Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko ihmiset olleet aina yhtä kamalia vai ihan viimeaikoina tulleet ilkeämmiksi?

Vierailija
11.06.2024 |

Alkanut tässä kiinnittämään huomiota ihmisten pahasuopuuteen

Kommentit (241)

Vierailija
201/241 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen algoritmit usein suosii negatiivisuutta, koska se saa enemmän reaktioita.

Vierailija
202/241 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Somen, ei Suomen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/241 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa.

Ja maaseudulla kuten muuallakaan ei saa enää omistusasuntoon asumistukea tammikuussa.

Sinä kirjoittelet tuota valetta päivittäin, useisiin eri ketjuihin. Eihän tuo pidä paikkaansa. Tulevaisuudessa yhteiskunta ei enää lyhennä sinun yhtiölainaa.

Ei ole valhetta. Etkö tunne maaseudulla asuvia. 

Voin muuten kertoa, että kun olet eläkkeellä niin Kotihoitaja ei kanna takkapuita sisälle, se ei kuulu heidän työtehtäviin. Jos et itse pysty kantamaan takkapuita niin se on voi voi. 

Ja Kotihoitaja maksu menee eläkkeen suuruuden mukaan. 

Mitä sinä selität? Maaseudulla asuminen ei liity asumistukeen. Vielä vähemmän takkapuiden kantaminen.

Vierailija
204/241 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun kauppa menee kiinni klo 23.00 niin sun pitää vielä laskea kassa ja vaihtaa vaatteet. Ja joku laittaa myös varashälytykset päälle. 

Tuoko sitten vituttaa? Kyllä elämä on kovaa. Tulisi sota, niin päästäisiin helpommalla.

Vierailija
205/241 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovat aina olleet, mutta nyt heillä on purkautumiskanava joka tekee heistä entistä kamalampia: vauvapalsta.

Ei kelpaa selitykseksi. Palsta on ollut olemassa 25 vuotta, ja noin ennen vuotta 2010 ylivoimaisesti suurin osa osasi käyttäytyä. Trollit ja syrjäytyneet rynnivät paikalle vasta myöhemmin.

Sama ilmiö on kaikilla palstoilla. Joskus 2013 kaikki muuttui, ilmeisesti netti tuli joka talouteen. Tai ensimmäinen sukupolvi, jolla oli ollut netti koko lapsuutensa? 

Vierailija
206/241 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voima/vastavoima.

Vierailija
207/241 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen algoritmit usein suosii negatiivisuutta, koska se saa enemmän reaktioita.

Mediat ovat menneet tuohon samaan. Ei ole enää analyyttisiä artikkeleita, vaan tunteita herättäviä.

Vierailija
208/241 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kamppailu leivänmurusista varmasti tekee ihmiset ilkeiksi, ja eliitti nauraa jossain kulissien takana.

Kyllä ollaan silti vielä kaukana todellisesta pula-ajasta ja nälänhädästä. Joku suhteellisuus näihin. Tiedä vaikka tuokin vielä nähtäisiin.

Vierailija
209/241 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Stressi ja huolet saa ihmisten pinnan palamaan. Se saa ihmiset vahingoniloiseksi tai purkavat katkeruutta olemalla ilkeä. Uskon, että tätä tulee olemaan enemmän ja se näkyy aika monessa paikassa: ihmiset eivät jaksa välittää. Kun omasta arjesta on selviydyttävä ei sitä jaksa miettiä mitä muiden elämässä tapahtuu, eikä ole aikaa empatialle vaan ilkutaan toiselle kun toiselle tapahtuu jotain ikävää. 

Kuten tästä minun kommentista huomaa että en ole missään vaiheessa maininnut "kun omasta arjesta on selviydyttävä" työttömiä tai tuilla eläviä. Silti näkyy kommentteja missä yleistetään tämä lause koskevan vain tuilla elävien selviytyminen arjessa? Eikö  työssäkäyvillä ole arjesta selviytymistä tai tasapainottelua vaikka parisuhteessa tai lasten kanssa, mikä näkyy siinä, että muiden arki ja huolet ei jaksa välittää. Ihan samalla tavalla kuin jotkin naapurit nauttivat toisen naapurinsa alamäestä oli sitten työtön tai työssä. 

Vierailija
210/241 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovat aina olleet, mutta nyt heillä on purkautumiskanava joka tekee heistä entistä kamalampia: vauvapalsta.

Tai sosiaalinen media yleensä.

Vierailija
211/241 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ovat uupuneita ja siksi empatiaa riittää hädin tuskin itselle ja omalle perheelle. On työttömyyttä ja talousvaikeuksia, toisaalta työssä olevilta imetään kaikki mehut irti.

Vierailija
212/241 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Työssäkäyvät samalla tavalla vttuilevat työttömille kuin myös muille työssäkäyville tavalla tai toisella. Työssäkäyvilläkin on siis henkilökohtaisesti mielenterveys - ja päihdeongelmaa. "

luehan se kommentti mihin viittaat. Eikös siinä juuri niin sanota. Ettei rahattomuus ole tekosyy käyttäytyä kusisesti, koska sitä tekee muutkin kuin rahattomat. Kehitysmaissa ihmiset on muuten usein ystävällisiä ja lempeitä. Hmm..

Vierailija
213/241 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilkeys ja tunnekylmyys on lisääntynyt.

Empatia ei kuulu elämään!

Empatiaa voi tuntea niitä kohtaan jotka ovat sen arvoisia.

On myös niitä jotka ovat omalla käytöksellään osoittaneet että eivät kykene empatiaan vaan jopa sadismiin.

Miksi sellaisia kohtaan kenenkään kuuluisi tuntea empatiaa millään tavalla?

No itellä empatia ei kyllä ole tunne, jonka voin vain napsauttaa päälle ja pois. Mutta sen voin valita, miten käyttäydyn toisia ihmisiä kohtaan. 

Vierailija
214/241 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vallalla on minäminä-ajattelu, ja harhautunut käsitys siitä, että kaikilla olisi vain oikeuksia eikä lainkaan velvollisuuksia. Tämä aiheuttaa ilkeyttä ja itsekkyyttä, pahaa oloa ja väkivaltaa, kun todellisuudessa koko maailma ei toimikkaan jokaisen itsekeskeisen ääliön tahdon mukaan.

Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sanoa, onko ihmiset muuttuneet vai onko kyse vain siitä, että nykyisin voi ilmaista itseään helpommin. Tarkoitan tällä sitä, että erityisesti sosiaalinen media mahdollisti sen, että voit sanoa toiselle mitä tahansa ilman, että siitä tulee sulle mitään seuraamuksia. Naamatusten jos sanoisi saman, saattaisi jopa tulla nenä kipeäksi. 

Jotkut viittasivat ihmisten hätään toimeentulostaan ja siitä aiheutuvaan stressiin. Olin ysärin laman aikaan jo kahden lapsen äiti eli muistan sen ajan aika hyvin. Ihan samat pelot ja haasteet ihmisillä silloinkin oli, mutta jos halusi mielipiteensä ilmaista, piti kirjoittaa lehtien yleisönosastoille. Ja siinä oli sitten sensuuri välissä eli mitä tahansa ei julkaistu, vaan mielipide piti ilmaista asiallisesti ja rakentavasti. 

Se mikä varmasti on muuttunut on, että ihmiset ovat nykyisin tietoisempia oikeuksistaan ja siten osaavat myös vaatia. Kaikki lakipykälät, työehtosopimukset jne löytyvät helposti netistä eikä enää tarvitse lähteä Editan myymälään ostamaan jotain tiettyä lakikirjaa, kuten vielä 1980-luvulla. Muutenkin "sana kiertää" helpommin eli tuttavapiirissäsi ei tarvitsekaan olla enää ketään, joka tietäisi jotain asiasta X, koska netistä löytyy aina useampiakin, jotka tietävät asiasta X. Mä osasin kasarilla vammaispalvelulain suunnilleen takaperinkin ulkoa ja mun oli helppo asioida Kelan ja muiden viranomaisten kanssa niissä asioissa, koska kun mulle sanottiin "ei", pystyin heti sanomaan, että sen lain siinä ja siinä pykälässä sanotaan toisin. Ilman tätä osaamista olisin vain uskonut sen, mitä mulle sanottiin. Mulla oli yksi kaveri, joka oman vammaisen lapsensa asioissa soitti aina ensin mulle, kysyi asiaan liittyvät lakipykälät ja vasta sitten soitti Kelaan tai muulle viranomaiselle. Nykyisin ihmiset eivät enää tyydy siihen "eihin" ja ärsyyntyvät, jos heitä yritetään huiujata. 

Vierailija
216/241 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmm.. ahdistus. Ehkäpä siinä on isokin selitys huonoon käyttäytymiseen.

Kuka muistaa oliko näin ahdistavaa uutisointia ennen, ei mielestäni. Koronaa tuutin täydeltä. Sen jälkeen sotaa. Vuosia menty aika ahdistavassa ilmapiirissä uutisoinnin suhteen.

Oikeastaan, eihän viime vuosina uutisoitu paljoo muuta kuin koronaa ja nyt sotaa. Muut uutiset on jääneet sivurooliin.

Itse olen kiinnittänyt huomiota siihen, että aika paljon tulee vastaan väkivaltauutisia. Olisi mukava lukea hyviäkin uutisia tai juttuja välillä. Kai niitäkin kuitenkin vielä tapahtuu?

Vierailija
217/241 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kamppailu leivänmurusista varmasti tekee ihmiset ilkeiksi, ja eliitti nauraa jossain kulissien takana.

Kyllä ollaan silti vielä kaukana todellisesta pula-ajasta ja nälänhädästä. Joku suhteellisuus näihin. Tiedä vaikka tuokin vielä nähtäisiin.

Ei olla vielä lähelläkään edes 90-luvun tasoa. Elämme kuitenkin maailmassa, jossa julistetaan ihmisarvoisen elämän pitävän sisällään yhden ulkomaanmatkan vuodessa.

Vierailija
218/241 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmm.. ahdistus. Ehkäpä siinä on isokin selitys huonoon käyttäytymiseen.

Kuka muistaa oliko näin ahdistavaa uutisointia ennen, ei mielestäni. Koronaa tuutin täydeltä. Sen jälkeen sotaa. Vuosia menty aika ahdistavassa ilmapiirissä uutisoinnin suhteen.

Oikeastaan, eihän viime vuosina uutisoitu paljoo muuta kuin koronaa ja nyt sotaa. Muut uutiset on jääneet sivurooliin.

Itse olen kiinnittänyt huomiota siihen, että aika paljon tulee vastaan väkivaltauutisia. Olisi mukava lukea hyviäkin uutisia tai juttuja välillä. Kai niitäkin kuitenkin vielä tapahtuu?

Väkivalta on vähentynyt mutta sitä uutisoidaan enemmän. Ennen joku rähinä ehkä pääsi paikalliseen lehteen. Nykyisin tuollaisista tapahtumista raportoidaan jopa ulkomailta.

Vierailija
219/241 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

En osaa sanoa, onko ihmiset muuttuneet vai onko kyse vain siitä, että nykyisin voi ilmaista itseään helpommin. Tarkoitan tällä sitä, että erityisesti sosiaalinen media mahdollisti sen, että voit sanoa toiselle mitä tahansa ilman, että siitä tulee sulle mitään seuraamuksia. Naamatusten jos sanoisi saman, saattaisi jopa tulla nenä kipeäksi. 

Jotkut viittasivat ihmisten hätään toimeentulostaan ja siitä aiheutuvaan stressiin. Olin ysärin laman aikaan jo kahden lapsen äiti eli muistan sen ajan aika hyvin. Ihan samat pelot ja haasteet ihmisillä silloinkin oli, mutta jos halusi mielipiteensä ilmaista, piti kirjoittaa lehtien yleisönosastoille. Ja siinä oli sitten sensuuri välissä eli mitä tahansa ei julkaistu, vaan mielipide piti ilmaista asiallisesti ja rakentavasti. 

Se mikä varmasti on muuttunut on, että ihmiset ovat nykyisin tietoisempia oikeuksistaan ja siten osaavat myös vaatia. Kaikki lakipykälät, työehtosopimukset jne löyt

Millon olet viimeksi kuullut jonkun sanovan "kiitos"

Tai että on onni, että olen kehitysvammaisen lapsen yksinhuoltaja juuri Suomessa, koska täällä yhteiskunta auttaa meitä selviytymään sentään päivittäisestä elämästä. En laita lastani väkivaltaisen sedän ja vaimonsa kotiin maalle tai myy itseäni, että saan apuvälineitä tai -käsiä kotiin.

Vierailija
220/241 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei olla vielä lähelläkään edes 90-luvun tasoa. Elämme kuitenkin maailmassa, jossa julistetaan ihmisarvoisen elämän pitävän sisällään yhden ulkomaanmatkan vuodessa.

Kyllä. Ja omistusasunnon sekä Lintsi-käynnin. Vielä 5 vuotta sitten en voinut tarjota lapselleni ihmisarvoista elämää. Olen kyllä ollut työelämässä, mediaania korkeammalla ansiotasolla pian 20 vuotta, mutta ei ollut meillä omistusasuntoa, ei ulkomaanmatkaa, eikä Lintsi-käyntejä vielä vuonna 2019. Eikä ole Lintsiä vieläkään, asumme paikkakunnalla jossa käy Tivoli Sariola kerran kesässä.