Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olisiko ideoita, miten edetä tilanteessani

Vierailija
12.06.2024 |

Olen 17 - vuotias tyttö. Opiskelen ammatillisessaoppilaitoksessa lähihoitajaksi. Minulle on koulun puolesta tehty HOJKS, jossa on kauniisti kirjoitettu tukitoimista, jotka eivät kuitenkaan käytännössä toteudu. Opettajat eivät ole kiinnostuneet auttamaan. Viimeisimmässä palaverissa totesivat vain etteivät tiedä miten auttaa minua. Minulla on siis ADHD. Koen että olen valmis luovuttamaan koulun suhteen enkä enää jaksa taistella. En edisty opinnoissa enkä saa tunneille tehtäviä tehdyksi. Meillä on isohko luokka enkä pysty siellä keskittymään. Osa opettajista sen kyllä ymmärtää mutta ei kaikki. Osa jopa laittaa vain häiriökäytös merkintöjä ja kokee asian niin että olen tahallani sellainen, vaikka en ole. Turhautuvat kun pyydän että kertoo ohjeen uudestaan kun meni ohi. Lisäksi puolella luokastamme on erityisentuen tarpeita, joten jos olisikin ihminen joka haluaksi auttaa ei he kerkeä tarpeeksi tukea tunnilla opiskeluani. Olen erittäin kyllästynyt tilanteeseeni. Vanhempani ovat erittäin ikäviä ihmisiä enkä ole heidän kanssaan juuri väleissä. Eli minulla ei ole ketään joka auttaisi. Kirjoitin aiemmin tänne, mutten saanut toteuttamisen arvoisia ideoita. Olen edelleen samassa lähtöpisteessä.

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kokeillut kuulokkeitakin, auttaa tosiaan meluun mutta keskittyminen menee musiikkiin eikä tehtäviin.

Ei musiikkia vaan vastamelukuulokkeet, joista tulee pelkkää hiljaisuutta. Paremman puutteessa metsurin kuulosuojaimet, niitä meidän lasten koulussa oli.

Vierailija
22/26 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etsi ja harjoittele keinoja kompensoida sen adhd:n aiheuttamia vaikeuksia. Ei ne opet huomauttele häiriköinnistä tai anna hylättyjä adhd:n vuoksi vaan siksi jos häiriköit tai et osaa mitään kun et jaksa lukea tai opetella. Eikä heillä nyt mitään taikasauvaa ole millä voisivat tehdä opiskelutyön sinun puolestasi. Jos sinulla oikeasti on paha adhd niin lääkäriin ja lääkitys ensin kohdilleen. Jos taas lähinnä keskittymiskyvyn puutetta ja lyhytjänteisyyttä vaativampien asioiden yhteydessä enemmänkin lievän tai vain meemiadhd:n varjolla niin sitten ainoa joka voi ratkaista ongelmia olet lähinnä sinä itse, ja se kyllä onnistuu kun otat vastuun käytöksestä ja harjoittelet ja opiskelet tavoitteellisesti.

Pelkkä diagnoosin saaminen ei ole kovin merkittävää, sen saa lähes kuka vain halutessaan nykyään ja sitä valitettavasti tehdään paljon kun vastaavia ongelmia halutaan ulkoistaa jonkun ulkopuolisen tekijän vastuulle oman toiminnan sijaa

Kyllä kaikissa oppilaitoksissa pitää olla keinot auttaa tukea tarvitsevia. Se on nimenomaan oppilaitoksen tehtävä! Ap on selkeästi motivoitunut oppimaan, joten syyllistäminen ei ole nyt paikallaan. 

Josko kuraattorilta tai terveydenhuollosta olisi apua? 

Diagnoosia eivät aikuiset ainakaan helposti saa. Jos on lapsena diagnoosin saanut, senkin voisi vielä tarkistaa, onko oikea. Aikuiselle ainakin tehdään pitkä sarja kokeita ja neurologiset tutkimukset ennen diagnoosia. Jos kyse onkin jostain muusta, olisi se hyvä tutkituttaa. Ilman lähetettä ei kyl onnistu. 

Helsingissä on toiminut yhdistys(tmv.) nimelta HERO, joka on erikoistunut erilaisiin oppijoihin. Jos sellainen vielä olemassa, suosittelen ottamaan yhteyttä. 

Sitkeä pitäis olla apua saadakseen, mikä ei ole helppoa, kun on muutenkin haasteita. VOIMIA!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittamisen vaikeuteen, lykkäämiseen, etten osaa ja turhaudun. Näin se suurpiirteittäin menee

Itsellä luki- ja hahmotushäröjä. Olen joutunut opetteleman omat keinot oppia. Helppoa ei ole ollut. Mutta maisterin paperit nyt kourassa. Tyhmyydestä ei ole kyse, vain siitä, että löytää ne omat tavat oppimiseen. 

Omat ehdotukset laitoin jo ylempänä.

Vierailija
24/26 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etsi ja harjoittele keinoja kompensoida sen adhd:n aiheuttamia vaikeuksia. Ei ne opet huomauttele häiriköinnistä tai anna hylättyjä adhd:n vuoksi vaan siksi jos häiriköit tai et osaa mitään kun et jaksa lukea tai opetella. Eikä heillä nyt mitään taikasauvaa ole millä voisivat tehdä opiskelutyön sinun puolestasi. Jos sinulla oikeasti on paha adhd niin lääkäriin ja lääkitys ensin kohdilleen. Jos taas lähinnä keskittymiskyvyn puutetta ja lyhytjänteisyyttä vaativampien asioiden yhteydessä enemmänkin lievän tai vain meemiadhd:n varjolla niin sitten ainoa joka voi ratkaista ongelmia olet lähinnä sinä itse, ja se kyllä onnistuu kun otat vastuun käytöksestä ja harjoittelet ja opiskelet tavoitteellisesti.

Pelkkä diagnoosin saaminen ei ole kovin merkittävää, sen saa lähes kuka vain halutessaan nykyään ja sitä valitettavasti tehdään paljon kun vastaavia ongelmia halutaan ulkoistaa jonkun

https://www.eoliitto.fi/aikuisten-oppimisen-tuki/

Vierailija
25/26 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta mopo

Vierailija
26/26 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän seitsemän