Onko ihmiset olleet aina yhtä kamalia vai ihan viimeaikoina tulleet ilkeämmiksi?
Alkanut tässä kiinnittämään huomiota ihmisten pahasuopuuteen
Kommentit (241)
Nro 219: "Millon olet viimeksi kuullut jonkun sanovan "kiitos"
Tai että on onni, että olen kehitysvammaisen lapsen yksinhuoltaja juuri Suomessa, koska täällä yhteiskunta auttaa meitä selviytymään sentään päivittäisestä elämästä. En laita lastani väkivaltaisen sedän ja vaimonsa kotiin maalle tai myy itseäni, että saan apuvälineitä tai -käsiä kotiin."
Eilen viimeksi. Naapuri kysyi pihalla, onko mulla mattopiiskaa, kun halusi käydä tamppaamassa mattonsa, mutta hiljattain muuttaneena ei tiennyt, missä muuttolaatikossa hänen omansa oli. Olihan mulla, joten kävin hakemassa sisältä ja lainasin hänelle. Samoin ihan joka kerta, kun asioin tuossa lähikaupassa, asiakkaat sanovat ostoksensa tehtyään kassalla "kiitos". Nykyisin aika harvoissa paikoissa tarvitsee avata ovia (kun ne aukeavat liiketunnistimilla), mutta joka kerta, kun olen pitänyt ovea auki jollekin, on sanottu "kiitos". Haen aina silloin tällöin lounareilla ruokaa paikallisesta ravintolasta ja siellä on muitakin, jotka hakevat takeawayta. Enpä edes muista sellaista kertaa, että asiakas ei olisi sanonut "kiitos", kun kokki ojentaa ruokakassin.
Tuohon kehitysvammaisuutta koskevaan asiaan en osaa sanoa, koska kaikki tuntemani kehitysvammaiset ovat jo aikuisia. Mutta aika varmasti kehitysvammaisten lasten vanhemmat tietävät ihan hyvin, että on paljon parempi olla kehitysvammaisen lapsen vanhempi Suomessa kuin jossain kehitysmaassa. Se ei poista kuitenkaan sitä tosiasiaa, että edelleen pitää itse hankkia tietoa, vaikka hallintomenettelylain mukaan viranomainen on velvollinen kertomaan asiakkaalle käsiteltävänä olevasta asiasta tai vähintään ohjattava sellaisen viranomaisen luokse, joka tietää ja osaa. Yksi ongelma tässä on, että lainsäätäjät säätää lait, jotkut sitten tulkitsee ne ja kirjoittaa "ylemmän tason" ohjeet, jotkut taas tulkitsee ne ohjeet ja kirjoittaa niistä uudet ohjeet ja lopulta jotkut vielä tulkitsee ne ohjeet ja kirjoittaa "ruohonjuuritason" ohjeet. Viranomainen, jonka kanssa asiakas sitten asioi, ei välttämättä ole koskaan edes lukenut asiaan liittyvää lakia vaan ainoastaan ne "ruohonjuuritason" ohjeet. Mä hoidin aikoinaan toisen ihmisen puolesta yhtä asiaa Kelan kanssa ja lopputulema oli, että soitin Kelan lakimiehelle. Lakimies ihmetteli, kuka mulle oli antanut ihan lain vastaisen vastauksen ja mä vastasin, että no ihan Kelan oma asiakaspalvelija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa.
Ja maaseudulla kuten muuallakaan ei saa enää omistusasuntoon asumistukea tammikuussa.
eläkeläisten asumistukea ei leikattu. Työikäiset töihin. Ei ole muiden kansalaisten tehtävä maksaa sinun sijoituksia, outo ajatuskin. Jos jään työttömäksi niin maksatko sinä vaikka sen kolmanneksen veroa mun osinkotuotoista? No en kuvittellutkaan että maksaisit.
Te eläkeläiset olette kerrostalossa vastuussa muiden osakkaiden yhtiölainoista ja vastikkeista.
Kylläpä sitä jaksetaan ilkkua. Kerrostalossa eivät pelkästään eläkeläiset ole vastuussa lainoista vaan kaikki yhdessä. Erittäin harvinaista, etteikö velkaisen asunnon myyntituloilla velalliset saa velkaansa maksettua. Aivan turhaa pelottelua. Eläkeläisillä useimmiten on velaton asunto ja asuvat vähän vanhemmassa taloyhtiössä, jossa muillakin on velaton asunto.
Vierailija kirjoitti:
Täällä jos kysyy jotain sanaa mitä ei ole ennen kuullut, niin jengi alkaa heti vittttuilemaan onko peruskoulua tullut edes käytyä jne...
Vähän sivusta, mutta eikö helpointa ja nopeinta olisi vaan googlata se sana?
Kamalia ihmisiä on aina ollut. Nyt heillä on enemmän kanavia ilmaista itseään.
Itsekeskeinen ajattelu on lisääntynyt. Tiktok on perse sovellus.
Millon olet viimeksi kuullut jonkun sanovan "kiitos"
Varmaankin lähes aina kun olen ihmisten kanssa interaktiossa realielämässä.
Vierailija kirjoitti:
Ai useinkin ihmiset osoittaa IRL kiitollisuuttaan kun yhteiskunnan (siis me kaikki) turvaverkot kannattelee jotenkin jos elämässä tulee vastoinkäymisiä ja mahdollisuuksia on annettu yhteiskunnan puolesta, joilla sitten edistää omaa tilannettaan?
Ehkä se sitten on niin, ettei media tai some tuo esiin kuin valitusta, koska mitään muuta en ole ainakaan puoleentoista vuoteen asian tiimoilta kuullut.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä sellaiset ihmiset kuulevat enemmän kiitosta jotka huomioivat muita ihmisiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä sellaiset ihmiset kuulevat enemmän kiitosta jotka huomioivat muita ihmisiä?
Kontekstista voisi päätellä että kyse oli yhteiskunnan palveluista kiittämisestä.
Minäminäminä kulttuuri huomaa joka paikassa. Itsekkyys ja huonoa käytöstä on lisäntynyt. Samoin ilkivalta ja rikokset. Lisäksi yhteensopimattomat kulttuurit...Aidosti ystävällisiä ja hyväsydämisiä ihmisiä on vaikea löytää.
Yritäppä ottaa yhteyttä johonkin ihmiseen, niin saat tosi törkeää kohtelua. Ihmiset haluavat olla rauhassa. Jos lähetät jollekin kaveripyynnön Facebookissa, niin poistaa sen. Yrität tervehtiä naapuria, niin kääntää pään pois. Menen vanhainkotiin katsomaan sukulaisvanhusta, niin haukkuu pystyyn. Menet jutteleen työkaverille, niin tulee yhtäkkiä kiire jonnekin. Näet tuttavaa kaupassa, niin ei ole huomaavinaan. Soitat siskollesi, niin ei edes vastaa. Hymyilet, jos on hyvä mieli, kun esim. kävelet kaupungilla, hyvä ettei, joku tuu ja vedä turpaan. Mitä hittoa hymyilet jne. Ihmisistä on tullut kamalia ja ilkeitä. Tai luullaan, että yrität iskeä. Lämpöä ja välittämistä pidetään pahana.
Niin rumia tekoja muutosneuvotteluiden yhteydessä, etten uskonut ihmisten kykenevän sellaiseen pahuuten. Vei uskon ja luoton oikeudenmukaisuuteen.
Some on tuota lisännyt luultavasti. Anonyymi some vetää ilkeitä narsisteja puoleensa kuin kärpäsiä. Nauttivat siitä, kun saavat sanottua ilkeästi. Ja julkkiksiin voi aina purkaa.
Ihminen on aina ollut eläinkunnan ilkein ja pahansuopaisin eläin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilkeys ja tunnekylmyys on lisääntynyt.
Empatia ei kuulu elämään!
Empatiaa voi tuntea niitä kohtaan jotka ovat sen arvoisia.
On myös niitä jotka ovat omalla käytöksellään osoittaneet että eivät kykene empatiaan vaan jopa sadismiin.
Miksi sellaisia kohtaan kenenkään kuuluisi tuntea empatiaa millään tavalla?
Empatia on kyky jota on tai ei ole. Sitä voi kyllä esittää kuvailemallasi tavalla, mutta oikeasti empatiakykyinen ihminen pystyy tuntemaan empatiaa myös ihmistä kohtaan jonka kanssa arvot ja toimet eivät kohtaa.
Niinpä. Minäkin koen myötätuntoa myös pahimpia kiusaajiani kohtaan, vaikken haluaisi.
Ennen jaksoin kantaa huolta toisista ihmisistä ja otin vastuuta yhteisössä.
Kun selvisi mitä muut suomalaiset ovat äänestäneet ja vielä kun selvisi, miten sen ansiosta maan talous pilattiin ja Suomi tuhottiin.
Koen etten ole vastuussa mistään enkä kenestäkään. Ei kiinnosta osallistua epäoikeudenmukaiseen yhteiskuntaan.
Maskit tippuu kasvoilta kun menee oikeasti huonosti. Hukkuva pariskunta yrittää painaa sen toisen veden alle että edes itse säilyisi hengissä.
Vierailija kirjoitti:
Niin rumia tekoja muutosneuvotteluiden yhteydessä, etten uskonut ihmisten kykenevän sellaiseen pahuuten. Vei uskon ja luoton oikeudenmukaisuuteen.
Nyt alkoi kiinnostamaan. Mitä ihmettä tapahtui?
Evoluution huippu on saavutettu. Alamäki on alkanut ja geenien rappeutuminen. Ihmislaji katoaa vääjäämättä.
Ai jännä nähdä, vai?! Ei todellakaan ole. Olin aikuinen ja vakituisessa työssä 90 luvun laman aikaan ja se uutisointi ihmisten hädästä oli jotain kammottavaa, jota ei unohda koskaan. Etenkin perhesurmat, kun firmat menivät konkurssiin, isän ratkaisu suureen häpeään oli ampua lapset, vaimo ja lopulta itsensä. Muutoinkin itsemurhien määrä oli valtava. Näitä oli päivästä toiseen. Tällaistako odotat kieli pitkällä, hyi!