä, miksi ei ole ollut työmarkkinoitten käytettävissä.