Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten perheet selviää ruokakuluista?

Vierailija
11.06.2024 |

Ruokaan menee älyttömästi rahaa. Itse olen sinkkunainen ja silti tuntuu, että rahat ei riittä.En ymmärrä miten elätätte perheen jossa vaikka paljon ruokaa tarvivia teinipoikia...

Kommentit (102)

Vierailija
81/102 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2 moniallergista lasta. Heille onneksi riittää rahaa rjokaan, itse syön sitten mihin varaa ja mitä jää. Ja ei, nämä allergiat ei ole lähteneet siedättämällä. Toisella anafylaksia useaan eri ruoka-aineeseen. 

Nämä sellainen mistä mielelläni mainitsen vain anonyymina. Niin paljon kuullut mm mummoltaan miten minä huomio kipeänä keksinyt tai aiheuttanut itse allergiat. Kyllä varmaan tahallaan teen elämästä vaikeaa :D ulkona ei syödä, ulkomaille ei ole varaa onneksi edes matkustaa. Ja kaikissa juhlissa yms omat eväät mukana. Tämä siksi, etten halua juhlien järjestäjille turhaa stressiä ja toisaalta riskiä, jos vahingossa onkin esim allergeeneja ruoissa yms. 

Isoon ongelma nämä allergiat on lasten mummeille ja kummeille. Ja minun tilini saldolle :D

Lapsi ja puoliso sairastuivat kel

On oma valinta syökö niitä kalliita "tuotteita" Gluteenittomasti voi syödä ilman niitä.

Vierailija
82/102 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaiset bruttotulot teillä on jotka kyttäätte tarjouksia, ostatte halvinta mahdollista ja koette kaiken kalliina?

Ei ne suuret tulot, vaan ne pienet menot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/102 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isoon ongelma nämä allergiat on lasten mummeille ja kummeille. Ja minun tilini saldolle :D

Ei meidän suvussa kukaan tarjoa erityisruokia. Jos tavallinen halvin ruoka ei käy karsien siitä sitten allergisoivia aineksia pois, niin omat eväät mukaan.

Vierailija
84/102 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2 moniallergista lasta. Heille onneksi riittää rahaa rjokaan, itse syön sitten mihin varaa ja mitä jää. Ja ei, nämä allergiat ei ole lähteneet siedättämällä. Toisella anafylaksia useaan eri ruoka-aineeseen. 

Nämä sellainen mistä mielelläni mainitsen vain anonyymina. Niin paljon kuullut mm mummoltaan miten minä huomio kipeänä keksinyt tai aiheuttanut itse allergiat. Kyllä varmaan tahallaan teen elämästä vaikeaa :D ulkona ei syödä, ulkomaille ei ole varaa onneksi edes matkustaa. Ja kaikissa juhlissa yms omat eväät mukana. Tämä siksi, etten halua juhlien järjestäjille turhaa stressiä ja toisaalta riskiä, jos vahingossa onkin esim allergeeneja ruoissa yms. 

Lapsi ja puoliso sairastuivat kel

Ei käy kateeksi. Gluteenittomat tuotteet ovat sika kalliita eikä ystävän kertoman mukaan saa enää tukea. Terveillä helpompaa kun ruokavalio monipuolisempi. 

Vierailija
85/102 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keliakiatuki on palaamassa lapsille.

Lidlin gluteenittomat tuotteet on järkihintaisia ja laadukkaita.

Vierailija
86/102 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

<

Onko käynyt mielessä, että erityisjauhotkin on kalliita? Kokeile itse noudattaa keliakia diettiä niin huomaat kuinka kallista on etkä pärjää pelkällä perunalla!

Vierailija
87/102 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on keliakia enkä syö "erikoistuotteita"  Ei gluteeniton syöminen edellytä niitä. Ruokaa riittää yllin kyllin ilman niitäkin.

<

Vierailija
88/102 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei meidän suvussa kukaan tarjoa erityisruokia. Jos tavallinen halvin ruoka ei käy karsien siitä sitten allergisoivia aineksia pois, niin omat eväät mukaan.

Mitä tarkoitat tummennetulla lauseella?

Vierailija
89/102 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan outo keskusteluketju. Nyt on kesä, kuka tahansa voi itse kasvattaa ruokansa ja säilöä talvea varten. Pitää vain viitsiä, mutta se ei tunnu olevan nykyihmiselle tavanomainen piirre.

Voisitko antaa  vähän neuvoja, miten aloitan. Asun 18 neliöisessä yksiössä, ei parveketta, ei autoa. Kiinnostaisi kuitenkin kovasti omavaraistalous.

Vierailija
90/102 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan outo keskusteluketju. Nyt on kesä, kuka tahansa voi itse kasvattaa ruokansa ja säilöä talvea varten. Pitää vain viitsiä, mutta se ei tunnu olevan nykyihmiselle tavanomainen piirre.

Voisitko antaa  vähän neuvoja, miten aloitan. Asun 18 neliöisessä yksiössä, ei parveketta, ei autoa. Kiinnostaisi kuitenkin kovasti omavaraistalous.

Esim. yrttejä voi kasvattaa sisällä ikkunan äärellä. Useimmilla kaupungeilla on mahdollista vuokrata puutarhapalsta, jossa voi kasvattaa eri kasveja.

Vierailija
91/102 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. yrttejä voi kasvattaa sisällä ikkunan äärellä. Useimmilla kaupungeilla on mahdollista vuokrata puutarhapalsta, jossa voi kasvattaa eri kasveja.

Nyt oli kyse ruokansa kasvattamisesta ja vielä talveksi säilömisestä.  Ei siinä muutama ruoho ikkunalaudalla paljon auta. Minun asuinkunnassani ei ole viljelypalstoja vuokrattavana.

Kirjoittaja sanoi, että KUKA TAHANSA voi kasvattaa ruokansa ja säilöä talveksikin. Lisäksi tämän pitäisi olla kustannustehokasta, koska alunperin oli kyse kai ruuan hinnasta.

Vierailija
92/102 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki voi kasvattaa ruokaansa, itse asun sentään omakotitalossa ja minulla on kasvimaa ja marjapensaita, ruukuissakin kasvaa kaikenlaista. Mutta ei silti ole tilaa tarpeeksi, tulee perunoita pariksi viikoksi, kesäkurpitsaa kesäksi, papuja muutamille aterioille, valkosipulia parin kk tarve. Vain yrtit ja raparperi riittää koko vuodeksi. Mutta marjoja ja sieniä riittää joka lähtöön ihan koko vuoden tarpeiksi kun viitsii kerätä, niitä syödään PALJON, ei mitään hedelmiä kaupasta.

Vierailija
93/102 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marsu- tai kanipariskunta kesäksi kun ruuan saa pihalta ja poikaset pakastimeen sitä mukaa kun ovat tarpeeksi isoja? Nehän on alkujaan kesytetty lihakarjaksi.

Vierailija
94/102 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perus raaka-aineet tarjouksesta ei maksa paljon. Ostan silloin isompia satseja kun on halvalla ja käytetään niitä sitten kun ei saa halvalla. Pyrin siihen, että en maksa mistään normaalihintaa vaan aina tarjouksesta. Fiksuruoastakin tekee joskus löytöjä.

Hyvin vähän tulee ostettua valmisruokia ja teollisia välipaloja. Joskus maksalaatikkoa, pinaattikeittoa tai kalapuikkoja. Mehua ei osteta koskaan. Limua saa kerran viikossa saunajuomaksi ja joskus pizzan kanssa, limutkin ostan tarjouksesta isomman erän ja juodaan sitten pikkuhiljaa pois. Karkkipäivä kerran viikossa ja silloinkin herkut valitaan niistä mitkä on tarjouksessa.

Kasvikset kauden mukaan ja näissäkin siis hinta ratkaisee.

Myös hygieniatarvikkeet, pesuaineet ja muut käyttöhyödykkeet aina tarjouksesta, ei koskaan normaalihinnalla.

T: Tarjoushaukka

Missä myydään alennuksessa olevia pesuaineita shampoota? Sokoksella?

Juuri näytti olevan Prismassa poistomyynnissä erilaisia kempparituotteita, myös peruspesuaineita ja käsivoiteita. Tokmannilla oli iso kaukalo poistomyynnissä hiustenhoitotuotteita.

Vierailija
95/102 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opetellut tulemaan vähällä toimeen. Ostan vain välttämättömän 5 euroa ruokaan päivässä pitää riittää.

Vierailija
96/102 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helposti selviää perusruualla jos tekee ison laatikon kerralla uuniin josta lämmittelee annoksia pari kolme päivää ja 10l kattilaan keittoja. Keittelee aamupuuroo reilummin ja leipoo jämistä rieskoja. Juuresraasteita salaatiksi. Katsoo kilohinnoiltaan halvimpaa.

Leipoo pullat, kuivakakut  ja ostaa halvinta vanilijajäätelöö herkkutteluun.

On kyllä,surkeaa tämä suomalainen ruokakulttuuri.

Vierailija
97/102 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä mietin, kun 1000 kg vehnää saa kotipihaansa 200 eurolla. Onko se sinusta oikeasti kallista?

Kyse oli ihmisravinnosta eikä rehusta. Mistä noin halvalla saa? Joku ehkä ostaa suoraan viljelijältä tuolla hinnalla, mutta lisäksi tulee 14% alv + rahti.

Viljelijä joutuu maksamaan rahdin itse! Alvin taas saat vähentää verotuksessa, kun olet ostajana

Miksi sinusta vehnä ei ole ihmisravintoa, ei meillä kasvateta vehnää rehuksi käytännössä lainkaan. Ymmärrän nyt, miksi ruokaa pidetään kalliina, jos suomalainen leipävilja katsotaan muuksi kuin ihmisravinnoksi.

Et sinä tavallisena kuluttajan saa alvia vehnäostoksista vähentää, jos syöt itse sen vehnän. Silloin saat, jos olet itsekin alv-velvollinen vaikkapa kanankasvattajana ja syötä vehnän kanoille.

Vierailija
98/102 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No meitä on kaks vaan, eikä meinata selvitä ruokakuluista. Ruoka on aivan järkyttävän kallista nykyään. 

Pelkkä ulkofilee possusta 15,95 kilo , siis mitä ? Makkarat jopa yli 10,- kilo ???

Ei ole pakko ostaa possun ulkofilettä tuolla hinnalla. Voi ostaa silloin, kun saa halvemmalla, tai ostaa vaikka lapaa. Kuka ostaa makkaraa, joka maksaa yli 10€/kg?

Vierailija
99/102 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä mietin, kun 1000 kg vehnää saa kotipihaansa 200 eurolla. Onko se sinusta oikeasti kallista?

Kerro toki, miten teet vehnästä ruokaa ilman, että yhtään muuten tarvitsisi rahaa käyttää?

Vierailija
100/102 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeaa kotiruokaa. Ei leipää tai eineksiä tai ravintolaruokaa mielinmäärin.

Yksi pariskunta kysyi miten rahat riittää ruokaan. Sitten paljastui että söivät aina ulkona.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kolme