Karisma, mitä se on? Miten joillakin on sitä jo lapsesta pitäen? Toisilla ei ollenkaan Onko perinnöllistä?
Mistä kaikesta karisma koostuu ja miten se ilmenee? Millainen on karismaattisen ihmisen vastakohta?
Näkemyksiä aiheeseen liittyen?
Kommentit (91)
Näyttelijöillä on sitä ja heillä on keinoja sen kasvattamiseen, hehän opettelee sitä opiskeluaikana
Sellainen et kopioi jatkuvasti muita ei ole karsimaattista.
Vierailija kirjoitti:
Näyttelijöillä on sitä ja heillä on keinoja sen kasvattamiseen, hehän opettelee sitä opiskeluaikana
Miten?
Ostin Mitsubishi Carisman joskus itselleni. Rahalla saa kaikkea hauskaa...
Mulle on sanottu, että mussa on karismaa ja kannan itseni hienosti. En kyllä itse osaa eritellä tän tarkemmin, ihan tavallinen olen omasta mielestä
Aito itsevarmuus ja läsnäolo yhdistettynä on karismaattista. Uskon kyllä, että karismaa voi oppia tietyin edellytyksin.
Minulla ei ole omasta mielestäni erityisemmin, mutta miehellä on. Kahdella kolmesta lapsesta myös. Kolmannella sitten muita vahvuuksia, osaa esim huomioida muita ihmisiä paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Aito itsevarmuus ja läsnäolo yhdistettynä on karismaattista. Uskon kyllä, että karismaa voi oppia tietyin edellytyksin.
Niin onko se myös sellaista täysillä hetkessä elämistä? Enkä siis tarkoita mitään överiä toimintaa vaan juurikin sitä että on läsnä ja tilanteessa 100%. Ehkä joku haaveilija ei ole niin karismaattinen?
Esim taitava piereskely voi olla karismaattista.
Vierailija kirjoitti:
Esim taitava piereskely voi olla karismaattista.
Joo tosiaan, tai jos oksentaa jonkun päälle.
Vierailija kirjoitti:
Itsevarmuus on karismaattista. Liika miellyttäminen ei.
Itsevarmuus voi helposti mennä yli ja se on vielä vastenmielisempää kuin liika miellyttäminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsevarmuus voi helposti mennä yli ja se on vielä vastenmielisempää kuin liika miellyttäminen.
Juu sellainen ylimielinen ja liikaa itsestään tietoinen itsevarmuus kyllä kerää katseita, mutta ei hyvällä tavalla. Ei sellainen ihminen säteile karismaa.
Karismaattiset ihmiset on yleensä ainakin päällepäin aika vapaan oloisia, eli ei kovin tietoisia itsestään - ainakaan niin, että se näkyisi. Ja kun on karismaa, on helppo olla miellyttävä ja kohtelias muille siten, että se vain lisää karismaa eikä millään tavalla vie sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu sellainen ylimielinen ja liikaa itsestään tietoinen itsevarmuus kyllä kerää katseita, mutta ei hyvällä tavalla. Ei sellainen ihminen säteile karismaa.
Karismaattiset ihmiset on yleensä ainakin päällepäin aika vapaan oloisia, eli ei kovin tietoisia itsestään - ainakaan niin, että se näkyisi. Ja kun on karismaa, on helppo olla miellyttävä ja kohtelias muille siten, että se vain lisää karismaa eikä millään tavalla vie sitä.
Totta, itsensä kehuminen ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin onko se myös sellaista täysillä hetkessä elämistä? Enkä siis tarkoita mitään överiä toimintaa vaan juurikin sitä että on läsnä ja tilanteessa 100%. Ehkä joku haaveilija ei ole niin karismaattinen?
Minulle näyttäytyy niin. Esim karismaattisen muusikon tekeminen vaikuttaa usein siltä, että juuri siinä hetkessä asiat vaan tapahtuu ja tunnelähtöisesti. Moni on todella taidokas, mutta jos musiikki kuulostaa harjoitellulta tai se hetkellisyyden vaikutelma puuttuu, niin karisma jää vajaaksi.
Esim Saara Aallon ongelmana on ollut juuri tämä: kaikki on teknisesti hyvin, mutta vaivattomuutta ja läsnäoloa puuttuu joten karismakin uupuu.
Vierailija kirjoitti:
Li Andersson.
Hänessä on kyllä jotain sellaista, että hurmaa ihmisiä puoluetaustasta riippumatta. Hyvin itsevarmahan hän ainakin on, ja kuitenkin sellainen lempeän ja nöyrän oloinen.
Karisma liittyy suuntaan, osittaista johtamista
Luulen, että todellinen karisma on tietynlaista sähkömagneettista säteilyä, jota vain harvoilla on. Elvis Presleyn ja Marilyn Monroen on sanottu olevan karismaattisia. Onko karisma hieno asia? Ei välttämättä yksilölle itselleen, koska se herättää monissa ihmisissä kateutta.